هنر مثبت ماندن !

امروز بازار سرمایه کمی گوشه لبش به خنده بازشده بود و شرایط او اندکی بهتر بود و البته اندکی هم بازی برعکس شده بود و سهم های پر ریسک تر بیشتر عرضه می شدند و همچنان معتقدیم به اندازه شرکت ها نگاه نکنید دیر یا زود وضعیت ارزندگی جای خود را به این بازی سایز ها میدهد . ولی هر چه که بود بازار امروز سوار بر بال های پالایشی و اخباری که رسیده بود و البته جو مثبت گزارش ها کار خود را اغاز کرد تا یک باردیگر این لشکر برای حمله به سطوح ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ تجهیز شود.

حقیقت امر برای فتح این قله باید سنگر به سنگر بجنگیم و کار سختی را داریم . البته بازارهم در حال تغییر نگرش است و به نظر انگار کم کم به بازار این پیام فرستاده می شود که باید با فکر حرکت کنید و برای سود کردن روزهای عجیب قبل را فراموش کنید روزی رشد ۱۵۰ هزار واحدی کار یک هفته بازار بود (حالا کاری نداریم بنده خدایی هم هدف ۶ میلیون را برای همین روزها میدید !! ) ولی در کل امروز روز ۲ ماه است درگیر همین خط و خطوط هستیم که برایند این چند وقت تقریبا درجا زدن در همان نقاط قبلی بوده.

بازار برای حمله به سقف های ترسیم شده که میتواند سیگنال های نموداری قوی را برای او به وجود بیاورد نیاز به ۲ سوخت قوی دارد

اولین ان رویدادهایی است که به نظر این چند روز سپری خواهیم کرد باید کف سازی قوی و حجم خوب در نماد ها شکل بگیرد و بعد با سوخت دوم که احتمالا گزارش های میاندوره ای باشد بازار بهتر می شود . البته این را هم باید اذعان کرد مثبت شدن این روزها دیگر خیلی مهم نیست تمام تلاش بازار مثبت ماندن است یعنی بماند و حفظ شود .

از همین روست که دو ۳ روز پیش رو را برای سوخت اول این موتور برای روشن شدن لازم و ضروری می بینیم جایی که باید بازار بتواند خود را حفظ کند و مثبت ماندن را یاد بگیرد مثبت ماندن به معنی صف خرید بودن نیست مهم مثبت بودن و منفینشدن است . کم کم فعالان بازار هم باید عادت کنند که قرار نیست هر روز ۵% مثبت و یا ۵% منفی باشیم شاید گاهی اوقات با سرعت مطمن مسیری را رفتن بهتر باشد . البته باید پذیرفت که مسیر سختی را در زمستان داریم ولی امیدواریم

آغاز زمستان برای بازار خیلی فصل خوشایندی نبوده اتفاقا سال قبل هم زمستان سختی را آغاز کردیم

به یاد داریم در نیمه های آن بازار درگیر چالش شهادت‌سردار‌سلیمانی شد که در آن مقطع اتفاقات خاص و عجیبی بعد از آن به وقوع پیوست و البته یک نکته در آن مقطع باعث شد تا منشاء رشد بازار از آن تاریخ گردد عامل اول هماهنگی بسیار خاص و دقیق حقوقی های بازار و اتحاد و همدلی آنها برای کمک به بازار در آن مقطع خاص بود که انصافاً کار بزرگ و مهمی انجام شد و بازار در تمام ۵ روز در عین منفی بودن حجم قوی و حمایت قوی را داشت و در روز چهارشنبه آخر هفته نیز جمع و جور شد پس از آن نیز گزارش ها به خصوص گزارش‌های ۹ ماهه فضای خوبی را برای بازار رقم زد تا رشد منطقی‌تر را تجربه کند یا بهتر بگویم فنر جمع شده بازار به خوبی باز شده و بعد هم البته جریان‌های رخ داد .

که همه میدانیم و فنر انقدر بازز شد که کش امد ! زمستان امسال را پر چالش و سرد آغاز کردیم بازار در عین گرمای قوی خبر های بنیادی هنوز نتوانسته تحولات مثبت قوی را در قیمت نشان دهد و شاهدیم که این فنر که فنر ارزش بنیادی شرکت هاست در حال جمع شدن است اما چه اتفاقاتی پیش رو داریم به نظر برای این دو ماه و اندی از سال که باقی مانده می توان چند تحول مهم را در نظر گرفت که در بازار اثرات بالقوه را خواهند داشت و البته رویدادهای خاص سال ۱۴۰۰ را داریم که جهت‌دهی اقتصاد و بازار را مشخص می کند .

اما به طور کلی تا پایان سال از دید ما ۳ رویداد می تواند نقشه راه بازار و حتی سال بعد را مشخص کند:

اولین آن گزارش هایی که می رسند و ما تا پایان سال گزارش ۹ ماهه ،ماهانه دی بهمن و اسفند پرا داریم که جهت کلی بازار را نشان می دهد که از نظر سود سازی شرکت ها در چه وضعیتی خواهد شد . به جرات میگوییم همین فرمان فروش اذر برای ماه های اتی تکرار شود بازار هیچ ترسی از نظر ارزندگی ندارد و رشدخواهد کرد . در حال حاضر نزدیک ترین رویداد گزارش‌های ۹ ماه است که به ما نزدیک اند و یک هفته بعد از استراحت کدال دوباره توپخانه آن روشن خواهد شد و می تواند اثر بسزایی در قیمت‌ها داشته باشد

یک سلسله اتفاقات سیاسی را نیز در پیش داریم که اثرات مهمی در بازار دارد

از دید ما مهمترین اتفاقی که می تواند برای بازار در طول این مدت رخ دهد آغاز مذاکرات هسته ای و برگشت به برجام است رسیدن به برجامی که احتمالاً می‌تواند آغاز بهبود اقتصاد ایران شود یعنی احتمالاً بهمن و اسفند بازار درگیر این مذاکرات خواهد شد و رویداد سیاسی مهم دیگر زمینه چینی و زمینه سازی برای انتخابات سال ۱۴۰۰ است شاید این بار تنور این انتخابات به واسطه اتفاقاتی که رخ داده ان‌قدرها هم گرم نباشد اما به هر حال فضای سیاسی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می دهند

و آن رویداد سومی که به طور کلی تحولات بازار در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را می تواند به رقم بزند چیزی نیست جز تحولات ارزی و واکنش های آن به نظر یک افت ارزی را بعد از مذاکرات احتمالی خواهیم داشت اما واکنش نرخ دلار به این تحولات مهم است احساس می‌کنیم این نرخ است که می تواند چشم انداز آینده بازار را تا حدودی ترسیم کند و البته بخشی از ترس فعلی بازار نیز ترس از افت همین نرخ است که اتفاقات ناگهانی تحولات و محاسبات بازار را برهم بزنند از همین رو در چند ماه باقی مانده تا آخر سال وابستگی تحولات سیاسی و اثرگذاری آن در نرخ دلار می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. این خط خبری -اقتصادی را باید به دقت دنبال کرد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *