گزارش بازار امروز شنبه ۱۳ دی ۹۹

سجده در خاک سرخ …

نمیدانیم چه بگوییم به قول شاعر زبانم در دهان باز بسته است . از یک سو با بازاری مواجه ایم که از در و دیوار تحولات بنیادی و خبرهای مثبت مالی و گزارش های خوب و رشد قیمت های جهانی و افزایش فروش در بورس کالا میرسد و از سوی دیگر قیمت ها این طرف روی تابلو هر روز افت بیشتری را تجربه میکنند .

گویا سهام تبدیل به گلوله های داغی شده که هیچ کسی نمیخواهد در دستان خود نگاه دارد .انگار نه انگار که این سهم ها ۱۰ ماه سود و جریان سود اوری در دل خود انباشته دارند انگار نه انگار که قیمت های جهانی رشد کرده و اصلاح ۵۰تا۶۰% را در برخی نماد ها داریم و صد البته انگار نه انگار همین سهم ها با اطلاعات بنیادی ضعیف تر در خرداد و تیر این بازار را به اتش کشیده بودند !

هنوز هم برخی اوقات ا خود میپرسم حقوقی که انروزها میخرید امروز بازار را گران می بیند به چه فکر میکند !!

خلاصه هر چه فکر میکنی فشار فروش و قرمز رنگ بودن بازار در این روزها غیرمنطقی تر به نظر میرسد و البته هر چه جلوتر میرویم موضوع خاص تر و پیچیده تر می شود. نمیدانیم واقعا چه برخوردی با بازار باید داشت روز گذشته به تقسیم بندی بازار پرداختیم و امروز این دسته بندی در بازار بیشتر به چشم می امد

دسته اول

کسانی بودند که چشم بسته می فروختند و بازار این چند روز در اختیار انها بود .

دسته دوم

جور دیگری فکر میکنند انها باز کمی بازاری تر هستند آنها معتقدندبازاری که بالا نرود سقوط میکند به خصوص با این شرایط و این جو !

از سوی دیگر طی مدت گذشته هر مثبتی فشار فروش عجیبی را به وجود آورده و در واقع مثبت ها را فرصت فروش می دانند و روند بازار را نه صعودی و نه نزولی بلکه در جا و وقت تلف کردن دانسته و فروشنده بازار هستند شاید هم این میان نوسانی بگیرند اما بیشتر دیدشان بر فروش است. یک چیز را دقت کنید این ایراد بازار ماست که این چنین دیدگاه هایی را ترویج داده است بازار باید نگاه میان مدتی داشته باشد نه این که این چنین کوتاه مدت و خاص تحلیل شود .همین افراد ملک اگر بخرند سالی ۱ بار هم سراغش را نمیگیرند ولی از بازار انتظار رقص روزانه دارند !

به هر حال این مدت بازار ما دست این دو دسته بوده و کمتر کسی به حرف های دیگر گوش داده و عمل کرده .

دسته سوم

خوش بین های بازار هستند که مات و مبهوت تماشاچی بوده و انها که بعد ازاین اصلاح سنگین با این گزارش ها می بینند بازهم بازار منفی است و پیش می رود بیشتر این روزها و این دقایق تعجب میکنند و البته غصه میخورند ! .

در هر صورت این افراد فعلا سرخورده و در اقلیت هستند و البته دسته چهارمی هم وجود دارند که با خط کش و عینک ذره بینی در حال کشف کف های بازار هستند انها یک روز ۱۳۶۰ و یک روز دیگر ۱۲۵۰ را کف های شاخص میدانند ولی هر چه هست به نظر این عده یک تفاوت دارد و کمی امیدوار است و از برگشت بازار مطمئن است ولی نقطه برگشت را در این اعداد جستجو میکند !

اما واقعا بازار چه شده !چرا بازار امروز این حجم منفی را داشت

بازار امروز هم اسیر و سرگردان به این تحولات و نظریات مختلف کار خود را پیش می‌برد جالب بود می شنیدیم برخی از عزیزان معتقد بودند منفی بازار طی روزهای گذشته و امروز به دلیل ترس از سایه جنگ و شایعات اخیر بود .

خداوکیلی واقع نمی دانیم چه بگویم می‌خواستیم این جوزدگی را گردن تازه واردان بیندازیم دیدیم خیلی از همین بچه های قدیمی بازار و تحلیلگران خبره سیاستهای منطقه و امریکا و امریکای لاتین و اروپا و اوراسیا هستند !

که انها انگار شرایط بدتری دارند! انگار نه انگار که همین چند روز پیش بود بازار را به واسطه یک شایعه سلامتی رهبری به آتش می کشیدند و امروز هم به این شکل رفتار میکنند … باز هم به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدیم که بورسی ها تحلیلگران سیاسی خوبی نیستند و این روشن و آشکار است که سراسر جو زده عمل میکنند .

البته شاید بشود جور دیگری هم دید

بسیاری برای خرید و فروش های خود توجیه و دلیل می‌تراشند و این وسط داستان های سیاسی زیباترین و جذاب ترین قصه هایی است که می شود و می توانند دستاویز این عوامل قرار گیرند البته گذر زمان همه چیز را روشن خواهد کرد اما به هرحال بازار اسیر و گروگان این اتفاقات بود و البته ما همچنان معتقدیم این ها بهانه است و دلیل سقوط این روزها عدم رشد بازار است !! به چه معنا ؟!

به این معنا که بسیاری می بینند بازار دیگر آن گرمی سابق را ندارد فروشنده افراطی می شوند و برای آن دلایل عجیب و غریب می تراشند و این فضا وقتی دردناک تر می شود که بدانیم درخاص ترین و بنیادی ترین شرایط ممکن بازار هستیم و فنر قیمت ها رفته رفته جمع تر میشود

اگر هنوز پیرمرد نشده باشیم و حافظه یاری کند یک بار در سال ۹۷ و رویدادهای مهر ۹۷ تا تقریباً آذر و دی و یک بار دیگر هم در سال ۹۸ باز هم از تقریباً شهریور تا دی ماه چنین فضایی را در بازار داشتیم و بازار به نوعی بی تفاوت بود و با خبرهای مثبت خرید نمیکرد و بیشتر سیاست صبرو نظاره را در پیش گرفته بود البته انصافا این چند وقت و این چند سال دی ماه های کشور پر حادثه بوده.

ولی به هر حال اگر بخواهیم نگاه کنیم یک عامل مهم به نام قرار گرفتن پی به ای شرکت ها یا همان پی به ای بازار در نقاط نرمال بسیار کمک میکند تا فضای برگشت و یا حداقل عدم فروش را پیش بینی نماییم

امروز این نمودار را یکبار با خودتان مرور کنید با گزارش های ۹ ماهه نمودار کامل تر می شود و معتقد ایم اصلاح قوی خواهد کرد و درست می رسد به نقطه ای که باید برسد از همین رو دو هفته بسیار خاصی را در پیش داریم که می‌تواند فرصت‌های خوبی را در بازار به وجود آورد

این را برای امیدواری نمیگوییم ولی معتقدیم بازار با رسیدن گزارش ها کمی بیشتر فکر میکند

شاید هم ما ادم امیدواری هستیم ولی نگاهی به وضعیت خاه نو وپست طی این چند روز همین را نشان میدهد و یک مایه امیدواری دیگر هم داریم . شما ببنید در سال ۹۷ چه رخ داد ؟! در سال۹۷ بازار تا مهر یک بازدهی خوب را ثبت کرد و بعد ناگهان متعادل شد و ریخت و در نهایت بعد حدود ۴ ماه در اواسط دی رگه های مثبت و در اواسط بهمن به طور قطعی برگشت را تجربه کرد .

یک بارهم بالا گفتیم در سال ۹۸ هم بازار دوباره در مهر با افت مواجه شده و بعد از گذشت ۲ ماه با رشد دلار و اتفاقات ان مسیر اولیه برگشت و درست و بعد از دی ماه و گزارش ها مسیر قطعی تری از برگشت گرفت . تقریبا پایه اصلی رشد بازار از بعد از شهادت سردار و حوالی ۲۲ دی ماه بود .

البته در سال ۹۹ داستان جور دیگری بود رشد های عجیب و بعد اصلاح عجیب و حالا بازهم دی پر حادثه را داریم و احتمالا می شود به نیمه دوم دی امیدوار بود … تقویم که این را نشان میدهد شک نکنید کار سخت است و دشوار ولی جز امید میتوان چیزی داشت ؟! . گاهی اوقات انسان در اوج ناامیدی است و خودش میداند امید بستن او واهی است ولی انصافا ما به بازاری دل می بندیم که از نظر بنیادی در بهترین شرایط و از نظر قیمتی در بدترین وضعیت است …

بگذریم

وسراغ بازار امروز برویم که هیچ حرفی برای گفتن نداشت و از ابتدا زد و منفی بود و فقط در برخی دقایق یک باری سعی کرد در دو صنعت خودرو و پالایش جمع و جور شود ولی نشد که نشد به نظر این فشار فروش فردا نیزهمراه بازار است و فردا روزی است که علاوه بر بنیادی ها چارتیست ها هم منتظر معجزه هستند هر چند امروز بسیاری از امید ها ناامید شد ولی میتوان همچنان به فردا امیدوار بود …

فقط یک خواهش داریم وقتی فردا می فروشید نیم نگاهی به شرایط بنیادی و قیمتی سهم داشته باشید که کجای این بازی سهم می فروشید …

بتا سهم

#گزارش_بازار

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *