پاسخی به ادعاهای اسماعیلی معاون وزیر صمت در گفتگوی ویژه خبری

داده های وزارت صمت که اسماعیلی گفت بهای تمام شده شمش ۴ میلیون تومان است، مربوط به کدال ۳ ماهه دوم برخی فولادسازان است که قیمت دلار در آن زمان و قیمت CIS و … پارامترهای دیگری بودند، فولادسازان در انبارهایشان خیلی از مواد اولیه را با دلار ۱۰۰۰ تومان استوک کرده‌اند و زمان می برد که خریدهای جدید اثر خود را در صورتهای مالی نشان دهد.

اگر قیمت حسابداری صنعتی شرکت‌ها را برای ماه قبل بررسی کنید بعضا تا ۸ میلیون تومان نرخ تمام شده شمش دارند که خیلی بالاتر از کدال است ضمن اینکه ذوب آهن اصفهان بدلیل فناوری کوره بلند مستثنی است.

اینکه چند درصد سود مورد انتظار فولاد باشد، جمله درستی نبود.

شرکت‌های تولیدکننده کامودیتی بر عکس سایر صنایع مثل لوازم خانگی و خودرو که هزینه‌های خود را با یک سود به مصرف کننده منتقل می‌کنند، کنترلی روی قیمت فروش ندارند. قیمت‌ها در بورس جهانی تعیین و برای همه شرکت‌ها همزمان اعمال می‌شود.

اگر آلومینیم LME لندن بشود ۱۴۰۰$، ایرالکو در اراک و روسال روسیه و چینالکو در چین باید با این رقم بفروشند حتی اگر بهای تمام شده ۱۸۰۰$ باشد. طبعا اگر ۲۵۰۰$ هم بشود، با آن خواهد فروخت. قیمت‌ها بصورت سایکل و سینوسی است و البته وقتی اوج میگیرد، یک دوره سقوط پیش رو دارد.

سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به درستی اشاره کرد که نمی‌شود کل زنجیره را کنترل کرد.

کاهش قیمت به ۷۰%، نرخ شمش را ارزانتر از قراضه در بازار می‌کند و در همین کشور سودهای زیادی را از قراضه کردن شمش، نصیب واسطه ها می‌کند بنابراین بهتر است دولت بجای تمرکز بروی شرکت‌ها، بروی اصلاح ساختار قیمت صنایع بصورت کلان متمرکز باشد. دولت ابزار مالیات دارد و ابزار گمرکی و عوارض صادراتی.

مالیات را پلکانی افزایش و درةمد را وارد خزانه و برای مردم هزینه کند و زیرساخت بسازد و خدمات اجتماعی را رونق دهد. اینکه بگوییم سود بالا است و باید تخفیف و آن را به یک زنجیره بعد منتقل کنیم، عملا درةمد مالیاتی را بین افراد و صنایع محدود توزیع میکنیم، در حالی که این ثروت متعلق به مردم است.

بورس نیوز

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *