۴۵ نکته از کتاب قوانین زندگی من (حسین شیرمحمدی)
۱) برای عقیده هایتان نجنگید و نخواهید به زور آن را به کسی اثبات کنید! بلکه فقط به آن عمل کنید، زیرا صدای رفتار بسیار بلندتر از گفتار است.
۲) الخیر فی ما وقع === خیر شما در آن چیزی است که اتفاق میافتد، پس هر اتفاقی که برایتان رخ میدهد، کاملا و قطعا لازم بوده است و شما باید نکته ی مثبت این پیام را ببینید.
۳) به انسان ها خوش بین باشید و این باور را داشته باشید، افرادی که وارد زندگی شما میشوند، قصدشان کمک کردن به شماست تا به اهدافتان دست پیدا کنید، پس مسئولیت زندگیتان را بر عهده بگیرید.
۴) کانون توجه و تمرکز بر روی هر چیزی باشید و آن را جذب کنید، پس هرچه میخواهید جذب کنید، به آن توجه کنید و هرچه را که نمیپسندید را نبینید و نشنوید!
۵) ایمان داشته باشید که فقط و فقط آرامش را از درون خودتان میتوانید بدست آورید و نه از عوامل بیرونی!
۶) کمتر غر بزنید و سعی کنید بر روی نکات مثبت متمرکز شوید، اگر بخواهید جلوی خودتان را بگیرید، قطعا امر دشواریست ولی در عین حال مدام عیب ها را هم پیدا نکنید، بلکه به دنبال علاج باشید، یعنی تمرکزتان را از روی مشکلات بردارید و بر روی راه حل ها بگذارید.
۷) شما هرلحظه و هر دقیقه در حال یادگیری هستید، پس امکان دارد که دیدگاه و نگرش شما تغییر کند و در نهایت نمیتوانید ثابت نظر باشید.
۸) با ترسهایتان روبرو شوید و آنها را کنار بگذارید، زیرا ترس دلیل اصلی بسیاری از مشکلات است که روبروی ایمان قرار میگیرد و نمیگذارد بسیاری از سعی و خطاها را انجام دهید.
۹) خودتان را به همین صورتی که هستید، دوست بدارید و هرروز به کیفیت زندگی خودتان، بوسیله ی دوست داشتن خود بیافزایید.
۱۰) فکرهای تکرار شونده در ذهن شما تبدیل به باور میشوند و تمام زندگی. شما برای مثال، وضعیت سلامتی جسم و روح، درآمد، ارتباطاتتان را باورهای شما میسازد، در واقع:
۱- تردیدها شما را به نشستن و فکرکردن وادار میکند و باورها به ایستادن و عمل کردن
۲- شما لباس ۱۰ سال پیشتان را نمیپوشید ولی متاسفانه با باورهای صد سال قبل در حال زندگی می باشید.
۱۱) در هر مکانی که حضور دارید، منشاء برکت باشید، به مردم کمک کنید و خیرخواه دیگران باشید و باور داشته باشید که خوبی به دیگران، خوبی به خودتان است و همینطور بدی به دیگران هم بدی به خودتان است.
۱۲) از خودتان تعریف کنید و مهارت ها و قابلیت هایتان را به دیگران بشناسانید و خودتان را به خوبی پرزنت کنید، در عین حال از دیگران هم حسن جویی کنید و چنانچه رفتار خوب و مناسبی میبینید سریع از آن فرد تعریف کنید و یادتان باشد که تشویق، اکسیژن روح است و باید باشد، وگرنه که روحتان میمیرد، هنگامی که از کسی تعریف میکنید و میگویید که تو فوق العاده ای، یعنی در واقع میخواهید که او اینگونه باشد!.
۱۳) نظر دیگران را جدی نگیرید و به خاطر نظر آنها زندگی نکنید . اگر نظر آنها برایتان مهم باشد، به همان جایی که الان رسیده اید، خواهید رسید! در تاریخ هرکسی که تحولی ایجاد کرده، حرف مردم را هیچ حساب نمیکرده و آنقدر ادامه داده تابه موفقیت برسد، یادتان باشد وقتی میمیرید، ۱۰ نفر هم برایتان گریه نمیکنند، پس خودتان را به خاطر مردم مدام محدود نکنید!
۱۴) برای هرچیزی که میخواهید، شفاف باشید، شفافیت کمک میکند از خواسته های درونیتان خجالت نکشید و راحت حرف دلتان را بزنید و این باعث میشود انرژی کمتری برای مخفی کردن مصرف کنید.
۱۵) النجاۀ فی الصدق: یعنی نجات در راستگوییست، پس صداقت باید جزو ارزش های اصلیتان باشد.
۱۶) اگر کار اشتباهی انجام داده اید، سریع عذرخواهی کنید چون این در واقع عزت نفس بالای شما را نشان میدهد و اگر کسی به شما خوبی هم کرد، سریع قدردانی کنید.
۱۷) با پدر و مادرتان به نیکی رفتار کنید و قدر خانواده تان را بیشتر بدانید و در زندگیتان هم جوری رفتار کنید که دعای خیر آن ها پشت سر خودتان و خانواده تان باشد.
۱۸) جیم ران میگوید: شرایط زندگی شما، میانگین ۵ نفر اطرافیان نزدیک شماست، پس مراقب افرادی که با آن ها معاشرت میکنید، باشید که در رابطه با اطرافیانتان، ۳ کار را میتوانید انجام دهید:
۱- قطع روابط (با افراد دروغگو و منفی باف)
۲- محدود کردن روابط (با آدم های ۳دقیقه ای و ۳ساعته)
۳- گسترش روابط (با افراد دانا و آگاه و کسانی که فقط یک سر و گردن از شما بالاتر هستند.)
۱۹) قانون درخواست را جدی بگیرید، بخواهید تا به شما داده شود، زیرا کسی از درخواست شما باخبر نیست! پس درخواستتان را بیان کنید تا جواب بله را بشنوید، درخواستتان را واضح بیان کنید (در واقع از دست دادن فروش به دلیل درخواست نکردن برای خرید است)
۲۰) فن بیان، حرف و نحوه ی صحبت کردن شما، ویترین تفکراتتان است و اگر بد صحبت کنید، کسی شما را جدی نمیگیرد، در واقع کلام شما، عصای معجزه گر شماست، از این معجزه در زندگیتان استفاده کنید و قدرت کلام را دست کم نگیرید و با مردم با صداقت صحبت کنید.
۲۱) اگر میخواهید به یکی از افراد موفق تبدیل شوید، با تلویزیون خداحافظی کنید، زیرا جز سوزاندن وقتتان، فایده ی دیگری ندارد!
۲۲) از خودتان بپرسید: وقت، فکر و انرژیتان را در کجا و برای چه کاری مصرف میکنید.
۲۳) عادت خوب نوشتن برای هرچیزی را داشته باشید و هرچیزی را مکتوب کنید، از احساسات و خاطرات تا مخارج و شکرگزاری، همه را حتما بنویسید.
۲۴) ایده ها وقتی به ذهنتان میرسد که از فضای کسب و کار دور شوید، برای مثال حمام بروید، کنار آب، طبیعت و حتی مسافرت که البته بارتان را هم سنگین نکنید و فقط کاغذ و قلم به همراهتان داشته باشید تا ایده هایتان را بنویسید، زیرا زمانی که به مکان جدید میروید، نیمکره ی راست مغزتان که مسئول خلاقیت هست، ایده جدید یا راه حل مسئله را تولید میکند.
۲۵) یکی از تمرین های بسیار ساده ولی در عین حال بسیار مهم که زندگیتان را متحول میکند، شکرگزاری است. اعتماد آفرین است و مهربانی در تفکر که بصیرت به همراه دارد.
۲۶) موفقیت یعنی خوشبختی و خوشبخت شدن، پس یک سوال خیلی مهم: شما فرد موفق یا در واقع فرد خوشبختی هستید؟!؟
۲۷) شاغل نباشید، عاشق باشید، یعنی کاری را انتخاب کنید که عاشقش باشید!
۲۸) در یک زمینه متخصص باشید و نه مدعی در تمام زمینه ها، اکثر مردم افراد متخصص را برای هر کاری انتخاب میکنند.
۲۹) همه چیز را نباید از روز اول بدانید، شروع کنید تا کم کم در کار متخصص شوید، بنیانگذار وردپرس میگوید: محصول اول شما باید داخلش شرمندگی باشد، اگر محصول اول شما کامل بود، بدانید که خیلی دیر اقدام به عرضه اش کردید.
۳۰) اگر میخواهید هدفتان را در زندگی پیدا کنید، به این سوال پاسخ دهید که: رسالت شما در زندگی چیست؟!
۳۱) افراد باهوش یک اشتباه بزرگ مرتکب میشوند و آن اشتباه اینست که چند هدف را باهم میخواهند دنبال کنند ولی نکته ی کلیدی اینست که هرچقدر تعداد اهدافتان کمتر باشد، احتمال دستیابی به آن بیشتر است، زیرا مغز شما تمام تمرکز و انرژی اش را در یک جهت قرار میدهد.
۳۲) نیچه میگوید: کسی که چرای زندگی اش را پیدا کند، با هر چگونگی خواهد ساخت، پس چرای زندگیتان را پیدا کنید!
۳۳) مسئولیت ۱۰۰ درصدی تمام کارهایتان را برعهده بگیرید و بپذیرید که فقط و فقط خودتان مسئول شکست ها و موفقیت هایتان هستید.
۳۴) قدرت کوچینگ را دست کم نگیرید و به کمک یک کوچ حرفه ای، مطمئن باشید که خیلی بهتر میتوانید از جایی که هستید، به جایی که میخواهید برسید، حرکت کنید که با تشویق و ترغیب و گوش شنوا و بازخورد، این مسیر را به شما نشان میدهد.
۳۵) همه ی شما دانشجوی مادام العمر دانشگاه زندگی هستید، باید تا میتوانید در حال یادگیری از افراد مختلف باشید.
۳۶) بهترین دوستتان، دوست مرده ی شما یعنی کتاب های خوب است که همراه روزهای خوش و ناخوش شماست.
۳۷) در هر موضوعی که میخواهید صرفه جویی کنید، جز صرفه جویی در بهای آموزش، زیرا آموزش است که مدام میتواند شما را به روز نگه دارد و همیشه باعث میشود که رفتار بهتری داشته باشید.
۳۸) قانون سوال را همیشه به یاد داشته باشید، هرچقدر شما سوال های بهتری از خودتان بپرسید، به پاسخ های بهتری هم میرسید، و برای طرح سوال بجای کلمه ی چرا از چگونه استفاده کنید که همین تغییر باعث میشود که پاسخ های متفاوتی را دریافت کنید و در نتیجه تمرکزتان را روی راه حل ها بگذارید.
۳۹) بسیاری از افراد موفق نمیشوند، زیرا اهل اقدام و اجرا نیستند و به هر موضوعی که بر میخورند، با خود میگویند: من که این موضوع را میدانم یا میدانستم پس اگر با این عبارت خداحافظی کنید، اعتبار و احترام بسیاری را به دلیل عملی کردن کارهایتان، بدست می آورید.
۴۰) یک خانه تکانی اساسی باید راجع به باورهایتان بکنید و برای مثال راجع به پول، احترام خیلی بیشتری قائل شوید، پس مثبت اندیشی را در زندگیتان افزایش دهید، برای مثال با دیگران صحبت کنید و سفر بروید و اگر فکرتان منفی شد، جلوی آن را بگیرید و آگاهانه و با اراده ی محکم، افکار مثبت را جایگزین کنید.
۴۱) در بازار بورس جمله ی معروفی هست که میگوید: وام و اعتبار، دشمن سهام دار است، پس از بانک ها اصلا وام نگیرید، حتی بزرگان کارآفرینی هم زمانی وام گرفتند که کسب و کارشان را راه انداخته بودند و به جایی رسانده بودند و برای گسترش آن وام میگرفتند.
۴۲) به شانس و قرعه کشی دل نبندید و اعتقادی نداشته باشید که فقط افراد تنبل به این موضوعات دل میبندند، به قول حضرت عیسی(ع): چاله هایتان را بکنید، دیر یا زود باران خواهد آمد، یعنی تلاشتان را بکنید که موقعیت ها دیر یا زود فرا میرسد.
۴۳) هرگاه به این موضوع فکرکردید که پولی ندارید که به دیگران ببخشید، زمانیست که باید شروع به بخشش پولتان کنید، زیرا همین موضوع دلیل آن است که شما به اندازه ی کافی پول ندارید، پس ۱۰ ٪ درآمدتان را حتما ببخشید.
۴۴) دنیا، دنیای فراوانی است، پس باور فراوانی داشته باشید تا بتوانید بهترین ها را جذب کنید و افسوس گذشته و موقعیت های از دست رفته را نخورید و با این باور فرصت ها را ببینید.
۴۵) یک جمله ی معروفیست که میگوید: اگر چیزی بفروشید پولدار میشوید و اگر چیزی نفروشید، بی پول میمانید، به همین سادگی، جیب خالی و پز عالی که انتخاب نیست، حاضر باشید سر سوزنی پز نداشته باشید اما جیبتان پرپول باشد، یک فرشنده ی عالی باشید و رویای پولدار شدن را در سرتان پرورش دهید و هرگز از فروش محصولتان و پرزنت آن احساس شرم نکنید.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

 

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

قوانین زندگی من/قوانین زندگی من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *