۵۰ نکته از کتاب سفر به ثمر (کاوه صدقی)

۱) یک رسم ژاپنی وجود دارد که هر ظرفی که میشکند، با طلا شکسته بندی میکنند که این کار را تمثیلی از شکست ها و زخم های زندگی انسان میدانند که وقتی از آن بگذرند و همچنان ارزش وجودی خودشان را خیلی بالاتر از این شکستن در نظر بگیرند، این شکست ها و زخم ها ارزش پیدا میکنند، زیرا در هر کدام از آ نها تجربه ای همچون طلا نهفته است ، در واقع در زمین خوردن و شکستن ها فرصت های بسیاری وجود دارد، فرصتی برای طلایی شدن و ارزشهایی بسیار پیدا کردن.

۲) افراد را میتوان به ۳ دسته تقسیم کرد:

۱- افرادی که در ناز و نعمت بزرگ شده اند و همچون آن ظروف چینی در طاقچه هستند که هیچ شکستگی و لرزه ای به خودشان ندیده اند و نه بر ارزششان اضافه و نه کم شده است و همینطور فقط روزگار میگذرانند تا شاید یک روزی از دنیای بیرون یک مشکلی برایشان پیش بیاید و بخواهند تا امتحان شوند.

۲- گروه دوم کسانی هستند که همچون کوزه هایی که دست روزگار به زمینشان زده و میشکنند و هیچ تلاشی برای جمع کردن خودشان نمیکنند و نمیدانند که چه دوران طلائی میتواند در انتظارشان باشد.

۳- گروه سوم زمین خورده اند و چند تکه شده اند ولی دوباره جمع شده اند و شکاف ها و شکستگی هایشان را با طلا پر کرده اند و به شکل سابق در آمده اند، این افراد باور دارند که اگر از این موضوع بگذرند و یاد بگیرند، مثل طلا در زندگی شان هستند.

۳) یک عامل مهم برای کسب انگیزه: مسئولیت صد در صد زندگیتان است.

۴) پذیرش مسئولیت یعنی به سامان رساندن آن حالی که خودتان باید دگرگونش کنید و در خودتان جستجویش کنید.

۵) مسئولیت کارها را بر عهده بگیرید و در زمان بروز موانع و مشکلات، خودتان را مقصر بدانید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از آن بحران بگذرید.

۶) به رویاهایتان بها دهید، زیرا آنها شما را به آرزوهایتان میرسانند، نه آن که رویاهای دیگران را زندگی کنید.

۷) استعدادتان را به کار بگیرید، همان چیزی که اگر شغل پدرتان را ادامه ندهید، به شما بی استعداد خواهند گفت ولی حقیقت اینست که اگر در جای دیگری این توان را به کار بگیرید، یک دستاورد بسیار عجیب و غریب خواهید داشت .

۸) اگر از زندگی اکنون خود لذت میبرید، بدانید که در حال تحقق رویاهای خود هستید و اگر نه، باید فکر کنید که زندگی بسیار کوتاه است و حیف است که به رویاهایتان نرسید.

۹) بعد از تعیین هدف، باید به سراغ هدف گذاری بروید که مدل های بسیاری دارد که هر کدام از آنها، هدفگذاری بهتر با نتیجه ی خوبتری را به شما آموزش میدهد و میتوانید به کار بگیرید.

۱۰) یکی از مدل های هدفگذاری ، هدفگذاری به شیوه ی smart میباشد که دارای ۵ پله است

۱- specific مشخص بودن:

یعنی هدفی که برای خودتان تعیین میکنید، باید قابل لمس باشد و مشخص کند که کجا هستید و به کجا میخواهید برسید

۲-  measurable قابل انداز هگیری و سنجش:

یعنی هدفتان را بتوانید به اعداد و ارقام، تبدیل به یک ویژگی عددی کنید، برای مثال کاری که با مشتریانتان میکنید و میبینید که به چه میزان مشتری میخواهید و نتیجه ی این کار هم بسیار عالیست

۳- achievable دسترس پذیر بودن:

یعنی در دسترس شما باشد که اگر نباشد، همان تاثیری را دارد که مثل قبل هدفی نداشتید

۴- realistic واق عگرایی:

یعنی واقعی باشد و بتوانید به آن دست پیدا کنید، برای مثال به خودتان نگویید که میخواهم به کره ی مریخ بروم!!!

۵- timely زما نبندی:

یعنی باید بدانید تا چه زمانی میخواهید به هدفتان برسید که اگر تحت فشار زمانی نباشید، به هدفتان نخواهید رسید.

۱۱) یک جمله ی معروفی هست که روزی استیو جابز به اسکالی ( مدیر پپسی ) گفت که به شرکتش بیاید برای همکاری با او در زمینه ی اپل و به او گفت: تا کی میخواهی با فروش آب و شکر به مردم، پول در بیاری؟! به اپل بیا تا باهم دنیا را عوض کنیم.

۱۲) استیو جابز در ابتدا به دنبال پول نبود و هدف او کمک به افراد و همچنین یک تحول واقعی و کارآمدتر کردن زندگی افراد بود و زمانی که به دنبال این هدف رفته است، پردرآمدترین و سودده ترین شرکت جهان را به جای گذاشته است.

۱۳) مشخص کنید که هدفتان کدام مشکل انسان ها را حل میکند و آن را در برنامه ی اهدافتان بگذارید و اگر اینطور باشد، هم به آن میرسید و هم درآمد خوبی برای شما خواهد داشت تا اینکه فقط بخواهید به پول برسید.

۱۴) بزرگترین اهدافتان را در قالب یک کسب و کار دنبال کنید، این باعث میشود در مسیر توسعه ی اجزای کسب و کارتان هم باعث خیر جمعی شوید و هم موفقیت مالی و فردی برایتان به وجود می آورد.

۱۵) در مسیر رسیدن به رویاهایتان، این جمله را مدنظر داشته باشید:

جرات اجرایی کردن ایده هایتان را داشته باشید، زیرا همیشه جهان پر بوده از ترسوهای خوش فکر

۱۶) بسیاری از افراد فقط رویاپردازی میکنند و آنها را مینویسند و از این مسیر جلوتر نمیروند و در آخر هم فقط افسوس میخورند و آنقدر تعداد این افراد زیاد است که خیلی ها میگویند:

اسیر رویاهایتان نشوید که برایتان افسردگی می آورد ولی کسی نیست که به آنها بگوید که مشکل از رویا بینی نیست، از اقدامیست که هیچگاه انجام نمیشود یا شروع نکرده، رها میشود.

۱۷) بسیاری از افراد میخواهند یک شبه به ثروت برسند یا موفق شوند و یادشان رفته که ثروت باد آورده را باد میبرد و طوفان های سخت که در طول زندگی بوجود می آیند، فقط درخت هایی که بیشتر از بقیه در زمین ریشه کرده باشند را تکان نمیدهند و در واقع میدانید که ریشه دواندن و محکم شدن احتیاج به زمان و تکرار دارد و کار یک شب و یک سال نیست.

۱۸) یکی از رازهای اصلی کامیابی اینست که مسیر، اولویت بیشتری نسبت به هدف دارد و در مسیر است که یک هدف به اوج خود میرسد یا سقوط را تجربه میکند، قرار نیست در بین یک مسیر غیر دوست داشتنی، یک هدف دوست داشتنی بدست آید.

۱۹) معمولا افراد موفق منتظر نمی مانند که به حدی از امکانات برسند و شروع کنند و روند پروژه منطقی و بدون ریسک باشد، معمولا به این صورت است که با ۱۰ ٪ امکانات شروع میکنند و در طول پروژه، آن ۹۰ ٪ دیگر را هم به سرانجام میرسانند.

۲۰) اگر منتظر بمانید تا همه چیز اوکی شود و شروع کنید، ۳ مشکل به وجود می آید:

۱- در اغلب مواقع شروعی اتفاق نمی افتد و فقط رویاپردازی برای یک روز خیالیست

۲- تا زمانی که فرد بخواهد آماده شود، افراد زرنگتر، کار را میقاپن و رویای او را عملی میکنند

۳- زمانی که منتظر آماده شدن همه چیز هستید، فرصت خلاقیت را از خودتان میگیرید.

۲۱) افراد موفق از عامل علاءالدین استفاده میکنند، عاملی که میگوید: برای کارهایتان از دیگران کمک بخواهید و این را به زبان بیاورید، یعنی برای موفقیت، فقط روی خودتان حساب نکنید.

۲۲) در واقع یعنی با اطرافیانتان هم مذاکره کنید و یک شرایط برد – برد را خلق کنید تا به نتیجه برسید.

۲۳) تصور نکنید هرکاری که میخواهید انجام دهید، بسیار ساده پیش میرود، پیچیدگی هایی دارد که میتوانید اسم آن را مانع بگذارید و اگر میخواهید از آن گذر کنید و به فراتر از موانع و محدودیت هایتان برسید، باید نگاهتان به موانع را پس از اقدام تغییر دهید.

۲۴) یکی از ضعف های افراد برای رسیدن به هدف، دنبال بهانه گشتن برای انجام ندادن کارهاست و ذهنشان را میبندند و هیچ چیزی یاد نمیگیرند و در نتیجه جلو هم نمیروند.

۲۵) در مسیر موفقیت این جمله را به خاطر داشته باشید:

شما یا موفق هستید یا حق با شماست

۲۶) نیچه میگوید: چیزی که مرا نکشد، قوی ترم میسازد.

۲۷) زمانی که به مانعی برمیخورید، بدانید که میزان انعطاف پذیری شماست که تعیین میکند چقدر میتوانید با موفقیت این مانع را پشت سر بگذارید.

۲۸) بسیاری از شرکت ها شکست میخورند، زیرا به سبک عامل “Me Too” جلو میروند، یعنی شرکت هایی که همچون بقیه هستند و فقط تقلید از محصولات موفق افراد قبلی هستند و فقط میخواهند به مشتریان همان کسب وکار موفق در صنعتشان برسند.

۲۹) اگر میخواهید موفق و ادامه دار باشید، باید متفاوت باشید

۳۰) اقیانوس آبی کسب و کارتان را پیدا کنید، اقیانوس سرخ، جاییست که پر از رقیب است و همه در آن در حال کارند ولی اقیانوس آبی کسب و کار، جاییست بی رقیب و بکر و هنوز کسی آن را کشف نکرده است.

۳۱) برای رسیدن به اقیانوس آبی، ۴ کار را باید انجام دهید:

۱- چیزی را شروع کنید

۲- چیزی را اضافه کنید

۳- چیزی را کم کنید

۴- چیزی را حذف کنید

۳۲) کار گروهی نتایج بهتری دارد و بسیار کم پیش می آید که یک بیزینس تکنفره جواب دهد.

۳۳) برای ادامه ی یک شرکت موفق، باید مسئولیت کارها را بپذیرید و تقصیر را گردن کسی نیندازید.

۳۴) یک دوست و همراه در کار تیمی داشته باشید که همراهیتان باهم، بادوام باشد و مدام نخواهید که او را تغییر دهید.

۳۵) همیشه میخواهید که به دنبال یک شریک خوب بگردید ولی ابتدا بسنجید که خودتان چطور شریکی هستید!

هرگاه خواستید شریکتان را آنالیز کنید، ابتدا بسنجید که خودتان آن نکات مثبت را دارید یا نه

۳۶) موفقیت دیگران را ببینید و بررسی کنید و البته بلند نظر باشید و بتوانید که تحمل دیدن موفقیت دیگران را هم داشته باشید.

۳۷) از منطقه ی امن و حیطه ی عادت خودتان بیرون بیایید

۳۸) هرکاری که قصد انجام آن را دارید، آداب آن را بدانید

۳۹) آداب ریسک آن است که تبدیل به حماقت نشود!!!

که به این منظور، ۳ راهکار وجود دارد:

۱- خارج از چارچوب هایتان فکر کنید.

۲- موردی باشد که فقط مختص به ایران باشد.

۳- خرابه ای پیدا کنید.

۴۰) در کسب و کار، حواستان به موضوع مشتری مداری باشد.

۴۱) ممکن است مشتریانتان، دوستان و هواداران شما شوند و بعد از آن تبدیل به بهترین مبلغان شما خواهند شد، پس مراقب رفتار و کلامتان باشید.

۴۲) مشتری کسی نیست که شما فقط بخواهید خواسته های او را برطرف کنید.

۴۳) مشتری هم نسبت به شما وظایفی دارد، او باید از محصول یا خدمات شما خوشحال شود و این خوشحالی به نحوی باشد که باعث رضایت شما هم بشود.

۴۴) برای رصد یکی از عوامل موفقیت افراد موفق، میتوانید به سبک زندگی شان توجه کنید.

۴۵) اراده ی اجرای روزانه ی ایده ها را در خودتان بوجود آورید و بدانید که طبق قانون اثر مرکب ، هرچقدر در اجرای آنها مداومت کنید، از یک جایی به بعد، به شکل راحت تری اجرا میشوند.

۴۶) به ساعت بیولوژیک بدنتان توجه کنید.

۴۷) به یک نظام تغذیه ای درست، عادت کنید.

۴۸) در حرکت باشید و اقدام کنید تا بهتر بتوانید فکر کنید و ادامه دهید.

۴۹) در کسب و کارهایتان، قسمتی را به عنوان عام المنفعه بگذارید و با کارهای داوطلبانه، سعی کنید بهترین و ماندگارترین نتایج را رقم بزنید.

۵۰) گوهر امید را در سراسر جامعه ی نا امید پخش کنید و بدانید که انسان اگر امید داشته باشد، نیرو میگیرد و به هرچه که بخواهد، میرسد.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

 

کتاب سفر به ثمر / کتاب سفر به ثمر/ کتاب سفر به ثمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *