۲۵ نکته از کتاب خودفریبی (زاهد شیخ الاسلامی)

۱) یکی از نقاط ضعف افراد برای رسیدن به موفقیت در کار میتواند بر هم خوردن تعادل باشد، پس بهتر است که حتی اگر قرار است که نقش بازی کنید، باز هم تعادل میمیک صورت تان را حفظ کنید.

۲) شما نمیتوانید راه حلی برای مسئله ای پیدا کنید تا زمانی که مشکل اصلی را حل نکرده باشید.

۳) گاهی ممکن است دچار خودفریبی شوید، به این حالت در کوزه بودن هم میگویند، یعنی مسئله ای دارید که کامل به آن واقف نیستید و نمیتوانید ببینید و اتفاقات را فقط از زاویه ی دید چشم خودتان میبینید، در حالی که ممکن است واقعیت، کاملا چیز دیگری باشد ولی شما با مقاومت تان میتوانید خود را در کوزه ای قرار دهید و از دیگران جدا میکنید.

۴) اگر بخواهید علت خودفریبی را ریشه یابی کنید، به این نتیجه میرسید که: مسائل شخصی آدمها، مشکلات در روابط کاری و رهبری و مهمتر از آن، نبود انگیزه و هرچیزی که راجع به این موضوع وجود دارد، همه و همه ریشه در خودفریبی دارد، اگر این اصل را بشناسید و بپذیرید که تمامی مشکلات، تنها و تنها با یک مسئله، آغاز شده و سپس اوج میگیرد، برای برخورد با آن و حل مشکل، میتوانید به بهترین وجه و بسیار کارسازتر از گذشته عمل کنید، یعنی ا ز آنجایی که اکثریت این عارضه ها در ریشه مشترک هستند، میتوانید از طریق شناخت و پیدا کردن راه حلی مناسب، تمام مشکلات را همزمان باهم حل و فصل کنید.

۵) بعضی از افراد این قدرت را دارند تا در دیگران از خود گذشتگی و تعهد ایجاد کنند، شاید این افراد در نحوه ی گفتار و برخوردشان زیاد حرفه ای نباشند و این فنون را آموزش ندیده باشند ولی این موضوع باعث نمیشود که افرادی موثر و الهام بخش نباشند، این رفتارها از نحوه ی بینش آنها سرچشمه میگیرد و نه صرفا از سمینارهای آموزشی آنها، این افراد همیشه هم درست ترین جملات را به کار نمیبرند ولی افراد دیگر شیفته ی کارشان هستند، زیرا با ایجاد انگیزه، نتیجه ایجاد میکنند.

۶) بعضی افراد در روابط شخصی بسیار خوب عمل میکنند یا از بهترین تکنیک ها و مهارت ها در ارتباطاتشان بهره میبرند، ولی کارشان هیچ سودی ندارد، زیرا شکل و نوع رفتارشان که از نحوه ی تفکرشان سرچشمه میگیرد، آدمها را وادار به مقاومت میکند و این چنین رهبرانی همیشه هم یک رهبر شکست خورده هستند.

۷) گذشته از اینکه رفتار بیرونی شما چه میخواهد بگوید، افراد معمولا بخاطر رفتارهای درونی شما، همچون احساس و افکارتان نسبت به خودشان که چطور است، واکنش نشان میدهند.

۸) هیچگاه نمیتوان همه ی افراد را مثل هم کرد یا مثل آن چیزی که میخواهید پیدا کنید، زیرا قطعا یک انسان باهوش میتواند باهوشتر، یک انسان ماهر میتواند ماهرتر، و یک انسان سخت کوش میتواند سخت کوشتر باشد، البته اگر بعنوان انسان به او نگاه شود و آنها هم به دیگران چنین نگاهی داشته باشند.

۹) خودفریبی موضوعیست که بسیاری از سازمان ها درگیر این موضوع هستند و در کوزه شان گیر کرده اند.

۱۰) متاسفانه زمانی که در کوزه هستید ،تصویر شما از واقعیت، تصویری اشتباه است که نه خودتان و نه دیگران را بطور آشکار و واضح نمیبینید، این همان خودفریبی است که میتوانید برای اطرافیانتان مشکل ساز شود.

۱۱) گاهی بعضی افراد مقابل شما، داخل آن کوزه هستند و دیگر چه تفاوتی میکند که شما کجا قرار گرفته اید؟!؟!

۱۲) شما نمیتوانید ادعا کنید که کامل هستید و با این موضوع قطعا بسیار فاصله دارید و تلاشتان در جهت بهتر شدنتان است،که برنامه ریزی هایتان، عملکرد شرکت را بهبود میبخشد، ولی آنچه که شما را در مقابل رقیبانتان متمایز کرده، ریشه در ذهنیت از رهبری در تمامی سطوح سازمان دارد.

۱۳) زمانی که در بیرون از کوزه هستید، به دلیل همین حس است که دیگران را هم همچون خودتان، با تمامی ترس و امید و نیازهای اولیه ی یک انسان میبینید و گاهی همین حس است که سبب رفتارهای انسانی شما میشود.

۱۴) قبل از اینکه کسی را تحسین کنید، بدان گاهی باید حس (به حس خود پشت کردن) داشته باشید، یعنی اقدام به کاری برخلاف آنچه حستان به شما میگوید که باید برای دیگری انجام دهید!! (از کمک به دیگران امتناع کنید)

۱۵) زمانی که این حس را دارید، شروع میکنید به دیدن دنیا، به صورتی که این کار را موجه جلوه دهید و در این زمان تصویر شما از واقعیت مخدوش میشود که در این حالت، دچار خودفریبی میشوید.

۱۶) زمانی که دچار خود فریبی میشوید، خطاهای دیگران و فضیلت های خودتان را بزرگ میکنید ، ارزش چیزهایی که رفتارتان را توجیه میکند را بالا میبرید و دیگران را سرزنش میکنید.

۱۷) زمانی که دیگران از شما انتقاد میکنند، از خودتان دفاع میکنید و زمانی که دیگران را سرزنش میکنید، در حال تشویق بقیه هم هستید که در کوزه شان بمانند!!

۱۸) گاهی خودتان انگار دوست دارید که بد رفتاری را دریافت کنید و دیگران را با خودتان در این مسیر همراه میکنید و در کوزه میمانید!

۱۹) مهم است که دریابید در کوزه هستید یا بیرون از کوزه و دقت کنید که تمرکزتان را بر روی چه چیزی یا چه کسی قرار داده اید.

۲۰) بسیاری از مواقع خودتان را با عدم تعهد و ایجاد زحمت و دردسر فریب میدهید.

۲۱) زمانی که در کوزه هستید، مدام زمان زیادی را صرف تغییر دیگران میکنید ولی آیا نتیجه ای هم دارد و این موضوع باعث خروج شما از کوزه میشود؟! خب جواب اینست: خیر!!

۲۲) در مسیر خروج از کوزه، چه کارهایی را نمیتوان انجام داد؟

۱- سعی در تغییر دیگران

۲- تلاش برای تحمل دیگران

۳- ترک کردن

۴- ارتباط برقرار کردن

۵- استفاده از مهارت ها و روش های جدید

۶- تغییر رفتار

۲۳) کوزه استعاره از مقاومت شماست در مقابل دیگران که با به حس خود پشت کردن در مقابل نیازهای انسانی که دیگران در روابطشان از شما انتظار دارند، ایستادگی میکنید.

۲۴) گاهی به هرچه فشار در کوزه است، پایان میدهید.

۲۵) گاهی تغییر میکنید و در آن لحظه که به مقاومت و توجیه افکار و احساساتتان پایان میدهید، شما از کوزه آزاد شده اید! و در مقابل پیام و احساسات دیگران نسبت به خودتان بی اهمیت میشوید.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

 

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

 

کتاب خودفریبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *