گزارش بازار امروز یکشنبه ۲۱ دی ۹۹

ایستادگی در آخرین سنگر …

بازار سرمایه امروز پس از مدت ها خندید و کمی شاد بود و نیمچه لبخندی روی صورت او نمایان شده بود . او با هزار توی اتفاقات مهم این چند روز دست و پنجه نرم کرد و امروز به واسطه ارزندگی و شرایط خاص خبرها رنگ و بوی بهتری گرفت و فاز بازار کمی تغییر کرد .

بازار سرمایه امروز پشت خاکریز ۱٫۳ سنگر گرفته بود تا هر جور شده برای وجب به وجب این اعداد بجنگد حقیقت امر هم ریسک های سیاسی کمی کم شده و هم خبرهای مثبت به بازار میرسد .

بازار اگر بتواند چند روز فقط چند روز در این شرایط ایستادگی کند خیلی زود نیروی کمکی گزارش های ۹ ماهه رسیده و جو مثبتی را در بازار تزریق میکند ومیتوان به پیشروی روزهای دی و بهمن امیدوار تر بود .

ماهی گرفتن کار سختی است ولی وقتی ماهی زنده ای را از رودخانه میگیرید حفظ ان کار سخت تری است .این ماهی زرنگی ها و شیطنت های خود را دارد و باید ان را مهار کنیم بازار فعلا در پروسه مهار عرضه هاست و امیدواریم فاز تلاش بازار نتیجه بخش باشد .

فردا روز مهمی است .

درست به دلیل همان بحث ماهی است مثبت شدن درست شبیه گرفتن ان ماهی و مثبت ماندن طی روزهای اتی حفظ و کنترل این ماهی بزرگ است . بازار طی دفعات قبل بارها و بارها یک روز مثبت و روز دیگر حسابی گرفتار و منفی شده است از همین رو فردا و سه شنبه روزهای مهمی برای بازار هستند تا کمی ترس بازار بریزد و اطمینان به روند برگشتی حاصل شود به نظر هم نمودارها هم اخبار و هم اتفاقات کمک شایانی به این موضوع میتواند داشته باشد و این بارهم خوش بین و امیدوار هستیم که از این فضا عبور خواهیم کرد

اما امروز قطعا یکی از دلایلی که بازار با برگشت مواجه شد تکذیب خبر دستورالعمل فولادی ها و صحبت های رئیس جمهور و به طور کلی جلسه دیشب و امیدواری های این چند وقت بود .

حقیقت امر دفاع فعالان بازار در این رویدادها دیگر از حالت یک صنعت خارج شده و نقش حیثیتی برای بازار ایجاد کرده بود اما در هیاهوی این رفت و برگشت و اتفاقات به نظر یک موضوع باید به طور جدی مورد مطالبه و توجه قرار گیرد . تصمیمات برخی مدیران در مورد فولاد و رفت و آمد عده‌ای باعث شده این میان ضررهای بسیاری به وجود بیاید و سرمایه‌های سنگینی از بین رفت.

اعتمادها سوخت و یک جریان منفی برای بازار شکل گرفت. درست است که همه چیز نصف و نیمه تکذیب شد اما طبق معمول باعث و بانی این موضوع آمده و به چشم همه زل زده و لبخند تمسخرآمیز داده است و رفته …

مگر می شود فقط تماشاچی بود باید تمام کسانی که اینطور منافع و سرمایه‌های مردم را به بازی می گیرند برخورد شود مگر می‌شود به این راحتی سرمایه مردم را بازیچه قرار دهید و بعد لبخندزنان به کار خود ادامه دهید و از جیب مردم برای خود اعتبار بخرید .

شتر سواری دولا دولا نمی شود نمی شود که از یک سو از منافع بازار سرمایه بهره ببرید و به میلیون‌ها سهامدار حقیقی سهام عدالت را بدهید و خود را حافظ منافع آنها نشان بدهید و بعد این چنین با کسانی که قاتل سرمایه‌های مردم هستند برخورد نکرد به نظر باید با شدید ترین شکل ممکن با عزیزانی که این موضوع را رقم زدند برخورد کرد  چرا که این اتفاق ممکن است بارها و بارها رخ دهد و اگر این برخورد صورت نگیرد هر کسی به خود اجازه خواهد داد که مقابل منافع سهامداران و بازار سرمایه قد علم کند.

ما چیز فراقانونی نمیخواهیم . میخواهیم هر کسی که حرف بی ربط و غلطی میزند تاوان اشتباهات را بدهد درست وقتی ما در بازار اشتباه میکنیم تاوانش را هم می پذیریم …

نکته دیگر این که امروز همه سهامداران نشان دادند که برای دفاع از حق خود مصمم و قوی پیش می روند

باور کنید اگر فشار فضای مجازی و این افزایش اگاهی مردم نسبت به حق و حقوق خود نبود امروز آنها ضرایب بورس کالا را به زیر ۵۰ هم آورده بودند در مورد این اتفاق و این رویداد از سازمان بورس هم باید تشکر کرد که مدیران و به خصوص مدیران بورس کالا و برخی مدیران ارشد سازمان از منافع سهامداران حمایت کردند چون مطلع هستیم عرض می کنیم که یکسری اتفاقات پنهان نیز رخ داده که نشان می دهد از سازمان برای دفاع از سهامداران جدی بوده این موضوع باید در سایر موارد نیز با همین جدیت پیگیری شود و فقط برای شکل ظاهر و یک بار نباشد .

اما در دل اتفاقات روز های قبل برخی صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور نیز جالب توجه بود

که خیلی در رسانه ها مورد توجه قرار نگرفت . یکی از این صحبت ها که کمتر مورد توجه قرار گرفت بحث کوتاه‌مدت توافقات سیاسی و اثرات مثبت آن در اقتصاد بود موضوعی که معاون اول نیز بر آن با قدرت تاکید کرد این اتفاق معمولاً تبعات خاصی برای بازار می‌تواند داشته باشد که اثرات نرخ ارز مهمترین آن است امروز هم برخی ترسشان از بازار روی این محور خلاصه می شود .

سهامداران باید دو موضوع را در هنگام بررسی اثرات نرخ ارز مورد توجه داشته باشند

موضوع اولین است که جریان نرخ ارز جریانی یک روزه و دو روزه و یک هفته نیست باید به این جریان نگاه بلندمدت داشت به طور مثال عزیزان باید میانگین نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ را ملاک بسیاری از شرایط خود قرار دهند

نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر قیمت ها در بازار حتی دلارهای کمتر از ۲۰ را نیز لحاظ کرده و اینکه برخی فقط با اندک افت نرخ ارز در بازار دوباره اتش به دارایی‌های خود بزنند منطقی نیست یا بهتر است جور دیگری بیان کنیم بسیاری این نرخ ارز و کاهش آن را هم اکنون و با تعجیل تمام در قیمت ها لحاظ کردند. از همین رو وقتی دیروز از ریسک و بازده صحبت می‌کنیم باید این موارد نیز مورد توجه قرار گیرد که بازار در این شرایط و با این قیمت ها چه ریسکی را برمی دارد و چه بازدهی در انتظار اوست

ترس برخی فعالان بازار از تحولات ارزی طبیعی است اما به نظر می رسد در میان مدت و بلند مدت این بازار سرمایه است که برنده این تحولات خواهد بود

و احتمالا سایر بازارها به رکود عمیقی فرو خواهد رفت که می تواند جهت جریان پول را به سمت بازار تسهیل کند از سوی دیگر بهبود در تحولات سیاسی اثرات چند سویه در بازار دارد و می‌تواند برخی گروه های مرجع و پیشرو بازار را با رشد خوبی مواجه سازد و این نکته مهم و مغفول مانده است که بسیاری به آن توجه نمی کنند و احتمالا جریان خوبی در هفته های اتی روی ان شکل گیرد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *