۱) مدیرعامل فملی می گوید ” تا به امروز ۲۲۰هزار تن کاتد تولید شده و تا پایان سال به ۲۸۰هزار تن کاتد مس خواهیم رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد جلوتر هستیم. تا پنج‌سال آینده این ظرفیت را به ۴٫۵ میلیارد دلار می‌رسانیم و رشد ۲٫۵ برابری برای شرکت مس اتفاق می‌افتد.”

۲) صندوق سرمایه گذاری طلا با پشتوانه شمش، با هدف تامین مالی پروژه های توسعه ای بخش معدن و صنایع معدنی، در بهمن ماه تاسیس می شود. شرکت طلای زرشوران (زیرمجموعه ایمیدرو) به عنوان تولیدکننده شمش و بانک ملت به عنوان خزانه دار شمش طلا، فعالیت خواهند کرد.

۳) روز دوشنبه ۱۵٫۳همت ارزش معاملات. ۷۳۲میلیارد تومان خروج پول. توجه حقیقی ها به های.وب، اتکای، تکشا، شنفت، حق تاصیکو، ملت. حقوقی ها وتجارت، خودرو، وسپهر، فملی، شپنا، البرز، سمگا، وملل را حمایت کردند.

۴) پلوسی می گوید “ترامپ تهدیدی فوری است و باید از دفترش اخراج شود.” بر اساس اطلاعات موجود او از مایک پنس خواسته است ظرف ۲۴ ساعت به درخواست متمم ۲۵ علیه ترامپ پاسخ دهد. گفته می شود طی روزجاری یا نهایتا فردا ترامپ استیضاح می شود.

۵) ایران در دسامبر ۲٫۰۴ بشکه در روز تولید نفت داشته است این رقم تقریبا طی چندماه اخیر ثابت بوده است. تولید اوپک نیز در دسامبر نسبت به نوامبر اندکی رشد کرده و از ۲۵٫۲۱ به ۲۵٫۴۳ میلیون بشکه رسیده است. اوپک پلاس هم از ۳۷٫۸۹ به ۳۸٫۱۷ میلیون بشکه رسیده اند.

۶) دلار نیمایی ۲۴٫۱۲۶ – ۲۴٫۳۷۶ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۵٫۰۵۰ تومان.

۷) در بورس کالا پلی پروپیلن ۳۱۳ – ۳۶۲ میلیون ريال، PVC هر تن ۳۲۸ – ۳۵۶ میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۱۷۵میلیون ريال، شمش ۱۱۷میلیون ريال، گندله به قیمت پایه ۲۷٫۵میلیون ريال عرضه شد که مشتری نداشت. لوبکات ۸۴-۸۷ میلیون ريال، ورق گرم مبارکه ۱۷۷میلیون ريال.

۸) بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صمت حاکی از تولید ۳۱۶ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و افت ۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

۹) صادرات فولاد شرکتهای بزرگ فولادساز ایران در ماه گذشته جهش ۳۵% داشته به ۷۲۱ هزار تن رسیده است. امیر صباغ در این خصوص می گوید “فولادمبارکه با جهش ۲۶% صادرات در کنار فخوز ۴۰% و کاوه ۱۰۹% و فخاس ۵۱۳% و کچاد ۳۷۶%+ رهبران صادرات ماه گذشته فولاد کشور هستند.

۱۰) جهانگیری با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ می گوید که دلار ۴۲۰۰تومانی کار وی نبوده است. وی در این خصوص روز گذشته گفت “اگر برخی فراموش کرده اند خوب است به یاد بیاورند که در جلسه سران قوا بود كه تصمیم گرفته شد نرخ ارز٤٢٠٠ تومانی ثابت بماند.”

۱۱) مشاور رهبری می گوید ” اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد، باید تحریم‌ها را پایان دهد و البته ما اصراری نداریم به این برگشت، می‌خواهد برگردد، می‌خواهد برنگردد.” (رهبری هم در روزهای اخیر به این نکته اشاره می کند و می گوید که بازگشت به برجام بدون برداشته شدن تحریم ها بی معنی است البته این مساله به معنای وجود پیش شرط از سوی ایران نیست)

۱۲) کاهش پنج درصدی مالیات واحدهای تولیدی از سوی قالیباف مجلس اعلام شد.

۱۳) ضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس می گوید “سرمایه مردم به دلیل بی‌تدبیری دولت در حال از بین رفتن است و اقشار متعددی از جامعه دچار چالش شده‌اند لذا دولت و مسئولان مربوطه باید چاره‌‌اندیشی کنند.”

۱۴) اتحادیه اروپا در پیامی جدید با محتوای تکراری گفت “ما عمیقاََ از گام‌های نگران‌کننده‌ای که ایران طی دو سال قبل برداشته ابراز تأسف می‌کنیم.غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات فردو، تحولی بسیار جدی و عمیقاََ نگران‌کننده است.ما از ایران می‌خواهیم از تنش‌زایی بیشتر اجتناب کرده و این مسیر حرکت را بدون معطلی بازگردد.”

۱۵) در اسفندماه سال جاری EPS FORWARD یا پیشبینی سود هر سهم برای سال آتی توسط شرکت ها گزارش می شود. این بخش به گزارش تفسیری صفحه شماره ۱ در فرمت HTML فعلی اضافه خواهد شد و جزئیاتی دارد که خطای سال های ۹۶ به قبل را پوشش دهد.

۱۶) طرح مالیات سالانه املاک گران قیمت و لوکس توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تقدیم هیات رئیسه شد.

۱۷) ویلیام برنز،معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس سازمان سی.آی.ای معرفی شد.

۱۸) پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “چه گلی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به سرمان زدیم که حال با ارز نیمایی بزنیم؟ چرا اجازه نمی‌دهیم عرضه و تقاضا نرخ ارز را مشخص کند؟ در بحث فولاد به هیچ وجه کمبود عرضه مطرح نیست؛ چرا با رفتارهای غیرمنطقی جلوی صادرات مقاطع گرفته شده است؟ این موضوع به تحریم مربوط نیست.”

۱۹) رئیس سازمان بورس از حامیان کشف قیمت مبنی بر رقابت آزاد در بورس کالا، قدردانی کرد.

۲۰) سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید “کره جنوبی بیش از این منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند. زیرا نگاه ما و ارزیابی ما بعد از ۲۰ ژانویه به روابط کشورها متفاوت خواهد بود.”

۲۱) مدیرعامل بانک صادرات برای تامین مالی محصولات جدید سایپا و همچنین قطعه سازان، اعلام آمادگی کرد و از افزایش سقف تامین منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو و طولانی تر شدن زمان بازپرداخت خبر داد.

۲۲) خاور قصد دارد برای خروج از ماده ۱۴۱ تمام روش ها از جمله تجدید ارزیابی را بررسی کند.

۲۳) لابسا برای برخی محصولات خود افزایش نرخ گرفت.

۲۴) کسرام برای محصولات خود افزایش نرخ گرفت.

۲۵) خکاوه در خصوص طرح فروش اتوبوس های خود شفاف سازی داد.

۲۶) غشاذر در خصوص زمین های خود و بحث انتقال و فروش، شفاف سازی داد.

۲۷) بکهنوج بابت دیرکرد دریافت مطالبات خود، جریمه و سود دریافت می کند.

۲۸) رئیس آژانس می گوید “مصوبه مجلس ایران یک قانون است و به نظر می‌رسد دولت هم در اجرای آن مصمم باشد. این برای من نگران‌کننده است. دوست ندارم در روز بیست‌ویکم فوریه از ایران بشنوم حضور بازرسان من در ایران کاهش خواهد یافت.”

۲۹) یک نهاد در انگلیس در خصوص بیتکوین هشدارهایی داده و این باعث اصلاح بیتکوین شد.

۳۰) مهرداد کریمخانی می گوید “قیمت نفت‌خام دوشنبه با افت مواجه شد که مهمترین دلیل آن تضعیف چشم‌انداز تقاضای سوخت بود چرا که چین بعنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت‌خام و اولین وارد کننده آن در جهان، با موج جدیدی از کورونا مواجه شده است”

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام     #دلار

صندوق سرمایه گذاری طلا / صندوق سرمایه گذاری طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *