۱)  روز سه شنبه ارزش معاملات ۱۳٫۸همت. خروج پول حقیقی ۱٫۹۳ همت. حقیقی ها دشیمی، سیستم، تکشا، اتکای و حق تقدم کویر خریدند. حقوقی ها فملی، فولاد، وتجارت، شستا، شپنا، کاوه، وبملت، خودرو، سیتا، شبندر، خساپا، شپدیس.

۲) هر تن SBR بورس کالا ۴۳۰میلیون ريال معامله شد. ABS شبصیر ۴۹۶میلیون ريال معامله شد. محصولات پت شگویا ۲۰۰-۲۵۲ میلیون ريال معامله شد. PVC شغدیر ۳۲۸میلیون ريال قیمت خورد. اسلب ۱۳۸میلیون ريال معامله شد که رکورد جدید است. شمش خوزستان ۱۲۳میلیون ريال معامله شد. ورق فجر ۱۹۸میلیون ريال و تاراز ۲۰۰میلیون ريال معامله شد. فوکا ورق گرم ۲۰-۴۰ را ۱۵۴میلیون ريال فروخت.

۳) بازخرید اوراق از بانک ها توسط بانک مرکزی در محدوده نرخ ۲۰٫۵ – ۲۱٫۵ درصد صورت گرفت که تغییری نسبت به گذشته نداشت.

۴)دلار حواله نیما ۲۵٫۰۸۷ – ۲۵٫۱۹۶ تومان. دلار اسکناس ۲۴٫۸۷۰ تومان.

۵) شفا، وآذر، بسوئیچ، شنفت در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند.

۶) تایرسازها نظیر پارتا، پکرمان، پتایر بابت بخشی از محصولات خود افزایش نرخ گرفتند.

۷) اتحادیه اتوبوسرانی شهری تفاهمنامه امضا کرده اما هنوز منجر به قرارداد نشده است.

۸) وزمین در گزارشی از فروش زمین و شناسایی ۹٫۲ میلیارد تومان سود خبر داد.

۹) شستا در اطلاعیه ای می گوید ” کليه هلدينگ‌هاي زيرمجموعه نسبت به شناسايي شرکت‌هاي واجد شرايط جهت افزايش سرمايه از “محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها” اقدام کنند.”

۱۰) پنجشنبه آینده یکی از بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه بیدلند_خلیج_فارس با ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و با درآمد سالانه ۷۵۰ میلیون دلار که با افتتاح آن بخش قابل توجهی از فلرهای نفتی خوزستان خاموش می‌شود افتتاح خواهد شد. (مرتبط با پترول و هلدینگ فارس)

۱۱) ثنوسا در خصوص وضعیت پروژه های خود و تفاهمات جدید شفاف سازی داده است.

۱۲) بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد که کاهش تولید نفت عربستان و انتقال قدرت به دموکرات‌ها در ایالات متحده آمریکا سبب می‌شود قیمت نفت خام برنت تا تابستان ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار برای هر بشکه برسد.

۱۳) دویچه بانک یکی از مهمترین بانک‌های وام دهنده به سازمان ترامپ با ۳۴۰ میلیون وام است.

۱۴) سخنگوی کمیسیون تلفیق می گوید ” نمی‌گوییم که تعیین نرخ ارز ۱۷.۵۰۰ تورم زا نیست، اما آن تصمیمی که کمیسیون تلفیق گرفته به نفع ملت است و آثارش در کل بهتر از تورم است. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم پیرو بودجه ۱۴۰۰ ما دچار تورم می‌شویم چرا که در این بودجه کسری منابع مشخص نشده است و این خود می‌تواند تورم ۴۰ الی ۳۰ درصدی را در پی داشته باشد البته دولت در بودجه تورم ۲۳ درصدی را پیش‌بینی کرده است.”

۱۵) قیر در چارچوب معاملات گواهی سپرده کالایی در آینده نزدیک راهی بازار مالی بورس کالا خواهد شد تا پس از این، حوزه کالاهای ساختمانی نیز از مزایای ابزارهای مالی بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

۱۶) قالیباف مجلس می گوید “برای دلالان و کسانی که پول بی‌زحمت در می‌آورند شرایط سخت مالیاتی اعمال خواهیم کرد.”

۱۷) یک شرکت دانش بنیان ایرانی بر پایه mRNA واکسن ساخته است.

۱۸) قیمت برخی از اقلام خوراکی همچون ذرت روز گذشته با رشد با اهمیت مواجه شدند. قیمت اوره به این مساله واکنش نشان داد و در بازار آتی به بالای ۳۰۰دلار رسید.

۱۹) شمش CIS هر تن ۶۰۷دلار است. ورق گرم امارات نیز ۸۰۰دلار معامله می شود.

۲۰) دولت چین اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد مصوبه از سرگیری واردات قراضه را اجرا نماید و بار دیگربه یکی از واردکنندگان و مصرف کنندگان اصلی قراضه در جهان تبدیل شود.

۲۱) آرسلورمیتال در سال جدید میلادی نرخ پیشنهادی محصولات تخت فولادی خود را برای فروش در سرتاسر اروپا ۳۰ تا ۵۰ یورو افزایش داده است.

۲۲) به گزارش مجله Platts در هفته منتهی به ۸ ژانویه، بازارهای متانول و MEG آسیا نسبت به روزهای پایانی سال گذشته صعودی بود. بر خلاف بازار صعودی اتیلن، بازار بوتادین و پروپیلن آسیا به روند نزولی آغاز شده از سال گذشته ادامه دادند. این هفته بازار همه محصولات آروماتیکی به دلایل مختلف صعودی بود اما نشانه‌هایی از عدم تعادل در همه بازارها دیده می‌شود.

۲۳) تغییرات مدیریت در تاپیکو صورت گرفت. ابویی سرپرست تاپیکو شد تا شاید شغدیر هم مدیرعامل خود را بشناسد.

۲۴) مدیرعامل نفت فلات قاره “به وزارت نفت قول داده ايم كه (توليد نفت در دريا)را تا پايان امسال به ميزان قبل از تحریم ها برگردانيم. در حال حاضر فاصله ما بسيار كم است. نسبت به سال گذشته بيش از ١٠٠هزار بشكه در روز افزايش و بازگرداني توليد را در میادین دريا تجربه مي كنيم.”

۲۵) مهرداد کریمخانی می گوید “شاخص خوشبینی به اقتصاد آمریکا در ژانویه با رشد ۱٫۱ واحدی به ۵۰٫۱ واحد رشد کرده است تا برای اولین بار از اکتبر به بالاتر از ۵۰ واحد برسد. “

۲۶) قیمت نفت صعودی است. عمده دلایل این رشد کاهش سطح ذخایر نفت‌خام آمریکا برای پنجمین هفته متوالی همزمان با انتظار بازار مبنی بر تزریق چندین هزار میلیارد دلار نقدینگی توسط بایدن به اقتصاد اول دنیا است.

۲۷) مهرداد کریمخانی می گوید “شاخص بالتیک که تابعی از روند قیمت حمل دریایی اقلام فله‌ای است در روز سه‌شنبه با رشد ۵% مواجه شد تا علاوه بر رسیدن به ۱۸۴۹ واحد، دهمین رشد متوالی خود را ثبت کند و به بالاترین میزان از نهم اکتبر برسد. “

۲۸) ذوب آهن از امروز بازارگردان دارد.

۲۹) سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید “طرحی که در شبکه های مجازی به عنوان طرح تصویب شده در مجلس در خصوص تعیین عوارض صادراتی فولادسازان و تعیین کف و سقف قیمت عرضه در بورس ، رد و بدل می شود ، آن چیزی نیست که کلیات آن امروز در صحن علنی خانه ملت مطرح و تصویب شده است. حتی به لحاظ ظاهری هم متن ارسالی با طرح کمیسیون متفاوت است. اصلا در طرح کمیسیون وارد مقوله کف و سقف قیمت گذاری فولاد نشده و فقط کلیاتی را تصویب کردیم”

۳۰) ولایتی می گوید ” اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد، باید تحریم‌ها را پایان دهد و البته ما اصراری نداریم به این برگشت، می‌خواهد برگردد، می‌خواهد برنگردد. اگر می‌خواهند برگردند باید شرایط مورد نظر که شرایط کاملاً معقولی است را انجام بدهند و کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند.”

۳۱) قطر آمادگی خود برای میانجیگری میان ریاض و تهران را ابراز داشت.

۳۲) ظریف می گوید “صرف بازگشت آمریکا به برجام در شرایط کنونی کفایت نمی‌کند. به‌خاطر اینکه برجام در شرایطی مذاکره شد که نوع دیگری از تحریم‌ها علیه ایران مطرح بود و رفع آن تحریم‌ها در داخل برجام تشریح شد. امروز برای اینکه آن شرایط فراهم بشود، صرفاً بازگشت به برجام برای آمریکا کافی نیست، بلکه باید تحریم‌ها را بردارد.”

موفق باشید. ۲۴ دی ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام     #دلار       #بانک_مرکزی

بانک مرکزی / بانک مرکزی / بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *