۱) دلار نیما ۲۵٫۱۷۹ – ۲۵٫۰۳۳ تومان مورخ ۲۵ دی. دلار اسکناس تهران ۲۲٫۵۲۰ تومان. (دلار فعالان بازار سرمایه ۱۷٫۰۰۰ تومان، دلار حسن روحانی طرح جدید ۱۵۰۰۰ تومان، دلار حسن روحانی طرح یک ماه قبل ۱۱٫۰۰۰ تومان.)

۲) در بورس کالا استایرن منومر پارس ۱۹۶میلیون ريال، اسید استیک شفن ۱۳۳٫۸ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۰۵میلیون ريال، اوره ۴۹٫۵ – ۵۴٫۶ میلیون ريال، پلی پروپیلن ۳۴۷میلیون ريال، PVC هر تن ۳۲۹میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۱۷۴٫۵ میلیون ريال، میلگرد ۱۳۴میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۱۵میلیون ريال، ورق سرد ۲۱۱میلیون ريال.

۳) روز شنبه، ارزش معاملات خرد ۹٫۲ همت. خروج پول ۲٫۵۶همت. حقیقی ها وهنر، چخزر، تشتاد، وخارزم خریدند.

۴) شیران، وخارزم در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند.

۵) تاپیکو، تاصیکو و سایر زیرمجموعه های شستا اعلام کردند که از محل زمین و سرمایه گذاری های خود تجدید ارزیابی می دهند.

۶) ضریب اعتباری کارگزاری ها به ۴۵درصد رسید.

۷) قیمت مازوت مصرفی برای شرکت های سیمانی معادل قیمت گاز محاسبه خواهد شد و مابه تفاوت بر عهده دولت است.

۸) فرانسه، آلمان و انگلیس از اعلام ایران درباره آمادگی برای تولید اورانیوم فلزی به‌عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران «عمیقاً ابراز نگرانی» کردند و از تهران خواستند به تعهدات برجامی خود بازگردد.

۹) واکنش ایران “موضوع كارخانه توليد اورانيوم فلزي مندرج در ماده ۴ “قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران” كه مجلس محترم شوراي اسلامي سازمان انرژي اتمي را نسبت به آن موظف نموده است و موضوع توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران دو موضوع كاملاً متفاوت است. اميد است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با پرهيز از ذكر جزئيات غير ضرور در گزارشات خود از بروز زمينه‌هاي سوء تفاهم جلوگيري نمايد.”

۱۰) فارن‌پالیسی در تحلیلی نوشت مسیر دستیابی به یک معامله بهتر با ایران از گذر بازسازی برجام صورت می‌گیرد نه نابودی آن.

۱۱) مرتضی نبوی، عضو مجمع می گوید “اینکه می گویند چین و روسیه اعلام کرده اند در صورت عدم تصویب FATF، نمی توانیم با ایران همکاری کنیم، معلوم نیست چقدر واقعیت دارد.”

۱۲) برنامه جو بایدن برای ۱۰ روز نخست ریاست جمهوری منتشر شده که لغو ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا بخشی ازان است. جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ می گوید “جو بایدن، لغو تحریم‌ نفتی ایران را در فهرست امور فوری دولت خود قرار نداده است.”

۱۳) وزیر خارجه فرانسه می گوید “احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم. مهم است که ترتیباتی برای بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای انجام شود.ایران در حال کار برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است.”

۱۴) واکنش ظریف به همتای فرانسوی “تو دوران کاری‌ات را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار. این شما هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید.”

۱۵) واکنش ظریف به بیانیه اروپا “آیا ابتکار مرده زاده‌شده امانوئل ماکرون یا خودداری انگلستان از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟ این به خاطر ایران است که برجام زنده است، نه سه کشور اروپایی.”

۱۶) رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید “در پیاده‌ کردن قانون مجلس در ابعاد فنی هیچ مشکلی نداریم”

۱۷) ایران حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل بدهی از دست داد. این بدهی ۱۵میلیون دلار است.

۱۸) تایمز اسرائیل می گوید “بایدن قبل از ورود به کاخ سفید گفت‌وگوها را با ایران آغاز و مقام‌های اسرائیل را نیز مطلع کرده است.”

۱۹) مسئول انتقالى تيم بايدن گزارش هاى رسانه هاى اسرائيل در خصوص گفت و گوها با ايران را تكذيب كرد.

۲۰) تحلیلگر نفتی بلومبرگ در یک اظهارنظر شخصی میگوید “زمانی که بایدن، روی کار بیاید مسائل بسیاری برای حل و فصل دارد، اما ایجاد روابط با ایران که شامل لغو تحریم‌های صادرات نفت این کشور است، در اولویت‌های آخر وی قرار دارد.”

۲۱) جنت یلن وزیر خزانه داری در دولت آتی بایدن قرار است در روز سه‌شنبه در کنگره، تعهد آمریکا به نرخ دلار تعیین شده توسط بازار را شهادت دهد؛ و همچنین او قصد شفاف کردن اینرا دارد که آمریکا قصد کاهش ارزش دلار به منظور کسب مزیت تجاری را ندارد.

۲۲) دولت چین در دسامبر سال گذشته، پول کمتری را به اقتصاد تزریق نموده و این موضوع، عامل نگرانی سرمایه گذاران از تداوم رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱ شده است.

۲۳) آژانس انرژی آمریکا پیشبینی نفت ۵۰-۵۴ دلاری در ۲۰۲۱ دارد.

۲۴) وزیر نفت عراق انتظار دارد قیمت های نفت در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ به حدود ۶۰ دلار برسد

۲۵) گاز پتروشیمی برخی پتروشیمی ها قطع یا کاهش یافته است البته این مساله هر ساله اتفاق می افتد و تقریبا هیچ سالی نبوده که در دی و بهمن قطعی گاز حدود ۲۰ تا ۴۰ روز صورت نگرفته باشد و برای همین است که اکثر شرکت ها زیر ظرفیت اسمی سالانه، تولید می کنند.

۲۶) این هفته بازار متانول آسیا وجه‌های متفاوتی داشت، از طرفی بازار برخی مناطق کاملا پرقدرت بود و از طرفی دیگر از شتاب روند صعودی کاسته شد.

۲۷) قیمت اتیلن و پروپیلن در هفته اخیر صعودی بود. بوتادین کاملا نزولی است.

۲۸) شمش CIS هر تن ۵۸۷ دلار. شمش داخلی چیم ۶۰۶ دلار. سنگ آهن ۱۷۳دلار.

۲۹) اوره صادراتی ایران ۲۲۰دلار قیمت خورد.

۳۰) امروز گندله اردکان عرضه می شود.

۳۱) امیر صباغ می گوید “وزارت انرژی آمریکا میگوید که تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۱ = ۱۱٫۱ میلیون بشکه در روز (متوسط) میباشد و این در حالی است که ۷۹% از تعداد حلقه چاه نفت آمریکا طی بازه زمانی فوریه-اوت سال گذشته افت کرده است! رقم تولید سال جاری حدود ۱٫۶ میلیون بشکه در روز از تولید ماه مارس سال گذشته (قبل از کرونا) پایین تر بوده و این موضوع میتواند محرک واردات نفت آمریکا در سال جاری و دوره بایدن باشد”

۳۲) بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ از بهمن در صحن آغاز می‎شود اگر طرح مالیات بر عایدی با قید فوریت مطرح نشود، احتمالاً به سال بعد موکول می‌شود. ۶۰ نماینده خواسته اند که این طرح با فوریت بررسی شود.

۳۳) نایب رئیس مجلس می گوید “در مصاحبه‌ای گفتم که دولت قصد دارد قیمت دلار را به ۱۱۵۰۰ تومان برساند که این موضوع با واکنش سخنگوی دولت همراه بود و بعد از آن رئیس جمهور گفت که نرخ محاسباتی دلار ۱۱۵۰۰ در نظر گرفته است. گویا سخنگوی دولت با رئیس جمهور هماهنگ نیست! ریزش ارز هم در حال اتفاق افتادن است، در حال حاضر باید پرسید شرایط ارزی چگونه است ارز داریم یا نه؟”

موفق باشید. ۲۹ دی ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بازار_سرمایه     #دلار     #سهام

فعالان بازار سرمایه / فعالان بازار سرمایه / فعالان بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *