۱) دلار حواله سنا ۲۳٫۰۷۱ – ۲۳٫۸۱۷ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۲٫۲۲۰ تومان.

۲) در بورس کالا روز سه شنبه استایرن بوتادین رابر ۴۲۸میلیون ريال، ABS شبیر ۴۹۴میلیون ريال، پلی پروپیلن ۳۰۲ – ۳۷۱ میلیون ريال، PVC هر تن ۳۲۰-۳۴۴میلیون ريال، اسلب ۱۳۸٫۵ میلیون ريال، شمش فایرا ۵۰۸میلیون ريال، شمش ارفع ۱۲۱میلیون ريال، کاتد مس ۲۰۱۴ میلیون ريال، ورق سرد متفرقه ۱۸۸میلیون ريال، گالوانیزه متفرقه ۲۳۵میلیون ريال.

۳) بانک مرکزی بازخرید اوراق روی نرخ ۲۰٫۵ – ۲۱٫۵درصد در این هفته را تایید کرد که نسبت به هفته های قبل بی تغییر بود.

۴) ارزش معاملات خرد روز سه شنبه ۱۳همت بود. خروج پول ۸۲۷میلیارد تومان که نسبت به روزهای قبل کاهش یافت. حقیقی ها زاگرس، وخارزم، کرمان، داوه، آریا، شبندر، شپدیس، وغدیر خریدند. حقوقی ها از خساپا، فملی حمایت کردند.

۵) وهور، کیمیا، خاهن، کلر در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند.

۶) امروز جلسه غیر علنی در خصوص بودجه است. کمیسیون تلفیق هم طی روز جاری در خصوص نرخ ارز ترجیحی و حامل های انرژی و مسائلی ازین دست تصمیم گیری می کند.

۷) همتی می گوید “تاکنون اراده سیاسی کره‌ای‌ها برای آزادسازی منابع مسدودشده ایران را مشاهده نکرده‌ایم. ما اعتقاد داریم که بانک‌های کره‌ای باید خسارت جمهوری اسلامی ایران در طی این دو سال را جبران کنند”

۸) جلسه فوق‌العاده کمیسیون‌ اقتصادی با دستور تحولات بورس امروز ادامه دارد. در خصوص رئیس سازمان بورس ۲ هفته فرصت برای پذیرش استعا وجود دارد و هیچ گزینه ای قطعی نیست و هیچ اجماعی بر سر شخص خاصی وجود ندارد.

۹) مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید ” قالیباف تأکید کرده است که موضوع بورس را در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حتماً پیگیری می‌کند.”

۱۰) سعدمحمدی، سرپرست جدید معاونت معدنی وزارت صمت شد و جای اسماعیلی را گرفت. وی می گوید ” به زودی طی روزهای آینده جلسه‌ای با فولادسازان و نوردکاران برگزار خواهم کرد. تقریبا تمامی مدیران شرکت های فلزی-معدنی از این انتخاب استقابل کرده اند” (سعدمحمدی مدیرعامل فملی بود و شخصی بسیار مسلط و حرفه ای است)

۱۱) رئیس بانک مرکزی می گوید “قیمت واقعی دلار را دقیقا نمی‌دانم اما قدری از مبلغ فعلی پایینتر است؛ بگذارید بازار تعیین کند”

۱۲) حسین راغفر، استاد دانشگاه می گوید “انتظار پایین آمدن قیمت ارز و سکه انتظاری واهی نیست. ارقام کنونی غیرواقعی هستند و این واقعیت تلخ اقتصاد ایران است. هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیش می رویم تعیین قیمت ارز می تواند سیاسی شود؛ به همین دلیل است که انتظار کاهش قیمت ارز به وجود آمده است.”

۱۳) آنتونی بلینکن، نامزد وزیر خارجه در دولت جو بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا، روز سه‌شنبه در مجلس سنا و در جریان جلسه بررسی صلاحیت‌ خود به برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخت و گفت: اکنون «زمان گریز» در برنامه هسته‌ای ایران -زمانی که ایران برای تولید اورانیوم کافی برای یک سلاح نیاز دارد- به حدود سه یا چهار ماه رسیده است در حالی که در توافقنامه هسته‌ای این زمان بیش از یک سال بود. وی افزود ما مسئولیت فوری داریم تا هر آنچه می‌توانیم انجام دهیم. بلینکن گفت که «دیپلماسی» ایالات متحده را دوباره زنده می‌کند و از نزدیک با دوستان و شرکای آمریکا و دولت‌ها در سراسر جهان همکاری خواهد کرد.

۱۴) آنتونی بلینکن در جایی دیگر می گوید “رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است. بعداً اگر آنها (ایرانی‌ها) گفتند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند یا خیر.بله، ما حتما با شما (نماینده‌های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می‌کنم همان‌طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.”

۱۵) مقام اطلاعاتی دولت بایدن می گوید “اه درازی تا بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام و بازگشت آمریکا به این توافق باقی مانده است.”

۱۶) انگلیس می گوید “برجام از اولین محورهای گفت‌وگوی تروئیکای اروپا با دولت بایدن است”

۱۷) چین می گوید “در حال حاضر مساله هسته ای ایران یک مساله کلیدی است و طرفها نباید برای بازگشت هر چه زودتر آمریکا به برجام شرایط دیگری را مطرح کنند.”

۱۸) رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران می گوید “اگر تحریم های نفتی و بانکی ایران برطرف نشود، تمام دسترسی های آژانس طبق پروتکل الحاقی لغو می‌شود و ارتباط ما با آژانس در حد NPT خواهد شد.دوربین های آنان جمع آوری خواهد شد.در قانون اخراج بازرسان آژانس پیش بینی نشده است. حضور بازرسان به تناسب ماموریتشان در ایران است.”

۱۹) نماینده دائم ایران در سازمان ملل می گوید “باید دید بازگشت بایدن به برجام کی و چگونه خواهد بود. نباید تمام مسایل اقتصادی داخلی مان را به این مساله موکول کنیم که بایدن چه می‌کند. در برجام مشخص است که چه تحریم‌هایی باید رفع شود. ما عین همان را می‌خواهیم اجرا شود. ما یک کلمه کمتر یا بیشتر نمی‌خواهیم. برگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش زمان زیادی نیاز ندارد.”

۲۰) وزیر اقتصاد در خصوص نرخ بهره و نوسان عجیب آن در نیمه نخست سال و تاثیر آن بر بورس می گوید “مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی؛ ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای ۲۰ درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.”

۲۱) پالایشگاه گازی بیدبلند ، روز پنجشنبه با حضور مقامات کشوری افتتاح می شود.

۲۲) وتجارت قصد دارد سهام شرکت های زیرمجموعه را بفروشد.

۲۳) پخش البرز بابت مطالبات خود اخزا دریافت کرده است.

۲۴) کوییک آر اتوماتیک خپارس به تولید رسید.

۲۵) مدیرعامل مرقام می گوید که افزایش سرمایه این شرکت حداقل باید ۵۰۰درصد باشد تا از ماده ۱۴۱ خارج شود.

۲۶) نظرسنجی بانک آمریکایی JPMorgan نیز حاکی از گرایش به سوی فروش دلار ShortDollar در ماه ژانویه دارد.

۲۷) هزینه حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به روتردام هلند در محدوده ۹۰۰۰ دلار است که یک رکورد تاریخی است.

۲۸) مقام بانک مرکزی انگلیس می گوید ” بازگشت اقتصادی از کووید ۱۹ ممکن است سریعتر از بحران مالی باشد.امیدوارم بهبودی اقتصادی از سه ماهه دوم با سرعت پیش رود.دولت بریتانیا به شدت نیاز دارد وام‌گیری افزایش یابد.”

۲۹) یلن می گوید “به مروربر روی محرک دوم مالی کار می‌کنیم. قطعا چین مهم‌ترین رقیب استراتژیک آمریکا است. ایالات متحده باید از سواستفاده چین جلوگیری کند. بایدن به زودی بسته‌ای برای تقویت رقابت اقتصادی آمریکا از جمله سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها ارائه می‌کند. باید بخش‌هایی از کاهش‌های مالیاتی که در سال ۲۰۱۷ برای شرکت‌ها و ثروتمندان ایجاد شده بود، حذف شود. انتظار داریم در مورد سیاست‌های تحریمی ایالات متحده بازنگری کنیم. نرخ بهره در نهایت می‌تواند افزایش پیدا کند، ما باید اطمینان حاصل کنیم که کسری اولیه به اندازه کافی ناچیز است.بدون محرک بیشتر باید نگران زخم‌های اقتصادی در دراز مدت باشیم.بایدن می‌خواهد در ۱۰۰ روز آینده مدارس را بازگشایی کند.اکنون تمرکز بر روی محرک مالی و عدم افزایش مالیات است.رمزارزها ازجهت خطر سرمایه‌گذاری‌های تروریستی و پولشویی جای نگرانی دارند.”

۳۰) سازمان بین‌المللی انرژی انتظار دارد که تقاضای نفت‌خام پس از یک افت شدید روزانه ۸٫۸۵ میلیون بشکه‌ در سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵٫۴۵ میلیون بشکه در روز رشد کند و به ۹۶٫۶۴ میلیون بشکه در روز برسد.

۳۱) مهرداد کریمخانی می گوید “افزایش شمار مبتلایان به کورونا در جهان و نگرانی‌های امنیتی پیش از مراسم تحلیف جو بایدن طلا را تا حدی تقویت کرده است”

۳۲) شاخص‌دلار پس از افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران از سقف ۵ هفته اخیر خود که ۹۰٫۹ واحد بود، عقب نشینی کرده و به حوالی ۹۰٫۵ واحد افت کرده است.

موفق باشید. اول بهمن ۹۹

ولید هلالات

دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *