۱) افزایش سرمایه خبهمن، غدشت، وتوشه، ودی، دبالک، قرن … در کدال شفاف شد.

۲) در بورس کالا اوره ۴۷٫۸ – ۵۵٫۲ میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۰ میلیون ريال، وکیوم باتوم ۵۷٫۷ میلیون ريال.

۳) دارا دوم که هدفی به جز توزیع ثروت نداشت، عرضه نمی شود.

۴) دلار حواله سنا ۲۲٫۶۲۲ – ۲۲۶۶۳ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۳٫۲۸۰ تومان.

۵) هلدینگ فارس می گوید “ابرطرح ملی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۳۹۹ افتتاح گردید. این طرح با هدف فراورش روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز احداث و در سال ۱.۵ میلیون تن اتان، ۱ میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان، ۴۰۰ هزار تن میعانات تولید خواهد کرد. درآمد حاصل از فروش محصولات این پروژه در ظرفیت کامل حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال خواهد بود. در حال حاضر خوراک تخصیص داده شده در حدود ۸۰۰ میلیون فوت مکعب در روز می باشد و آثار مالی بهره‌برداری از این طرح در سال مالی جاری متعاقبا از طریق همین سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.”

۶) ارزش معاملات روز شنبه ۱۰٫۵ همت. ورود پول حقیقی ۱٫۱۳ همت. حقیقی ها کساوه، بوعلی، شستا، پارنا، ذوب ، فولاد خریدند. حقوقی ها خبهمن، سمگا خریدند.

۷) سازمان نظام پزشکی از دو سه هفته قبل برای خرید واکسن کرونا اقدام کرده و پیش‌بینی می‌شود تا چند هفته آینده اگر همه همکاری کنند، نخستین محموله واکسن کرونا وارد شود.

۸) بانک‌ها مجاز به تملک واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق سرمایه‌گذاری و تملک ســهام یک شــرکت تأمین ســرمایه می‌شوند. (احتمال رقابت سهامداران شرکت های تامین سرمایه برای افزایش در مالکیت)

۹) بایدن به منظور عمل به قول خود برای مقابله با تغییرات جوی، اعطای مجوز حفاری نفت و گاز در زمین‌های فدرال و اجاره ذخایر انرژی عمومی را متوقف کرد . بر اساس اخبار رسیده، اعطای مجوز حفاری نفت و گاز در آمریکا به مدت ۶۰ روز متوقف شد.

۱۰) تعداد مبتلایان به کرونا در کشور رو به افزایش است. هرچند آمار جانباختگان نزولی است اما رییس ستاد مقابله با کرونا استان تهران می گوید موج چهارم در پیش است.

۱۱) رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی از عملیاتی شدن استفاده از اوراق گام برای قطعه‌سازان خبر داد و گفت “مقرر شده که این مهم اجرایی شود شرکت‌هایی که خواستار استفاده از این شیوه هستند باید کد بورسی سجام دریافت کنند.”

۱۲) مدیرعامل «شپنا» با اعلام اینکه پالایشگاه اصفهان رتبه نخست تنوع تولید فرآورده های نفتی در کشور را به خود اختصاص داده، گفت “پالایشگاه ۳۰ نوع فرآورده نفتی تولید می‌کند. اخیراً محصولات دیگری مانند هگزان، پنتان و … را به فرآورده‌های خود اضافه کرده ایم. با اتمام واحد تصفیه گازوئیل که در سال آینده عملی خواهد شد، تمام گازوئیل تولیدی شرکت یورو ۵ می‌شود.”

۱۳) تولید ارزان ترین خودروی اتوماتیک کشور در شرکت پارس خودرو انجام شد. کوییک آر اتوماتیک به بازار رسید.

۱۴) شورای پول و اعتبار با پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا موافقت کرده است.

۱۵) گلوبال دیتا می گوید ” در حالیکه اقتصاد هند سال گذشته را در رکود به سر برد اما برای سال ۲۰۲۱ رشد سریع‌ ۹٫۷ درصدی را به ثبت خواهند رساند که بیشترین رشد در میان کشورهای جهان خواهد بود. البته رشد اقتصادی چین هم ۸٫۶ درصد پیش‌بینی شده است.”

۱۶) بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز اقدامات بایدن در تمرکز بر هزینه‌های مالی، عدم فوریت برداشتن تحریم‌های نفتی ایران و محدودیت های صنعت انرژی آمریکای شمالی را باعث حمایت از بازار نفت می‌داند.

۱۷) قیمت سیمان پاکتی در بازار به تنی ۸۰۰ هزار تومان (هر پاکت ۵۰ کیلویی ۴۰ هزار تومان) رسیده است، در حالیکه تولیدکنندگان مجبورند سیمان را حدوداً هر تن ۳۳۷ هزار تومان بفروشند. (کمپین آزادسازی قیمت سیمان و قیمت خودرو لازم است)

۱۸) استعفای رئیس سازمان بورس روز سه شنبه بررسی می‌شود.

۱۹) دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر می گوید”با توجه به واردات شکر با ارز نیما و افزایش قیمت جهانی، نرخ هر کیلو شکر در بنادر ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود که با احتساب سایر هزینه‌ها با نرخ ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، به همین خاطر باید تصمیماتی در حوزه شکر گرفته شود، در غیر این صورت قیمت در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.”

۲۰) میرسلیم عضو کمیسیون اصل ۹۰ می گوید “‏در فرآیند سرمایه گذاری مردم برای تولید و معاملات بازار سهام، مردم به دولت اعتماد کردند ولی در حقشان جفا شد.”

۲۱) تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت “فکر نمی‌کنم نرخ ارز جا داشته باشد که خیلی پایین بیاید. بر اساس مبانی و بنیادهای اقتصاد جای چندانی برای پایین آمدن ندارد. در حالت خوشبینانه حوالی ۲۰ هزار تومان می‌تواند باشد.” (البته ایشان مصاحبه ای دیگری کرد و گفت که منظور من این نبوده که دلار زیر ۲۰هزار تومان نمی آید. علت این مساله انتشار نظر ایشان در خبرگزاری های نزدیک به بانک مرکزی بود که بازتاب گسترده داشت)

۲۲) حسن منتظر تربتی، مدیر عامل شرکت ملی گاز می گوید “میزان تولید روزانه گاز کشور معادل ۶ میلیون بشکه نفت است. تولید گاز کشور به ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.”

۲۳) سهامداران پلی اکریل طی نامه‌ای از مدیرعامل فرابورس خواهان تجدیدنظر در تصمیم کمیته درج فرابورس در ارتباط با انتقال شرکت پلی اکریل ایران به بازار نارنجی شدند.

۲۴) قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس در برنامه ای از شبکه ۵ گفت “متاسفانه بانک مرکزی در زمان ریزش بازار سرمایه نرخ بهره بین‌بانکی را افزایش داد. کاهش نرخ بهره به بازار سرمایه کمک می کند.”

۲۵) بازار زغالسنگ در سال ۲۰۲۰ متفاوت تر از سال های پیش سپری شد و دلیل اصلی آن بروز کشمکش های سیاسی ما بین چین و استرالیا بود که بر سر تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا بالا گرفت و از ترکش های آن ریزش نرخ این محصول استرالیا بود.

۲۶) موسسه ی بین المللی تحقیقاتی بوفای آمریکا می گوید ” در پیش بینی قبلی خود قیمت هر تن سنگ آهن را برای سال ۲۰۲۱ معادل ۱۰۰ دلاری اعلام کرده بود اکنون با رشدی ۳۵ درصدی به ۱۳۵ دلار افزایش داده است. همچنین مطابق پیش بینی این موسسه که برای سال ۲۰۲۲ قیمت ۹۵ دلاری اعلام شده بود حال با پیش بینی جدید ۱۱۰ دلاری بیان شده است. اما از طرفی دیگر موسسه ی بوفا نرخ پیش بینی شده ی خود را برای زغالسنگ در هر دوسال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کاهشی کرده است. این موسسه که پیشتر نرخ زغالسنگ را برای سال جاری میلادی ۱۴۳ دلاری در هر تن دانسته بود حال با کاهشی ۱۲٫۳ درصدی آن را در محدوده ی قیمت ۱۲۵ دلاری قرار داده است. همچنین بهای پیش بینی شده ی هر تن زغالسنگ برای سال ۲۰۲۲ که قبلا ۱۴۴ دلاری ذکر شده بود حال به ۱۳۰ دلار نزول پیدا کرده است.”

۲۷) در هفته منتهی به ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱، MEG آسیا به دلیل رکود فصلی در چین نزولی شد اما در امریکا مشکلات تامین باعث تقویت بازار شده است. قیمت متانول آسیا به علت اختلال در تامین اندکی افزایش یافت.

۲۸) با افتتاح فاز دوم واحد فورفورال شرکت نفت ‌پارس، ظرفیت تولید روغن ‌پایه گروه یک توسط این واحد پالایشگاهی ۱۵ درصد افزایش یافت.

۲۹) جی پی مورگان می گوید “تحریم شرکت های چینی توسط ایالات متحده می تواند ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه را تحت تأثیر قرار دهد.”

۳۰) سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن، در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره، گفته است “با دوستان و شرکا برای مقابله با نفوذ مخرب ایران همکاری خواهیم کرد.” (باید توجه کنیم که بایدنی ها در مصاحبه با کدام نشریه یا خبرگزاری و در کدام کشور، چه حرفی میزنند چون منطقا نمی خواهد دل شرکای اصلی، بشکند.)

۳۱) «یک دیپلمات ارشد گفته که برخی از مذاکرات روز دوشنبه درباره برجام در میان وزیران خارجه اروپایی درباره چگونگی تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی که طرف‌ها به سوی احیای توافق (با ایران) می‌روند، است»

موفق باشید. ۵ بهمن ۱۳۹۹

ولید هلالات

افزایش سرمایه / افزایش سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *