گزارش  بازار امروز یکشنبه ۵ بهمن ۹۹

دست به دست یا اشکل گربه !!

یک بار اتفاقی نشسته بودیم و داشتیم کُشتی می دیدیم دو نفر به هم پیچیده بودند و خلاصه یکی در خاک دیگری نشسته بود ! ناگهان ان یکی شروع کرد چرخاندن حریفی که در خاک بود و انقدر سریع و عجیب این کار را میکرد که اصلا من مانده بودم کت تن کیه و کی دارد به ان یکی فن می زند ! فقط صدای بلند گزارش گر را به خاطر دارم که میگفت اشکل گربه زده ! حالا حکایت بازار امروز ما بود نمیدانیم اشکل گربه خوردیم و در خاک حقوقی ها بودیم و یا دست به دست شده و انها رکب خوردند !

برخی میگویند دست به دست بوده و این دست به دست برای بازار لازم ضروری و از نان شب واحب تر و برخی دیگر معتقدند دست به دست کجا بود بازار را دوباره عرضه ها ضربه کرده و منفی شده است و این عرضه ها باردیگر بلای جان بازار می شود .

بازار کار بسیار خاص و سختی را دارد و میتواند در این مقطع حساس برای کل روزهای اتی سرنوشت ساز باشد ولی یک تفاوت بین این روزها و روزهای قبل که بازار منفی می شد وجود دارد دران روزها تکلیف دلار روشن نبود و گزارش های این چنینی هم راهی بازار نشده بود ولی در این مقطه که با هم صحبت میکنیم تا حدودی همه روی دلار ۲۲ ۲۳ اتفاق نظر دارند و بهترین گزارش های میاندوره ای چند مقطع اخیر و گزارش های خوب ماهانه رسیده است

البته نوع رفتار فروش در بازار هم عجیب بود …

طی روزهای گذشته وقتی بازار در برخی نمادها به خصوص پالایشی ها و نمادهای دیگر به نوعی قفل شده بود و معاملات کم حجم و صف خرید داشت بسیاری معتقد بودند و البته معترض بودند که بازار باید حجم بخورد این چه شرایطی است این چه وضعی است چرا فلان حقوقی عرضه نمی کند … ببینید اینکه فلان حقوقی عرضه می کند یا نمی کند یا چرا در صف فروش می فروشد در صف خرید ساکت است و … بعد تر مفصل صحبت می‌کنیم اول باید مشخص کنیم که اصلاً این حقوقی اجازه فروش داشته یا نداشته …

اما دو بحث است …

بحث اول این است که بازار باید به کسانی که جرات خرید می کنند و در بعضی از مواقع خریدهای پرریسک انجام می‌دهند پاداش دهد و در مقابل باید افراد ترسو را جریمه کند طی روزهای گذشته تقریباً همه اذعان داشتند که قیمتها در نقاط غیر قابل باور و بسیار خوبی قرار گرفته و ترسی برای سهامداری ندارد اما برخی از روی ترس مضاعف و اینکه قیمت ها ممکن است دوباره کمتر شود بدون هیچ منطقی اقدام به فروش می زدند در بین این عده از سهامدار حرفه ای بگیر تا آماتورهای بازار حضور داشتند به نظر این افراد باید ان قفل شدن در خرید را می دیدند و این عرضه های جدی را هم همینطور …

بازار باید کمی از پارادایم های معاملات لحظه ای فاصله بگیرد این بلای جان بازار شده . و البته رشته ای که بر گردن بازار افکنده شده و حالا حالا ها میکشد هر جا که خاطر خواه اوست ! سهامداران باید خود را برای هر پارادایمی در بازار آماده کنند و به نوعی کم ریسک ترین و پر سود ترین مسیر را برای خود انتخاب نمایند این که میگوییم کمی بازار را دقیق تر و گزارش ها را خاص تر بررسی کنید برای این است گذر زمان مشخص میکند ولی شایداین عرضه ها فرصت باشد .

البته در بازار طی این مدت انقدر بی اعتمادی به وجود امده که سهامدار به جای فرصت همه را به چشم فرصت طلب می بیند و این دقیقا ناشی از رفتارمنفی دولت در بازار بود که امده و سهم فروخته و حالا سوت بلبلی می زند و شانه می ندازد بالا بالا !!

دیروز در پایان گزارش بازار مطلبی را نوشتیم که دلخش به هیچ حرف و عامل سیاسی نباید بود …

دلخوش به هیچ وعده و وعید و حرف سیاسیون نباید داشت که هزار وعده خوبان یکی وفا نکند … شما ببینید خبر تغییرات حامل های انرژی در مجلس به گوش رسیده است .

وقتی میگویندبه سیاسیون دل نبندید منظور همین است عزیزان ما در مجلس وظیفه خود را انجام می دهند و به هر شکلی قانون گذاری می کنند اما حداقل ژست این که حامی بازار سرمایه هستند را به این شکل نگیرد از یک طرف حرف از حمایت بازار می زنند و در طرف دیگر این مصوبات را بر علیه بازار تصویب می‌کند
البته این را هم بگوییم چه بهتر که تکلیف همه چیز روشن شود …

طی روزهای گذشته شنیده شده که نرخ حامل‌های انرژی به‌زودی افزایش چشمگیری خواهد داشت در واقع به اصطلاح برخی آن چماق رانت انرژی که دولت مدام سر صنایع می‌کوبید برطرف می شود اشکالی ندارد اتفاقاً آغاز خوبی برای یک پایان است آغاز این که همه چیز به شکل منظم و قانونمند شکل بگیرد و کسی هر سال تغییر ایجاد نکند و پایانی بر دخالت های دولت در بازار دولت.

تا به امروز به این دلیل به خود جرات می‌داد که در بازار دخالت کند چون دائم دم از انرژی ارزان و یارانه می زد با این مصوبه به نظر دولتو هیچ نهاد دیگری اجازه دخالت کردن و نرخ گذاری در هیچ بازاری را ندارد تاکید میکنیم هیچ بازاری شتر سواری که دولا دولا نمی شود همه جوره در حال از بین بردن اعتماد ها به بازار هستید و ژست حمایت هم برداشته اید …

این را نگوییم حناق میشود گلوی ما را میگیرد …

نمایندگان مجلس به نوعی وظیفه قانونگذاری دارند و مسائل را کلان تر می بیند و تازه شاید سواد بورسی خیلی زیادی هم نداشته باشند و به نوعی حرجی بر آنها نیست اما وای به کسانی که برای چندرغاز سود کوتاه مدت دیروز با خوشحالی این اخبار نرخ ها و … را در بازار منتشر می‌کنند که بله بازار می ریزند… حرف شما درست بازار می ریزند اما عزیز دل منافع کوتاه مدت خود را به چه فروختی؟! زخمی که این افراد به بازار میزنند کاری ترو عمیق تر از آن نماینده است و به واقع هیچ بازاری فعالانی انقدر نمک نشناس ندارد

و اما در پایان احساس میکنیم جنس عرضه بازار امروز با عرضه روزهای قبل فرق داشت وجنس تقاضا نیز هوشمند تر بوده 

البته این را روزهای اتی خواهیم دید و قضاوت خواهیم کرد ولی شاید این بحث مارکت ایمپکت بتواند در این شرایط مفید تر واقع شود و جو را برای روزهای اتی بهتر نماید .

روزهای قبل هم عرض شد در این مقطع خاص بیش از هر چیز ما به جریان نقد نیاز داریم و این جریان نقدینگی هنوز در بازار ایجاد نشده بازار باید بتواند به سرعت آن اعتماد را بازسازی کرده و دوباره به محلی برای جذب سرمایه‌های سرگردان تبدیل شود همه در این موضوع وظیفه خاصی دارند در همین راستا طی چند روز گذشته طرحی آماده شده که می‌خواهد به نوعی محدودیت‌های محدود و خاصی را برای عرضه ها به خصوص عرضه حقوقی ها به وجود آورد که این دقیقا در راستای مسیر اعتمادسازی بازار است.

market impact می تواند مزیت های بسیاری را ایجاد نماید که فروش هدفمند و مفید و حمایت قوی تر از حقیقی ها میتواند نقطه خوبی برای بازار باشد . البته باید برای حقوقی ها نیز جذابیت هایی در نظر گرفت و باگ های این طرح را برطرف کرد . البته تاکید میکنیم باید کوتاه مدت باشد و دایمی نباشد .

به هر حال گذر ازاین فضا و این شرایط ابزارهای خاص خود را می طلبد و بایدبیشتر و دقیق تر فکر کرد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *