۱) ارزش معاملات روز یکشنبه ۲۰۰میلیون ريال، خروج پول حقیقی ۴۱۷میلیارد تومان. حقیقی ها پتروشیمی، کانی فلزی، فلزات اساسی خریدند. حقوقی ها خبهمن، کساوه، پارستان، زاگرس، ثشاهد را حمایت کردند. حقیقی ها روی شکبیر، شفن، فجر، فولاد سرمایه گذاری کردند.

۲) اسلاک واکس بورس کالا ۱۳۵میلیون ريال معامله شد. الکیل بنزن سنگین ۱۶۹٫۶ میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۲۱میلیون ريال، شمش فایرا ۴۸۷٫۶ میلیون ريال، شمش فسرب ۴۴۹میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۱٫۸ میلیون ريال، کاتد مس ۱۸۸۳میلیون ريال، وکیوم باتوم ۵۷-۶۵ میلیون ريال.

۳) گزارش جدید افزایش سرمایه خبهمن، دشیمی، کاما، جم، شستا، دکپسول، خفولا، شگل، سیستم، حریل، حفاری، غشاذر، وبرق، زماهان روی کدال نشست.

۴) حدود ۴۶ میلیارد تومان از معاملات حقوقی در سمت فروش برای نمادهای بزرگ، طی روز گذشته از سوی ناظر ابطال شد.

۵) دلار حواله سنا ۲۲٫۶۲۲ – ۲۲٫۶۶۳ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۳٫۵۲۰ تومان.

۶) کاخ سفید اعلام کرد که همکاری درخصوص مسائل مرتبط با ایران، روسیه و چین، یکی از محورهای گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس بود.

۷) اندونزی از توقیف یک‌ نفتکش ایرانی و یک‌ نفتکش پانامایی خبر داد. ابرنفتکش ایران در آبهای اندونزی به جرم خاموش بودن ردیاب و تهدید محیط زیست بازداشت شده است. (دولت با بحث آزادشدن پول های بلوکه شده باعث کاهش قیمت ارز شد و آقای همتی وعده آزادسازی پول های بلوکه شده را داده بود. ایشان گفتند کره ای ها رفتند که خبر بدهند! گویا خبر داده اند.)

۸) جو‌ بایدن و امانوئل مکرون، روسای جمهور آمریکا و فرانسه، در گفت‌گوی تلفنی روز یک‌شنبه خود بر سر همکاری دو‌کشور در مورد مساله هسته‌ای ایران توافق کردند. کاخ الیزه می گوید “، رییس‌جمهوری آمریکا، موافقت کردند که در مورد اولویت‌های مشترک در سیاست خارجی، از جمله ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه، به ویژه در مورد مساله هسته‌ای ایران و وضعیت لبنان همکاری کنند.” (فرانسه پلیس بد در مذاکرات برجام بود اینبار هم ظریف و همتای فرانسوی شدیدا علیه هم صحبت می کنند)

۹) پل سینگر به سرمایه گذاران گفته “تورم به سبک دهه ۱۹۷۰ دوباره تکرار می شود و تقریبا هیچ کس برای آن آماده نیست. “

۱۰) دی ماه امسال ۴۴۲۷ فقره خرید و فروش ملک در شهر تهران انجام شد که نسبت به ماه قبل مقداری افزایش یافت اما با توجه به افت ۶۸ درصدی نسبت به سال گذشته می توان گفت که بازار هنوز در رکود به سر می برد. متقاضیان اجاره مسکن اما ۲۲درصد افزایش یافته اند!

۱۱) نرخ تورم کل کشور در دی ماه ١٣٩٩ برابر ٣٢,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٩.٣ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

۱۲) جنگنده های چین در اقدامی که به منزله دفاع از اصل چین واحد در برابر دخالت های خارجی بود؛ در آسمان تایوان قدرت نمایی کردند و در مقابل وزارت خارجه آمریکا، واکنشی هشدارآمیز به این ماجرا نشان داد.

۱۳) معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران می گوید ” فاکتورهای نگران کننده برای بروز موج چهارم کرونا وجود دارد.”

۱۴) ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار تومان رسیده است. آزادسازی سهام عدالت با یک روش کاملا اشتباه باعث شد تا سهامداران و مالکان سهام عدالت زیان ببینند.

۱۵) همتی می گوید “امروز درجلسه ستاد اقتصادی دولت، وزیر محترم نفت گزارش خوبی از روند صادرات نفت و نیز فرآورده های نفتی ارایه کرد که در نوع خود، یک رکورد تلقی می‌شود.”

۱۶) «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از پایبندی دولت بایدن به توافق‌های سازش و همچنین تداوم همکاری با رژیم صهیونیستی برای مقابله با «تهدید‌های منطقه‌ای» خبر داد. در همین حال، شورای وزیران امارات افتتاح سفارتخانه این کشور در تل‌آویو را تصویب کرد.

۱۷) معاون اول رئیس‌جمهور می گوید “در دورانی کسی که آرزو می‌کرد فروش نفت ایران به صفر برسد، ما در دیماه امسال به بزرگترین رکورد در صادرات نفت رسیدیم.”

۱۸) مرقام از تجدید قرارداد با بانک کشاورزی خبر داد.

۱۹) با حکم وزیر اقتصاد «حسنعلی قنبری ممان» به سمت معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی منصوب شد.

۲۰) قیمت پایه ورق گرم برای معاملات روز جاری ۱۴۴میلیون ريال و ورق سد ۱۵۱٫۵ میلیون ريال است.

۲۱) عراق اعلام کرد که برای جبران تخطی از توافق اوپک پلاس، تولید نفت خود را در ماه‌های ژانویه و فوریه کاهش می‌دهد.

۲۲) عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید “معتقدم کناره گیری اسماعیلی به عنوان معاونت نورد وزارت صمت و نه معاونت معادن و صنایع معدنی از این وزارتخانه به صلاح تولید و صنعت کشور است.”

۲۳) محمد علی دهقان دهنوی از گزینه های احتمالی تصدی ریاست سازمان بورس است. وی معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد می باشد.

۲۴) رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “انتظار ما از مجموعه دولت و متولیان بخش اقتصاد و وزیر اقتصاد این است که نهایت دقت را در انتخاب فرد جدید داشته باشند تا دغدغه کنونی مردم در بازار سرمایه با انتخاب یک مدیر کارآمد، توانمند و قوی پوشش داده شود. رییس جدید سازمان بورس باید چند ویژگی مهم داشته باشد؛ اول این‌که حداقل چند سال در بازار سرمایه کار اجرایی در سطوح مدیریت‌های میانی انجام داده باشد و بر این بازار اشراف داشته باشد. طبیعتا کسی که با بازار سرمایه بیگانه باشد نمی‌تواند آن را مدیریت کند چنین انتخابی خطای راهبردی خواهد بود. پس اولین ویژگی این است که این فرد حتما سابقه فعالیت اجرایی در حوزه‌های تخصصی داشته باشد.همچنین انتظار این است که فردی انتخاب شود که تحصیلات مرتبط با بازار سرمایه و در مقطع کارشناسی ارشد به بالا داشته باشد و بتواند با تحلیل محتوایی و تخصصی، موضوعات مرتبط با بازار سرمایه را در تصمیمات خود لحاظ کند، بنابراین شرط تخصص تحصیلات برای اشراف بر مفاهیم، چارچوب‌ها و مکانیزم‌های بازار سرمایه مساله‌ی مهمی است.

۲۵) همکنون پالایش و پخش بزرگترین تولید کننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می کند.

۲۶) وزیر راه می گوید “بیش از ۱.۸ میلیون نفر، مالک بیش از یک خانه هستند که برای ۱.۳ میلیون نفر آن‎ها پیامک خوداظهاری ارسال شده تا وضعیت ملک خود را مشخص کنند. “

۲۷) صادرات عربستان در نوامبر با افت ۴۰ درصدی درآمد نفت، کاهش یافت.

۲۸) امیر صباغ می گوید “قمار کاهش ارزش دلار حالا به ۳۶٫۶ میلیارد دلار رسیده که رکورد ۱۰ سال گذشته است ” (اشاره او به تعداد و حجم قرارداد های Short دلار است که از کاهش شاخص دلار نفع می برند به بیانی تعداد زیادی از معامله گران به ریزش شاخص دلار اعتقاد دارند)

۲۹) امیر صباغ می گوید “افزایش ۳%+ تعداد قراردادهای خرید Long مس در هفته گذشته و رسیدن آن به مرز ۷۸ هزار قرارداد long خبر خوبی برای سرمایه گذاران این حوزه بعد از مدتها کاهش است” (قراردادهای Long به نوعی است که معامله گران از افزایش قیمت در آینده نفع می برند لذا اکثر معامله گران منتظر رشد قیمت هستند)

۳۰) امیر صباغ می گوید “سرمایه گذاران بازار نفت در هفته گذشته اقدام به افزایش تعداد قرارداد خرید نفت WTI آمریکا و فروش اندک برنت کرده … تا در مجموع شاهد رشد تعداد قراردادهای خرید long به ۶۶۹ هزار قرارداد برسد که بالاترین رکورد یکساله است” (این مساله عمدتا ناشی از حضور آقای بایدن است چون در همین هفته اول کاری حفاری جدید را برای ۶۰ روز معلق کرد. به مرور تولید کاهش می یابد.)

موفق باشید. ۶ بهمن ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *