۱) با تعیین تکلیف رئیس سازمان بورس ، مارکت ایمپکت طی روزهای آتی اجرایی خواهد شد. (بر این اساس کدهای حقوقی دیگر نمی توانند طی یک روز از یک حدی بیشتر نسبت به عرضه سهام اقدام کنند و شکست تعمدی صفوف خرید برای تامین بودجه نهاد بالاسر و پرداخت بدهی، مختومه می شود)

۲) در بورس کالا پلی پروپیلن ۲۷۵ – ۳۶۴ میلیون ريال هر تن، PVC هر تن ۲۸۸ – ۳۲۳ میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۱۵۸٫۶ میلیون ريال، ورق قلع اندود مبارکه ۲۰۸میلیون ريال،ورق گرم شرکت های متفرقه ۱۴۴میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات خرد ۱۳٫۲ همت، خروج پول حقیقی ۵۲۶میلیارد تومان. حقیقی ها حق تقدم کویر، شرانل، رمپنا، شفن، شغدیر خریدند. حقوقی ها خودرو، وپاسار، خساپا، وسپهر، کچاد، ذوب.

۴) حسابرس روی افزایش سرمایه شبهرن اظهار نظر کرد.

۵) دلار سامانه نیما ۲۲٫۹۱۴ – ۲۲٫۷۶۳ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۱۸۰ تومان.

۶) طرح جداسازی بازارهای معاملاتی در بورس تهران نهایی شده و به زودی اجرا می شود. هدف از طرح، جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سایر سهامداران است.

۷) قاضی زاده، نایب رئیس مجلس می گوید “مجلس از هر طرحی که به واقعی‌تر شدن معاملات کمک کند و مانع دستکاری شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه شود، حمایت می‌کند.”

۸) متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه گذشته ۱٫۸درصد رشد کرده است. حجم معاملات نیز ۳۷٫۶درصد افزایش نسبت به آذر داشته است. (البته چون حجم بسیار پایین است، ممکن است افزایش حجم معاملات در یک نقطه از تهران، باعث انحراف میانگین شده باشد)

۹) اسکای نیوز به نقل از منابعی در پنتاگون مدعی شد دولت بایدن از طریق میانجی‌های اروپایی ابتکاری به راه خواهد انداخت برای گفت‌و‌گوی مستقیم با تهران.

۱۰) وزیر خارجه آلمان می گوید “ا (سه کشور اروپایی و آمریکا) در کنار هم می‌توانیم به اهدافمان برسیم برای مثال ممانعت کردن از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی.”

۱۱) سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری می گوید “اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام تعهداتی را داد که هیچ کدام را نتوانست انجام دهد.اگر روزی قرار باشد جزییات عدم پایبندی اروپا بیان شود لیست بلندبالایی است.تاریخ و حافظه تاریخی ما به دقت همه این‌ها را ثبت کرده و بهتر است اروپایی ها به جای فرافکنی‌ها هر چه زودتر به اجرای موثر تعهداتشان برگردند.”

۱۲) جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند و در مورد مسائل مرتبط با سیاست خارجی دو کشور، به‌ویژه در مورد ایران و افغانستان تبادل نظر کردند.

۱۳) ماکرون پس از گفتگو با بایدن می گوید “فرانسه با آمریکا بر سر موضوع ایران هماهنگ خواهد شد.”

۱۴) فرمانده سنتکام می گوید ” ایران می‌خواهد با دولت بایدن ارتباط برقرار کند تا ببیند آیا چیزی تغییر خواهد کرد. ایران در روزهای پایانی ترامپ به هیچ هدف آمریکایی حمله نکرد؛ تهران به میزان زیادی بازیگران نیابتی خود در عراق را هم مدیریت کرد.”

۱۵) مدیرعامل شبندر می گوید “طراحی پایه و بنیادین پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس به پیشرفت ۴۰ درصدی رسید.با بهره‌برداری از این پروژه افزون بر اینکه مقدار نفت کوره تولیدی به کمتر از ۱۰ درصد خوراک پالایشگاه می‌رسد، مقدار گوگرد آن نیز حداکثر به یک درصد وزنی کاهش می‌یابد.”

۱۶) ظریف می گوید “صریح بگویم که از زمان انتخاب بایدن تا این لحظه هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا نبوده است و تا زمانی که آمریکا شرایط بازگشت به ۱+۵ را پیدا نکند، مذاکره چند جانبه‌ای هم در کار نخواهد بود”

۱۷) اسحاق جهانگیری دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، موسوم به شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد را صادر کرد. وی در دستور خود خطاب به دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور نوشته است که به‌گونه‌ای در اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد اقدام شود که «هیچ علامت منفی به بورس داده نشود»

۱۸) شرکت مدیریت سازمان سازه غدیر به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در نظر دارد تعدادی از املاک خود را طی مزایده عمومی با شرایط ویژه به فروش برساند.

۱۹) افرانت می گوید که در زمینه بیت کوین فعالیتی ندارد.

۲۰) محرز می گوید “واکسن کرونای «سوئدی» بزودی وارد کشور می‌شود.”

۲۱) رئیس شورای مشورتی عراق می گوید “دولت این کشور از صندوق بین‌المللی پول کمک فوری درخواست کرده است. در این خصوص وی نوشت “مجموع مبلغ استقراض عراق بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار خواهد شد. علاوه بر آن شش میلیارد دلار به ایران و سه میلیارد دلار به ترکیه مقروض است.”

۲۲) چین به اولین مقصد سرمایه گذاری در جهان تبدیل شده است.

۲۳) موضع ایران در خصوص توقیف کشتی “برخی اطلاعات ضد و نقیض دریافت کرده‌ایم؛ منتظر دلیل آن هستیم و اگر به نتیجه‌ای برسیم اعلام خواهیم کرد.”

۲۴) ، معاون سیاسی طالبان، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شد.

۲۵) نیروی‌هوایی آمریکا در پاسخ به اقدامات نظامی چین، دو فروند بمب‌افکن B-52 را از خاک این کشور برای گشت‌زنی بر فراز دریای جنوبی چین و استقرار در پایگاه‌هوایی اندرسون واقع در جزیره گوآم اعزام کرد.

۲۶) مدرنا می‌گوید انتظار می‌رود ماندگاری اثر حفاظتی واکسن، یک سال یا بیشتر باشد.

۲۷) بایدن می گوید “سیاست کنونی خرید کالای آمریکایی را قو‌تر می‌کنیم. من انتظار ندارم که بدانیم مذاکرات برای بسته ۱٫۹ تریلیونی نتیجه می‌دهد یا خیر مگر اینکه کل فرایند تمام شده باشد. باید طی سه هفته آتی بتوانیم روزی ۱ میلیون نفر را واکسینه کنیم. بایدن قصد امضای فرمان اجرایی برای افزایش هزینه‌کرد بیشتر دولت فدرال برای خرید کالای آمریکایی را دارد. “

۲۸) رهبر جمهوری خواهان سنا می گوید “در طرح حمایتی بایدن، نتیجه‌ی مورد نظر درست لحاظ نشده است”

۲۹) مشاور بایدن می گوید “ایالات متحده میخواهد مطمئن شود فناوری آمریکایی صرف تامین مالی ارتش چین نخواهد شد.آمریکا در رقابتی شدید با چین به سر می‌برد؛ اقدامات انها به کارگران آمریکایی آسیب می‌زند. آمریکا میخواهددر ارتباط خود با چین، “بردباری استراتژیک” پیش گیرد.”

۳۰) شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرد واکسن کرونای ساخت این شرکت در برابر انواع جدید این ویروس که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شایع شده موثر است.

۳۱) موجودی کک چین در کلیه کارخانه های فولاد این کشور به دلیل محدودیت های حمل و نقل کامیون ها به منظور مهار شیوع کرونا در هبی تقریبا به کمترین سطح ۴ سال اخیر خود سقوط کرد.

۳۲) انتظار می رود قیمت محصولات طویل فولادی چین طی دوره ۲۵ تا ۲۹ ژانویه با توجه به کاهش فعالیت های ساختمانی در زمان بازگشت کارگران به منازل خود برای برپایی جشن تعطیلات سال نو چین، کاهش یابد. انتظار می رود که اصلاحات بیشتری در قیمت ها صورت گیرد چراکه شنیده شده اغلب تجار فولاد بازار ، قبل از جشن سال نو چینی در تاریخ ۱۱ تا ۱۷ فوریه، اقدام به تکمیل و ذخیره سازی محصولات نهایی فولاد کرده اند و دیگر خریدی ندارند. (سرمای هوا + تعطیلات ژانویه + تعطیلات فوریه = کاهش سنتی تقاضا و قیمت کامودیتی ها در کوتاه مدت)

۳۳) مهرداد کریمخانی می گوید “شاخص‌دلار به ۹۰٫۵ واحد صعود کرد و از حداقل میزان دو هفته اخیر که ۹۰٫۲ واحد بود، فاصله گرفت. عمده دلیل این امر افزایش نگرانی‌ها در بازار جهانی به دلیل کندی توزیع واکسن کورونا در آمریکا و اتحادیه اروپا همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کورونا در جهان بود.”

۳۴) کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بخاطر شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی فعالیت‌های اکتشافی برای رسیدن به منابع جدید نفت و گاز را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

۳۵) رییس کل بانک مرکزی با دعوت مقامات عمانی، امروز در سفری دو روزه عازم مسقط می شود و با توجه به شرایط جدید بین المللی درباره تعمیق روابط بانکی و تجاری دو کشور، مذاکره خواهد کرد.

۳۶) وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت موقت تحریمی برای جنبش انصارالله یمن صادر کرد.

۳۷) سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه می گوید “به ۳۵ میلیون نفر به صورت ماهانه ۱۸۳ هزار تومان، به ۲۳ میلیون نفر ماهانه ۱۳۶ هزار تومان و به ۲۰ میلیون نفر هم ماهانه ۹۱ هزار تومان یارانه پرداخت خواهد شد.” (احیانا تورم زا نیست؟ عموما کسی در خصوص این مسائل چون رویکرد پوپولیستی دارد جرات اظهار نظر ندارد)

موفق باشید. ۷ بهمن ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام      #دلار

سازمان بورس / سازمان بورس / سازمان بورس / سازمان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *