گزارش بازار امروز شنبه ۱۱ بهمن ۹

رژه اقتدارخریداران!

سربازی بودیم تمرین رژه میکردیم فرمانده میگفت انقدر محکم پا بکوبید این جایگاه بلرزد و همه به قدرت شما پی ببرند .

دقیقا فکر میکردیم امروز حس و حال بازار سرمایه همین بود و بازار سرمایه میخواست انقدر قوی و محکم خود را نشان دهد تا فروشنده ها کمی بترسند .فعلا رویداد و اتفاق خوبی است ولی این رویداد وقتی محک میخورد که کمی عرضه ها بیشتر شود تا فضای خوبی را بازار بعد از مدت ها تجربه کند .

به یک موضوع دقت کرده اید تعداد مثبت های بازار در مدت اخیر افزایش یافته و این نشان میدهد فروشنده ها نیز مردد هستند به نظر بازار در فرایند اعتماد و آشتی قرار گرفته ولی هنوز این فرایند تکمیل نشده .

یک نکته بسیار مهم که در بازار امروز موثر بود

این بود که برخی رشد بازار و سفت شدن خریداران و شل شدن فروشنده ها را به دلار نسبت میدهند که ان موج خوش بینی که برخی در ذهن داشتند مشخص شده خیلی با ادبیات داخلی و ان طرف فاصله دارد و جو ان خوش بینی مفرطی که برخی انتظار داشتند نیست .

ما برخی اوقات می نویسیم عزیزان از ما دلگیر می شوند ولی بازهم دیدیم که جماعت بورسی جو گیر ترین جماعت اهالی اقتصاد هستند که تا همین چند شب پیش دلار را تا مرز ۱۵ هزار تومان هم رنج کشیدند و منتظر اثرات این نرخ ارز در بازار بودند …

برخی رئیس جدید و پاقدم او را دلیل این رشد بازار می بینند و برخی دیگر دلار . امروز به این موضوع بیشتر میپردازیم …

یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که انتظارات از رئیس جدید برای بهبود بازار کمی بالاتر است و این ناشی از دو دلیل است:

دلیل اول شرایط خاصی که ایشان و مسند قدرت قرار گرفته و به این سمت منصوب شده است و دلیل دوم اهالی بازار سرمایه ایشان را جزئی از بدنه دولت و به نوعی نمایندگی دولت در بازار می‌بینند و از همین رو انتظار دارند با توجه به این شرایط هماهنگی بیشتر و تصمیمات قوی تر را برای اجرای موارد مختلف کمک به بازار در پیش بگیرد یا درواقع همه ایشان را به چشم یک فرمانده هماهنگ با سربازانی می بینند که تا همین چند روز پیش یقلوی ها را روی میز می کوبیدند و نافرمانی می کردند و حالا … بگذریم …

اما این یک سوی قضیه است . از سوی دیگر

بخشی از اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا به بازار کمک شود عرض کردیم که انتظارات بازار از رئیس جدید بسیار بیشتر و بالاست چرا که او را نسخه حل مسائل بازار فعلی می دانند برای کمک به جو بازار به نظر باید دو مرحله خاص را تعیین تکلیف کرد مرحله اول مرحله ترس زدایی و امیدواری و مرحله بعد افزایش جریان بنیادی شرکت‌هاست.

یعنی بازار به این نتیجه برسد از نظر بنیادی شرایط در نقطه ای است که قیمت ها سفت شده و در محدوده منطقی قرار گرفته است .

اول از مورد دوم شروع کنیم

در جریان بنیادی شرکت ها تحولات نرخ ارز و خوش بینی مفرطی که نسبت به این نرخ وجود داشت باعث شده بود برخی اهداف عجیب ۱۵ و ۱۷ را بدهند و بازار را با این نرخ ها بفروشند …

اما در واقعیت شرایط واقعی و ثبات آن بالای ۲۳,۰۰۰ بازار را از آن تحلیل های غیر واقعی کمی دور کرد و به نوعی خریداران مردد را شجاع تر کرد و باعث شده تا خوش‌بینی برخی نقدها که برای نقد شدن خود بهانه های دلاری جور می کردند تا حدودی به حاشیه برود. این موضوع خود را به شکل خاص تر در گزارش‌ها نشان خواهد داد و می تواند نقطه مهمی برای بازار باشد…

اما مورد اول بازار به دو نکته احتیاج دارد یک آرامش در فضایی که با قانون گذاری ها جو به هم نریزد …

مجلس با قوانین مختلف نیشتر ترس به بازار می زند دولت از یک سو زخم زبان دلاری دیگری می زند ، حقوقی ها جور دیگری رفتار می کنند و تا وقتی این طور موج های این چنینی روی سر بازار است نمی توان انتظار داشت بازار فضای آرامش به خود بگیرد و اینجا وظیفه ریاست جدید سازمان بورس است که حداقل در بالانس و تنظیم این قوا کوشا باشد.

این به چه معناست به این معنا که حداقل جلوی تصویب برخی قوانین هیجانیو غیر منطقی برای بازار سرمایه را بگیرد این حداقل کاری که می تواند بکند و در سوی دیگر کنترل عرضه حقوقی ها و تلاش برای افزایش خرید ها در بازار می تواند راهکار دیگر باشد .

به نظر این وظیفه اول و مهم فعلی ایشان است که روزهای بعد خود را دقیق تر نشان میدهد ولی توصیه میکنیم از همین حالا در مجلس رایزنی ها را اغاز کند .

در مورد کنترل عرضه نیز کنترل عرضه ها می تواند از طریق مارکت ایمپکت و یا حتی مذاکره و توافق یا هر ابزار دیگری صورت گیرد اما به واقع ما بیش از یک ماه حساس و حیاتی را برای کنترل این وضعیت در پیش داریم که بازار باید آن را سپری کند بسیاری معتقدند تا ۱۵ اسفند باید هر طور شده حقوقی های خواب رفته را که در اوج قیمت‌ها بیکار نشسته و منتظر قیمت های بیشتر بودند بازهم خواب نگه دارند . تا بازار نفس راحتی بکشد.

همین جا یک نکته دیگر را هم عرض کنیم

به واقع اگر فروشنده یا حقوقی به خصوص در نهادهای شبه دولتی در این قیمت ها برای رفع برخی نیازهای جاری در حال فروش سهم است باید به شدت با آن برخورد شود … شما ان بالابالاها کجا بودید ؟ چرا در یک روند درست و حساب شده سهم نفروختید …

چرا که ایشان حداقل آینده‌نگری را نسبت به شرایط خود و بازار سرمایه نداشته و کسی که این حداقل ها را ندارد نمی تواند در چنین جایگاهی قرار گیرد و حضور او در این جایگاه خاص تصمیم گیری خطرناک است از همین رو معتقدیم فروشنده ها باید دست به عصا تر حرکت کنند. البته فروش در این قیمت ها هم خیلی هنر نیست قیمت هایی که به زودی مشخص می‌کندفرصتی طلایی برای خرید بود یا فرار …

امروز میخواستیم در مورد اهمیت پیش بینی سود و اتفاقات و حاشیه های ان صحبت کنیم ولی کمی طولانی می شود و در این روزهای مثبت زیاد حرف زدن خیلی جذاب نیست .

به هر حال بازار در مسیر خوب و خاصی بود و میتواند با این شرایط برای فردا کمی بهتر هم پیش برود ولی برای این موضوع نیاز به اتفاقات و رویداد های متعدد و مثبتی داریم . بازار در کنار دل قرص شدن برای دلار و نرخ ارز باید خبرهای خوب مثبت دیگری را هم بگیرد و خبری از عرضه های عجیب و غریب هم نباشد . احتمالا خیلی زود این موضوع باعث برگشت بیشتر برخی منابع به بازار میشود .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *