۱) دلار آمریکا حواله سنا ۲۲٫۸۳۵ – ۲۳٫۵۶۹ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۵۶۰ تومان.

۲) اوره ۴۵٫۶-۵۸ میلیون ريال. پلی پروپیلن ۲۷۵٫۷میلیون، روغن پایه SN500 هر تن ۱۵۸٫۶ میلیون ريال، قیر ۶۰۷۰ هر تن ۶۱٫۵۰۰ – ۷۱٫۰۰۰ میلیون ريال، لوب کات ۸۷٫۷-۹۰میلیون ريال.

۳)حقیقی ها روز شنبه فلزی، پتروشیمی، پالایشی، سیمانی خریدند. حقوقی ها بیمه ای هارا حمایت کردند. کویر، پاکشو، فولاد، شبندر توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها بپارس، وگردش خریدند.

۴) ارزش معاملات خرد روز شنبه ۱۱٫۹همت. ورود پول حقیقی ۶۵۷میلیارد تومان. پس از ۱۱روز معاملاتی، خروج پول ۱۹۰میلیارد تومانی از صندوق های درآمد ثابت توسط حقیقی ها.

۵) ایران در هفته اخیر توانسته اوره خود را بین ۲۵۰-۲۶۰ دلار هر تن بفروشد که نسبت به هفته قبل ازان ۴۰دلار رشد کرده است.

۶) شرکت ها تا ۲۰ بهمن باید پیشبینی خود از سود سال مالی ۱۳۹۹ را منتشر کنند. پس ازان نیز الزام و اجبار دارند که پیشبینی از سود سال ۱۴۰۰ بدهند اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

۷) پاکشو، دامین، پارتا … در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

۸) اوان از یک قرارداد جدید خبر داده است.

۹) شرکت سهامی عام پروژه به ثبت رسیده و مجوزهای لازم را میگیرد. این طرح برای جذب سرمایه های خرد و هدایت به سمت پروژه هایی است که بازدهی مثبت دارند.

۱۰) پرسپولیس به عرضه اولیه نزدیک می شود.

۱۱) همتی روز گذشته در بازدید از خودرویی ها گفت “در صنعت خودروسازی تامین مالی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع بانک ها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است.”

۱۲) وزیر صمت می گوید ” از طریق معاونت معدنی پیگیر تامین سنگ درشت دانه مورد نیاز ذوب آهن اصفهان هستیم.”

۱۳) محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس می گوید “احتمال تصویب سه دوازدهم بودجه در صحن علنی مجلس وجود دارد. موضوع دارو، نهاده‌های دامی، مسائل مربوط به مواد خوراکی از جمله مسائلی بود که در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و با مسوولیت‌های مشخص در اختیار دستگاه‌های مرتبط و عامل آن قرار خواهد گرفت و نیاز بود این رانت از بودجه حذف شود و منابع آن را در اختیار مردم قرار بگیرد.”

۱۴) دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به آینده بورس با توجه به تغییرات مدیریتی و حمایت دولت-مجلس ابراز امیدواری کرده است.

۱۵) جهانگیری به عنوان دفاع آخر می گوید “حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حتماً به صلاح کشور است اما باید زمانی این تصمیم گرفته شود که راهکاری عاقلانه داشته باشیم.ارز ۴۲۰۰ تومانی در این دوره خیلی به داد کشور رسید و روحیه مردم را حفظ کرد!”

۱۶) قالیباف مجلس می گوید “۹ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه کردیم‌؛ اثر آن کجاست؟ ضربه از سو مدیریت بیشتر از تحریم‌هاست.”

۱۷) پروژه ۸۰۰هزار تنی اسلب توسط فولاد سفیددشت به پیشرفت ۸۷درصد رسیده که این مهم با حمایت های مالی فولاد مبارکه به عنوان هلدینگ انجام شده است.

۱۸) موسسه ی APEX در مورد نرخ کامودیتی ها تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۱ را پیشبینی کرده است. این موسسه نرخ جهانی هر تن مس را تا پایان سه ماهه اول سال افزایشی و و در بهترین حالت معادل ۸۱۹۰ دلاری می داند. همچنین اوج نرخ آلومینیوم برای مدت ذکر شده ۲۲۴۹ دلاری آورده شده است. نرخ پیش بینی شده ی سه ماهه اول سال برای فلزات سرب و روی در در حالت سقف قیمتی خود به ترتیب ۲۲۰۵ و ۲۹۰۰ دلاری ذکر شده است.

۱۹) مدیرعامل فولاد اکسین می گوید “ظرفیت اسمی این شرکت سالانه یک‌میلیون و۵۰ هزار تن است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن ورق‌های فولادی در این شرکت تولید و روانه بازار مصرف شود.”

۲۰) شمش CIS هر تن ۵۵۰دلار است اما در چین همچنان بالای ۶۰۰دلار معامله می شود. مشکلاتی در زمینه انتقال مواد اولیه در چین، تاثیراتی روی قیمت فولاد گذاشته است. قرنطینه، تامین خوراک کارخانه ها را مختل کرده است.

۲۱) نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد قیمت های نفت در کل سال ۲۰۲۱ در همین حدود خواهند بود و با کمک واکسن‌ها برای خروج از عمق بحران همه گیری ویروس کرونا روند بهبود آن در اواخر سال شروع می شود.

۲۲) بازار متانول چینی این هفته با پیچیدگی‌هایی روبرو بود. علیرغم کاهش سطح ذخایر بنادر، قیمت داخلی چین به دلیل تقاضای ضعیف پایین‌دست، ۱۲۰-۱۹۰ یوان کاهش یافت.

۲۳) بخش حادثه دیده پتروشیمی خراسان به مدار بازگشت.

۲۴) مهرداد کریمخانی می گوید “سطح درآمد شهروندان آمریکایی در دسامبر نسبت به ماه نوامبر با رشد ۰٫۶% مواجه شده که هم از انتظار رشد ۰٫۱% بازار و هم افت ۱٫۳% ماه پیش از آن بهتر است.”

۲۵) سطح مصارف شهروندان آمریکایی در دسامبر نسبت به ماه پیش از آن با افت ۰٫۲% مواجه شده که علی‌رغم کاهش از انتظار افت ۰٫۴% بازار بهتر است.”

۲۶) مهرداد کریمخانی می گوید “تعداد قراردادهای خرید مسکن در آمریکا در دسامبر نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۹ با رشد قابل توجه ۲۱٫۴% مواجه شده که دلیل این امر، قرار داشتن نرخ بهره وام مسکن در کف تاریخی خود و همچنین کاهش عرضه مسکن به کمترین سطح تاریخی خود بوده است.”

۲۷) روند افزایش موجودی انبارهای بیلت تانگشان پس از ۷ هفته متوقف شد. بخشی از این توقف افزایش موجودی ها به محدودیتهای حمل و نقل وضع شده در چین بازمی‌گردد.

۲۸) کلمبیا، الجزایر، تونس، گینه به همراه ایران واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه را تایید کردند.

۲۹) مینو محرز گفته است که به دلیل نبود اطلاعات کافی، از واکسن کرونای روسی استفاده نخواهد کرد. سازمان غذا و دارو بر علیه آن موضع گرفته اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم ضمن حمایت گفته است که “واکسن مساله سیاسی نیست و نباید براساس نزدیکی سیاسی، درباره امنیت و تائید آن قضاوت کرد.”

۳۰) بیژن زنگنه، وزیر نفت، درباره میزان پول‌های بلوکه شده حاصل از صادرات نفت ایران، گفت که ما در این دوره طلبی نداریم و پول‌های مسدود شده مربوط به دوره‌های پیش از تحریم‌هاست.

۳۱) تولید نفت ایران که برای ماه ها در سطح ۲٫۰۲میلیون بشکه بود، در ماه گذشته به ۲٫۰۴میلیون بشکه رسید. طی ماه اخیر نیز به ۲٫۱۴میلیون بشکه رسیده است. زنگنه، همتی و روحانی افزایش ۱۰۰هزار بشکه ای نفت را جهش تولید نفت و عبور از تحریم خوانده اند.

۳۲) کیهان نوشت” وقتی بودجه سال ۱۴۰۰ را با پیش‌فرض مضحکِ فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌بندند، یا وقتی به محض پیروزی بایدن می‌گویند، فروش نفت‌مان چند برابر شد و گشایش‌های اقتصادی در راه است! یعنی، ملت! بایدن با ‌ترامپ فرق دارد، برویم مذاکره کنیم.”

۳۳) اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرد مصرف جهانی نفت و سایر سوختهای مایع در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیتهای تعیین شده برای مقابله با ویروس کرونا و قرنطینه، به میزان ۹ درصد سقوط کرد و به ۹۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

۳۴) برخی رسانه های ایرانی مطلبی در خصوص تحریم ها نوشته اند که از سوی فعالان حقوق بین الملل این اظهار نظر بررسی نشده است. در این مطلب آمده است که “برخلاف تصور رئیس جمهور و برخی مسئولان ارشد دولتی، بایدن نمی تواند تمام تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ پس از خروج از برجام را به راحتی لغو کند زیرا برخی از این تحریم‌ها مثل تحریم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت با برچسب تروریستی، با استناد به قانون کاتسا شکل گرفته و بایدن اختیار لغو آن را ندارد.”

۳۵) وزیر خارجه عربستان می گوید “با دولت بایدن درباره ایران گفت‌وگو می‌کنیم.”

۳۶) سخنگوی وزارت خارجه می گوید “ماکرون را به خویشتن داری و پرهیز از مواضع شتابزده و نسنجیده دعوت می‌کنم.”

۳۷) قالیباف مجلس میگوید “قانون مجلس به دنبال خروج از برجام نیست؛ برخی از موارد قانون مجلس تا ۵ ماه فرصت دارد. اگر دارایی‌های ایران در خارج از کشور به ایران بازگردد ما هم مواردی را متوقف می‌کنیم.”

۳۸) کارشناس امور خاورمیانه مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا می گوید “ایران بدون لغو تحریم بانک مرکزی، شرکت‌های نفتی، صادرات نفت، صادرات پتروشیمی و بانک‌ها به اجرای کامل تعهدات خود تحت برجام باز نمی‌گردد.”

۳۹) با حمایت وزارت صمت، کارگروهی جهت بررسی قیمت تمام شده سیمان و جلوگیری از قیمت گذاری دستوری ایجاد شده است. این کارگروه به دنبال حذف قیمت گذاری دستوری و ایجاد سازو کار دیگری است. وزارت صمت از سیمانی ها به نوعی تضمینی میخواهد تا در صورت صدور مجوز افزایش نرخ، بازار سیمان بار دیگر با کمبود عرضه مواجه نشود.

موفق باشید. ۱۲ بهمن

ولید هلالات

#بورس_کالا      #سهام     #دلار

دلار آمریکا / دلار آمریکا / دلار آمریکا / دلار آمریکا / دلار آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *