۱) دلار حواله سنا ۲۳٫۱۰۰ – ۲۳٫۱۵۰ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۴٫۱۵۰ تومان.

۲) در بورس کالا SBR هر تن ۳۶۲-۳۷۸ میلیون ريال، ABS هر تن ۵۲۷میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۱۲میلیون ريال، PVC هر تن ۲۸۱میلیون ريال، اسلب فخوز ۱۲۵میلیون ريال، شمش فخوز ۱۰۶میلیون ريال، گالوانیزه فجر ۲۱۲میلیون ريال، گالوانیزه تاراز ۲۲۵میلیون ريال، گرم شرکت متفرقه ۱۳۸میلیون ريال، وکیوم باتوم ۵۷-۶۰ میلیون ريال.

۳) در این هفته بانک مرکزی با بازخرید اوراق با نرخ ۲۰٫۵۵ – ۲۱٫۵ جمعا به میزان ۱٫۶همت موافقت کرد. همچنین ۱٫۳همت اوراق از طریق پذیره نویسی فروخته شد.

۴) انتخاب نوشت با رد کلیات بودجه، افزایش نامتعارف هزینه انرژی تولیدکنندگان و حذف معافیت صادراتی تا پایان دولت روحانی کنار گذاشته شد.

۵) روز سه شنبه ۱۳٫۳همت ارزش معاملات. خروج پول حقیقی هزار میلیارد تومان. خروج پول حقیقی از صندوق درآمد ثابت ۷میلیارد تومان.

۶) روز سه شنبه حقیقی ها سمگا، تاصیکو، خگستر خریدند. حقوقی ها شستا، شپنا، وتجارت، شتران، کویر، فولاد.

۷) مبین در یک شفاف سازی می گوید ” درصد افزایش نرخهای سرویسهای جانبی سال ۱۳۹۹ به سال ۱۳۹۸ معادل ۱۹٫۲ درصد میباشد. بفجر هم از رشد ۶٫۵درصد گفته است.

۸) حآسا قرارداد خود را با فولاد مبارکه اصلاح کرد که ۷میلیارد تومان اثر مساعد بر این شرکت دارد.

۹) ازین پس تمام معادن سنگ آهنی که در مالکیت دولت باشند، محصول خود را در بورس کالا عرضه می کنند.

۱۰) بموتو، سهام شرکت خودرو صنعت موتوژن را واگذار می کند.

۱۱) کگاز قرارداد ۶۰میلیارد تومانی جهت فروش محصول به غدیس، منعقد کرده است.

۱۲) بترانس بدهی مالیاتی خود را با مطالبات از دولت به میزان ۱۱۵میلیارد تومان تهاتر کرد.

۱۳) تاصیکو با مالکیت ۶۸درصد بر کزغال، این شرکت را طی روز جاری عرضه اولیه می کند و بالغ بر ۲۸۰میلیارد تومان سود فروش شناسایی می کند.

۱۴) رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه می گوید “بیش از ۸۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می کنند، محصول خریداری شده را نگه نمی دارند و در بازار آزاد به فروش می رسانند.”

۱۵) سنگ آهن ۶۲درصد ۱۵۰دلار، شمش CIS هر تن ۵۴۱دلار.

۱۶) برخی منابع هندی، اعلام کردند که پیشنهادی برای افزایش عوارض صادرات سنگ آهن توسط وزارت دارایی که ممکن است تغییر مالیاتی در بودجه سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ هند ایجاد کند، مطرح شده است.

۱۷) مدیرعامل ذوب می گوید ” سهامداران علاقمند هستند انتظارات‌شان از بازار سرمایه تامین شود اما به دلیل چالش‌های مختلف به عنوان مثال شیوه نامه تنظیم بازار فولاد که بر تولید و صادرات ما تاثیر گذار است، این انتظارات محقق نشده است. طی جلسه هفته گذشته با مجمع نمایندگان استان اصفهان، دغدغه‌های ذوب آهن در این خصوص مطرح شد تا انشاالله به شیوه‌ای عادلانه برنامه‌ریزی شود. “

۱۸) کیوان جعفری می گوید “با توجه به کاهش فعالیت های ذخیره سازی مجدد سنگ آهن، موجودی بنادر برای سومین هفته متوالی بالا رفت و در ۳۰ ژانویه در مجموع به ۱۲۵ میلیون تن رسید. بدین ترتیب فعالان بازار انتظار کاهش قیمت بیشتر سنگ آهن تا آغاز تعطیلات سال نو چینی در ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن)، را دارند.”

۱۹) به گزارش مجله تحلیلی S&P Global Platts در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، قیمت متانول ثابت و تا حدی نزولی بود. ثبات بالادست، تقاضای پایین‌دست و کمبود عرضه بازار منواتیلن‌گلایکول را تقویت کرد. بازار محصولات الفینی نزولی بود. کمبود تقاضا مقاومت بازار اتیلن آسیا را درهم شکست و عرضه بیش از حد، قیمت بوتادین و پروپیلن را کاهش داد. علیرغم فضای نه چندان مثبت در بازار محصولات آروماتیکی، قیمت اکثر این ترکیبات صعودی شد.

۲۰) عدم افزایش میزان تولید نفت به میزان انتظارها از یک طرف و تداوم واکسیناسیون بر علیه کرونا در جهان، به تقویت بیشتر قیمت نفت کمک کرده است.

۲۱) مهرداد کریمخانی می گوید “روزنگرن از فدرال رزرو در اظهاراتی اعلام کرده که اقتصاد آمریکا همچنان در رکود بسر می‌برد ولی ابراز امیدواری کرده که تا بهار شرایط تغییر کند. او خلق شغل را یکی از راه‌های نجات اقتصاد آمریکا از رکود فعلی عنوان کرده است.”

۲۲) شاخص خوشبینی به اقتصاد آمریکا با رشد ۱٫۸ واحدی در فوریه به ۵۱٫۹ واحد رشد کرده تا به بالاترین سطح از اکتبر دست یابد. دلیل این بهبودی، واکسیناسیون گسترده در آمریکا و کاهش شمار مبتلایان به کورونا از سقف ثبت شده است.

۲۳) انتظار می رود قیمت های فولاد داخلی چین نوسان اندکی را در دوره تعطیلات سال نو داشته باشد. تعطیلات رسمی سال نو چین از ۱۱ فوریه آغاز و تا ۱۷ ام ادامه دارد.

۲۴) رئیس بانک مرکزی سوئیس می گوید “انتظار نداریم GDP زودتر از سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از بحران بازگردد.”۲۵) نخست وزیر ژاپن، تمدید وضعیت اضطراری را تا ۷ مارس اعلام کرد. (شاید پس ازان وضعیت بسیار بهتر شده باشد چون میزان تزریق واکسن در سطح بالایی است)

۲۶) به نظر می‌رسد جلسه دیروز سناتورها برای بحث در مورد لایحه حمایت مالی به نتایج مثبتی رسیده است. گفته می‌شود پیشرفت‌هایی برای تصویب لایحه‌ای به ارزش ۱.۱ تریلیون دلار صورت گرفته است.

۲۷) اتریوم برای اولین بار در تاریخ به قیمت ۱۵۰۰ دلار رسید.

۲۸) افزایش حقوق پایه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دموکرات‌ها در جریان مذاکرات محرک مالی قویا به دنبال آن هستند. سناتور کالینز می گوید “حقوق پایه افزایش می‌یابد اما نه تا ۱۵ دلار در ازای هر ساعت”

۲۹) پنجشنبه ۱۶ بهمن اولین محموله واکسن کرونای روسی به ایران می‌رسد.

۳۰) دولت آمریکا روز سه شنبه نسبت به پرتاب یک موشک حامل ماهواره در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که این آزمایش می تواند توانایی موشکی ایران را در زمانی که دو کشور به سوی دیپلماسی حرکت می کنند تقویت کند.

۳۱) ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با تاکید براینکه تاکنون هیچ‌گونه صحبتی با مقام‌های ایران انجام نشده و ایالات متحده تا مذاکره فاصله زیادی دارد، تاکید کرد که مواضع جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، درباره توافق هسته‌ای روشن است و اگر ایران به تعهدات برجامی خود کاملا عمل کند، ایالات متحده نیز همین‌کار را خواهد کرد.

۳۲) بایدن مجوز معاملات ضروری با ونزوئلا را صادر کرد.

۳۳) رئیس موساد به واشنگتن سفر کرده تا در خصوص ایران مذاکره کند.

۳۴) غریب آبادی “دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR2m با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع IR1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با UF6 هستند.نصب ۲ زنجیره سانتریفیوژهای IR6 هم در فردو آغاز شده است.”

۳۵) عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، مدعی شد کنگره به دولت بایدن اجازه بازگشت به برجام را نمی دهد مگر اینکه پای توافق جدیدی در میان باشد که بر مبنای شروطی همچون فراگیر بودن توافق ایجاد شده باشد.

۳۶) نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران می گوید “دولت بایدن فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را ادامه نخواهد داد، اما تلاش خواهد کرد که از طریق دیپلماسی، ایران را تحت فشار قرار دهد.”

۳۷) شبکه الجزیره از قول اتحادیه اروپا می گوید ” در حال مذاکره با آمریکا درباره لغو تحریم‌های یک جانبه‌ای هستیم که بر ایران اعمال شده است.”

۳۸) چین خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شد.

موفق باشید. ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

ولید هلالات

بانک مرکزی / بانک مرکزی / بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *