۱) دلار حواله سنا ۲۳٫۵۲۰ – ۲۳٫۶۰۳ تومان. دلار اسکناس آزاد ۲۵٫۰۰۰ تومان.

۲) اسلاک واکس سنگین ۱۳۰میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۱۵میلیون ريال، pvc هر تن ۲۸۶ میلیون ريال، اسلب فخوز و هرمز ۱۲۵-۱۲۶ میلیون ريال، کاتد مس ۱۸۲۱میلیون ريالٍ، ورق گالوانیزه لوازم خانگی ۲۱۲میلیون ريال، شمش فایرا ۴۸۰میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات ۱۴٫۳همت روز دوشنبه. خروج پول ۷۲۷میلیارد تومان. ورود پول به درآمد ثابت ۲۱۸میلیارد تومان.

۴) حقیقی ها سیمانی خریدند و حقوقی ها خودرویی. سبهان، شپنا، وپارس مودر توجه حقیقی ها بود، حقوقی ها شستا، خودرو، خساپا، ملی، وبملت خریدند.

۵) دجابر، غگیلا، شستا، سصفها، غچین، پدرخش، شسپا، رنیک، دالبر، خفنر، بساما، پتایر، فبیرا، پاکشو در خصوص افزایش سرمایه گزارش جدید دادند.

۶) شیب ابتلا به کرونا در ایران صعودی است. در حالی آمار فوت بر اثر کرونا در کانال ۶۰-۷۰ نفری باقی مانده اما توجه کنید که میزان مبتلایان روزانه به ۷۳۲۱ نفر روز گذشته رسیده و این نشان می دهد که یک موج صعودی مرگ و میر می تواند در پیش باشد. #ماسک بزنید.

۷) وزیر صمت می گوید “اگرچه با مدیریت بازار موافق هستم، اما به دنبال مداخله مستقیم و دستوری نیستم. اعتقاد دارم که باید از ابزار‌های بازار مانند تعرفه‌های وارداتی و حقوق گمرکی برای تنظیم بازار استفاده کرد.”

۸) رئیس سازمان بورس می گوید “مرتبا نتایج اجرای دامنه نوسان نامتقارن را رصد می‌کنیم. اگر متغیرهای اقتصادی از ثبات لازم برخوردار باشند و اقتصاد در شرایط با ثباتی باشد، دامنه نوسان می‌تواند خیلی بیشتر باشد و حتی کلا برداشته شود. وی همچنین گفت: دستورالعمل بازارگردانی نیاز به اصلاح دارد.”

۹) دامنه نوسان صندوق‌ها به منفی ۴ تا مثبت ۱۰ و دامنه نوسان بازار پایه زرد از منفی ۲ تا مثبت ۳ تغییر خواهد کرد.

۱۰) شیوه بازارگردانی قرار است که اصلاح شود. شیوه فعلی کارایی اندکی دارد و مشکلاتی پدید آورده است. رئیس سازمان بورس در این خصوص گفت ” دستورالعمل بازارگردانی نیاز به اصلاح دارد.”

۱۱) طبق گزارش فائو قیمت غلات، روغنهای گیاهی و شکر با رشد ۴.۳ درصدي به بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۴ رسيد.قیمت جهانی غذا در ماه ژانویه برای هشتمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین سطح در ۶ سال گذشته رسید. (ارتباط با اوره)

۱۲) مراسم افتتاح گمرک اختصاصی ایران‌خودرو، برگزار شد. حذف هزینه اجاره کانتینر و برخی هزینه‌های سربار مربوط به ترخیص کالاها و ترخیص سریع قطعات از ویژگی های مثبت این رویداد عنوان شده است.

۱۳) خودروی دیگنیتی گروه بهمن (خبهمن) تحویل شبکه فروش این خودروسازی شد. گفته می شود که یک خودروی دیگر با تیراژ بالاتر نیز در سال ۱۴۰۰ وارد بازار می شود که میزان درآمد این شرکت را متحول می کند.

۱۴) شمار مبتلایان به کرونا در چین به صفر رسید.

۱۵) با رای نمایندگان، صندوق ملی برای تولید انبوه مسکن تشکیل خواهد شد.

۱۶) پیام رهبری توسط قالیباف به رئیس دومای روسیه داده شد. این پیامی برای پوتین است.

۱۷) سفیر ایران در روسیه از تولید واکسن مشترک ایران و روسیه تا ۲ ماه آینده خبر داد.

۱۸) امیر صباغ می گوید “گزارش اوپک نشان از تبعیت ۱۰۱درصد اعضای اوپک+ از محدودیت تولید توافق شده در ماه دسامبر دارد. اعضای اوپک به تنهایی ۱۰۴درصد مطابقت با برنامه کاهش تولید در ماه ژانویه داشته اند!”

۱۹) بر اساس طرح فولاد که دیروز در کمیسیون صنایع نهایی شد، صادرات فولاد منوط به عرضه میزان تعیینی وزارت صمت در بورس کالا است. تولیدکنندگان ملزم به ارائه برنامه ۶ ماهه صادرات شدند.

۲۰) آب شیرین شده خلیج فارس هفته های اول سال ۱۴۰۰ به چادرملو می رسد. مدیرعامل این شرکت در خصوص پهنه معدنی D19 گفت ” امیدوارم به زودی بتوانیم مجوز لازم برای عملیات باطله‌برداری را دریافت کنیم. مسائل محیط‌زیستی مربوط به پهنه D19 در حال برطرف شدن است و ما حدفاصل عقدا تا اردکان، ۳۵ کیلومتر فضای سبز ایجاد کرده‌ایم.”

۲۱) جولین لی تحلیلگر نفتی و ستون‌نویس بلومبرگ در یادداشتی به بررسی چالش‌های عمده اوپک‌پلاس در مسیر پیش رو پرداخته است، که با سیاست قیم‌مآبانه سعودی‌ها در قبال توافق اوپک‌پلاس، روسیه را در حاشیه امنی برای تخطی‌های متعدد از سهمیه تولید خود قرار داده است.

۲۲) معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت از افزایش تولید و صادرات نفت و گاز آمریکا به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و با تاکید بر اینکه افزایش تولید و جمع آوری گازهای همراه نفت عراق قدرت چانه‌زنی ایران برای صادرات گاز به این کشور را کاهش می‌دهد، اعلام کرد: اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان از ایران به عراق مهاجرت کرده‌اند.

۲۳) بایدن، رئیس جمهور آمریكا ، وعده های مبارزاتی خود را عملی كرد و مجدداً به توافق نامه پاریس پیوست، اقدامی كه با توجه به استراتژی فعلی دولت، كه بر روی سوخت های فسیلی متمركز است، پیامدهای زیادی برای مکزیك دارد.

۲۴) مهرداد کریمخانی می گوید “اقتصاد آمریکا از سایر رقبای خود در گروه G10 عملکرد بهتری ثبت کرده که این امر به تقویت دلار کمک کرده است و هرچه گزارش‌های منتشره از اقتصاد آمریکا بهتر از سایر رقبای اقتصادی این کشور باشند، این روند ادامه خواهد یافت البته دولت فدرال با کسری بودجه بزرگی مواجه است لذا با فرض ثبات شرایط، شاخص‌دلار محکوم به افت در میان مدت خواهد بود.”

۲۵) پرو بعنوان دومین تولید کننده بزرگ مس در جهان اعلام کرده که سطح تولیدات این کشور در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۲٫۵% مواجه شده و به ۲٫۱۵ میلیون تن افت کرده است.

۲۶) آمار فولادسازان چینی در ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که هزینه تولید میلگرد و ورق گرم به ترتیب ۱۷۳ و ۱۸۵ یوان افزایش یافته و به ترتیب به ۴۳۲۳ و ۴۴۳۹ یوان رسیده است.

۲۷) دومین محموله قراضه وارداتی چین از مبدا ژاپن در ۴ فوریه ترخیص شد. (چین به وارد کننده قراضه تبدیل شده، این میتواند اندکی تقاضای سنگ آهن را کاهش دهد اما در طرف مقابل چین را وارد طرف تقاضای قراضه می کند که بر قیمت های شمش CIS اثر دارد)

۲۸) براساس اعلام Mysteel، قیمت محصولات طویل فولادی همچون میلگرد و مفتول به دلیل تعطیلات سال نو چینی در طول دوره هشتم تا نوزدهم فوریه فروکش می کند.

۲۹) قیمت شمش CIS هر تن ۵۲۹دلار اما شمش داخلی چین ۶۱۷دلار+VAT.

۳۰) بانک مرکزی چین می گوید “ما قصد داریم به اصلاح نرخ بهره ادامه دهیم. ما باید سیاست پولی محتاطانه و پایدار را ادامه دهیم.ما از ریسک‌های مالی سیستماتیک جلوگیری خواهیم کرد.ما باید سیاست‌های پولی خود را انعطاف‌پذیر، هدفمند و مناسب قرار دهیم و هیچ تغییر ناگهانی در ارز نداشته باشیم.ما به طور جامع از چندین ابزار سیاست پولی استفاده خواهیم کرد.می‌خواهیم انعطاف‌پذیری نرخ یوان را افزایش دهیم.”

۳۱) کارشناسان سازمان ملل گفته اند ” کره شمالی و ایران برای ساخت موشک‌های دوربرد از سال گذشته همکاری دارند.”

۳۲) رویترز به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد آمریکا در حال بررسی چند گزینه مختلف برای احیای توافق هسته‌ای ایران است. یکی از این گزینه‌ها در نظر دارد که جمهوری اسلامی و ایالات متحده «گاهم‌هایی کوچک» بردارند تا تنش‌‌های موجود کاهش یابد.

۳۳) ظریف می گوید ” راستی‌آزمایی برای آمریکا در برجام ساده است، ما باید نفت بفروشیم و پولش بازگردد. کل توافق هسته‌ای غیرقابل مذاکره است، آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند،نه اینکه معافیت صادر کند. آمریکا باید ضمانت دهد که رفتار ترامپ تکرار نخواهد شد.

۳۴) علاءالله مهاجرانی می گوید “بايدن دستكش حرير را پاره كرد! همان ترامپ است.”

۳۵) صالحی می گوید ” برای اخراج ناظران آژانس فعلاً نمی‌توانیم پیشگویی داشته باشیم بلکه باید صبر کنیم. چیزی که مسلم است قانون را اجرایی خواهیم کرد چون قانون مجلس برای ما الزامی است.”

۳۶) بایدن می گوید “وقتی می‌خواهیم به مردم آمریکا چیزی را بدهیم که به شدت به آن احتیاج دارند، حتی ثانیه‌ای نباید از دست برود. من از کنگره می‌خواهم سریع اقدام کرده و برنامه نجات آمریکایی‌ها را تصویب کند”

۳۷) وغدیر، تنوین را می فروشد.

۳۸) مدیرعامل شبندر می گوید ” طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین به عنوان یکی از طرح‌های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در سطح وزارت نفت، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.”

موفق باشید. ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بورس    #دلار    #معاملات

دلار اسکناس / دلار اسکناس / دلار اسکناس / دلار اسکناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *