۱) ارزش معاملات خرد ۵٫۵۱همت. خروج پول حقیقی ۶۷۰میلیارد تومان. ورود پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت ۱۷۸میلیارد تومان. حقیقی ها سپیدار، فملی، وپارس، پارسیان خریدند. حقوقی ها شپنا، شبندر، شستا، وسپهر، سیتا، وتجارت، واحیا، فخوز، تاپیکو، وغدیر، شیران.

۲) در بورس کالا، الکیل بنزن خطی ۲۸۹میلیون ريال، اوره ۴۷-۵۹میلیون ريال.

۳) دلار حواله سنا ۲۴٫۳۹۲-۲۴٫۴۵۸ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۵٫۱۵۰ تومان.

۴) وثنو، های_وب، شسپا، بساما، بمپنا، فولاد، سیستم در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

۵) امروز گروسی با مقامات ایران دیدار می کند. پس ازان به اروپا باز می گردد و در نشست اعضای اروپایی برجام به همراه آمریکا شرکت می نماید که مصادف با ۴ اسفند است. ایران از ۵ اسفند پروتوکل الحاقی را متوقف می کند. علت حضور گروسی بررسی دو موضوع است. اول هماهنگی در خصوص بازرسی ها در قالب پادمان و دوم برگزاری جلسه بعدی اعضای برجام و دعوت آمریکا به عنوان مهمان. ایران به عنوان عضوی از برجام به لحاظ قانونی نمی تواند با این مساله مخالفت کند و در واقع ایران در اسفند ماه در قالب کمیته برجام با مقامات آمریکا دیدار خواهد کرد البته آمریکا قصد ندارد یک مقام بلندپایه خود را به این نشست بفرستد.

۶) عراقچی می گوید ” کاری که ترامپ با فشار حداکثری نتوانست بر ما تحمیل کند را بایدن نمی‎تواند با روش مذاکره تحمیل کند. نه الان و نه بعدا به هیچ‎وجه در مورد موشک و منطقه مذاکره و مصالحه نخواهیم کرد و اگر آمریکا تحریم را لغو کند فقط برجام فعلی را اجرا می‎کنیم.”

۷) کمیسیون تلفیق، حالا از آن طرف بوم افتاد. سخنگوی کمیسیون می گوید “هزینه گاز مصرفی تولید را که دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود, ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم تا در سال حمایت از تولید، گاز صنایع با فشار کمتری به بخش صنعت تامین شود.”

۸) ظهور نشانه‌های مثبت در بازار شمش فولادی و افزایش هفتگی قیمت قراضه در ترکیه باعث شد تا خریداران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، قیمت‌های بالاتر برای بیلت صادراتی ایران را بپذیرند.

۹) ویلیامز از فدرال رزرو می گوید “اقتصاد در حال حاضر هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به حداکثر اشتغال و تورم ۲ درصدی دارد. ما نگران زیاده روی در محرک مالی نیستیم.

۱۰) نرخ تورم نقطه‌ای یعنی مقایسه بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال ٤۸ درصد اعلام شده است. اما نرخ تورم خوراکی ها ۶۶ درصد است.

۱۱) در هفته منتهی به ۱۹ فوریه ۲۰۲۱، پس از دو هفته کاملا نزولی در بازار الفین‌ها، طوفان تگزاس باعث شد تا سقوط این محصولات متوقف شود. در این میان رشد بوتادین نسبت به اتیلن و پروپیلن چشم‌گیرتر بود. کمبود عرضه لحظه‌ای و امید به تقاضای پایین‌دست، قیمت‌ها را به جلو راند و فضای بازار پروپیلن آسیا را مثبت کرد. تعطیلی سرتاسری واحدهای مستقر در امریکا به دلیل طوفان منجر به رشد ۵۰-۷۰ دلاری بوتادین آسیا در روز ۱۹ فوریه شد.

۱۲) برخی تحلیلگران می گویند ضعف قیمت متانول به دلیل سرمای شدید آمریکا است. برخی می گویند به علت احتمال افزایش صادرات توسط ایران است.

۱۳) برودت هوا، برف و یخبندان در امتداد سواحل مناطق خلیج مکزیک آمریکا فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی واقع در این نواحی را به تعطیلی کشاند.

۱۴) استراتژیست جهانی بازار در بانک مدیریت سرمایه جی پی مورگان افزایش تقاضا برای نفت به دنبال بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا و محدود بودن عرضه اوپک پلاس را از عوامل ادامه افزایش قیمت نفت می‌ داند.

۱۵) در هفته منتهی به ۱۹ فوریه ۲۰۲۱، در حالی که طوفان تگزاس باعث شد تا قیمت منواتیلن‌گلایکول بیش از پیش افزایش یابد، قیمت متانول نزولی باقی ماند.

۱۶) بهای پایه لوب‌کات عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا از ابتدای امسال تا به امروز افزایشی ۲۳۳ درصدی داشته است اما این رشد بی‌سابقه نه‌تنها نتوانسته از میزان تقاضا در این بازار بکاهد که ظرف ماه‌های اخیر این بازار با رشد تقاضا نسبت به سال‌ قبل نیز مواجه شده است.

۱۷) قیمت سنگ آهن وارداتی در چین کاهش یافت و از آنجایی که عرضه در هر دو بازار مواد اولیه و محصولات فولادی رو به بالاست انتظار می رود این روند ادامه یابد. از طرفی در تانگشان پس از تعطیلات به دلیل آلودگی هوا مقررات جدید اعلام شده که بر تقاضا اثر منفی بیشتری دارد.

۱۸) مجتمع فولاد خراسان در پایان ماه بهمن برای «سومین ماه متوالی» رکورد تامین کنسانتره را شکست.

۱۹) بانک سینی CITI آمریکا میگوید طی ۵ سال آتی، دنیا تنها در سال ۲۰۲۳ شاهد مازاد عرضه مس جهانی خواهد بود و در مابقی سالها، بازار کسری عرضه دارد.

۲۰) آمار صندوق بین المللی پول IMF نشان میدهد که در سال گذشته بدهی کشورها ناشی از بحران کرونا با جهش ۲۴ تریلیون دلاری به رقم ۲۸۱ تریلیون دلار رسیده که معادل ۳۳۵درصد GDP دنیا است.

۲۱) روز گذشته ۶۸ ایرانی بر اثر کرونا جان باختند و ۷۹۲۲نفر کرونا گرفتند.

۲۲) سیمان ساوه در تدارک افزایش سرمایه است.

۲۳) کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در نهایت واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را تصویب کرد.

۲۴) فولاد هرمزگان برای پنجمین بار متوالی در شش ماهه اخیر توانست با تولید ۱۴۲۲۷۳ تن تختال رکورد جدیدی را در تولید این محصول برای خود به ثبت برساند.

۲۵) برکت در خصوص واکسن یک شفاف سازی با اهمیت داد.

۲۶) پلوله و وپترو در خصوص رای دیوان عالی در خصوص ورشکستی گزارش دادند.

۲۷) همتی می گوید ” ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۶ ماه آینده برقرار است.”

۲۸) وزیر صمت در بازدید از چادرملو، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهید فخری‌زاده این مجتمع را مورد افتتاح و بهره برداری قرار داد.

۲۹) خط گندله کگهر به بهره برداری رسید. خط تولید پنج میلیون تنی گندله شرکت سنگ آهن گهرزمین ظرفیت بهره برداری در زمان راه اندازی ۳۰ درصد ظرفیت اسمی، در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ به ظریفت ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

۳۰) کیسیون در خصوص الحاقیه قرارداد خود شفاف سازی کرد.

۳۱) فاسمین در یک گزارش شفاف سازی می گوید وضعیت شرکت نسبت به پیشبینی چند روز قبل بهتر است.

۳۲) دی ۱۳٫۳۳ درصد سهام بزاگرس را خریده است.

موفق باشید. ۳ اسفند ۱۳۹۹

ولید هلالات

صندوق درآمد ثابت / صندوق درآمد ثابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *