۱) روز گذشته ارزش معاملات خرد ۷٫۵ همت. خروج پول حقیقی ۴۴۰میلیارد تومان. خالص خرید حقیقی از صندوق درآمد ثابت ۵۳میلیارد تومان بود.

۲) استایرن بوتادین رابر در بورس کالا ۳۹۴-۴۱۸ میلیون ريال معامله شد. ABS شبصیر ۶۱۰میلیون ريال قیمت خورد. PVC اروند و آبادان ۳۰۳-۳۱۸ میلیون ريال،اسلب هرمز و فخوز ۱۲۸میلیون ريال،شمش فایرا ۵۲۸میلیون ريال،شمش فخوز ۱۰۳میلیون ريال.

۳) دلار حواله سنا ۲۳٫۸۹۵ – ۲۴٫۰۷۲ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۵٫۱۵۰ تومان.

۴) میهن دپارس گپارس شدوص در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

۵) وغدیر ۳۳درصد سهام کارگزاری بانک صادرات را می فروشد.

۶) شپنا طی روز جاری، بدون دامنه نوسان بازگشایی می شود. این شرکت ۱۰درصد شصفها را خریده است.

۷) آرمین عبدی مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما می گوید “: با توجه به رقم بالای حاشیه سود ناخالص شرکت های فولادساز، میزان هزینه تحمیل‌ شده از اجرای مصوبه حامل های انرژی سال ۱۴۰۰، بین ۱ تا حدود ۳ درصد حاشیه سود ناخالص آنهاست که رقم معناداری برای این صنعت نیست.”

۸) وسینا، آگهی مزایده فروش ده درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را منتشر کرد. (اخر سال است و بانکی ها برای دور زدن قانون مالیات در حال به مزایده گذاشتن شرکت های سرمایه پذیر هستند.)

۹) بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی مورگان استنلی در آخرین پیش بینی قیمت خود از قیمت نفت، قیمت نفت برنت و نفت WTI را از سه ماهه دوم ۲۰۲۱ تا پایان سال اصلاح کرد. این بانک سرمایه گذاری اظهار داشت که بازار نفت تا الان در سال ۲۰۲۱ ، به میزان ۲٫۸ میلیون بشکه در روز کمبود عرضه داشته است. گزارش بانک مرگان استنلی نشان میدهد احتمالا قیمت نفت برنت میتواند در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ به ۷۰ دلار برسد و ممکن است تا سه ماهه آخر ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار بازگردد.

۱۰) محصول خودروسازان راهی بورس کالا شد. شورای رقابت مسئول تعیین قیمت پایه شناخته شد.

۱۱) ولبهمن قرارداد فروش ۱۰۰ دستگاه کامیون شیلر و ۱۰۰ دستگاه وانت کارا تک کابین
به مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان بسته است.

۱۲) ارز مورد نیاز خرید واکسن از هند نیز تخصیص یافت.

۱۳) فولاد خوزستان در جلسه هیات مدیره روز جاری در خصوص سهام خزانه تصمیم میگیرد. (خرید سهام فخوز توسط فخوز جهت حمایت از سهامدار خرد اما تا حدی منابع شرکت را محدود می کند)

۱۴) مدير‌كل ارتباطات همراه اول می گوید “به نظر به‌اینکه تاریخ اعتبار پروانه همراه اول ۱۴۰۲ است، همراه اول مشمول مصوبه امروز مجلس نمی‌شود.”

۱۵) شرکت داروسازی اسوه و شرکت شتاب‌دهنده فن‌یاخته جهت تولید واکسن کرونا قرارداد مشارکت در تولید امضا کرده اند. البته هنوز تا رسیدن به مرحله تولید فاصله زمانی زیادی مانده است.

۱۶) خکار می گوید “با انعقاد قرارداد جدیدبا شرکت ساپکو، نرخ مجموعه واترپمپ به طور میانگین در حدود ۳۹ درصد افزایش داشته است”

۱۷) واحد گندله سازی ۵٫۵میلیون تنی فولاد مبارکه، توانست ۷میلیون تن محصول گندله تولید کند و فاصله زیادی با ظرفیت اسمی گرفت.اخیرا فولاد مبارکه اسلب ۳۰۰میلیمتری تولید کرده و در کمتر از ۴۸ ساعت شرکت نفت و وزارت نفت گفتند که برای انتقال نفت از کف دریا از این اسلب استفاده خواهند کرد.

۱۸) کارگاه تولید آهن اسفنجی ذوب آهن اصفهان با حضور مدیرعامل این شرکت، در روز دوشنبه ۴ اسفندماه جاری راه اندازی شد.

۱۹) کچاد در بهمن ماه رکورد قبلی تولید فولاد خود را شکست و ۹۷هزار تن فولاد ذوب کرد و ۹۵هزار تن شمش تولید کرد.

۲۰) مهرداد کریمخانی می گوید “قیمت مس امروز به سقف نه و نیم ساله خود رشد کرد ولی کمی بعد به دلیل ریزش بازارهای سهام بخشی از رشد خود را از دست داد. برخی کارشناسان معتقدند که گرچه قیمت مس به دلیل رشد سریع اخیر در کوتاه مدت نیاز به استراحت دارد ولی چشم‌انداز بلند مدت همچنان صعودی است لذا اصلاح احتمالی مس کوتاه مدت خواهد بود. انتظار این بخش از بازار این است که تقاضای بخش‌های انرژی و ساخت‌وساز از عرضه بالاتر خواهد رفت و قیمت مس را به ۱۰۱۹۰$ در هر تن خواهد رساند.

۲۱) قیمت آتی سنگ‌آهن در چین با افت ۳٫۵% مواجه شد چرا که شهر تانگشان بعنوان یکی از قطب‌های صنعت فولاد این کشور در راستای محدود کردن آلودگی محیط زیست توسط فولادسازان این منطقه، به این تولیدکنندگان اخطار داد. اما ورق گرم که در لوازم خانگی و خودرو کاربرد بالایی دارد، تنها محصول فولادی بود که توانست با افزایش قیمت به میزان ۰٫۱% به کار خود پایان دهد.

۲۲) شاخص حمل دریایی بالتیک برای دومین روز متوالی با رشد مواجه شد و با افزایش ۱٫۱ درصدی به ۱۷۲۷ واحد رسید.۲۳) مهرداد کریمخانی می گوید “در پی سرمای بی سابقه هوا در آمریکا و آسیب مزارع گندم این کشور از این وضعیت، قیمت گندم در آمریکا در حوالی سقف سه هفته اخیر خود است. همزمان روسیه بعنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان به دلیل عدم مواجهه با مشکل عرضه در داخل، بر روی صادرات گندم مالیات وضع کرده است.” (بحث اصلی این است که آیا همبستگی مثبتی بین نرخ این محصولات و قیمت اوره وجود دارد؟ به نظر من وجود دارد.)

۲۴) شاخص قیمت مسکن در آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن با رشد ۱۰٫۲% مواجه شده در حالی که ماه پیش از آن‌هم با رشد ۹٫۲% مواجه شده بود. این میزان از انتظار ۹٫۹ درصدی بازار هم بهتر است و بهترین رشد ماهانه از آوریل ۲۰۱۴ محسوب می‌شود. دلیل اوضاع خوب بازار مسکن در آمریکا نرخ پایین بهره وام مسکن است که شرایط خرید خانه را در آمریکا تسهیل کرده است.

۲۵) قیمت آتی شکرخام به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۱۷ رشد کرده که دلیل آن افزایش نگرانی‌ها از تاخیر در ارسال محموله‌ها در بنادر برزیل بوده است.

۲۶) بازار رمز ارزها نگران موضع گیری پاول بود و بیت کوین در یک روز ۱۰هزار دلار افت کرد. پاول در بخشی می گوید “با دقت در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا فد باید یک دلار دیجیتال عرضه کند یا نه” … پس از صحبت‌های جروم پاول که خیال بازار را از تداوم سیاست‌های پولی انبساطی فدرال رزرو راحت کرد و همچنین تاکید بر این واقعیت که بازیابی اقتصادی آمریکا همچنان با تحقق فاصله دارد، طلا به طور مثال بخشی از افت خود را جبران کرد. رمز ارزها هم تقریبا همینطور بودند.

۲۷) مهرداد کریمخانی می گوید “جروم پاول رییس فدرال رزرو ضمن تاکید بر تداوم سیاست‌های پولی انبساطی اعلام کرد که اقتصاد آمریکا تا تحقق اهدافی که این نهاد برای اشتغال و تورم تعیین کرده راه زیادی در پیش دارد و احتمالا برای حصول پیشرفت به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.” (این نشان می دهد که بحثی در خصوص افزایش نرخ بهره نیست. برخی تحلیلگران تصور می کردند در خصوص افزایش نرخ بهره بحث می شود.)

۲۸) رهبر دموکرات‌ها در سنا می گوید “بسته محرک مالی قبل از ۱۴ مارس تصویب می‌شود.” (خبر خوبی برای بازار کامودیتی و نتیجه تضعیف شاخص دلار است)

۲۹) بوریس جانسون می گوید “در مورد بازگشایی کامل در ۲۱ ژوئن خیلی خوشبین هستم” (بازگشایی اقتصادها، خبر بسیار خوبی است.)

۳۰) پاول در بخشی از صحبت ها می گوید “تازمانی که هدف اشتغال و تورمی حاصل نشود نرخ ها را نزدیک صفر درصد نگه خواهیم داشت.”

۳۱) شاخص اطمینان مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه فوریه که انتظارات بازار برای آن عدد ۹۰.۲ بود به عدد ۹۱.۳ رسید.

۳۲) آژانس بین المللی انرژی می گوید تقاضای نفت تا انتهای امسال به سطوح پیش از پاندمی بهبود نخواهد یافت. اما تقاضای گاز طبیعی ممکن است تا انتهای سال به سطوح سال ۲۰۱۹ برسد.

۳۳) مدیر ارشد بازرگانی سوکار گفت که حجم اضافی ذخایر نفتی که در سال ۲۰۲۰ در پاسخ به همه گیری کرونا ایجاد شده اند، تا تابستان به طور کامل کاهش می یابد. در همان زمان ، افزایش سرسام آور قیمت های فولادی مورد استفاده در لوله ها ، چاه ها و اتصالات و همچنین هزینه بالای سرمایه برای تولیدکنندگان ، یک پاسخ عرضه معنی دار توسط یک صنعت از قبل آشفته حتی با بازگشت تقاضا را کاهش می دهد.

۳۴) معاملات آتی LLDPE و PP در بورس کالای دالیان چین با افزایش ۴ درصدی دیگر روبرو شد.

۳۵) کل درآمدهای نفتی کشور شامل نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی در بازه زمانی ۹۲ تا رقم محاسبه شده برای ۴ ماهه اول سال ۹۹ بالغ بر ۳۶۴ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار بود که از این میزان سهم دولت (۶۵.۵ درصد) ۲۴۰ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار و همچنین سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ۵۲ میلیارد ۶۵۲ میلیون دلار تا پایان سال ۹۸ گزارش شد.

۳۶) داده‌های به‌دست آمده از منابع نشان می‌دهد سهم کانادا و ایالات متحده آمریکا از سبد واردات نفت خام هند در ماه ژانویه امسال به رقم بی‌سابقه ۱۱ درصد رسیده است.

۳۷) با به پایان رسیدن تعطیلات سال نوی چینی، در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ قیمت متوسط پی‌وی‌سی در این کشور به ۱۱۷۲ دلار/ تن رسید که در مقایسه با قیمت در ۹ فوریه سال جاری که زمان شروع فستیوال بهاره در این کشور است، ۳٫۷۴ درصد افزایش نشان می‌داد، ضمن آنکه همین قیمت نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته از ۱۴٫۲۳ درصد رشد برخوردار شده بود.

۳۸) قراضه در ترکیه صعودی شده و احتمالا شمش در CIS را بالا می برد.

۳۹) امیر صباغ در خصوص چین می گوید “در ماه گذشته تعداد شهرهایی که شاهد رشد قیمت مسکن بوده اند، از ۴۲ به ۵۳ افزایش یافته و رشد قیمت در شهرهای بزرگ ۰٫۶%+ است”

۶ اسفند / موفق باشید

ولید هلالات

#بازار_سرمایه     #بورس    #سهام

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *