۱)  ارزش معاملات خرد ۵٫۵همت روز چهارشنبه بود. ۵۵۳میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. حقیقی ها کرمان، زفکا، سفارس، غگلپا، سمازن، فولاد، فسازان خریدند.

۲) در بورس کالا روز چهارشنبه استایرن منومر پتروشیمی پارس ۲۸۵-۳۱۰ میلیون ريال، اسید استیک ۱۹۵میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۲۹۶میلیون ريال، سبد میلگرد مخلوط ۱۱۲میلیون ريال، شمش فایرا ۵۲۸میلیون ريال، کریستال ملامین ۲۸۴میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۱-۹۴ میلیون ريال.

۳)دلار حواله سایت سنا اعلام قیمت نشده است. اسکناس تهران ۲۵٫۳۰۰، دلار هرات ۲۵٫۵۰۰ تومان.

۴) در خصوص افزایش سرمایه زماهان، دابور، خنصیر، فاراک … گزارش جدید به کدال رسید.

**بازار جهانی

۵) قیمت سنگ‌آهن در چین در روز جمعه با رشد مواجه شد تا قیمت ماده‌اولیه تولید فولاد برای چهارمین هفته متوالی با رشد مواجه شود. همزمان قیمت‌های میلگرد و ورق‌گرم هم به علت افزایش تقاضا برای محصولات پایین‌دستی فولادی با رشد مواجه شدند.

۶) مهرداد کریمخانی می گوید “شاخص‌دلار دوباره اوج گرفته و به بیشتر از ۹۰٫۸۸ واحد رشد کرده است. دلیل این امر رشد نرخ بازده اوراق‌خزانه ۱۰ ساله آمریکا بوده که حتی در ساعاتی از روز به ۱٫۶۱% هم رسید. این افزایش نرخ سود بلندمدت در پی افزایش تورم در اقتصاد آمریکا و همچنین خوشبینی‌ها به بازیابی اقتصاد آمریکا از کورونا در پی واکسیناسیون گسترده در این کشور است.”

۷) قیمت آتی آلومینیوم به حوالی سقف قیمتی خود از اکتبر سال ۲۰۱۸ رشد کرده است. این اتفاق یک دلیل مهم دارد و آن هم چند برابر شدن قیمت #مس و صعود آن به سقف قیمتی ۱۰ ساله است که باعث شده بخشی از بازار بعلت گران بودن مس، به آلومینیوم و حتی انواعی از پلاستیک برای جایگزینی آن متوسل شوند.

۸) مهرداد کریمخانی می گوید ” قرار است که در تاریخ چهارم مارس که هفته آتی فرا خواهد رسید، اوپک و اوپک پلاس برای تعیین سطح تولیدات و سیاست عرضه با یکدیگر جلسه برگزار کنند که انتظار بازار افزایش عرضه است. این انتظار منطقی هم هست چرا که روسیه و عربستان غالبا در شرایطی که قیمت نفت با رشد مواجه شود، سعی می‌کنند با افزایش عرضه قیمت را به تعادل برسانند تا تولیدکنندکان نفت شِل در آمریکای شمالی با افزایش ناگهانی تولیدات تعادل بازار را به نفع خود برهم نزنند. “

۹) دولت ژاپن قصد دارد تا در انتهای ماه اعلام وضعیت فوق العاده در پنج استان این کشور را به پایان برساند. (بازگشایی اقتصاد ها، خبر مثبت)

۱۰) مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۱۹ فوریه بهتر از انتظارات به عدد ۷۳۰K رسید.دوره گذشته عدد۸۶۱K بوده است. (بازگشایی اقتصادها)

۱۱) سنجش تورمی فدرال رزرو شاخصCore PCE ایالات متحده در ارزیابی ماه ژانویه که انتظارات بازار برای آن عدد ۰.۲٪ بود به عدد ۰.۳٪ رسید.

۱۲) مشاور کاخ سفیدDeese می گوید تورم ریسکی است که در حال رصد شدن است و جدی گرفته می شود.

۱۳) معاون بانک مرکزی انگلستان می گوید “حرکت بازار بر اساس بازآوری تورم است نه تجارت تورمی. افزایش نرخ بازدهی منعکس کننده اخبار خوب در ارتباط با اقتصاد است نه نگرانی تورمی.”

۱۴) وزیر خزانه داری ایالات متحده جانت یلن گفته است که تمایلی جهت انقباضی سازی سیاست ها ندارد. اقتصاد جهانی با شرایط نامطمئن مواجه است و احتیاط لازم می باشد.

۱۵) عضو بانک مرکزی اروپا می گوید “مطلع هستیم که انتظارات تورمی در حال افزایش است. افزایش تورم پایدار و یا زیاد نخواهد بود. پیش از خروج از اقدامات حمایتی باید از احتیاط شدید استفاده شود.”

۱۶) نایب رئیس فدرال رزرو می گوید “انتظار فشار های تورمی صعودی پایدار را ندارم. فدرال رزرو ابزاری جهت حفظ تورم در سطوح قیمتی مورد هدف دارد. سیاست های پولی نمی توانند دگرگونی های تورمی را از بین ببرند اما می توانند انتظارات را ثابت نگه دارند.”

۱۷) در حال حاضر همه نگاه‌ها به بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری آمریکا است. این هفته کاخ سفید اعلام کرد درباره اندازه لایحه مذاکره نمی‌کند. این احتمال بدان خاطر است که می‌دانند رای لازم برای دسترسی به لایحه را دارند. حداقل دستمزدها نیز ممکن است به ۱۶ دلار برسد.

۱۸) بولارد از فدارل رزرو می گوید “افزایش بازده اوراق خزانه نشانه خوبی ارائه کرده است. حتی با وجود خوش‌بینی به اقتصاد بحث در مورد تغییر در خرید‌های ماهانه اوراق خزانه زود است. سیاست‌های موجود فدرال رزرو ریسک‌های تورمی مانند دهه ۷۰ را در پی ندارد.نرخ بیکاری تا پایان سال باید به ۴.۵ درصد کاهش یابد.”

۱۹) آمار بیکرهیوز نشان از افزایش ۴ حلقه چاه نفت آمریکا در هفته گذشته و رسیدن آن به ۳۰۹ حلقه دارد که اوج ۷ ماهه بوده و محرک رشد تولید نفت آمریکا است. (احتمالا عربستان+روسیه تولید را اندکی رشد دهند)

۲۰) امیر صباغ می گوید “انتظار تداوم رشد قیمتهای فولاد طی روزهای آتی ناشی از رشد قیمت قراضه جهانی را داریم”

۲۱) قیمت پلی پروپیلن در آمریکا به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. قیمت PP در هوستون امریکا به رقم ۲۴۹۰ دلار رسید.مشکلات ناشی از تامین کانتینر برای هم حمل و نقل و افزایش هزینه حمل در حمایت از قیمت موثر بود.

۲۲) واحدهای پلی اتیلن به دلیل سرمایه های شدید در آمریکا تعطیل شده اند و کسری عرضه را شاهد هستیم که منجر به تقویت قیمت می شود.

۲۳) ، سود اوراق قرضه آمریکا به سرعت به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر جهش کرد و باعث ایجاد اضطراب در بازارهای مالی جهان شد. (در حال رسیدن به دوران قبل از کرونا است)

۲۴) نرخ متانکس برای متانولِ مطابق قراردادهای منطقه آمریکای شمالی برای ماه مارس ،۴۹۲ دلار به ازای هر تن اعلام شد. این نرخ نسبت به اعلام قبلی بدون تغيير باقی ماند.

**سیاسی

۲۵) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ” صبر ایالات متحده در قبال پیشنهاد این کشور به ایران برای شرکت در مذاکرات ۱+۵ نامحدود نیست.”

۲۶) عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ايران به کره جنوبی هشدار داد در صورت آزاد نکردن دارایی های بلوکه شده ايران عليه آن کشور اقدام حقوقی خواهد کرد. البته گفته می شود که آن ها با آزادسازی ۱ میلیارد دلار از منابع جهت مصارف دارویی و غذایی موافقت کرده اند.

۲۷) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند. (به این معنا که یک شرکت را به طور مثال به دلیل هسته ای، حقوق بشری و تروریستی تحریم کرده اند. در واقع تحریم هایی که تگ غیر هسته ای دارند را حاضر نیستند بدون مذاکره غیر هفته ای لغو کنند. خاطرتان باشد ترامپ هر شرکت را چند بار تحریم می کرد.)

۲۸) ، کاخ سفید از دیگر کشورها می‌خواهد در شورای حکام آژانس بین‌الملل انرژی اتمی، ایران را به صورت رسمی به دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند. (جلسه روز دوشنبه است. روسیه هم در حال رایزنی است)

۲۹) رویترز مدعی شد به نامه‌ای دست ‎یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی آمریکا از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس انرژی اتمی پایان می‌دهد.

۳۰) در حمله هوایی آمریکا به یکی از مواضع نیروهای مقاومت نزدیک شهر بوکمال (مرز سوریه با عراق) ۱۷ نفر شهید شدند.

۳۱) جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره پیام حملات هوایی پنجشنبه آمریکا گفت “شما نمی‌توانید بدون مجازات عمل کنید. مراقب باشید.”

۳۲) کاخ سفید می گوید “آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم”

**اخبار شرکت ها

۳۳) اولین محموله ۲۵۰ تنی ریل مترو تولید ذوب‌ آهن اصفهان تحویل متروی تهران شد.

۳۴) وزیر صمت، خط تولید گیربکس شش سرعته خمحرکه را افتتاح می‌کند. این رویداد روز جاری صورت میگیرد.

۳۵) شگویا ، با اجرای پروژه‌های رفع تنگناهای تولید، موفق به افزایش رکورد تولید محصولات «پلی‌اتیلن ترفتالات» شده و با مرور وضع پایدار تولید در بهمن‌ماه امسال تولید این شرکت از مرز یک میلیون تن گذشت و پیش‌بینی می‌شود رکورد تولید ادوار شرکت که مربوط به پارسال و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تن است، جابه‌جا شود.

**سیاسی داخلی

۳۶) ، عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید “آقای قالیباف تاکید دارند که تمرکزشان بر وظایف مجلس است و بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند.”

موفق باشید. ۹ اسفند ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بازار_سرمایه        #سهام

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *