**عمومی

۱) دلار حواله سنا ۲۳٫۴۳۵ – ۲۳٫۶۲۱ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۵٫۴۵۰ تومان.

۲) الکیل بنزن سنگین در بورس کالا ۱۶۸٫۵میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۸۲میلیون ريال، پارافین واکس سنگین شسپا ۱۵۳میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ۱۱۴میلیون ريال، شمش فایرا ۵۴۵میلیون ريال، شمش روی ۶۵۱میلیون ريال،کاتد مس ۲۲۲۰میلیون ريال (رکورد جدید کاتد)

۳) روز یکشنبه ۲٫۲همت ارزش معاملات. خروج پول حقیقی ۳۴۲میلیارد تومان. ورود پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت ۲۸۳میلیارد تومان. توجه حقیقی ها به اپال، دسانکو، ونوین، شغدیر، شپترو. توجه حقوقی ها به فولاد، شستا، وسپهر، سیتا، بوعلی، شبندر.

۴) کساوه، دالبر، قشهد، حریل، سصفها، زبینا، فایرا، خفنر، وخاور … در خصوص افزایش سرمایه خود گزارش دادند.

**سیاسی

۵) نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی می گوید “جلسه امروز شورای حکام آژانس می‌تواند تعیین کننده چشم‌انداز احیای کامل برجام باشد.

۶) یک مقام ارشد ایرانی به الجزیره گفته است ” ما حاضر نیستیم آمریکا را بخشی از گروه ۱ + ۵ بدانیم و قبل از بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای، مذاکره نمی کنیم. آمریکا قبل از اینکه درباره پیشنهادهای مذاکره در مورد توافق هسته ای صحبت کند، باید تحریم ها را لغو کند. واشنگتن نمی تواند قبل از جبران خسارات مرحله قبل، به جمع اعضای توافق هسته ای برگردد.”

۷) ‏پاسخ تهران به پیشنهاد جوزپ بورل برای حضور آمریکا به صورت مهمان در جلسه ۱+۴ منفی بود. سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد “با توجه به مواضع اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.”

۸) حسن روحانی می گوید “قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد کشور سازگار نیست و رو به کاهش خواهد بود.” (از اعلام نرخ ۱۱ و ۱۵ تومانی پرهیز کرد پس ازانکه واعظی گفته بود دلار را دولت ۲۷ تومان کرده بود)

۹) سخنگوی کاخ سفید در پی درخواست جهت تحریم بن سلمان گفت “روش‌های موثرتر از تحریم علیه بن‌سلمان وجود دارد. “

۱۰) مشاور سابق اوباما می گوید “ایران نمی‌خواهد به جلسه‌ای برود که با محکومیت آغاز شود و نمی‌خواهد بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کند. این در واقع همان مذاکره در مورد توافق جدیدی است که ترامپ می‌خواست.”

۱۱) تخت روانچی می گوید “ایران تمایلی به اقدامات تحریک آمیز علیه آمریکا ندارد.”

۱۲) کاخ سفید می گوید “ما از امتناع تهران از گفتگو در مورد توافق هسته‌ای احساس نا امیدی می‌کنیم. با ۱ + ۵ رایزنی خواهیم کرد تا راهی برای ادامه مذاکرات با ایران پیدا کنیم.”

۱۳) رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید “در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.” (جلسه امروز است، ببینیم در بیانیه نشست چه می آید)

۱۴) حدود ۷۰ درصد بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی‌ها آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

۱۵) رسانه رسمی اسرائیل، کانال ۱۱، می‌گوید کشتی کارگو HELIOS RAY توسط مین مورد هدف واقع شده و این کار ایران است. اسرائیل به منطقه ای نزدیک به دمشق حمله هوایی کرده است.

**اقتصادی

۱۶) بانک مرکزی استرالیا سرعت خرید اوراق قرضه را دوبرابر کرد.

۱۷) نصاب سرمایه گذاری در سهام برای صندوق های درآمد ثابت در بازار بورس ایران افزایش یافت. این رقم هر فصل ۳درصد افزایش می یابد تا به ۱۵درصد برسد. تمامی صندوق ها باید تا پایان اسفند از هر رقمی که همکنون هستند ۳درصد افزایش در سهام را انجام دهند.

۱۸) مهرداد کریمخانی می گوید “شاخص مدیران خرید PMI غیرتولیدی چین در فوریه به ۵۱٫۴ واحد افت کرد تا به کمترین سطح یک سال اخیر خود برسد در حالی که در ژانویه ۵۲٫۴ واحد را ثبت کرده بود. این افت در پی تلاش دولت چین برای مهار موج جدیدی از کورونا پیش از آغاز سال نوی چینی رخ داد.”

۱۹) در هفته منتهی به ۲۶ فوریه ۲۰۲۱، برای دومین هفته متوالی قیمت الفین‌ها صعودی بود. عامل اصلی رشد قیمت‌ها که تاثیر آن بر بازار اتیلن و پروپیلن را می‌توان محسوس‌تر از بوتادین دانست، کمبود عرضه ایالات متحده به دلیل یخبندان تگزاس بود.

۲۰) نگرانی از کاهش عرضه ، قیمت پی وی سی CFR هند به رکورد تاریخی ۱۵۵۰ دلار رسانید. فعالان بازار پیش بینی می کنند ۲۰ تا ۳۰ % ظرفیت کلر الکالی در امریکا به دلیل سرمای هوا از مدار خارج شده باشد.

۲۱) عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان آغاز می‌شود.

۲۲) نرخ جهانی مس با لمس قیمت های بالای ۹ هزار دلاری، توانسته به اوج قیمت های خود که در سال ۲۰۱۱ دیده بود بازگردد.اما تفاوت در اینجا است که ذخایر مس LME در آن سال حدود ۴۵۰ هزار تن و ذخایر مس حال حاضر،حدود ۷۰ هزار تن است.

۲۳) امیر صباغ می گوید ” بانک آمریکایی JPMorgan میگوید با توجه به ریسک های موجود و ضعف بیت کوین در هج کردن آن، فعلا تا ۱% سبد سهام را به بیتکوین تخصیص دهید!”

۲۴) در خصوص کاهش شاخص pmi چین، بلومبرگ میگوید این شاخص باعث نگرانی نبوده و طبیعی است و طی ماههای آتی این افت جبران میشود.

۲۵) پورابراهیمی از مجلس می گوید “مجلس به شرط تشکیل کارگروه نظارت بر ارز دولتی با ارز ۴۲۰۰ موافقت کرد”

۲۶) نشست تجاری اروپا و ایران از امروز (۱ مارس) به مدت سه روز به صورت مجازی برگزار می‌شود.

۲۷) تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل با ۲.۳ درصد افزایش از ۱۰۰ تریلیون یوان ( ۱۵.۴۵ تریلیون دلار) فراتر رفت.

۲۸) تولید لوازم خانگی می‌تواند ۳ برابر شود

۲۹) دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی می گوید “قابلیت جهش ۲۰۰ درصدی در تولید انواع لوام‌خانگی در کشور با توجه به ظرفیت‌های نصب شده وجود دارد.”

۳۰) روسیه ضمانت‌نامه وام نیروگاه سیریک را صادر کرد.

۳۱) اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد تولید نفت خام این کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۰ به روزانه ۱۱٫۰۶۳ میلیون بشکه کاهش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بسیار کمتر است و حتی تولید نفت این کشور در هفته هایی از ماه ژانویه به ۱۰٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

**شرکت ها و بورس

۳۲) منابع خبری از صادرات ۱۲ هزارتن پی وی سی غدیر و ۱۰ هزارتن پی وی سی اروند خبر می دهند. گفته می شود میانگین نرخ صادرات پی وی سی پتروشیمی غدیر در محدوده ۱۲۱۰ تا ۱۲۹۰ دلار در هر تن قرار داشته است.

۳۳) مدیرعامل شرکت نفت سپاهان می گوید “بدون شک روغن تولیدی نفت سپاهان با برند مگلوب، بهترین و باکیفیت ترین روغن موتوری است که در بازار فعلی ایران وجود دارد.”

۳۴) رکورد استخراج ماهیانه معدن مس میدوک با ۲۵ درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی در دی ماه ۱۳۹۹ شکسته شد. (زیرمجموعه فملی)

۳۵) عبدالناصر درخشان عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید “بورس كالا محل عرضه و تقاضا است لذا می توان در این مركز قیمت ها را به صورت شفاف مشخص كرد؛ تمام هدف مجلس شورای اسلامی این است كه قیمت خودرو در بورس مشخص شود.”

۳۶) بانک دی در خصوص افزایش سرمایه شفاف سازی داد.

موفق باشید. ۱۱ اسفند ۹۹

ولید هلالات

#دلار    #بورس    #صادرات

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *