۱)  افزایش سرمایه خبهمن، ساروج، وثنو، ونوین، کگل، امین به کدال نشست.

۲) استایرن بوتادین رابر در بورس کالا ۴۱۰-۴۲۵ میلیون ريال، ABS شبصیر ۶۴۲میلیون ريال، PVC هر تن ۳۴۳میلیون ريال، اسلب ۱۳۱٫۴ میلیون ريال، شمش فخوز ۱۰۴میلیون ريال، گالوانیزه فجر ۲۳۴ میلیون ريال.

۳) آرزش معاملات خرد ۵٫۸۵همت. خروج پول حقیقی ۴۵۳میلیارد تومان. حقیقی ها اپال، گپشیر، کزغال، سصوفی، کروی خریدند. حقوقی ها وتجارت، فملی، خساپا، شپنا خریدند.

۴)دلار حواله سنا ۲۳٫۴۵۱ – ۲۳٫۹۰۷ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۵٫۲۶۰ تومان.

**اقتصادی

۵) نرخ سود بین بانکی به زیر ۲۰درصد کاهش یافته که طی ۶ماه اخیر با سابقه است.

۶) در این هفته وزارت امور اقتصادی و دارایی با فروش ۱۴٫۸ هزار میلیارد ریال اوراق با نرخ بازده تا سررسید ۱۹٫۷۴ درصد و یک هزار میلیارد ریال اوراق با نرخ بازده تا سررسید ۱۹٫۴۳ درصد موافقت کرد.

۷) قیمت LPG به حدود ۵۹۳دلار رسیده که رقم کم سابقه ای است. ABS هم ۲۵۰۰دلاری شده است. قیمت قراضه صعودی است و قیمت ورق در اروپا همچنان رو به بالا است.

۸) امیر صباغ می گوید “محرک بازار آلومینیم امروز، برنامه ۱۴ توسعه پنجساله چین است که بر کاهش مصرف انرژی در استان InnerMongolia تاکید داشته و مجوز تولید آلومینیوم و آلومینای جدید را ممنوع میکند.”

۹) اعضای اوپک در ماه فوریه ۲۴٫۸۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند که کاهش ۹۲۰ هزار بشکه ای ماهانه دارد. فردا ۴ مارس جلسه اعضای اوپک و روسیه است.

۱۰) امیر صباغ می گوید “طی ۲۰ سال اخیر به جز سال ۲۰۰۳، بهترین سال کامودیتی ها همین ۲۰۲۱ بوده است.

۱۱) در آمریکا، آمار ابتلا به کرونا به روزانه کمتر از ۵۰ هزار نفر رسیده که کمترین سطح ۴ ماهه است. (بازگشایی اقتصادها)

۱۲) غول معدنی واله برنامه تولیدی مس خود را در ۲۰۲۱ تا ۳۰ هزار تن کاهش داد. مجموع تولیدات مس واله در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵٫۵ درصدی سالانه به ۳۶۰ هزار تن کاهش داشت در حالی که برای سال قبل از آن ۳۸۰ هزار تنی بود. همچنین معدن سالوبو به تنهایی ۱۷۲ هزار مس در سال ۲۰۲۰ تولید کرد که به نسبت سال ۲۰۱۹ افتی ۸٫۸ درصدی را تجربه کرده بود.

۱۳) صادرات نفت ونزوئلا با فروش بیشتر به مشتریان جدید در بازارهای آسیایی، در فوریه به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته بود.

۱۴) مدیران صنعت جهانی انرژی اعلام کردند که تقاضای نفت با وجود تأکید بر انتقال به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان افزایشی خواهد بود.

۱۵) شاخص تورمی هزینه مصرف کننده اروپا در ارزیابی مقدماتی سالیانه ماه فوریه که انتظارات بازار برای آن عدد ۱٪ بود به عدد ۰.۹٪ رسید. دوره گذشته عدد ۰.۹٪ بوده است.

۱۶) عضو بانک مرکزی اروپا فابیو پنیتتا می گوید ” سیاست های حمایتی تا بعد از همه گیری همچنان باید پابرجا باشند. با نگه داشتن نرخ های بازدهی اسمی در سطوح پایین برای مدتی طولانی، می توان یک لنگر قوی جهت حفظ شرایط مالی انبساطی ایجاد کرد.بانک مرکزی اروپا تا زمانی که نرخ تورم به طور پایدار به ۲٪ نرسد و محیطی از رشد قدرتمند و افزایش اشتغال مشاهده نشود باید با سیاست های فعلی ادامه دهد.”

۱۷) پایین بودن نرخ بهره در اقتصادهایی نظیر آمریکا و اروپا باعث شده تا منابع به سمت رمز ارزها حرکت کند. هرگاه که یک مقام ارشد مالی از تداوم سیاست انبساطی صحبت می کند، رمز ارزها تقویت می شوند. در آینده (ممکن است چند ماه یا چند سال دیگر) وقتی نرخ بهره افزایش یابد، به رمز ارزها فشار وارد می کند و رقیب آن ها خواهد بود.

۱۸) عرضه واکسن کووید ایالات متحده هفتگی به ۱۵.۲ میلیون دوز افزایش می یابد. (بایدن قول ۱ میلیون در روز داده بود اما به بالای ۲میلیون در روز رسیده اند)

۱۹) عضو هیئت مدیره فدرال رزرو برینارد می گوید “فدرال رزرو در ارتباط با سیاست های پولی صبور باقی خواهد ماند و بر پیشرفت واقعی نسبت به اهداف تورم و اشتغال متمرکز است. پیش بینی چشم انداز قوی اقتصادی برای سال ۲۰۲۱ را دارم. واکسنها، هزینه های مالی همگی نشانگر یک بهبود مداوم اقتصادی است.”

۲۰) رئیس فدرال رزرو سن فرانسیسکو ماری دالی می گوید “تورم به مراتب پایین تر از هدف قرار دارد و میلیون ها نفر بیکار هستند. افزایش اخیر جبران تورم دلگرم کننده و مطابق اهداف فدرال رزرو است. ریسک تورم شدید قریب الوقوع نیست. بهبود کامل بازار کار حداقل یک یا دو سال پس از واکسیناسیون کامل ایالات متحده به طول می انجامد.”

۲۱) شومر رهبر دموکراتهای سنا می گوید ” مجلس سنا، آرای لازم برای تصویب لایحه ۱٫۹ تریلیون دلاری را دارد.” (۱۴ مارس امضا می شود)

۲۲) مهرداد کریمخانی می گوید “شاخص‌دلار کانال ۹۱ واحد را از دست داد و به ۹۰٫۷ واحد افت کرد. دلیل این امر، کاهش نرخ بازده اوراق‌خزانه بود که نگهداری دلار را برای سرمایه‌گذاران غیر جذاب کرد”

۲۳) سودآوری فولادسازان چینی پس از چند هفته بالاخره از محدوده صفر جدا شد.

۲۴) كمبود عرضه ورق گرم در منطقه GCC به ويژه ناشي از كاهش صادرات چين مشتريان اماراتي را مجبور به پذيرش قيمت هاي بالاتر نموده است.

** شرکت ها و صنایع

۲۵) شركت تايدواتر خاورميانه در نظر دارد ۴ فروند شناور تحت مالكيت خود را از طريق مزايده به فروش رساند.

۲۶) علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران می گوید ” بازار سرمایه با متغیرهای فعلی ارزنده است.”

۲۷) کماسه در خصوص رای دادگاه شفاف سازی کرد. (کدال)

۲۸) تمحرکه در خصوص رای دادگاه شفاف سازی کرد. (کدال)

۲۹) تخصیص سهمیه صادرات به شرکت‌های فولادی در دست بررسی است. جلسه ای در همین خصوص با مدیریت آقای سعدمحمدی امروز برگزار می شود. تایید این مساله می تواند به بالانس عرضه و تقاضا کمک کند. همکنون قیمت شمش بورس کالا از قراضه ترکیه پایین تر است. (شمش ایران ۱۰٫۳۰۰ – قراضه ترکیه ۱۱٫۱۰۰)

۳۰) رایان هم افزا تعرفه خدمات خود را دوبرابر کرد.

۳۱) ساروم از محل حق تقدم های استفاده نشده ساذری به سود ۳۲۷میلیارد ريالی رسید.

**سیاسی

۳۲) وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه گفت که طی روزهای آتی قطعنامه‌ای انتقادی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده خواهد شد که طی آن از تصمیم ایران برای کاهش همکاری با آژانس انتقاد خواهد شد. (این کار روز جمعه صورت میگیرد)

۳۳) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “آماده دیدار با ایران درباره مسیر پیش رو برای بازگشت دوجانبه به پایبندی (به برجام) هستیم و بازگشت دوجانبه به پایبندی بدون مذاکره اتفاق نمی‌افتد.”

۳۴) نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای مخالفت خود را با تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده‌اند و از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرده‌اند که در جلسه آتی این مجمع لوایح FATF رد شود. آخرین جلسه مجمع تشخیص در سال ۹۹ به موضوع FATF نخواهد پرداخت.

۳۵) والی ادیمو گزینه پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای معاونت وزارت خزانه داری بر تعهد خود برای اجرای تحریم های واشنگتن علیه ایران تاکید کرده است.

۳۶) روحانی به مکرون “برجام قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیا آن لغو تحریم های آمریکا است”

موفق باشید. ۱۳ اسفند

ولید هلالات

#بورس_کالا     #سهام      #دلار     #کدال

افزایش سرمایه / افزایش سرمایه / افزایش سرمایه / افزایش سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *