۱) عرضه اولیه های امروز لغو شد.

۲)  ارزش معاملات روز سه شنبه ۸همت (بالاترین رقم از ۲۸بهمن) ، خروج پول حقیقی ۷۲۰میلیارد تومان. حقیقی ها برکت، حق تقدم دتماد، شپنا، رافزا، مبین، وپست، حفاری، آریان خریدند. حقوقی ها اپال، سمگا، نجارت، وپارس،ملی، وسپهر، فولاد خریدند.

۳)در بورس کالا استایرن بوتادین رابر ۴۲۸-۴۴۳میلیون ريال. ABS هر تن ۶۳۰میلیون ريال، پلی اتیلن سنگین ۲۳۵- ۲۷۲ میلیون ريال، PVC هر تن ۳۴۱-۳۷۶میلیون ريال، اسلب ۱۳۹میلیون ريال(فخوز-هرمز-فولاد)، شمش فخوز و کچاد ۱۰۶-۱۰۷ میلیون ريال.

۴) دلار حواله سنا ۲۲٫۶۹۱-۲۲٫۷۴۴ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۴٫۷۵۰ تومان.

۵) قرن، وسبحان، شسپا، ولتجار، ولیز، فنفت، ولملت، بنیرو … در خصوص افزایش سرمایه گزارش دادند.

**سهام و صنایع

۶) قانون بیمه اجباری ساختمان های مسکونی توسط مجلس به تصویب رسید. مالکان باید از طریق فیش های برق که به اسم آنهاست از طریق موسسه های بیمه گر ملک خود را بیمه کنند. (ضریب خسارت پایین = رشد سود شرکت های بیمه ای)

۷) سعید اسلامی بیدگلی تاکید کرد در آخرین جلسه شورا در سال ۹۹، بازنگری دامنه نامتقارن در دستور کار قرار می‌گیرد.

۸) در مجمع شپاکسا گفته شد ” افزایش سرمایه ۱۰۸ میلیارد تومانی از سود انباشته و ۲۱۴ میلیارد تومانی از محل آورده نقدی در جریان است که مجموعا برابر با ۳۲۲ میلیارد تومان است. مجموع سرمایه باید به ۴۳۰ میلیارد تومان برسد، البته ممکن است این افزایش سرمایه سمت صرف سهام برود و در حال حاضر در مرحله تائید بورس است. بحث تجدید ارزیابی دارایی های شرکت نیز در حال پیگیری است.”

۹) پسهند در خصوص تصفیه شرکت سرمایه گذاری زیرمجموعه خود و اثر سود و زیانی آن بر شرکت اصلی شفاف سازی کرد.

۱۰) ولیز پیشنهاد ۵۶۷درصد افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم داد.

۱۱) پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی توسط تنوین گزارش شد.

۱۲) رای هیات تجدید نظر مالیاتی شرکت توسعه برق و انرژی سپهر مرتبط با وخارزم به کدال نشست.

۱۳) سباقر در خصوص بهره برداری از آسیاب سیمان خود شفاف سازی کرد.

۱۴) چهارشنبه هفته بعدی ۱۴٫۴درصد بیمه کوثر با قیمت پایه ۲۰۲۰ تومان بلوک مدیریتی عرضه می شود.

۱۵) مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می گوید “سال آینده تعهد معوق نخواهیم داشت.” (ایران خودرو فروش فوری تحویل یک ماهه آغاز کرده است)

۱۶) رئیس سندیکای مواد موثر دارویی می گوید “در سنوات قبل حدود ۵۰ درصد از بازار داروهایی که در داخل کشور تولید می‌شد، در اختیار محصولات مشابه خارجی بود. با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، این نسبت در سال ۹۹ به کمتر از ۳۰ درصد رسید و اگر مشکل خاصی پیش روی این صنعت قرار نگیرد، به‌راحتی سال آینده این نسبت را به ۲۰ درصد خواهیم رساند. به عبارتی، حجم واردات داروهایی که تولید مشابه داخلی دارند، کاهش خواهد یافت و این، اتفاق بسیار خوبی برای صنعت دارو خواهد بود.”

۱۷) رئیس مجلس از کارخانه یک میلیون تنی کنسانتره صبانور بازدید کرد. درخواست رییس مجلس از مدیرعامل کنور “بهره برداری از طرح های بیجار و قروه تسریع شود.”

**اقتصاد و بازارجهانی

۱۸) درحاليكه بهاي سنگ آهن در بازار بنادر بدون تغيير نسبت به ديروز باقي ماند، محموله هاي روي آب کاهش بيش از ٨ دلاري را تجربه كردند. اين افت در راستاي محدوديت هاي سختگيرانه تر توليد در تانگشان با توجه به وضع اضطراري محيط زيست و برگزاري جلسه شبانه دولت در ٨ مارچ رخ داد.

۱۹) سازمان EIA می‌گوید، تولیدات نفت آمریکا تا سال ۲۰۲۲ به ۱۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد. پیش‌بینی ماه قبل این سازمان ۱۱.۵۳ میلیون بشکه در روز بود. این افزایش در واکنش به افزایش قیمت‌ها انجام شده است.

۲۰) مدیرعامل توتال با بیان اینکه دو سال زمان خواهد برد تا اقتصاد جهانی از پیامدهای پاندمی ویروس کرونا بهبود پیدا کند، اظهار کرد قیمت نفت بعید است در سطح فعلی ۷۰ دلار در هر بشکه بماند.

۲۱) به گزارش platts در هفته منتهی به ۵ مارچ ۲۰۲۱، بازار که از روزهای اخر فوریه به دلیل طوفان تگزاس صعودی شده بود، با سرعتی بسیار کمتر از قبل به رشد خود ادامه داد. صعود قیمت الفین‌ها با شتاب‌ بیشتری نسبت به سایر ترکیبات شیمیایی ادامه یافت. رشد بهای محصولات آروماتیکی که هفته گذشته به ۱۰ تا ۱۵ درصد هم رسیده بود، این هفته متوقف شد.

۲۲) قیمت پلی استایرن معمولی در بازار ترکیه به بیش از ۲۰۰۰ دلار صعود کرده است.

۲۳) بازار پروپیلن چین این هفته احتمالاً تحت فشار قرار خواهد گرفت، زیرا خریداران قاطع هستند که فروشندگان پیشنهادات خود را قبل از موقعیت گرفتن کاهش می دهند. خریداران چینی ، به ویژه تولید کنندگان پایین دستی پلی پروپیلن ، نگرانند که افزایش اخیر قیمت ها از اصول بازار پیشی گرفته باشد.

۲۴) با توجه به اینکه علائم بیشتری از علاقه مندی موسسات در سرمایه گذاری بر روی بزرگترین ارز رمز نگاری شده دیده می شود قیمت های بیت کوین همچنان مورد حمایت هستند. گلدمن ساکس می گوید بخش عمده این تقاضای نهادی ناشی از نگرانی ها نسبت به کاهش ارزش دارایی ها می باشد.

۲۵) تراز تجاری آلمان در ارزیابی ماهیانه ژانویه که انتظارات برای آن حدود عدد ۱۷.۹ بیلیون یورو بود به عدد ۲۲.۲ بیلیون یورو رسید.

۲۶) عضو بانک مرکزی اروپا ویلروی می گوید “رشد اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۲۱ حداقل باید ۵٪ باشد.” (چین پیشبینی ۶درصد کرده که به نظر بدبینانه است)

۲۷) فدرال رزرو آمریکا در بازار اوراق قرضه فعالتر از گذشته شده و طی ماه جاری تاکنون ۹۵٫۲ میلیارد دلار اوراق را از بازار جمع آوری کرده تا مانع رشد نرخ بیشتر اوراق شود!

۲۸) روز پنجشنبه جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. سیتی بانک انتظار دارد لحن این بانک در این نشست مقداری داویش باشد چراکه اولا بانک مرکزی اروپا نگران ایجاد انقباض اقتصادی ناخواسته است و ثانیا با عدم موضع‌گیری فدرال رزرو در مورد افزایش بازده اوراق، فرصتی برای این بانک پیش آمده تا لحنی داویش اتخاذ کرده و فشار را از روی یورو بردارند.

۲۹) مجلس نمایندگان آمریکا امروز در خصوص بسته ۱۹۰۰میلیارد دلاری بایدن رای میگیرد. (تصویب می شود)

۳۰) نمودار امروز جی پی مورگان نشان می‌دهد که در بازار معاملات آتی، دلار آمریکا به بالاترین سطح فروش در سالهای اخیر رسیده است. حجم عظیم نقدینگی در کنار رشد شدید جهانی به ضعیف شدن دلار منجر می‌شود.

۳۱) به گزارشSCMP، چین و ایالات متحده در حال مذاکره برای دیدار دیپلمات های ارشد خود در آلاسکا هستند تا روابط خود را مجدد تنظیم کنند.

۳۲) انتظار می رود که متانول آسیا در بازار صعودی نفت در این هفته و نقدینگی اندک برای محموله های نقطه ای در آسیا تقویت شود.

۳۳) امیر صباغ نوشت “رشد قیمتهای جهانی فولاد امروز نیز ادامه داشت و قیمتهای ناحیه CIS که پایه #بورس_کالا در ایران است. در خصوص قیمت ورق گرم ۴٫۵%+ ورق سرد ۳٫۸%+ و اسلب ۱٫۹%+ جهش دارد”

**سیاسی

۳۴) مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تحقیقات بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران ممکن است سال‌ها به طول بینجامد.

۳۵) وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای دو مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به «نقض حقوق بشر» متهم کرد و آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

۳۶) روز گذشته ۱۴۰ نماینده کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورشان از او خواستند به «توافق جامعی» با ایران دست پیدا کند که علاوه بر مسئله هسته‌ای سایر حوزه‌های اختلاف با ایران را نیز پوشش می‌دهد. سخنگوی دولت بایدن گفت با نمایندگان هم نظریم.

موفق باشید. ۲۰ اسفند ۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام     #دلار

ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *