۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۴۶۰ تومان. اسکناس تهران ۲۶٫۱۰۰ تومان.

۲) در بورس کالا اسلاک واکس ۱۲۵-۱۴۰ میلیون ريال، الکیل بنزن سنگین ۱۶۲میلیون ريال، اوره ۴۷-۴۸٫۵ میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۶۸میلیون ريال، پلی استایرن ۳۲۲-۳۹۹ میلیون ريال، شمش فایرا ۵۳۱میلیون ريال، لوبکات ۱۰۲-۱۰۴ میلیون ريال، وکیوم باتوم ۶۵-۶۸ میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات خرد روز یکشنبه ۴٫۵همت – خروج پول حقیقی ۳۴۱میلیارد تومان.

۴) روز یکشنبه، حقیقی ها چند رشته ای، انبوه سازی و رایانه ای خریدند. حقوقی ها پتروشیمی، فولادی، پالایشی. شستا، ثبهساز، وپست، کمنگنز، فایرا، خپارس مورد توجه حقیقی ها بود. حقوقی ها، فولاد، اپال، شپنا، شتران خریدند.

۵) در خصوص افزایش سرمایه سیستم، های-وب، کگل، وخارزم … گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت های بورسی

۶) عرضه کنندگان ورق سی آی اس که بخش اعظم تولید ماه می را نیز پیش فروش کرده اند حالا عقب نشسته اند تا وضعیت بازار را بسنجند. صادرکنندگان هنوز خوش بین هستند چون قیمت ها در ترکیه مطلوب است و در بازار اروپا نیز افزایش قیمت هایی اعلام شده است. قیمت اسمی بازار برای ورق گرم صادراتی سی آی اس ۸۷۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن سی اف آر ترکیه است که معادل ۸۵۰ تا ۸۶۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه می باشد.

۷) مگاموتور سایپا با تولید بیش از ۲۸۲ هزار دستگاه موتور تیبا تا اواسط اسفندماه ۹۹ توانست رکورد جدیدی را در تولید خانواده موتور برای محصولات خانواده ایکس.۲۰۰ ثبت کند.

۸) شرکت محصولات کاغذی لطیف در سازمان بورس ثبت شد.

۹) معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی می گوید “ذخایر سنگ آهن خراسان رضوی تا ۳۰ سال دیگر پاسخگوی نیاز است. کل ذخایر سنگ آهن کشور سه میلیارد تن است که نیمی از آن معادل ۱.۵ میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد و از این میزان حدود ۱.۲ میلیارد تن اکتشاف شده است.”

۱۰) دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر می گوید “گرچه قیمت شکر تابع مولفه‌هایی همچون نرخ ارز و قیمت‌های جهانی است، اما با افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی چغندر قند و نزدیک شدن به نرخ جهانی پیش بینی می‌شود که بعد از ماه رمضان بازار ملتهب شود.با احتساب هزینه‌ها، قیمت هر کیلو شکر در بنادر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، شکر سفید ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

۱۱) مدیرعامل سایپا از طراحی پلتفرم مشترک با ایران خودرو با هدف تولید خودروی ارزان قیمت و اقتصادی خبر داد.

۱۲) انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در خلاصه‌ای از جلسه بحث در مورد تحولات اخیر و روند آینده بازار فولاد اعلام کرد که شرکت‌کنندگان انتظار داشتند دوره آوریل تا ژوئن شاهد افزایش شدید فعالیت در صنعت ساخت‌وساز چین، مصرف‌کننده اصلی فولاد در این کشور و همچنین افزایش انگیزه تولیدکنندگان برای تهیه محصولات فولادی باشد.

۱۳) صنعت و معدن می گوید “متوسط قیمت‌ گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته اخیر ۱۷٫۲ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است.”

۱۴) مدیرعامل هرمز می گوید “شرکت فولاد هرمزگان تا پایان سال ۹۹ در تولید تختال از مرز ظرفیت اسمی یک و نیم میلیونی خود عبور کرد و با تولید یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن تختال به بیش از چهار درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۸ دست یافت.”

۱۵) امیر صباغ می گوید “جمع تعداد موقعیت خرید long در هفته گذشته به رقم ۲٫۳۶۷ میلیون قرارداد رسیده که معادل ۱۱۷٫۸ میلیارد دلار بوده و افت هفتکی ۵ درصدی و افت ماهانه ۱۵ درصدی دارد. جهت گیری این هفنه شامل ورود سرمایه به حوزه مواد غذایی ذرت و سویا و طلا و مس … در ازای خروج از نفت و نقره و گندم و شکر بوده است.

۱۶) قراضه و میلگرد ترکیه ۴۲۱٫۵ و ۶۱۷٫۵ دلار معامله می شوند. قیمت سنگ آهن نیز ۶دلار هر تن رشد کرده است.

۱۷) رکورد تناژ تولید ورق اکسین، زیرمجموعه وصندوق، شکسته شد.

۱۸) شمش در داخل چین ۷۴۳دلار با مالیات، سنگ آهن ۱۶۷٫۵دلار، شمش CIS هر تن ۵۶۷دلار.

۱۹) قیمت پایه محصولات پتروشیمی ناشی از اصلاح قیمت جهانی در بورس کالا حدود ۶-۹ درصد کاهش یافته که بر اساس محصولات، این درصد متفاوت است.

۲۰) پلنر می گوید “موجودي فولاد چين در هفته اي كه گذشت با ١.٣٠ ميليون تن( -٤.٩٤٪؜ ) كاهش به ٢٥.٠٦ ميليون تن رسيد. روندي كه انتظار مي رود طي هفته هاي آينده شدت بيشتري پيدا كند.”

۲۱) علیرغم اعمال محدودیتهای شدید زیست محیطی در شهر تانگشان، تولید میلگرد و ورق گرم در بالاترین سطح چهار سال اخیر قرار دارد. حاشیه سود جذاب فعلی، فولادسازان را به تولید بیشتر تشویق مینماید. این موضوع در صورت ادامه محرک افزایش قیمت سنگ آهن و سایر مواد اولیه خواهد بود و‌ به تامین کنندگان اجازه کنترل قیمت سنگ آهن را خلاف خواست چین خواهد داد.

**اقتصاد داخلی و جهانی

۲۲) کریستوفر والر از اعضای فدرال رزرو می گوید “فدرال رزرو هرگز برای تامین مالی دولت یا کاهش هزینه های خدمات بدهی از سیاست های پولی استفاده نخواهد کرد.”

۲۳) به گزارش واشینگتن پست پیش نویس اولیه بسته پیشنهادی کاخ سفید در ارتباط با زیر ساختها شامل سه تریلیون دلار هزینه های مصرفی و یک تریلیون دلار افزایش مالیات می شود. اما انتظار می رود که این هفته کاخ سفید برای چهار تریلیون دلار به عنوان مصارف و ۳.۵ تریلیون دلار افزایش مالیات تلاش کند.

۲۴) رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا می گوید “متعهد هستم تا اجازه دهیم تورم برای مدتی به بالای ۲٪ افزایش یابد.”

۲۵) بانک مرکزی به افزایش نرخ دلار به ۲۶٫۱۰۰ تومان واکنش نشان داده و آن را حاصل فعالیت سفته بازان دانسته است.

**سیاسی

۲۶) بایدن می گوید ” یک سال است نگران همکاری ایران و چین هستیم”

۲۷) نماینده تجاری آمریکا می گوید ” در شرایط کنونی برنامه‌ای برای لغو تعرفه‌های تجاری وضع شده علیه چین وجود ندارد. ولی آمریکا آماده مذاکره با پکن خواهد بود.”

۲۸) مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تاکید بر اینکه لغو تحریم‌های ایران بسیار پیچیده بوده و اساساً در دستور کار آمریکا قرار نداشته و نخواهد داشت، اعلام کرد “انتفاع اقتصادی و بهره‌مندی عینی و حقیقی از ناحیه رفع تحریم‌ها بسیار پیچیده‌تر و پُراصطکاک‌تر از خودِ «رفع تحریم‌ها»ست.”

۲۹) پکن می گوید “سند همکاری های جامع، الگوی کلی روابط ایران و چین در آینده است”

۳۰) دو نفر از افراد آشنا به اوضاع به پولتیکو گفتند، مقامات دولت بایدن، قصد دارند این هفته پیشنهاد جدیدی به تهران ارائه دهند.

۳۱) یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری پرس تی‌وی گفت که ایران تنها در صورتی غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف خواهد کرد که آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کند.

۳۲) پکن از طرحی پنج ماده ای برای دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه با ارائه پیشهاد سازنده ای درمورد مذاکره فلسطین و اسرائیل، احیا توافق هسته ای ایران و ایجاد چارچوب امنیتی در منطقه رونمایی کرده است.

۳۳) آمریکا می گوید “با چین درباره ایران تعامل داریم؛ فعلا تحریم جدیدی علیه تهران بررسی نمی‌شود”

موفق باشید. ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

#دلار     #اقتصاد     #سرمایه      #تولید

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *