۱) ارزش معاملات خرد روز چهارشنبه ۴٫۲همت. خروج پول حقیقی ۱۴۸میلیارد تومان. 

۲) حقیقی ها برکت، حسینا، پتایر، حفاری، ریشمک، فولاژ خریدند. حقوقی ها پترول، شپنا، شستا، اپال.

۳)دلار حواله سنا ۲۲٫۵۱۰ – ۲۲٫۹۰۸ تومان. اسکناس تهران ۲۵٫۴۸۰ تومان.

۴) در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۴۷۹میلیون ريال، استایرن منومر ۲۵۷میلیون ريال، اسید استیک ۱۷۴میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۲۸۱میلیون ريال، PVC هر تن ۳۳۷-۳۶۱ میلیون ريال، PP هر تن ۴۲۰-۴۵۱ میلیون ريال. تیرآهن ۱۱۷٫۶ میلیون ريال، میلگرد ۱۱۳میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۱۸میلیون ريال.

**اقتصادی

۵) همتی می گوید ” با اقدام‌هایی که بانک مرکزی در مدیریت بین بانکی به خصوص استفاده از عملیات ریپو انجام داده، میانگین نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۷ درصد کاهش یافت. در این باره با توجه به کاهش نرخ سود بین بانکی، نرخ سپرده نیز کاهشی خواهد شد.”

۶) وزیر انرژی عربستان می گوید “از ماه می تا ماه جولای به صورت داوطلبانه ماهانه ۲۵۰ ، ۳۵۰ و نهایتاً ۴۰۰هزار بشکه به تولیدات نفت خود افزایش خواهیم داد.”

۷) بر اساس تصمیم اخیر، مقدار کاهش تولید اعضای اوپک پلاس در ماه مه ٢٠٢١ به ۶ میلیون و ۵۵۰، در ماه ژوئن امسال به ۶ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه و در ماه ژوئيه سال جاری میلای به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

۸) زنگنه می گوید “با توجه به اینکه ٩.۶ میلیون بشکه از تقاضای جهان در سال ٢٠٢٠ نسبت به ٢٠١٩ کم شده بود، هنوز هم به تقاضای جهان در سال ٢٠١٩ نرسیده‌ایم. وی در خصوص وضعیت داخلی ایران گفت، تولید گاز خام را به هزار میلیون متر مکعب در روز رساندیم.”

۹) میانگین قیمت مسکن در تهران طی اسفند ۹۹ به ۳۰٫۳ میلیون تومان رسید، به عبارتی عبور از ۱۲۰۰ دلار بازای هر متر مربع آپارتمان در تهران! نسبت به ماه قبل حدود ۷درصد رشد کرده و حجم معاملات نیز افزایش داشته است.

۱۰) تعداد بیماران بستری در هفته دوم فروردین ۱۴۰۰ نسبت به هفته اول بیش از ۳۵۰۰ نفر افزایش یافت که از ابتدای سال ۹۹ یک رکورد محسوب می‌شود. تعداد بیماران کرونایی در یک روز به ۱۲هزار نفر نزدیک شد.

۱۱) وزیر دارایی فرانسه می گوید “پیش‌بینی می‌شود که اقدامات قرنطینه‌ای اخیر تاثیر منفی بر اقتصاد سال ۲۰۲۱ داشته باشد.”

۱۲) به دلیل تشدید موارد ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹، استان اونتاریوی کانادا وارد قرنطینه ۲۸ روزه می‌شود.

۱۳) امیر صباغ می گوید “فصل دوم مالی ۲۰۲۱ شرکتهای عمده دنیا در شرایطی شروع شده که نسبت P/E سهام در بورس آمریکا به مرز ۲۸ رسیده که رتبه دوم بالاترین سطح از سال ۱۹۰۱ را دارد!”

۱۴) آمار اشتغال آمریکا در ماه مارس نشان از اشتغال نزدیک به ۹۱۶+ هزار نفری داشته که بسیار فراتر از انتظار ۶۴۷ هزار نفری بازار است، همزمان اشتغال ماه فوریه نیز بازنگری شده و ۱۵۶+ هزار نفر افزایش یافته است!

۱۵) شاخص مدیران خرید بخش تولید این کشور در ماه مارس PMI به ۶۴٫۷ رسیده که اوج ۳۷ ساله بوده و فراتر از انتظار ۶۱٫۳ بازار است! این موضوع محرک رشد اقتصادی این کشور و تداوم اوج گیریدلار طی روزهای آتی خواهد بود.

۱۶) بانک HSBC پیش‌بینی خود را از متوسط قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ از ۱۹۰۷ دلار به ازای هر اونس به ۱۸۳۰ دلار به ازای هر اونس کاهش داد.

۱۷) تخمین زده می‌شود کسری جهانی نفت در حدود ۲ میلیون بشکه در روز باشد. ما می‌بینیم که اقتصاد در حال بهبود است و این موضوع برای تقاضای جهانی نفت خوب است. در این سال، ما پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضای جهانی نفت حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

**صنایع و شرکت ها

۱۸) انتظار می رود حداقل برای یک یا دو ماه، بازار پلی پروپیلن با محدودیت و کاهش عرضه روبه رو باشد. قیمت واردات PP از چین ۱،۶۸۰-۱،۷۳۰ دلار / تن CFR برزیل است.

۱۹) سخنگوی صنعت تایر ایران می گوید “با لغو تحریم‌ها هزینه‌های انتقال پول و انتقال کالاها که اکنون به واسطه کشورهای ثالث و دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود کاهش خواهد یافت، همچنین شرکت‌ها به منابع گسترده‌تری در خریدها، قیمت‌ها، شرایط پرداخت، استفاده از اعتبارات اسنادی و غیره دسترسی خواهند یافت.”

۲۰) در تایرسازها، طی سال ۱۴۰۰ ، کارخانه جدید تایرسازی در اردبیل با تولید تایرهای رادیال سیمی با ظرفیت اسمی سالیانه ۲۵ هزار تن به بهره‌برداری خواهد رسید . فزایش ظرفیت تولید تایر سواری در شرکت کویرتایر به ۴۴ هزار تن، راه‌اندازی خطوط تولید جدید در تایر بارز در سایت‌های کردستان و کرمان و راه‌اندازی کارخانه جدید این شرکت در استان لرستان، همچنین توسعه تولید تایر شاسی‌بلندها در کارخانه های یزدتایر، بارز و کویر، از دیگر برنامه‌های شرکت‌هاست.

۲۱) در سال ٩٩ شركت ذوب آهن اصفهان توليدكننده مطرح مقاطع طويل٥٠،٠٠٠ تن ريل توليد كرد. اين رقم افزايش سه برابري سالانه داشت.

۲۲) در طی ۲ ماه پایانی سال ۸ رکورد تولیدی در گل‌گهر رقم خورده است که نقش موثری در صنایع فولادی داشته است. دو نیروگاه سیکل ترکیبی با سرمایه‌گذاری شرکت گل‌گهر طی سال‌های آینده احداث خواهد شد.

۲۳) امیر صباغ می گوید “دولت چین در حال برنامه ریزی حذف مشوق مالیاتی ۶۰ قلم تعرفه گمرکی مرتبط با فولاد است که از ۱۰ آوریل یا حدود ۱ هفته دیگر اجرایی خواهد شد. این محصولات شامل میلگرد و ورق گرم شده و مشوق آنها از ۱۳% به ۰% میرسد که به معنی رشد ۱۳%+ قیمت صادراتی و جهانی این محصولات خواهد بود … ورق سرد و گالوانیزه نیز مشمول کاهش مشوق از ۱۳% به ۴% خواهند شد. قیمتها جدا از موضوع فوق، از برنامه دولت چین در محدود کردن تولید فولاد این کشور در سال ۲۰۲۱ سیگنال افزایشی میگیرد”

۲۴) معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر این‌که در ثبت‌نام خودرو، سود دلال و واسطه‌گر در میان است گفت “نهادهای ذیربط در قیمت‌گذاری خودرو باید واقع‌گرایانه تصمیم بگیرند.”

۲۵) معاون وزیر صمت، برنامه امسال وزارت صمت را تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو و ۱۵۰ هزار دستگاه در شرکت‌های خصوصی تولید خواهد شد.

**سیاسی

۲۶) صالحی در میزگرد انتخاب در کلاب هاوس گفت “ظاهرا بن بست اولیه شکسته شده، و این همانطور که عرض کردم نوید بخش است.وقتی وارد مرحله فنی می شویم، یعنی مسئله دارد به گونه ای مدیریت می شود که آن بحث اول تو، اول تو، دارد دور زده می شود. گفتگو هم اکنون در جریان است.”

۲۷) یک مقام اتحادیه اروپا می‌گوید توافق بر سر یک چارچوب زمانی جهت بازگشت ایران و آمریکا به برجام چند هفته طول می‌کشد.

۲۸) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می گوید “این گام نخست است. بحث‌های دشواری پیش روست اما در مسیر درست.”

۲۹) پایگاه خبری آکسیوس می گوید “یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست امروز برجام، موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند.”

۳۰) کره ای ها امیدوارند که ایران نفتکش آن ها را به زودی آزاد کند.

۳۱) لاوروف با موضوع اقتصادی-هسته ای، ۲۴ فروردین به تهران می آید.

۳۲) عراقچی می گوید “طرف‌های برجام ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده جهت تداوم رایزنی‌ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را از‌ طریق گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.”

موفق باشید. ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

#سهام    #بورس     #دلار

ارزش معاملات خرد / ارزش معاملات خرد / ارزش معاملات خرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *