**روز گذشته ۱۱٫۴۲۰نفر به کرونا مبتلا، ۱۰۶۰ نفر بستری شدند.

۱) دلار حواله سنا به روزرسانی نشده است. اسکناس تهران ۲۴٫۶۲۰ تومان است.

۲) اوره در بورس کالا ۴۶-۴۷٫۸ میلیون ريال قیمت خورد. پلی اتیلن ۲۳۰میلیون ريال، پلی پروپیلن ۴۲۰میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات روز شنبه ۲٫۸همت بود که نسبت به هفته گذشته کاهش محسوسی داشت. خروج پول حقیقی شدت گرفت و به ۷۴۰میلیارد تومان رسید. حقیقی ها رانفور، حق تقدم کخاک، فاراک، رافزا، فباهنر خریدند. حقوقی ها شیران، اپال، فولاد، برکت، شتران.

۴) خفنر، اعتلا، غدشت، ولیز، شجم … در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خود گزارش جدید روی کدال گذاشتند.

**صنایع و شرکت ها

۵) تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که روسیه در ماه مارس ۹٫۴۱۰٫۰۰۰ بشکه نفت و ۸۴۰هزار بشکه میعانات گازی تولید کرده که نسبت به ماه قبل ۱٫۳درصد رشد کرده و ۱۶۵هزار بشکه فراتر از توافق با اوپک است. ایران که از محدودیت ها معاف است، به تولید روزانه ۲٫۳میلیون بشکه در ماه مارس رسیده که افزایش فصلی ۲۱۰هزار بشکه ای را نشان می دهد.

۶) مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو، در مورد عرضه سنگ آهن و کنسانتره و گندله در بورس کالا می گوید “هنوز تصمیم دقیق برای زمان عرضه و میزان آن گرفته نشده است ، با بررسی همه جوانب زمان و تناژ عرضه کنستانتره در بورس کالا به زودی مشخص می شود.” وی از این تصمیم استقبال کرده و آنرا به نفع همه دانسته است.

۷) دبیر انجمن سیمان می گوید “: در جلسه با وزارت صمت الگوهای مختلفی را برای قیمت گذاری ارائه دادیم؛ امیدواریم فرایند طوری شود که قیمت واقعی شود. ما مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم زیرا برای حفظ صنعت سیمان باید قیمت شناور مدنظر باشد. پیشنهاد دادیم که در سال ۱۴۰۰ همه صنوف مرتبط با صنعت سیمان را شناسنامه دار کنیم.”

۸) محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس می گوید ” باید عمده محصولات مهم و کالاهای اولیه از جمله زنجیره تولید فولاد راهی بورس کالا شود.”

۹) حدود ۱۰درصد مالیات کشور را سهامداران از محل نقل و انتقال سهام طی سال ۹۹ پرداخت کرده اند. ۱۷همت مالیات نقل و انتقال سهام بوده است.

۱۰) معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه می گوید “رکوردهای جدیدی در تولید آهن اسفنجی محقق شده تا در سال ۱۴۰۰ به هدف تولید ۷٫۲میلیون تختال (اسلب) برسیم.”

۱۱) مدیرعامل سپرده گذاری می گوید “در سال ۱۴۰۰ پروژه بزرگ ملی سامانه جدید پس از معاملات به بهره‌برداری می‌رسد.”

۱۲) بانک مرکزی اولین گزارش از نرخ سود بازار بین بانکی در سال ۱۴۰۰ را ۱۹٫۹ درصد اعلام کرد.

۱۳) پرویز فتاح می گوید “در سال ۱۴۰۰ موضوع واگذاری سهام بانک سینا از طریق تعامل با بانک مرکزی و بر اساس قانون عملیاتی خواهد شد. “

۱۴) مدیر تیم تحقیقاتی کووبرکت می گوید ” در اواخر بهار، ماهانه توانایی تولید بیش از ۱۰ میلیون دُز واکسن را خواهیم داشت.”

۱۵) ذوب آهن اصفهان با سهم ۱۴۱ میلیون دلاری، به تنهایی ۲۷ درصد از سهم بومی سازی شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی را به خود اختصاص داد. (ذوب آهن به شکل جدی به دنبال کاهش بهای تمام شده از مسیر افزایش بهره وری است)

۱۶) فولاد در بازار داخلی چین به ۷۴۷دلار رسید. این مساله به علت سیاست جدید چین است که به موجب آن شاهد افزایش واردات و کاهش صادرات محصولات فولادی خواهیم بود.

۱۷) یک میلیون بشکه نفت خام ایران از دریای سرخ به کانال سوئز نزدیک می شود. با بسته شدن کانال سوئز، سوریه با بحران سوخت مواجه شده است. ممکن است این تانکر حاوی سوخت باشد و شاید هم نفت اما ۳ روز دیگر وارد کانال می شود.

۱۸) شکاف گسترده خریدار و فروشنده دوباره در بازار پلی اتیلن ظاهر می شود، زیرا خریداران در برابر پیشنهادات بالاتر مقاومت می کنند.

۱۹) در هفته ای که گذشت، بنزن، پارازایلین، استایرن منومر تقویت شد. تولوئن، پروپیلن و بوتادین اندکی کاهش یافت.

**اقتصادی

۲۰) داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که در پایان ۳ ماهه نهایی ۲۰۲۰ سهم دلار در ذخایر ارزی جهان به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر (۵۹درصد) رسیده است.

۲۱) وزیر انرژی سعودی می گوید ” اکنون بازار نفت متوجه شده که مواضع محتاطانه اوپک پلاس اقدام صحیحی بوده و واقعیت این است که با بهبود کامل بازار فاصله زیادی داریم.”

۲۲) نرخ تورم سوییس با وجود رسیدن به بالاترین سطح پنج ماهه، زیر صفر باقی ماند. (منفی ۰٫۲درصد)

۲۳) نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران می گوید “۳٫۵ میلیون واحد مسکونی در بازار کمبود داریم.”

۲۴) عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید “طرح مالیات بر عایدی سرمایه، از تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه ای و افزیش قیمت آن جلوگیری می کند.”

۲۵) چین به سرعت در حال تبدیل شدن به مهمترین مشتری نفت خام عراق است.

۲۶) عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق می گوید “عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف مانند ⁧تحریم⁩ بودن بانک‌های ایرانی از پرداخت پول به ایران اجتناب می کنند. عربستان بدنبال نفوذ اقتصادی در بغداد است.”

۲۷) بایدن در مورد آمار مشاغل ماه مارس می گوید “موقعیت‌های شغلی زیادی در دو ماه اول ریاست جمهوری من ایجاد شده است. بیشترین در تاریخ. باید برای توسعه به سیاست‌های اقتصادی فعلی اعتبارات داده شود. بیش از ۱۳۰ میلیون خانوار تا ۷ آوریل محرک‌های خود را به دست می‌آورند. اگر ما این استراتژی را تصویب کنیم اقتصاد ۱۹ میلیون شغل جدید تولید می‌کند. ما می‌توانیم تا چهارم جولای به حالت عادی بازگردیم. برنامه نجات آمریکا در حال آغاز اثرگذاری بر اقتصاد است. افزایش مالیات بر کاهش سرعت رشد اقتصادی اثر نمی‌گذارد.”

۲۸) نرخ بازده معادل بانکی اخزا که سررسید یک ساله دارد ۱۸٫۸درصد است. نسبت به اسفند کاهش داشته است.

**سیاسی

۲۹) براساس آخرین اعلام ستاد انتخابات کشور ثبت نام داوطلبین این انتخابات از روز سه شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت آغاز می شود.

۳۰) نخست‌وزیر کره جنوبی احتمالاً ۲۲ فروردین ماه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران می شود.

۳۱) وزیر خارجه فرانسه می گوید “ایران طی هفته‌های آینده شناسایی اقدامات ضروری برای بازگشت کامل به برجام را ممکن سازد.” (شفاف کند که با چه پلنی حاضر به اجرای کامل تعهدات برجامی است. در واقع این رسیدن به یک تفاهم است. برخی این مساله را در کوتاه مدت دستیافتنی می دانند اما برخی خوشبین نیستند)

۳۲) یک مقام دولت باید می گوید “دولت بایدن دنبال حفظ تحریم‌های ایران به عنوان اهرم فشار نخواهد بود”

۳۳) نماینده دائم روسیه در وین می گوید “وضع احیای برجام در یک و نیم تا دو ماه آینده روشن می شود. چنین بنظر می رسد که اهداف استراتژیک با یکدیگر مطابقت می کند و جای خوش بینی وجود دارد اما در این مسیر اختلافات زیادی وجود دارد و فقط با تلاش های مشترک و همکاری می توان آن را برطرف کرد.”

۳۴) ظریف پس از مکالمه با لودریان در توئیتر نوشت “امروز در تماس تلفنی با “ژان ایو لودریان” وزیر امورخارجه فرانسه از او خواستم تا در نشست هفته آینده در وین، موضع سازنده‌ای در قبال برجام نشان دهد.”

۳۵) معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “كاهش تدريجى تحريم‌هاى ايران در دستور كار مذاكرات آمريكا در وين است. هیچ تحریمی را برای برداشته شدن، از پیش اعلام نمی‌کنیم اما یقینا می‌گوییم که گام‌های کاهش تحریمی که آمریکا باید در تبعیت از برجام بردارد هم جزو موارد گفت‌وگو خواهد بود.”

۳۶) وزیر خارجه عربستان نزولی می گوید “گفت و گو با ايران منوط به رفع نگرانى هاى ما و تكميل برجام است.”

موفق باشید. ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس     #سهام     #دلار

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *