داراسوم بیاید یا نیاید؟

قرار بود در سال ۹۹ سهام شرکت های دولتی در صنایع بانک و بیمه، پالایش و خودرو در قالب سه صندوق ETF به مردم واگذار شود. اما تجربه دو صندوق اول باعث توقف این روند شد. امسال هم دولت باید بخشی از سهام خود را در شرکت های دولتی واگذار کند. اکنون دو سوال مطرح است. سرنوشت دو صندوق قبلی چه می شود؟ تجربه سال قبل تکرار خواهد شد؟
رویا ذبیحی کارشناس بازار سرمایه احتمال ایجاد دارا سوم را پایین می داند که دلیل آن عملکرد ضعیف دولت و بی اعتمادی مردم به دولت است.

او در مصاحبه با همفکران گفت :

تجربه پالایش یکم و ضرر مردم باعث شد دولت دیگر به سراغ این روش نرود و تعدادی از سهام خود را به جای بدهکاری خود به بانک ها واگذار کند. بعید به نظر می رسد دارا سومی در کار باشد.
ذبیحی وضعیت دو صندوق دولتی را تا پایان سال اینطور پیش بینی کرد : برای پیش بینی آینده دارایکم باید به دو عامل اف‌ای‌تی‌اف و برجام توجه داشت که می توانند تاثیر زیادی روی بانک‌ها بگذارند. اما پالایشی ها تا زمانی که وضعیت بازار بهبود پیدا نکند تغییر روند نخواهند داد. شاید بتوان انتظار ۴۰ درصد بازدهی را از این صندوق ها تا پایان سال ۱۴۰۰ داشت.

صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم در زمان بد و به قیمت بالایی عرضه شدند. و باید بعد از ریزش بازار از آن ها حمایت می شد تا اعتماد مردم سلب نشود الان می بینیم که مردم در عرضه اولیه ها هم مشارکت ضعیفی دارند.
یوسف کفاش کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است به دلیل تجربه تلخی که مردم از خرید صندوق های ETF دارند دولت دیگر به سراغ این روش برای فروش سهام خود نخواهد رفت. او در مصاحبه با همفکران گفت : دولت برای جبران کسری بودجه خود در سال ۱۴۰۰ نیاز به فروش نفت، فروش اوراق و فروش سهام شرکت های دولتی دارد؛ به نظر نمی رسد بازار بتواند عرضه سهام شرکت های دولتی را قبول کند. شاید شرکت های دولتی به روش عرضه اولیه برای فروش آماده شوند ولی در این روش هم استقبال مردم نسبت به سال های قبل خیلی کاهش پیدا کرده است.

شرکت های حاضر در سبد پالایش یکم وضعیت خوبی دارند و ارزنده اند. در سبد دارایکم نیز بعضی شرکت ها وضع مطلوبی دارند. ولی برای پیش بینی آینده این دو صندوق باید منتظر تعیین تکلیف چند متغیر شد.

کفاش در ادامه افزود :

انتخابات ریاست جمهوری ایران و مسئله برجام دو متغیر مهم برای پالایشی ها است. در شرایط فعلی تحلیلگران بازه ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان را برای دلار معرفی می کنند که کار تحلیل را سخت تر می کند. در نتیجه تنها بعد از تعیین تکلیف متغیرهای مهم اقتصادی می‌توان در مورد این صنعت نظر داد. در این صنعت کرک اسپرد اهمیت بالایی دارد. اگر با رفع تحریم‌ها ایران عرضه نفت خود را بالا ببرد و قیمت نفت پایین نیاید، کرک اسپرد فعلی به نفع پالایشی ها خواهد بود و منتفع می شوند.

بعضی افراد تصور می کنند بالا رفتن قیمت نفت به ضرر پالایشیها است و آنها از پاین آمدن قیمت نفت سود می کنند. در حالی که بین مواد اولیه و محصول پالایشی ها یک رابطه خطی وجود ندارد و بیشتر وابسته به میزان موجودی های شرکت ها و عرضه و تقاضا محصولات آنهاست. به عنوان مثال در چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت نفت بودیم که منجر به کاهش قیمت بنزین هم شد اما کاهش قیمت بنزین به اندازه نفت نبود و کرک اسپرد خوبی نصیب پالایشی ها شد.

در صنعت بانکی هم حذف تحریم ها و تصویب fatf دو متغیر مهم هستند. اگر دلار به خاطر حذف تحریم ها و تصویب اف‌ای‌تی‌اف کاهش پیدا کند پول نقد وارد کشور شده و وضعیت بانک های تجاری بهتر خواهد شد.

همفکران

#دارایکم #پالایش_یکم  #داراسوم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *