صبر استراتژیک شورای رقابت!

داستان از جایی شروع شد که شورای رقابت اعلام کرد فعلا از افزایش قیمت خودرو منصرف شده است. این خبر هم خیال مصرف کنندگان را از افزایش قیمت راحت کرد هم فرصتی به خودرو سازان داد تا برای تعیین نرخ جدید بیشتر تلاش کنند.اما چرا باید قیمت خودرو افزایش پیدا کند و این افزایش نرخ چقدر باید باشد؟ همفکران در این باره نظر بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو را جویا شد.

بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با همفکران قیمت فعلی خودروهای تولید داخل را پایین تر از قیمت واقعی آنها دانست و گفت: برای تحلیل قیمت خودرو باید واقعیت های موجود بازار را در نظر بگیریم. ما در همه کالاها با موج گرانی روبرو هستیم، خودرو هم نمی‌تواند از این موج جدا باشد. چرا که صنعت خودرو از مجموعه ای از خدمات و تجهیزات مختلف استفاده می کند. یکسری از هزینه های تولید ملموس است مثل هزینه دستمزد و خرید مواد اولیه، اما یکسری هزینه ها ناملموس است مثل هزینه حمل و نقل کالاها به ایران یا هزینه های جابجایی پول که به خاطر تحریم ها بالا رفته است.

ابتدای سال ۱۴۰۰هزینه دستمزد ۳۹ درصد افزایش داشت و نمی‌توان توقع داشت این افزایش هزینه ها تاثیری روی قیمت خودرو نداشته باشد. میزان افزایش قیمت خودرو برای خودروهای مختلف متفاوت است ولی امروز به طور میانگین قیمت خودروها حدود ۲۰ درصد پایین تر از قیمت واقعی است بعد از این افزایش قیمت تازه خودروسازها به نقطه سر به سر می رسند. در شرایط فعلی خودروسازها چاره‌ای به جز افزایش قیمت ندارند و تا زمانی که در اقتصاد ثبات ایجاد نشود این تلاطم ها را در بازار خواهیم دید.

از طرف دیگر هزینه خرید خودرو از توان خرید خانواده‌ها خارج شده است به طوری که پایه دستمزد حدود سه میلیون تومان است در حالی که ارزانترین خودرو ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

صدرایی با بیان اینکه برجام هم تاثیر فوری روی خودروسازها نخواهد داشت ادامه داد احتمالاً یک سال طول بکشد تا برجام تاثیر واقعی روی خودروسازها داشته باشد. البته این اتفاق می‌تواند تاثیر روانی خوبی روی بازار بگذارد و با ثبات نرخ ارز به وضعیت شرکت‌ها کمک کند. فراموش نکنید مشکل ما فقط برجام و تحریم نیست و به خاطر داشته باشیم که هزینه تولید خودرو در ایران نسبت به متوسط جهان بالاتر است. دلیل این اختلاف بهره وری پایین تجهیزات و نیروی انسانی، تحمیل هزینه های سربار سنگین به صنعت و سومدیریت است.

وی در پایان درباره نقش دولت بعدی در صنعت خودرو صحبت کرد و اضافه کرد دولت بعدی در چند زمینه باید از خودروسازها حمایت کند اول ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز به طور واقعی، دوم کمک به تولید پلت فرم داخلی یا بین المللی و تولید مشترک خودروسازهای داخلی با تولیدکنندگان جهانی. این اتفاق می تواند کمک کند تا شرکت های قطعه سازی محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند. و در نهایت واردات هدفمند خودرو با هدف به چالش کشیدن تولیدکننده داخلی چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد خودروسازها مانند کشتی گیر بی رقیب همیشه برنده میدان خواهند بود.

همفکران

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *