۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۹۳۳ – ۲۳٫۰۶۴ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۹۲۰ تومان.

۲) بیلت فایرا ۵۷۲میلیون ريال، پلی پروپیلن ۴۳۰-۴۷۳ میلیون ريال، PVC هرتن ۳۴۰میلیون ريال، روغن پایه SN500 سپاهان ۲۲۸میلیون ريال، لوب کات ۹۰-۹۲ میلیون ريال. ورق سرد لوازم خانگی فولاد مبارکه ۲۰۶میلیون ريال. ورق گرم خودرو توسط فولاد مبارکه ۱۸۴میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات خرد ۲٫۸همت. خروج پول حقیقی ۳۳۱میلیارد تومان. حقیقی ها فولاد مبارکه، آریا، وبملت، خزامیا، نوری، تاپیکو، شستا، شاراک، کاوه، شلرد، پارس، زاگرس، غبشهر، خودرو خریدند. حقوقی ها برکت، وتجارت، شپنا، وپارس، فملی، وملل، خساپا، وبصادر، آریان.

۴) در خصوص افزایش سرمایه تنوین، پارتا، ثعتما، وسین، غمینو، کرازی … گزارش جدید به کدال رسید.

**شرکت ها و صنایع

۵) خبهمن در یک گزارش شفاف سازی از بهره برداری از کارخانه تولید موتورهای کم مصرف خبر داد.

۶) پارسیس تحلیل می گوید “متوسط پی بر ای ۳۰ شرکت بزرگ بازار که ۵۰% ارزش کل بازار سرمایه را تشکیل می دهند به ۷٫۱ واحد رسیده است که معادل میانگین ده ساله خود است.”

۷) هلدینگ ها ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار تزریق می کنند. شستا با هزار میلیارد تومان چراغ اول را روشن کرد. جلسه ای به همین منظور در سازمان بورس در جریان است.

۸) حفارس در خصوص یکی قرارداد جدید شفاف سازی داد.

۹) فاراک قرارداد ۵۱۵ میلیارد تومانی خرید و حمل و‌ نصب تاورهای PDH مجتمع پتروشیمی مهر پترو کیمیا را به دست آورده است.

۱۰) بانک سرمایه ٧/۴١ درصد سهام شرکت پتروشیمی اصفهان را به قیمت پایه هر سهم ١۴٠،٩٨٢ ریال در تاریخ ٣١ فروردین ماه عرضه عمده می کند.

۱۱) دکتر جلیلی مدیر پروژه تولید “واکسن کوو ایران برکت می گوید ” ظرفیت تولید نیمه‌صنعتی واکسن برکت در بهار امسال افزایش چشمگیری داشته و ظرفیت را به ۳میلیون دز در ماه خواهیم رساند. تولیدات خط صنعتی هم به میزان ۱۲ تا ۱۵ میلیون دز در ماه از ابتدای تابستان به این ظرفیت افزوده می‌شود.”

۱۲) سیتا سهام خود در ثاباد را ۲۲ اردیبهشت عرضه می کند. ۵۲٫۳درص به قیمت ۷۷٫۰۸۳ريال هر سهم

۱۳) میثم فدایی می گوید “وغدیر و ونیکی نیز درخواست تامین مالی جهت خرید سهام داده اند.”

۱۴) در جلسه سران قوا، ممنوعیت واردات کالاهای غیرضرور در حمایت از تولید داخلی تمدید شد.

۱۵) با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه و افزایش نرخ ارز، قاچاق این محصول به صرفه و موجب کمبود و گرانی جوجه یک‌روزه مورد نیاز مرغداران در کشور شده است.

۱۶) دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت که در صورت اجرای مصوبه تجاری در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی، لوازم خانگی بی‌بروبرگرد گران می‌شود و تبعاتی نیز متوجه تولیدکنندگان خواهد شد.

۱۷) صنعت و معدن می گوید “در معاملات امروز بازار جهانی فولاد اسلب شرق آسیا که عمدتا مقصد صادراتی شرکت های ایرانی است با جهش ۴ درصدی به ۸۰۰ دلار نزدیک شده و اسلب دریای سیاه نیز با رشد ۳٫۵ درصدی از مرز ۸۰۰ عبور کرد! متوسط قیمت اسلب CIS در سال ۹۹، ۴۶۰ دلار بوده است! “

۱۸) شپترو در خصوص دعوای مربوط به پرداختی ها به بازنشستگان، توانست رای دادگاه را بگیرد و در این خصوص شفاف سازی روی کدال گذاشت.

۱۹) انتظار می رود، میزان تولید زغال سنگ در سال جاری میلادی با ۳٫۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸ میلیارد تن افزایش یابد.

۲۰) در ژانویه و فوریه تولید جهانی فولاد ۶٫۶ درصد رشد داشته و ۳۱۵ میلیون تن شد. تولید چین ۱۷۵ میلیون تن بود و رشد ۱۳ درصدی داشته و تولید سایر کشورها با ۰٫۴ درصد کاهش سالانه به ۱۴۰ میلیون تن افت داشته است.

۲۱) یک معامله ۵۰.۰۰۰ تنی بیلت ترکیه جهت ارسال به چین به قیمت ۵۸۵ دلاربر تن FOB ، (۶۴۵ دلار بر تن CFR) بسته شده است.

۲۲) سخنگوی تایرسازها می گوید “در حال حاضر مجوز صادرات تایر نداریم و افزایش تولید خیره کننده‌ای در ۳ سال داشتیم. از سقف نیاز کشور عبور کردیم و امروز در بسیاری از موارد مازاد تولید داریم. برای تحقق جهش تولید و ادامه دار شدن افزایش تولید نیاز به دسترسی به بازارهای صادراتی داریم.”

۲۳) تجارت نفت می گوید “در خصوص اوره ، تقاضای بیشتر مناطق تا انتهای سال قوی باشد اما ممکن است در ماه های می و ژوئن شاهد کاهش جزئی قیمت باشیم . احتمالا در نیمه دوم آپریل شاهد انتشار تندر هندی ها به میزان ۸۰۰٫۰۰۰ تا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تن خواهیم بود. تقاضا داخلی در آمریکا به دلیل شرایط مساعد کشت علی الخصوص در کنار رودخانه اوهایو مطلوب بود. واردات اوره امریکا از جولای ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱ به رقم ۲٫۱۳۰٫۰۰۰ رسیده بود ( کاهش ۱۱۴٫۰۰۰ تنی نسبت به مدت مشابه). قیمت های FOB ایران در محدوده ی ۲۸۵ تا ۲۹۵ دلار عنوان می شد.”

۲۴) قیمت اوره پتروشیمی پردیس در محدوده ۲۸۰ دلار در هر تن فوب گزارش شده است.

۲۵) امیر صباغ می گوید “بانکهای چینی با هدایت بانک مرکزی این کشور موفق به پرداخت ۴۱۶٫۶ میلیارد دلار وام بانکی به کسب و کارهای این کشور شده اند که رشد بیش از ۱۰۰% نسبت به ماه قبل آن (فوریه) داشته و خبر بسیار خوبی برای حوزه کامودیتی است”

۲۶) طبق آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) ذخایر ارزی قابل دسترس ایران از ۱۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، به ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرده است.

۲۷) اخزا سررسید یک ساله ۱۸٫۹درصد سود معادل بانکی دارد.

۲۸) شاخص خرده فروشی ناحیه یورو در ارزیابی ماه فوریه که انتظارات بازار برای آن عدد ۱٪ بود به عدد ۳٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۵.۹٪- بوده است.

۲۹) مقام رسمی بانک خلق چین می گوید ارز دیجیتال این بانک مرکزی همچنان در فاز آزمایش است و جدول زمانی مشخصی برای عرضه رسمی آن وجود ندارد.

۳۰) جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس می گوید “پیش بینی توسعه ۶.۵٪ اقتصاد ایالات متحده را در سال جاری دارم.خیلی زود است که نسبت به تغییرات سیاست های پولی نگرانی وجود داشته باشد. اکنون زمان مناسب جهت اصلاح خرید اوراق از سوی فدرال رزرو نیست.”

۳۱) کسری بودجه دولت آمریکا در ماه مارس ۶۶۰ میلیارد دلار گزارش شده است؛ انتظارات ۶۵۸ میلیارد دلار و ماه مارس سال ۲۰۲۰ نیز ۱۱۹ میلیارد دلار بود. ۳۳۹ میلیارد دلار از این مبلغ به عنوان پرداخت‌های انتقالی، تحت برنامه حمایتی کرونا به مردم آمریکا داده شده است.

۳۲) تدروس رئیس سازمان بهداشت جهانی می گوید “علی‌رغم این که بیش از ۷۰۰ میلیون دوز واکسن در سراسر جهان توزیع شده است اما آمار مبتلایان برای ۷ هفته پیاپی است که در حال افزایش است.”

۳۳) رئیس فدرال رزرو بوستون می گوید اگر تورم با سوپرایز صعودی همراه باشد فدرال رزرو ابزار مقابله با آن را دارد. وی همچنین می گوید مشکلی ندارد تورم مدتی بالای ۲٪ باشد.

۳۴) قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در پی رشد تقاضا برای سوخت در آمریکا با نزدیک شدن به فصل تعطیلات تابستانی و شتاب گرفتن روند واکسیناسیون عمومی در این کشور، افزایش یافت.

**سیاسی

۳۵) دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید با وجود شرط دشواری که دولت عراق بر سر راه شرکت‌ها گذاشته اما پول‌های ایران در عراق امکان جابجایی پیدا کرده‌اند.

۳۵) خطیب زاده می گوید “تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR1 بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود. “

۳۶) اتحادیه اروپا ۱۱ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد .

۳۷) ایران در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا، گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‎های ناشی از این گفت‎وگوها، به‎ویژه در حوزه‌های تروریسم، موادمخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد.

۳۸) سخنگوی کاخ سفید می گوید “به هیچ شکلی در حادثه نطنز نقش نداشته‌ایم.”

۳۹) آلمان می گوید حادثه نطنز، برای مذاکرات برجامی سازنده نیست.

موفق باشید. ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بازار   #بورس   #دلار   #سرمایه

دلار حواله سنا /دلار حواله سنا /دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *