۱)در خصوص افزایش سرمایه شلعاب، غمینو، قچار، شبهرن، سیدکو گزارش جدید به کدال رسید.

۲) حقیقی ها فولاد، تاپیکو، شستا، فخوز، شپنا، حق تقدم پترول، نوری، کاوه، وغدیر، فملی خریدند. حقوقی ها وتجارت، وساخت، خساپا، قاسم، وبصادر، فاسمین، وپخش.

۳) ارزش معاملات روز سه شنبه ۵همت. ورود پول حقیقی ۸۸میلیارد تومان. (اولین ورود پول به بازار در سال ۱۴۰۰)

۴)در بورس کالا استایرن بوتادین رابر ۴۵۰-۴۶۴ میلیون ريال، ABS شبصیر ۶۶۰میلیون ريال، اسلب ۱۵۰-۱۵۵ میلیون ريال، شمش فخوز ۱۱۴میلیون ريال. 

۵)  دلار حواله سنا ۲۳٫۰۴۷ – ۲۳٫۱۰۰ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۹۷۰ تومان.

**صنایع و شرکت ها

۶) طبق مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده دو و با هدف حمایت از تولید و صادرات ، شرکت های صادرکننده بورسی و غیر بورسی اجباری در فروش ارز به سامانه نیما ندارند و می‌توانند ارز حاصل از صادرات را از طریق فهرست ۱۰۰۰ گانه‌ وزارت صنعت برای واردات مورد نیاز شرکت یا دیگر واردکنندگان هزینه کنند.

۷) خکاوه می گوید خالص یارانه دریافت شده این شرکت که در گزارش ۱۲ماهه ثبت می شود ۶۱۵میلیارد ريال است.

۸) امیری مدیرمالی پتروشیمی پارس می گوید “۴٫۲۹۰ میلیون تن ظرفیت تولید ماست . بودجه ۱۴۰۰ با توجه به قیمت نفت و ارز قیمت محصولات رشد کرده ما پیش بینی میکنیم افزایش ضریب a جبران شده و اثری روی مبلغ سود نداشته باشد . این قرارداد ۴ ساله است و این کار را برای شرکت وضعیت بهتری را ایجاد میکند. فروش محصول مقداری نسبت به سال گذشته ۸% افزایش داشتیم.”

۹) سخنگوی کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی می گوید “انتقال دارایی از کد سرمایه‌گذاری استان تهران به کد سرمایه گذاری استان البرز انجام شده و علت فلش قرمز برخی نمادها این بوده است.”

۱۰) شرکت پتروشیمی جم برای نخستین بار در تاریخ تأسیس، رکورد تولید بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن محصول در مجتمع الفین این شرکت را در سال گذشته ثبت کرد.

۱۱) گفته می شود، ۸٫۱۲ درصد از سهام ایران‌ خودرو ، رسما بابت رد دیون به بانک‌ها واگذار شد.

۱۲) معاون فولاد مبارکه از رکوردشکنی تولید فولاد API تختال‌های محیط‌های نفت و گاز ترش و شیرین در سال ۹۹ خبر داد و گفت “با تولید ۲۷۵ هزار تن تختال‌های محیط گاز ترش در سال ۹۹، رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ثبت رسید.”

۱۳) تحویل اولین محموله واکسن «برکت» اواخر اردیبهشت ماه به وزارت بهداشت صورت می گیرد.

۱۴) دبیر انجمن خودروسازان می گوید “در صورت موافقت و اجرای موفق طرح واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ به شرکتهای خودروساز، اجازه آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ نیز ارائه خواهد شد چرا که آزادسازی قیمت بدون شک به کاهش قیمت ها در بازار منجر خواهد شد و با حذف دلالان، خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.”

۱۵) شاخص دلار در بازارهای جهانی به ۹۱٫۸ سقوط کرد و از دلایل تقویت سایر بازارها شد. علت این مساله گزارش هایی است که نوید تورم در اقتصاد آمریکا را می دهد و همین مساله منجر به ثبت رکوردهای جدید در رمز ارزها، از جمله بیت کوین شد.

۱۶) سخنگوی دولت می گوید ” بورس جایی نیست که دولت در آن کیسه ای دوخته باشد حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است هیچکسی در بلند مدت در بورس زیان نکرده است نباید اعتماد را از این بازار از بین ببریم به زودی شاهد رونق بازار سرمایه هم خواهیم بود” (علت زیان نکردن در بلند مدت بی کفایتی دولت ها است که همیشه رشد نقدینگی و تورم وجود داشته و باعث شده کسی ریالی ضرر نکند. در واقع دولت می گوید نگران نباشید اگر ضرر کردید، در بلند مدت آنچنان تورمی داشته باشیم که این روزها یادتان برود)

**اقتصادی

۱۷) نوبخت می گوید “بنابر گزارش وزیر محترم نفت پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی دربانک مرکزی دارد چه نیاز به چاپ پول است؟ اساسا بخشی از کسری بودجه دولت به همین دلیل است که منابع ارزی سریع به منابع ریالی تبدیل نمی‌شود.” (زاویه دار شدن دولت و رئیس بانک مرکزی با رسیدن به زمان انتخابات. اگر نوبخت بگوید روز است، یعنی شب است)

۱۸) قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر آماری که افزایش رشد واردات نفت چین را نشان داد و همچنین تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، افزایش یافت.

۱۹) همتی می گوید “گزارش اخیر صندوق بین المللی پول از تخمین میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی، یک خطای فاحش و گزارشی غلط و ناشی از اطلاعات ناقص آنهاست.”

۲۰) طی یک هفته اخیر، در بازار جهانی اوره و روغن پایه رشد خوبی کردند اما سایر محصولات پتروشیمی و شیمیایی عمدتا ثابت یا نزولی بودند.

۲۱) رشد قیمت میلگرد و بیلت در چین موجب شده قیمت معاملات بیلت وارداتی در این کشور نیز رکوردهای جدید را ثبت نماید.

۲۲) بیلت در CIS به ۵۹۲دلار رسید. در داخل چین با مالیات ۷۷۰دلار است.

۲۳) پلنر در نمودارها افزايش مصرف ورق گرم و ميلگرد در چين به بالاترين حد چهارسال گذشته را نشان داده است. این نشریه می گوید “فاندامنتال قوي بازار از تقاضاي بالاي مقاطع فولادي حمايت مي كند. انتظار مي رود تقاضا براي مقاطع طويل بيش از پيش بهبود يابد.”

۲۴) مورگان استنلی در یادداشت جدیدی از پیش بینی قبلی نفت ۷۰ دلاری عقب نشینی و برآورد کرد قیمت هر بشکه نفت تابستان امسال احتمالا در محدوده ۶۵ تا ۷۰ دلار حبس خواهد شد. (وقتی نفت بالا می رود، تارگت های بالا می دهند، پایین بیاید، تارگت رو به پایین می دهند.)

۲۵) گزارش ماهانه دبيرخانه اوپك كه ساعتي پيش منتشر شد نشان مي دهد توليد نفت ايران، بر اساس آمار منابع ثانويه، در ماه مارس نسبت به ماه فوريه، ١٣٧ هزار بشكه در روز رشد كرده و به ٢ ميليون و ٣٠٤هزار بشكه در روز رسيده است. (مصرف داخلی ۱٫۷۵میلیون بشکه در روز است. این نشان می دهد خالص صادرات از محل تولید حدود ۶۰۰هزار بشکه می تواند باشد. تحویل بیشتر نفت احتمالا از محل ذخائر روی آب و مخازن در چین است. اگر تولید به شکل پایدار رشد کند، می توان نتیجه گرفت صادرات به شکل پایدار رشد کرده است.)

۲۶) امیر صباغ می گوید، “در چین، آمار گمرک نشان میدهد که واردات ماه گذشته (مارس ۲۰۲۱) رشدی ۳۸٫۱%+ داشته و به ۲۲۷٫۳۴ میلیارد دلار رسیده که فراتر از انتظار رشد ۲۱٫۶%+ بوده و بالاترین سطح ۴۹ ماه گذشته است!” (محرک کامودیتی ها)

۲۷) شاخص هزینه مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه مارس که انتظارات بازار برای آن عدد ۰.۵٪ بود به عدد ۰.۶٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۰.۴٪ بوده است.

۲۸) هارکر از فدرال رزرو می گوید ” پیش‌بینی می‌کنم در طول سال بیکاری کاهش یابد. واکسیناسیون و محرک‌های مالی می‌توند به اقتصاد آمریکا کمک کند. ثبات سیاست‌ها نرخ‌ها را پایین نگه می‌دارد.”

۲۹) بارکین از فدرال رزرو می گوید ” به نظر می‌رسد ایالات متحده در آستانه بهبود قرار دارد. من یک بهار و تابستان واقعا خوب را برای اقتصاد پیش‌بینی می‌کنم.”

۳۰) روزنگرن از فدرال رزرو می گوید “فدرال رزرو با وجود چشم انداز اقتصادی مثبت، عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد.”

**سیاسی

۳۱) ریاست جمهوری فرانسه تصمیم ایران در مورد افزایش سطح غنی سازی اورانیوم را محکوم کرده و آن را یک پیشرفت خطرناک می داند.

۳۲) مذاکرات ۱+۴ در وین با یک روز تاخیر آغاز می شود. علت این است که یکی از اعضای اروپایی کرونا گرفته و پروتوکل ها باید رعایت شود.

۳۳) سخنگوی کاخ سفید در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اعلام کرد که این یک مسئله جدی است و دولت آمریکا آن را جدی می‌گیرد. آغاز غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تا ۶۰ درصد،‌ جدیت آن در گفت‌وگوهای وین را زیر سوال می‌برد. هدف ما همچنان از طریق روند دیپلماتیک و گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران باقی مانده است.

۳۴) یک کشتی اسرائیل نزدیکی های امارات هدف قرار گرفت. مقام اسرائیلی می گوید “برای کاهش تنش در منطقه قصد نداریم با حمله دیگری به یک کشتی ایرانی پاسخ حمله اخیر را دهیم”

ولید هلالات

#سهام     #بورس

افزایش سرمایه / افزایش سرمایه / افزایش سرمایه / افزایش سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *