۱) دلار حواله سنا ۲۳٫۲۵۰ – ۲۳٫۰۹۵ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۹۳۰ تومان.

۲) آروماتیک سنگین نوری در بورس کالا ۱۲۸٫۵میلیون ريال، ارتوزایلن ۱۵۲٫۵میلیون ريال، استایرن منومر ۲۷۶-۳۰۷ میلیون ريال، اسید استیک شفن ۲۱۰میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۰۹میلیون ريال، اسلب هرمز ۱۵۰میلیون ريال، تیرآهن ذوب ۱۲۴میلیون ريال، میلگرد ۱۲۰میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۳۳میلیون ريال، ورق گالوانیزه G فجر و تاراز ۲۵۸میلیون ريال. ورق گالوانیزه خودرو ۲۳۴میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات روز چهارشنبه ۳٫۲همت. خروج پول حقیقی ۶۳۳میلیارد تومان. حقوقی ها میدکو، تایر، حق تقدم پترول، وصندوق، واحیا خریدند. حقوقی ها وتجارت، شپنا، وبملت، وبصادر، مفلی، دماوند، خودرو، شتران خریدند.

۴) دپارس، پاکشو، وتوکا، کگهر، خلنت، شدوص، خودکفا، ساذری، سصفها و کرمان، در خصوص یکی از مراحل فرآیند افزایش سرمایه گزارش روی کدال گذاشتند.

**صنایع و شرکت ها

۵) کصدف در خصوص راه اندازی یک خط تولید جدید گزارش جدید داد. حدود ۳ میلیون مترمربع ظرفیت تولید این خط تولید است.

۶) سیمان کرمان در گزارشی جدید اعلام کرده که سیمان سفید خود را به ۵۶۷هزار تومان افزایش قیمت داده است.

۷) تحلیلگر ارشد گلدمن ساکس، مس را “نفت جدید” می داند و پیش بینی می کند که قیمت آن تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵۰۰۰ دلار در هر تن برسد.

۸) رئیس سازمان بورس در جلسه کلاب هاوس جمعه شب گفت “نرخ سود شبکه بانکی یکی از فاکتور های جریان نقدینگی را تنظیم میکند . اگر نرخ یک ساله ۱۶% باشد نمیتوان انتظار داشت بین بانکی برود بالای ۲۰% لذا اقداماتی که ما انجام دادیم منجر شد به ان بخشنامه .من شخصا اعتقاد دارم محدود کردن دامنه نوسان برای بلند مدت امکان پذیر نیست و دبنال چنین کاری نیستیم. اگر کسی به دلیل ظن دستکاری کدش بسته باشه نباید تا زمانی که قطعی نشده کد متوقف بماند . کد ها نباید به مدت زیادی بسته بماند و قطعا باید اصلاح شود”

۹) رئیس سازمان بورس می گوید “در شرایط کنونی در حال طراحی یک مدلی هستیم تا EPS شرکت‌ها به نحو بسیار خوب و شفاف در اختیار سهامداران قرار بگیرد ناگفته نماند که در این مدل جدید، سناریوهای مختلفی در اختیار مالکان سهم قرار خواهد گرفت.”

۱۰) صنعت و معدن می گوید “قیمت بیلت جنوب شرق آسیا که مقصد اصلی صادرات ایران است در حالی در ۴ سال گذشته به طور متوسط ۵۰۰ دلار بوده که آخرین نرخ اعلامی آن ۶۴۵ دلار ثبت شده است. متوسط قیمت این محصول در یکسال گذشته ۴۸۰ دلار بوده و در شش ماه گذشته شاهد رشد ۴۵ درصدی این محصول هستیم. “

۱۱) طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر به زودی به بهره برداری می رسد. ۱۹درصد سهام این شرکت متعلق به شنفت است.

۱۲) قیمت ورق گرم در یک جهش روزانه به ۹۵۰دلار در CIS رسید!

۱۳) جعفری طهرانی به معامله اخیر سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرده و می گوید “تقاضای بالای سنگ آهن در بورس کالا خبر بسیار خوبی بوده و نشان دهنده این مسئله است که عرضه سنگ آهن در بورس در حال عملیاتی شدن بوده و قیمت ها به نرخ های واقعی نزدیک می شود.”

۱۴) کاهش عرضه غول های معدنی بزرگ دنیا قیمت سنگ آهن را در بازار آتی چین به اوج ۵ هفته اخیر رسانده است. عرضه استرالیا و برزیل هفته گذشته ۴٫۰۴ میلیون تن کاهش داشته و ۲۴٫۰۴ میلیون تن ثبت شد. مشکلات عملیاتی و بارش شدید باران بر حمل سنگ آهن از برزیل اثر منفی گذاشته است.

۱۵) انجمن جهانی فولاد (WSA) انتظار دارد علیرغم تأثیر مداوم اقتصادی بیماری همه گیر کرونا، تقاضای فولاد با ۵٫۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱٫۸۷۴ میلیارد تن در سال ۲۰۲۱ برسد.

۱۶) فعالان بازار قراضه می گویند که چینی ها وارد طرف تقاضای این بازار شده اند و قیمت را به شدت تقویت کرده اند. ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای تاثیر گذار از قراضه بهره می برند. حضور چین در طرف تقاضا می تواند قیمت شمش فولاد را بالاتر ازین ببرد.

۱۷) صادرات نفت خام برزیل در ماه مارس به ۱٫۵۴ میلیون بشکه در روز (۶٫۵۴ میلیون تن) رسید ، که تقریباً ۱۷ درصد افزایش نسبت به فوریه و بالاترین میزان از ژوئیه سال ۲۰۲۰ است. (تقویت تقاضای فرآورده های نفتی می تواند کرک اسپرد پالایشگاه ها را تقویت کند)

۱۸) انجمن صادرکنندگان کشتی ژاپن اعلام کرد سفارشات صادراتی کشتی های جدید با مجموع ۸٫۹ میلیون تن در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ نسبت به گذشته ۶ درصد افزایش داشت. علت این افزایش تقاضای زیاد برای کشتی های باری و تانکرهای نفتی و همچنین بهبود تقاضای شرکت های حمل و نقل عنوان شد. (عمده تقاضای فله برای سنگ آهن و زغالسنگ است که خبر از تقاضای تولید محصولات میانی می دهد)

۱۹) گروه پتروشیمی تابان فردا قصد دارد که ۱۶درصد سهام شسپا را به قیمت ۲۱۴۸تومان ۲۷ اردیبهشت عرضه کند.

۲۰) تنش ها در مورد احتمال تشدید نظامی جدید بین روسیه و اوکراین در حال افزایش است که می تواند جریان گسترده ای از کالاها و انرژی را تهدید کند.

۲۱) در خصوص دلیل تقویت قیمت نفت امیر صباغ می گوید ” موجودی مخازن آمریکا افت هفتگی ۵٫۸۸۹ میلیون بشکه ای داشته که بالاترین سطح ۲ ماهه بوده و بیش از انتظار ۲٫۸۸ میلیون بشکه ای بازار است، بعلاوه موجودی نفت در سواحل شرقی آمریکا در پایین ترین سطح تاریخ است!”

۲۲) آژانس بین المللی انرژی می گوید “با توجه به سرعت واکسیناسیون پیش بینی تقاضای سال جاری تا ۲۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. تقریباً دو میلیون بشکه در روز عرضه اضافی جهت بر آورده کردن تقاضا در نیمه دوم سال جاری مورد نیاز است.”

**اقتصادی

۲۳) پاول در نشست مجازی باشگاه اقتصادی واشنگتن گفت “سطح فعلی بدهی ها بسیار پایدار است. به احتمال خیلی زیاد نرخ های بهره تا پیش از ۲۰۲۲ افزایش پیدا نخواهند کرد اما این شرایط واقعا مبتنی بر نتایج است. بازار می تواند تمرکز خیلی زیادی بر روی دات پلات ها داشته باشد.”

۲۴) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۹ آوریل که انتظارات بازار برای آن عدد ۷۰۰ هزار بود بهتر از انتظارات به عدد ۵۷۶K🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۷۶۹ هزار بوده است.

۲۵) تولید ناخالص داخلی چین در ارزیابی سالیانه فصل اول ۲۰۲۱ به رشد ۱۸.۳٪ رسید که تقریباً هم راستا با انتظارات و با رشد دو رقمی همراه بود.

۲۶) گزارش بازار مسکن ایالات متحده در ماه مارس نشان می دهد که شاخص مجوز ساخت و ساز که انتظارات برای آن عدد ۱.۷۵ میلیون بود به عدد ۱.۷۶۶ میلیون🔺 رسید.

۲۷) سنتیمنت مصرف کننده ایالات متحده ایالات متحده منتشره از سوی دانشگاه میشیگان در ارزیابی مقدماتی ماه آوریل که انتظارات برای آن عدد ۸۹.۶ بود به عدد ۸۶.۵🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۸۴.۹ بوده است.

۲۸) نتظارت تورمی یک ساله در آمریکا به عدد ۳.۷٪🔺 رسید.

۲۹) شاخص خرده فروشی ایالات متحده در ارزیابی ماه مارس که انتظارات برای آن عدد ۵.۸٪ بود به عدد ۹.۸٪🔺 رسید.

۳۰) در سه ماه نخست امسال اتباع ایرانی با خرید ۱۵۹۹ واحد خانه، بزرگ ترین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند. (جهت قیاس عرض کنم، تقریبا به ازای هر یک خرید اپارتمان در ترکیه، ۶ آپارتمان در تهران معامله شده است)

**سیاسی

۳۱) یک مقام اروپایی گفته “تیم‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا برای رایزنی داخلی به کشورهایشان برمی گردند. در وین به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ظرفیت تصمیم‌گیری به پایتخت‌ها باز می‌گردد”

۳۲) یک منبع آگاه در ایران گفته، تیم های مذاکره کننده در وین می مانند و به تهران باز نمی گردند. مذاکرات ادامه دارد.

۳۳) عراقچی می گوید “بدون تهیه لیست تحریم‌ها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد”

۳۴) رهبری در خصوص مذاکرات وین “مذاکره نباید فرسایشی شود”

۳۵) رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه در کنفرانس خبری گفت که آغاز غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران بر خلاف توافق هسته‌ای است.

۳۶) روحانی می گوید ” برخی بلد نیستند و می‌گویند راستی‌آزمایی زمان می‌برد!” (برخی مقامات ایران می گویند راستی آزمایی ۳ماه زمان می برد. حالا چرا حسن روحانی تصور میکند در کمتر از سه ماه می شود راستی آزمایی کرد، خدا داند.)

موفق باشید. ۲۹ فروردین

ولید هلالات

#بورس  #بازار  #دلار  #اقتصاد  #سود

بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *