محمدرضا احسانفر، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان در گفتگوی اختصاصی با همفکران خبر از افزایش نرخ ۴۰ درصدی قیمت سیمان داد. احسانفر در این باره گفت:

افزایش ۶۲ درصدی قیمت سیمان مورد تایید سازمان های مربوطه قرار نگرفت و با کمال تاسف فقط با ۴۰ درصد افزایش قیمت موافقت شد.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل ادامه داد: ما از سازمان هایی که در این زمینه با ما همکاری کردند سپاسگزاریم و امیدواریم همکاری ها ادامه داشته باشد. این میزان افزایش قیمت برای صنعت کافی نیست. سال ۹۸ سیمانی ها درخواست افزایش ۶۲ درصدی را داده بودیم که موافقت نشد و در واقع امروز به قیمت سال ۹۸ رسیده ایم.

اگر مسئولین در این زمینه رسیدگی لازم را نداشته باشند بالاخره یک روز فنر قیمت سیمان از کنترل خارج خواهد شد و اثرات منفی زیادی به بار خواهد آورد.

اگر صادرات کلینکر را با سیمان در طول سال های قبل مقایسه کنید

متوجه رشد صادرات کلینکر خواهید شد. این اتفاق به این دلیل افتاده است که تولید کننده باید سیمان را با برند واقعی خود و به قیمت دولتی بفروشد اما کلینکر بدون برند صادر و با فراوری حداقلی با برند خارجی فروخته می شود. در واقع تولید کننده، جورکش واسطه گران شده است.

اگر نرخ سیمان همراه با تورم اعلامی بانک مرکزی هم رشد می کرد امروز بیش از ۳۴۴ درصد گرانتر می بود.
ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده نرخ جدید را تایید کردند هرچند این میزان جوابگوی هزینه های صنعت نیست و ما کماکان فاصله بین تورم و سیمان یا فولاد و سیمان را داریم. ده سال قبل نسبت قیمت فولاد به سیمان یک به پنج بود و قبل از این افزایش نرخ این فاصله به یک به ۵۴ رسیده بود. امیدواریم در قدم اول فاصله را تا یک به سی کاهش دهیم و به مرور کمتر کنیم. چرا که با این نسبت ها صنعت سیمان نه برای سرمایه گذار خارجی جذابیت دارد و نه برای سرمایه گذار داخلی.

وی در پاسخ به وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا گفت : پیگیر عرضه سیمان در بورس کالا هستیم هرچند تا زمانی که با قیمت گذاری دولتی مواجهیم این روش تاثیر زیادی ندارد.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان درباره افزایش دو مرحله ای نرخ در سال ۱۴۰۰ ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: سازمان های مربوطه هنوز چیزی اعلام نکرده اند اما با وضعیت فعلی بازار باید یکبار دیگر هم افزایش نرخ را در سال جاری داشته باشیم.

همفکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *