نگاهی به بازارهای جهانی

در هفته ای که گذشت شاخص دلار ، علی رغم داده های خوب اقتصادی آمریکا، همچنان تحت فشار فروش قرار داشت و تقریبا تمامی ارزها در مقابل دلار آمریکا تقویت شدند. شاخص دلار با ۰٫۸ درصد کاهش به زیر ۹۱ واحد افت کرد. شاخص متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا در هفته گذشته نیز کمتر از انتظارات منتشر شد و به ۵۴۷ هزار نفر رسید.

این شاخص درحال نزدیک شدن به سطوح قبل از کرونا است که سیگنالی قوی مبنی بر بهبود بازار کار آمریکا است. شاخص فروش خانه های نوساز آمریکا نیز فراتر از انتظارات منتشر شد و به ۱،۰۲۱ هزار واحد رسید که بالاترین سطح از ۲۰۰۷ تاکنون است. داده های خوب اقتصادی آمریکا نشان می دهد که در فصل دوم ۲۰۲۱ باید شاهد رشد قوی اقتصاد آمریکا بود. با وجود این داده ها، تضعیف دلار آمریکا با توجه به حجم بالای تزریق نقدینگی در اقتصاد آمریکا و تاکید فدرال رزرو بر ادامه سیاست های انبساطی تا زمان بهبودی کامل اقتصادی، همچنان ادامه دارد. شاخص های سهام آمریکا نیز در هفته گذشته با افت اندکی مواجه شدند. دلیل اصلی این افت برنامه مالیاتی بایدن بوده است.

بایدن قصد دارد که مالیات را برای افرادی که سالیانه بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند تا ۳۹٫۶ درصد افزایش دهد. روز جمعه شاخص های سهام مجدداً در واکنش به داده های اقتصادی، بخش اعظمی از افت خود را جبران کرد.

بانک مرکزی اروپا در نشست تعیین نرخ بهره هفته گذشته همانطور که انتظار می رفت تغییری در سیاست های پولی خود اعمال نکرد و اعلام کرد که چشم انداز اقتصادی همچنان مبهم است. در واکنش به این نشست، یورو تضعیف شد اما در معاملات روز جمعه به دنبال انتشار داده های شاخص مدیران خرید بخش تولید و خدمات ناحیه یورو که بیش از انتشارات منتشر شد، یورو در مقابل دلار تمام کاهشش را جبران کرد و به محدوده ۱،۲۱ واحد نزدیک شد.

بازارهای کالا در هفته گذشته وضعیت ترکیبی داشتند. قیمت نفت در معاملات هفته گذشته با افت همراه شد اما فلزات پایه رشد مطلوبی را ثبت کردند. فلزات گرانبها نیز با رشد ناچیزی، به کار خود پایان دادند.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#بازار     #دلار    #اقتصاد    #شاخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *