۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۹۱۵ – ۲۳٫۰۴۵ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۸۰۰

۲) در بورس کالا ، آروماتیک سنگین نوری ۱۳۴٫۴میلیون ريال، اوره ۵۷-۵۸ میلیون ريال، بنزن بوعلی ۱۹۶میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۲٫۳میلیون ريال لوب کات سنگین ۹۲میلیون ريال.

۳) نرخ سود بین بانکی در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۹٫۷۶درصد بوده است. این چهارمین هفته ای است که نرخ بین بانکی کاهش می یابد و تقریبا ۰٫۲۵درصد از ابتدای سال کاهش یافته است.

۴) ارزش معاملات خرد سهام روز شنبه ۱٫۷۳ همت بود. خروج پول حقیقی ۳۸۰میلیارد تومان ثبت گردید. حقیقی ها حق تقدم پترول، وگار، ورازی، فجر، باران، ومهان خریدند. حقوقی ها فولاد، وتجارت، شستا، وبملت، افق.

۵) در خصوص یکی از بخش های فرآیند افزایش سرمایه در نمادهای ختراک، دماوند، وسین، پارسیان، وثنو، شپارس، دکوثر، پکویر، قچار، وآذر، گزارش جدید به کدال رسید.

**شرکت ها و صنایع

۶) گفته می شود “سال گذشته با ‎پیش‌ فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ‎رانت توزیع شده است.”

۷) آمار تولید فولاد و صادرات آن نشان می دهد که به احتمال فراوان حدود ۳ میلیون تن فولاد از داخل به بیرون قاچاق شده که در نتیجه اختلاف ۲۵درصدی قیمت بورس کالا و قیمت های جهانی است. ارزش این میزان کالا برابر با ۳۶همت است.

۸) اجرای قانون بیمه اجباری ساختمان‌های مسکونی کشور در سال جاری استارت خورده است. تمامی خانه ها ازین پس بیمه اجباری دارند و هزینه آن پلکانی است. (ضریب خسارت اندک و رقم درآمد با اهمیت است لذا محتمل است که بر صنعت بیمه تاثیر مثبت بگذارد البته اطلاع بیشتری در خصوص بیمه گذار نداریم)

۹) مادیرا از راه اندازی خط تولید کولر گازی اسپیلت، پنجره ای، ایستاده با ظرفیت ۳۰هزار تن در اولین سال تولید خبر داده است.

۱۰) خنصیر قطعه زمینی به ارزش ۵۵میلیارد ريال را فروخت.

۱۱) فنوال می گوید “خط رنگ پودري شرکت نوردآلومينيوم در نيمه دوم اسفندماه ۱۳۹۹ راه اندازي شده است. هم اکنون گروه فني اين شرکت براي برطرف نمودن ايرادهاي ديده شده در هنگام راه اندازي و انجام کارهاي تکميلي ديگر مي باشند. توليد آزمايشي از ارديبهشت ۱۴۰۰ آغاز مي شود و پيش بيني مي گردد که از سه ماهه دوم ۱۴۰۰ به توليد انبوه برسد.”

۱۲) کگل و کگهر در خصوص نرخ کلوخه و دانه بندی ارسالی از کگهر به کگل به توافق رسیدند. متوسط ۳ماهه نرخ فخوز با ضریب ۸درصد برای عیار ۵۲٫۱۴درصد ملاک محاسبه قرار گرفت.

۱۳) هلدینگ فارس برای سهام‌ نوری، شگویا، پارس و مبین اوراق تبعی صادر می کند. این رویداد از میانه هفته جاری در نمادهای هنوری، هپارس، هشگویا و همبین صورت میگیرد. (اگر اطلاعات کمی در این خصوص دارید با مشورت دیگران از اوراق تبعی استفاده کنید.)

۱۴) واکسن «کوو ایران برکت» در ۹۱ درصد داوطلبان کارآزمایی بالینی افزایش آنتی‌بادی در حد محافظت‌کنندگی داشته است.

۱۵) بانک شهر در خصوص فروش ۱۶۱ رقبه املاک مازاد خود شفاف سازی داد.

۱۶) همایون دارابی می گوید ” در حال حاضر که نرخ بهره تقریبا سه برابر ابتدای سال ۹۹ است به طور طبیعی بازار نیازمند پایان دهی به سیاست انقباضی است؛ چون ریسک امروز اقتصاد ایران با میانه سال ۹۹ و احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا برابر نیست.”

۱۷) دبیر کل انجمن اقتصاد دانان ایران می گوید “خيلی علاقمندم بدانم كسانی كه بورس را عامل تورم معرفی می‌كردند امروز در باب آخرين شاخص‌های اقتصادی ايران كه ۶ ماه است فيتيله بورس كشيده شده و تورم همچنان صعودی بدانم!؟ متاسفانه حرف ذينفعان از نظرات كارشناسی برخی خارج می‌شود.حواستان به اين نوع كارشناسان باشد! در همه بازارها!”

۱۸) نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “دولت باید برای بهبود وضعیت بورس و خروج آن از وضعیت فعلی یک ردیف اعتباری از بانک مرکزی برای این منظور تخصیص دهد. چنانچه دولت برای تخصیص اعتبار از بانک مرکزی برای بهبود وضعیت بورس اقدامی نکند و به مجلس لایحه ندهد، ما خودمان در مجلس طرحی را در این باره تهیه خواهیم کرد و به تصویب خواهیم رساند.”

۱۹) مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می گوید ” برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰ هزار دستگاه شاهین و ۲۰ هزار دستگاه خودروی آریا در سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است. در راستای تامین رضایت مشتریان از شهریور ماه خودروی شاهین اتوماتیک تولید و در نیمه دوم امسال وارد بازار خواهد شد.”

۲۰) صنعت و معدن می گوید “بنا به داده های آیسیس نرخ LAB فوب خلیج فارس در هفته جاری با افزایش ۹۰ دلاری به ۱۶۰۰ دلار برای هر تن رسیده است. در سه هفته گذشته نرخ این محصول ۳۰۰ دلار افزایش قیمت تجربه کرده است.”

۲۱) ذوب آهن اصفهان با عقد قرارداد فروش محموله ی ۲۰ هزار تنی به کشورهای منطقه ی MENA به نرخ ۵۹۱ دلاری در هر تن شد. که نسبت به هفته ی گذشته رشد ۱۲ تا ۱۵ دلاری داشته است.

۲۲) فولاژ در فروردین توانسته ۱۳درصد بیشتر از برنامه ریزی اولیه تولید داشته باشد.

۲۳) تجارت نفت در گرافی می گوید “اسپرد PVC به اتیلن به ۳۹۰دلار رسیده است. (این یک فاصله تاریخی است)

۲۴) بازار متانول آسیا در هفته ۲۳ آپریل در برخی از نقاط پررونق و در برخی نقاط دیگر راکد بوده است. در چین دو محموله به قیمت ۳۳۰ دلار در تن CFR چین معامله شد. این محموله‌ها در طول ماه می تحویل داده می‌شوند. در ایران اما بحث بر سر محموله‌های لحظه‌ای محدود بوده است. در عوض حداقل دو مناقصه توسط پتروشیمی‌های فن‌آوران، زاگرس و کیمیا پارس خاورمیانه برای فروش متانول برای بارگیری در ماه‌های می و ژوئن برگزار گردید.

۲۵) پتروشیمی فارابی در فروردین ماه ۱۴۰۰ با ثبت تولید ۲۵۲۶ تن محصول PAF به بالاترین میزان تولید در تاریخ ۴۴ ساله خود دست یافت.

۲۶) شپنا با خرید حدود ۴۲ درصد سهام پتروشیمی اصفهان، گام اساسی برای تبدیل‌شدن به پتروپالایش را برداشت.

۲۷) طی روز جاری سنگ آهن در بورس کالا عرضه می شود.

**سیاسی

۲۸) برای اینکه ما بتوانیم واکسن وارد کنیم به یک ونیم میلیارد دلار حداقل پول نیاز داریم. جابجایی این پول و خرید واکسن به هیچ وجه آسان نیست.

۲۹) وزیر امور خارجه ایران در راس هیئتی به قطر و عراق طی روز جاری سفر میکند.

۳۰) فارس در مطلبی نوشته “ساختار در هم تنیده تحریم‌ها اجازه تفکیک تحریم‌ها را نمی دهد. و اگر ایران منطق پیشنهادی آمریکا یعنی منطق تحریم‌های سازگار و ناسازگار با برجام را بپذیرد، تعداد نهادهای بسیار زیادی در تحریم باقی می مانند. و عواید اقتصادی ایران حتی از حداقلِ زمان برجام نیز بسیار کمتر (زیر نصف) خواهد بود.”

۳۱) یک منبع آگاه نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی می گوید. “سیاست ایران در موضوع لغو تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده و باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های دوره اوباما پس از اجرایی شدن برجام و تحریم‌های بازگردانده شده در دوره ترامپ و تحریم‌های دیگری که در دوره ترامپ با برچسب های دیگر وضع شده، لغو شوند. و پس از راستی آزمایی توسط ایران، کشورمان اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد.”

۳۲) خبرگزارى سانا از حمله به یک نفتکش در سواحل بندر بانیاس سوریه خبر داد. الجزيره اعلام كرد اين نفتكش ايرانى بوده و از طريق پهپاد به آن حمله شده است. گفته می شود کشتی پرچم پاناما دارد و در این جمله سه نفر کشته شده اند.

موفق باشید. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس   #بازار    #طلا    #دلار    #فولاد

نرخ سود بین بانکی / نرخ سود بین بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *