۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۹۲۳ – ۲۳٫۱۸۳ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۷۰۰ تومان.

۲) اسلاک واکس در بورس کالا ۱۳۰-۱۷۰ میلیون ريال. الکیل بنزن سنگین ۱۹۴میلیون ريال، اوره ۵۷میلیون ريال، روغن پایه ۲۳۰میلیون ريال، سنگ آهن دانه بندی ۱۴٫۸۳میلیون ريال، شمش روی ۶۲۰میلیون ريال، شمش سرب ۴۴۳میلیون ريال، قیمت پایه گندله ۳۰میلیون ريال بدون معامله، کنسانتره ۲۰میلیون ريال پایه بدون معامله. کاتد مس ۲۱۸۹میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات روز یکشنبه ۱۶۶۰میلیارد تومان، خروج پول حقیقی ۵۲۷میلیارد تومان. بیشترین ورود پول حقیقی به باران، حق تقدم وتوکا، شساخت، فجر ، معیار، حق تقدم تنوین، حق تقدم فباهنر، حق تقدم شگل. حقوقی ها برکت، شستا، وتجارت، فملی، وبملت، وپاسار، فخوز، وغدیر خریدند.

۴) در خصوص یکی از مراحل افزایش سرمایه ختراک، دماوند، هجرت، وسین، وآرین، پارسیان، وثنو، شپارس، دکوثر، پکویر، قچار، وآذر، شرنگی، چدن، دپارس، ثپردیس … گزارش جدید به کدال رسید.

**شرکت ها و صنایع

۵) دماوند می گوید ” جلسات هيات تنظيم بازار برق ايران براي تعيين نرخ سقف بازار انرژي و نرخ پايه آمادگي براي سال ۱۴۰۰ در اسفند و فروردين ماه برگزار شده است، که به محض حصول نتيجه و پس از ابلاغ توسط وزير محترم نيرو بعنوان رويداد با اهميت، افشا می گردد. همچنين افرايش سطح قيمت‌هاي بازار برق بدليل رشد تقاضاي ۲۵ درصدي در فروردين ماه سال جاري در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مي‌باشد.”

۶) حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید “) شورای هماهنگی اقتصادی سران قوه با دستور کار تصمیم‌گیری درباره بورس امروز تشکیل جلسه می دهد”

۷) محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “هفته گذشته متاسفانه دولت این جلسه هماهنگی سران سه قوه را اعلام نکرده ، امروز هم تا این ساعت برای این جلسه بسیار مهم اقدامی نداشته است. این که هفته آینده، این جلسه برگزار خواهد شد یا خیر؟ نمی‌دانم. این نشان می‌دهد واقعا موضوع بازار سرمایه در اولویت دولت نیست. اگر بود، علاوه بر یک جلسه ، جلسات فوق العاده هم برگزار می‌شد.”

۸) طی روز جاری نشست اضطراری کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بورس برگزار می‌شود.

۹) رییس کل بانک‌مرکزی می گوید “دارایی های ارزی بانکها، متناسب با نرخ تسعیرمتناسب با شرایط غیرتحریمی است. بانک مرکزی برای مؤثر واقع شدن اصلاح نرخ تسعیر ارز در قیمت سهام بانکها معتقد است اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آنها ضروری است.”

۱۰) شرکت صنعت فولاد شادگان رکورد تولید ماهانه آهن اسفنجی را در فروردین ماه ۱۴۰۰ شکست. (زیرمجموعه فخوز)

۱۱) روحانی می گوید “حمایت همه جانبه از بازار سرمایه سیاست اصولی و همیشگی دولت است. سیاسی کردن بازار سرمایه و ورود غیر کارشناسی فعالان سیاسی در اظهار نظر نسبت به بورس از مشکلات امروز بازار سرمایه است. سیستم بانکی در این شرایط می تواند به کمک بازار بورس بیاید و با ایجاد امکان لازم برای اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بورسی رونق را به بازار بازگرداند.”

۱۲) خوساز می گوید ” برمبناي توافقات صورت گرفته با شرکت ساپکو، اين شرکت موفق به اخذ موافقت افزايش قيمت فروش محصولات خود گرديده است .”

۱۳) وساخت بخشی از پروژه ظفر را از ثنوسا خرید.

۱۴) یک مقام سازمان بورس می گوید “در رویکرد جدید برای ارائه پیشبینی سود و زیان، شرکت ها را ملزم به ارایه گزارش بر پایه چندین سناریو کرده ایم.”

۱۵) نوری، پارس، مبین اوراق تبعی منتشر می کنند. اطلاعیه عرضه و شرایط آن توسط شرکت بورس منتشر گردید.

۱۶) رئیس ستاد می گوید “تا آخر تابستان ۵۰ میلیون دُز واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده خواهد شد.”

۱۷) دلار پتروشیمی ها برای این هفته ۲۳۱۳۲ تومان اعلام شد.

۱۸) عراقچی می گوید “تفاهماتی در مورد لغو تحریم‌های بخشی مثل نفتی، بانکی و خودرو صورت گرفته است”

۱۹) فعالان بازار سرمایه نامه ای به همتی نوشتند. “بانک مرکزی در حمایت از بازار سرمایه به عنوان ثروت ملی باید گام‌های موثری بردارد.”

۲۰) رئیس شورای رقابت می گوید “امسال به امید این هستیم که خودروسازان حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید دهند. “

۲۱) معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که افراد حقیقی هم در کنار نهادهای مختلف می توانند املاک خود را در بستر شفاف و رقابتی بورس کالا به فروش برسانند.

۲۲) عبده تبریزی می گوید ” فعالان بازارها باید نرخ سود بانکی را در سال ۱۴۰۰ حول‌وحوش همین نرخ‌های جاری فرض کنند. اگر توافق برجامی مناسبی حاصل شود، این وضع خود گرایش و شوری مثبت ایجاد می‌کند و ممکن است عده زیادی را به سمت بازار سهام بکشاند.”

۲۳) صنعت و معدن می گوید “بازار بطری پلی اتیلن ترفتالات در هفته ی گذشته در ثبات قیمتی به سر برد. سفارشات خرید در حوالی ۹۸۰ تا ۱۰۰۰ دلار FOB چین می چرخید.”

۲۴) قیمت ورق گرم CIS این هفته ۹۷۰ دلار گزارش شده است که افزایش ۶۵ دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

۲۵) بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در ۳ هفته اخیر با نرخ ۲۵۵ دلار معامله شده است.

۲۶) معدن۲۴ می گوید تضعیف شاخص دلار، کاهش موجودی مس و عبور از کرونا باعث تقویت قیمت مس در جهان شده است.

۲۷) بانک صادرات در سه معدن طلا و مس کشور سرمایه گذاری می کند.

۲۸) تجارت نفت می گوید با کرک اسپرد فعلی که بالای ۵دلار در هر بشکه است، P.e عموم پالایشی ها در محدوده ۴٫۵ تا ۵ واحد است.

۲۹)‌‌ تقاضای فرآورده های نفتی عمان در میان محدودیت های مداوم برای مبارزه با Covid – 19 به آرامی در حال بهبود است.

۳۰) ایران به دنبال تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید بنزن در پتروشیمی بوعلی‌سینا در سال ۹۹ از واردات این محصول راهبردی بی‌نیاز شد.

۳۱) افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند تقاضای جهانی نفت را تهدید می‌کند.

۳۲) امیر صباغ می گوید “تقاضا برای تجارت جهانی و به تبع آن، حمل دریایی بسیار بالا است. شاخص بالتیک لندن مربوط به اجاره روزانه کشتیهای حمل بار فله نیز همراستا با کانتینری صعودی شده و به بالاترین سطح ۱۰ سال گذشته رسیده است.”

۳۳) در بورس کالا قیمت پایه اوره و بنزن به شدت در حال تقویت است.

**اقتصادی

۳۴) موسس و مدیر اجرایی بانک استارلینگ پیش‌بینی کرده که همه‌گیری، گذر به جامعه‌ای کاملاً بدون پول طی دهه آینده را تسریع می‌کند، اما این فرصتی است که کارآفرینان باید از آن استقبال کنند.

۳۵) نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه ١٤٠٠ برابر ٣٨,٩ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٧.٥ درصد برای دهک اول تا ٤٥.٨ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

۳۶) رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می گوید” در حالی که توقع ما اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی برای خرید واکسن کرونا بود، اما فقط ۳۰ میلیون دلار آن محقق شده است.”

موفق باشید. ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس_کالا      #سهام     #دلار

بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *