۱) در خصوص افزایش سرمایه کخاک، کرازی، ولقمان، پارتا، وسین، ددام، غگیلا، تنوین، رانفور گزارش جدید به کدال نشست.

۲)حقیقی ها فملی، فولاد، پترول، شپنا، شستا خریدند. حقوقی ها وپاسار، کگهر، غسالم، فارس. 

۳) ارزش معاملات بورس کالا ۴٫۱۵همت. خروج پول حقیقی ۱۶۵ میلیارد تومان.

۴) در بورس کالا استایرن بوتادین رابر ۴۴۶-۴۶۰ میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۸۵ میلیون ريال، پلی پروپیلن ۴۰۵-۴۳۶ میلیون ريال، اسلب هرمز و فخوز ۱۶۹-۱۷۱ میلیون ريال، شمش فخوز ۱۲۰ میلیون ريال. ورق سرد غرب آسیا ۲۵۰میلیون ريال. گالوانیزه فجر ۲۶۲ میلیون ريال.

۵) دلار حواله سنا ۲۲٫۹۰۵ – ۲۳٫۰۹۵ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۷۶۰ تومان.

**صنایع و شرکت ها

۶) رئیس بانک مرکزی می گوید ” اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. تصمیمات متخذه در جهت حمایت از بورس خصوصاً سهامداران خرد بود. مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید در خرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام و نیز اصلاح نرخ تسعیر دارای‌های ارزی بانک‌های مواردی از موافقیت‌های بانک مرکزی بود.”

۷) فاصله قیمتی درخواست ها در نمادهای بورسی با قیمت کمتر از ۵۰۰۰ ریال از ۱۰ ریال فعلی به یک ریال کاهش پیدا کرد. اجرای این مصوبه از ۱۲ اردیبهشت روز یکشنبه است.

۸) رئیس سازمان بورس می گوید ” شورا شنبه یک جلسه مقدماتی دارد و انشالله دوشنبه جلسه شورا سران قوا بحث و بررسی است انجام شود. مردم انتظار ندارند وقتی مستقیم از دولت دارایی میخرند ضرر کنند . صندوق توسعه بازار از محل ۳۰% کارمزد منابعی دارد تثبیت هم ۱% صندوق توسعه ملی را دارد و ۸۰% مالیات را دارد . پیش بینی میکنیم تا اخر سال مثلا ۱۰ هزار میلیارد دارایی داشته باشد . دولت پذیرفت این دو صندوق تا سقف ۲۰ هزار اوراق منتشر کنند و تضمین دولت باشد . پیشنهاد ستاد برای طرح در شورای عالی این است که از ۴ دهم مالیات معاملات سهام، به عنوان اورده دولت به صندوق توسعه و تثبیت واریز شود . از همین حالا نیز صندوق می تواند به اتکا این منابع ها سرمایه گذاری کند.”

۹) برخی منابع خبری می گویند با موافقت بانک مرکزی ” احتمال تسعیر دارایی های ارز بانکها با نرخ هر دلار حدود ۱۶ هزارتومان” (بانک ملت و تجارت به ترتیب منابع ارزی با اهمیتی دارند.)

۱۰) در خصوص پتروشیمی پارس، داوری رای به محکومیت شرکت بازرگانی پتروشیمی به پرداخت مبلغ ۱۱۳،۸۸۸،۱۳۷ دلار به انضمام خسارت تاخیر تادیه از قرارداد پنج در هزار مبلغ مذکور به ازای هر روز از تاریخ رای داوری تا زمان پرداخت داده است. (تقریبا ۱٫۶همت بدون جریمه تاخیر تادیه به نفع پتروشیمی پارس)

۱۱) پخش البرز می گوید مجددا در حال ارزیابی زمین های شرکت جهت تجدید ارزیابی است و فرآیند زمان بری است لذا ابتدا افزایش سرمایه از محل آورده نقدی می دهد.

۱۲) پتروشیمی‌های کشور در فروردین امسال به رکورد افزایش ۷ درصدی تولید دست یافتند. میرهاشمی می گوید مجموع تولید مجتمع‌های پتروشیمی در فروردین‌ماه امسال حدود ۵٫۵ میلیون تن بوده است

۱۳) خمحور مجوز افزایش نرخ بابت بخشی از محصولات خود دریافت کرد.

۱۴) شگویا توانسته گریدهای جدیدی از pet را را تولید کند که پیشتر وارداتی بوده و مصرف گسترده ای دارد.

۱۵) فولادسازان چینی در آستانه تعطیلات روز کارگر در اوایل ماه می اقدام به ذخیره سازی سنگ آهن کرده اند و عمدتا به دنبال محموله های فاین عیار متوسط و بالا در میان حاشیه سود مطلوب فولاد هستند. بهای هر تن سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با افزایش ۳٫۹ درصدی در محدوده ی ۱۹۳٫۶ دلاری قرار گرفت که بالاترین سطح تاریخی نرخ این کامودیتی می باشد. بالاترین قیمت ثبت شده پیش از این به فوریه ۲۰۱۱ با نرخ ۱۹۰دلاری می باشد

۱۶) طی یک توافقنامه، مقرر گردید ” شرکت‌های گروه ایمیدرو شامل فولاد، فملی، کچاد و کگل با انتقال بخشی از گردش حساب بانکی خود به بانک تجارت، ضمن توانمندی بانک مذکور، شرایط را برای افزایش قابلیت اعطای وام بانک مذکور به طرح‌های نیمه تمام بخش خصوصی و سرمایه در گردش فراهم می‌آورند.”

۱۷) شمش فولاد در Cis به ۶۰۰دلار رسید. شمش داخلی چین ۷۹۰دلار با مالیات است. میلگرد ترکیه ۶۴۸ دلار معامله شد.

۱۸) امیر صباغ نوشت ” بانک آمریکایی JP.Morgan امروز در گزارشی به مشتریان خود اعلام کرد که برغم احتمال بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت، دنیا تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۶۰۰ میلیارد دلار از سرمایه گذاری عقب بوده و این موضوع شرایط را برای کاهش عرضه ۳ میلیون بشکه در روز نسبت به تقاضا و تشکیل یک سوپرسایکل فراهم می آورد!”

۱۹) جلسه اوپک پلاس بدون هیچ تغییر و توصیه‌ای به اتمام رسید. برخی گمانه‌زنی ها وجود داشت که ممکن است اوپک به دلیل کاهش تقاضای هند و ژاپن تغییراتی در روند افزایش تولیدات بدهد. اما افزایش تقاضا در ایالات متحده مانع این کار شد.

*اقتصادی

۲۰) لاهوتی در جریان نشست فعالان بخش خصوصی با رئیس جمهور گفت “صادرکنندگان نگران آن هستند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع، دولت برای تقویت پول ملی اقدام به ارزپاشی کند. در حالی که اگر این اقدام بدون بررسی‌های کارشناسی و با تعیین نرخ‌های دستوری صورت گیرد، قطعا پیش‌بینی‌هایی که در مورد رشد صادرات در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، محقق نخواهد شد.”

۲۱) رئیس سازمان بورسی میگوید ” منابع بانک مرکزی باید از ارز به ریال تبدیل شود و رئیس کل بانک مرکزی تایید کردند و حدود ۵ هزار میلیارد تومان تزریق می شود.”

۲۲) ترکیه جهت جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به مدت ۲۰ روز تعطیل کامل شد.

۲۳) رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران ژاپن می گوید ” ۳ میلیارد دلار پول بلوکه شده در ژاپن داریم که اگر عضو FATF نشویم، نمی‌توانیم آزادشان کنیم”

۲۴) تعداد معاملات مسکن در تهران طی فروردین ۲۱۰۰واحد بوده که نسبت به اسفند کاهش یافته اما نسبت به فروردین سال قبل افزایش داشته است. قیمت آپارتمان حدود یک میلیون تومان کاهش یافت و به ۲۹٫۳ میلیون تومان هر متر رسید.

۲۵) قطر پترولیوم در نظر دارد به زودی اوراق قرضه ۱۰ میلیارد دلاری برای تامین منابع یک پروژه عظیم گاز طبیعی منتشر کند.

۲۶) شاخص اطمینان مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه آوریل که انتظارات برای آن عدد ۱۱۳.۱ بود به عدد ۱۲۱.۷🔺 رسید.

۲۷) رئیس بانک مرکزی ژاپن کورودا می گوید به دلیل تقاضای خارجی و اقدامات مالی انتظار بهبودی اقتصاد را دارد. با صبر و شکیبایی و ادامه سیاست های پولی تسهیلی قدرتمند می توان به هدف ۲٪ دست پیدا کرد. هدف تورمی ۲٪ در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن حاصل خواهد شد.

۲۸) اطلاعات گلدمن ساکس نشان می‌دهد که شرکت‌های غیر سرمایه‌بر در طی ۳۰ سال گذشته در مقیاس بی‌سابقه‌ای نسبت به شرکت‌های سرمایه‌بر بهتر عمل کرده‌اند.

۲۹) ایران به بانک‌ها و صرافی‌ها اجازه استفاده از رمزارزها برای پرداخت هزینه واردات را می‌دهد.

۳۰) وزیر اقتصاد آلمان می گوید “دولت آلمان انتظار دارد شاخص بهای مصرف کننده در سال ۲۰۲۱ به ۲٫۲% افزایش یابد و سپس در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۵% برسد.”

۳۱) آمریکا ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونای استرازنکا را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

*سیاسی

۳۲) عراقچی می گوید ” ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد؛ ایران خواستار لغو همه تحریم‌های بعد از اجرایی شدن برجام است که شامل تحریم‌های آیسا و ویزا نیز می‌شود. واضع ما هیچ تغییری نکرده است؛ آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد.”

۳۳) عراقچی می گوید ” چالش‌های سختی را سر راه داریم، ولی جدیت همه هیأت‌ها مشخص است. در کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد که یک مقدار به کار سرعت داده شود. کارگروه‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را شروع می‌کنند و به آنها وظیفه شروع نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند.”

۳۴) سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عمان در روز چهارشنبه خبر داد.

۳۵) نماینده روسیه در وین می گوید “طرف‌های برجام حل یکی از مهمترین موانع برای دستیابی به توافق را مدیریت کردند. آن‎ها ایده «برجام پلاس» را کنار گذاشتند.”

۳۶) آمریکا محدودیت‌های سفر برای دانشجویان از کشورهای چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی، انگلیس و ایرلند و همچنین منطقه «شنگن» را لغو کرد.

۳۷) بن سلمان می گوید ” ایران کشوری همسایه است و امیدواریم رابطه خوبی با آن داشته باشیم. مشکلات ما به رفتار منفی آن برمی گردد. عربستان در حال رایزنی با دیگر کشور‌های منطقه و جهان در جهت یافتن راه حلی مناسب در این راستا است.”

۳۸) سخنگوی دولت ایران می‌گوید تهران و واشینگتن در حال بررسی امکان تبادل زندانیان در سطح دیپلماتیک هستند.

موفق باشید. ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بازار_سرمایه #بورس #سهام #دلار #بانک

افزایش سرمایه / افزایش سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *