🔹برجام در تاريخ خواهد ماند و در آینده نزدیک و دور موضوع ده ها و شاید صدها تز كارشناسي ارشد و دكتري خواهد شد، نه به اين دليل كه توافقی مهم است، بلکه به این دلیل که در برخورد ذینفعان ایرانی و خارجی با این توافق، چنان تضادهای عجيب و غريبي دیده می‌شود که در خاطره تاریخی بشریت تا بحال چنین مورد مشابهی مشاهده نشده است. معمولاً هر قرارداد یا توافق یا منجر به برد – برد طرفین می‌شود یا موجب برد یک طرف و باخت طرف دیگر است، اما برجام به زعم مخالفانش اعم از ترامپ، اسرائیل، عربستان، صدا و سیما و تندروهای وطنی، از هر جهت برای طرفین باخت محض است!!

🔹در حالیکه ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا با یک کشور دیگر میداند ، از نظر مخالفان ایرانی برجام هم این توافق کمتر از ترکمنچای نیست .
اسرائیل و عربستان آنرا بدترین توافق برای امنیت ملی خود میدانند ، تندروهای وطنی هم برجام را در ضدیت کامل با امنیت ملی ایران می‌دانند.

🔹اگر چه به ظاهر بین مخالفان سرسخت داخلی و خارجی برجام هیچ سنخیت و ارتباط معناداری بجز تشنه به خون هم بودن وجود ندارد، اما در مخالفت سرسختانه با این توافق کاملاً با هم هماهنگ ، یکدل و هم جهت هستند و برای عقیم کردن آن از انجام هیچ کاری رویگردان نیستند. جالب اینکه ما با اسرائیل بجز در مورد مخالفت با برجام در هیچ موردی حتی به اندازه سر سوزنی توافق نداریم.

🔹ترامپ، جمهوری خواهان، اسرائیل و عربستان معتقدند ایران در این توافق کلاه گشادی سر آمریکا گذاشته در مقابل تندروهای انقلابی، رسانه ملی و کیهان به جد عقیده دارند که این آمریکاست که سر ایران کلاه گذاشته است.

🔹در حالیکه آمریکا با قبول هزینه زیاد اخلاقی و سياسي با پشت پا زدن به پیمانی که به همراه قدرتهاي جهاني و سازمان ملل آنرا امضاء كرده یک جانبه از برجام خارج شده ، ایران هنوز سه سال بعد از خروج آمریکا از این توافق با وجود قرار گرفتن در موضع برتر اخلاقی ، از فرصت طلایی خروج آمریکا استفاده نکرده تا خود را بزعم دلواپسان وطنی از شر این توافق خسارتبار رها سازد.

🔹در حالیکه نطفه برجام در دو سال پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد با تصمیم نظام بسته شد و بعد از امضاء توسط شوراي امنيت ملي، مجلس نهم با اكثريت مطلق اصولگرا و شوراي نگهبان مهر تاييد خورده ، ولي از دید رسانه ملي و مخالفان داخلي ، در اين ميان فقط سر روحاني و ظريف كلاه رفته که نخوانده آنرا امضاء كرده اند ، اما چرا بقیه ارکان قدرت و مقامات عالیه نظام نخوانده تایید کرده اند ، عزیزان دلواپس هیچ توضیحی نمی‌دهند.

🔹در حاليكه براساس برنامه هاي صدا و سيما آمريكا از طريق ” گروه بين المللي بحران ” كل طرح برجام را از قبل نوشته و روحاني و ظريف ساده لوح آنرا چشم بسته قبول و امضاء كردند، سريالي پرخرج به نام گاندو ساخته كه اثبات ميكند شمار فراوانی جاسوس آمريكا در هيئت مذاكره كننده ايراني بوده اند، اینکه چرا حالا که از اول کل برجام نقشه آمریکا بوده پس دیگر چه نیازی به جاسوس در هيئت ايراني داشته، فقط خدا می‌داند.

🔹در حالیکه همین حالا گروهی بعنوان نماينده رسمی ایران با هزینه بیت المال در اروپا در حال مذاکره با ۱+ ۵ برای احیای برجام هستند ، همزمان گروهی دیگر در صدا و سیما با هزینه همان بیت المال در حال برنامه سازی برای برهم زدن برجام هستند .

🔹برجام چه به نتیجه برسد و چه نرسد بعنوان یک نمونه ، آینه تمام نمایی از تضادهای عجیب و غریب شيوه حكمرانی ماست و بخوبی نشان می‌دهد که چرا هیچ مشکلی از مشکلات بیشمار ما حل نمی‌شود بلکه روز به روز بر عمق و تعداد آنها افزوده می‌شود . حکایت ایران امروز ما مثل قایقی است که دو سرنشین آن در جهت خلاف هم پارو میزنند .

غلامرضا مصدق

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *