۱)حقیقی ها روز شنبه خبهمن، وپاسار، ورازی، درازک، حسینا، تیپیکو، کروی، جم پیلن خریدند. حقوقی ها وسپهر، فولاد، شستا، وتجارت، فملی، کاوه خریدند.

۲) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه در نمادهای دیران، ومعادن، ساینا، دتماد، کخاک، فاذر، شنفت، پترول، شاملا، تماوند، گزارش جدید به کدال رسید.

۳) نرخ سود بین بانکی ۹ اردیبهشت برابر با ۱۹٫۵۷درصد بود. هفته قبل ازان نرخ ۱۹٫۷۶درصد و دو هفته قبل ۱۹٫۸۲درصد بوده است.

۴) غگلپا، رانفور، خچرخش سهامداران را به مجع سالانه دعوت کردند.

۵) ارزش معاملات خرد روز شنبه ۲٫۷۸همت بود. خروج پول حقیقی از سهام ۵۸۵میلیارد تومان. ورود پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت ۵۶میلیارد تومان.

۶)  دلار حواله سنا ۲۲٫۷۰۹ تومان. اسکناس تهران ۲۲٫۷۵۰ تومان.

۷) در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۴۶۰میلیون ريال، استایرن منومر پارس ۲۶۸میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۵۱میلیون ريال، اوره ۶۰٫۶ میلیون ريال، بنزن بوعلی ۲۲۰میلیون ريال، PET شگویا ۳۶۱-۳۸۵ میلیون ريال، پلی پروپیلن ۴۰۵-۴۴۳ میلیون ريال، تیرآهن ۱۲۸میلیون ريال، میلگرد ۱۲۳میلیون ريال، شمش آلومینیوم ۵۶۵میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۷۴میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۲میلیون ريال، ورق گالوانیزه لوازم خانگی ۲۶۲میلیون ريال.

**صنایع و شرکت ها

۸) تسعیر ارز بانک ها بر اساس دلار ۱۵٫۹۰۰ و یورو ۱۹٫۰۰۰ تومان اعلام شد که دلاری ۴۴٫۵درصد رشد داشته اما یورویی رشد بیشتری داشته است. بانک های ملت، تجارت، وپاسار، ونوین، وخاور، سامان تراز ارزی مثبت دارند اما بر اساس گزارش ۱۲ماهه می توان گفت که آن میزان تراز مثبت با چه تغییری مواجه بوده است.

۹) طی روز جاری، تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن خصوصی و دولتی در بورس کالا اقدام به عرضه کنسانتره سنگ آهن خواهند کرد. این اولین باری است که چادرملو هم وارد گود شده و قصد عرضه دارد. انجام معامله می تواند پالس مثبت و با اهمیتی برای واحیا، کنور، کچاد، کگل، کگهر، ومعادن، وامید، وسپه باشد.

۱۰) عراقچی می گوید ” تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود دارد.”

۱۱) پیزد توانست وام ارزی خود را ريالی کند. این وام ۱۸درصد و با سررسیدهای پرداخت ۶ماهه است.

۱۲) شورای رقابت تصمیم به افزایش قیمت خودرو دارد و قرار است در جلسه‌ای که دوشنبه این هفته برگزار می‌شود، قیمت نهایی خودرو‌ها را اعلام کند.

۱۳) صنعت و معدن در مطلبی نوشت ” میانگین قیمت ۵ ساله‌ی وکیوم باتوم فوب خلیج فارس در حدود ۲۳۸ دلار بوده و قیمت گزارش شده‌ی این محصول در هفته اخیر ۲۷۲ دلار بوده است. میانگین قیمت ۵ ساله‌ی نفت سفید فوب خلیج فارس در حدود ۵۲۴ دلار بوده و قیمت گزارش شده‌ی این محصول در هفته اخیر ۵۲۰ دلار بوده است.”

۱۴) دولت چین قانون بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان فولاد را حذف کرد و مالیات بر واردات مواد اولیه تولید فولاد را به صفر کاهش داد. بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌ی صادرات ۱۴۶ قلم از محصولات فولادی حذف خواهد شد. اقدامی که بازار از اواسط زمستان ۲۰۲۱ انتظار آن را می‌کشید.

۱۵) معدن۲۴ دلایل رشد آلومینیوم را ” تقاضای بالا بخصوص در بخش ساخت و ساز و اتومبیل سازی، محدودیت عرضه ی چین به دلیل اهداف انتشار کم کربن، بهبود شرایط روانی ناشی از کرونا، می داند”

۱۶) واردات سنگ آهن چین در ماه مارس امسال پس از چهار ماه مجددا به بالای صد میلیون تن رسید.

۱۷) شاخص حمل دریایی بالتیک همچنان رکوردهای جدیدی بر جا می‌گذارد. در هفته گذشته، در پی افزایش قیمت نفت و رشد تقاضا برای کشتی های سوپرامکس و کیپ سایز، هزینه حمل دریایی مجددا افزایش یافت. انتظار می‌رود در هفته آینده نیز شرایط مشابهی بر بازار حمل حاکم باشد. هزینه اجاره روزانه کشتیهای سوپرامکس برای مسیر خلیج فارس به شرق آسیا حوالی ۳۲۰۰۰ دلار گزارش می‌شود که رشد ۳۰ درصد طی دو هفته اخیر داشته است.

۱۸) در نظرسنجی رویترز از ۴۹ تحلیلگر پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۶۴ دلار و ۱۷ سنت می رسد که بالاتر از پیش بینی ۶۳ دلار و ۱۲ سنت در ماه گذشته و ۶۲ دلار و ۳۰ سنت میانگین قیمت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون است.

۱۹) راه‌اندازی دو واحد جدید پلی‌پروپیلن در کره جنوبی باعث افزایش تقاضا برای ماده اولیه پروپیلن و کاهش مواد در بازار شده است. بهای پروپیلن CFR چین و FOB کره برابر با ۱۰۷۵ دلار در هر تن ارزیابی شد.

۲۰) بازار متانول چین همچنان با محدودیت دسترسی به محموله‌های لحظه‌ای و موجودی کم در سواحل شرقی و جنوبی چین دست و پنجه نرم می‌کند، اما فعالیت تجاری در طول هفته پر جنب و جوش بود و حداقل ۳ محموله ۵ هزارتنی برای بارگیری در ماه می معامله شد. رنج قیمت این محموله‌ها ۳۲۷-۳۳۰ دلار در تن CFR چین بود. هلدینگ متانول که یکی از شرکت‌های تابعه گروه سوئیسی پرومان می‌باشد، از اول آوریل به دلیل انقضای توافق‌نامه گازرسانی با شرکت ملی گاز ترینیداد ناچار به تعطیلی دو واحد خود با ظرفیت تولید بیش از ۲ میلیون تن متانول در سال شد.

*اقتصادی

۲۱) بحران Covid-۱۹ هند، تقاضا برای سوخت حمل و نقل را به کمترین مقدار در چند ماه گذشته رسانده است. بر اساس اطلاعات اولیه مقامات مطلع، فروش بنزین مورد استفاده در اتومبیل ها و موتورسیکلت ها در ماه آوریل، به ۲.۱۴ میلیون تن کاهش یافت و به کمترین میزان از ماه آگوست رسید. فروش گازوئیل، نسبت به ماه فوریه، بیشتر بود.

۲۲) محمد ناطقی، اقتصاددان می گوید ” مردم در شرایطی که پیش بینی تورمی دارند برای حفظ کردن سرمایه و دارایی شان، شروع به سرمایه گذاری در بازار‌های مالی مانند بورس، ملک، خودرو، طلا می‌کنند، اما به این نکته دقت ندارند که با سرازیر شدن سرمایه و دارایی‌های اکثر جامعه به بازار‌های مالی، حباب درست می‌شود که دیر یا زود این تورم خودساخته و حباب می‌ترکد. بورس به عنوان یک بازار مالی با بیشترین ظرفیت پذیرش آحاد ملت، سال گذشته دچار همین بحران شد. مردم با انتظار خود از تورم به بورس پناه آوردند، اما حجم بالای ورود نقدینگی به بورس و بی توجهی دولت، زمینه حبابی شدن آن را رقم زد، چون دولت به اندازه ورودی سرمایه مردم به آن‌ها سهام نفروخت پس از آن اکنون که باید از رکود بازار جلوگیری کند هیچ کاری نمی‌کند. تصمیمات دولت اصلی‌ترین عامل شکل گیری شرایط فعلی است. دولت هم در زمان رشد فزاینده بازار، هم در دوران سقوط بازار می‌تواند تصمیمات بهتری برای خروج از شرایط پیش رو بگیرد.”

۲۳) کره جنوبی آماده افزایش واردات نفت خام این کشور در سه‌ماه دوم امسال است.

۲۴) آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۴۳.۷ درصدی مانده سپرده‌ها و ۴۸.۱ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان دی ماه ۹۹ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد.

۲۵) مدیر مالی شرکت توتال فرانسه در یک کنفرانس تلفنی خطاب به تحلیلگران اعلام کرد این شرکت نفتی در حال حاضر به دلیل عدم‌اطمینان در مورد تحریم‌های ایران، فعلا قصد بازگشت به این کشور را ندارد.

*سیاسی

۲۶) بلومبرگ می گوید ” در مذاکرات وین، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند و همچنین در ازای تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های شرکتها نیز برداشته خواهند شد.”

۲۷) واکنش اروپایی ها به مذاکرات مانند آمریکا و روسیه گرم نبود. مقام ارشد اروپایی می گوید “پیشرفت‌های متوسطی در سومین هفته مذاکرات برجام حاصل شد.”

۲۸) دیپلمات روس می گوید “هدف به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام طی سه هفته آینده است.”

۲۹) عراقچی می گوید ” مي‌توانم بگويم كه مباحث هم در حوزه‌هاي مورد اختلاف و هم در حوزه‌هاي مورد توافق به يك پختگي رسيده است. بحث ها روشن تر، فاصله ها دقيق تر و اختلاف ها شفاف‌تر شده است.”

۳۰) عارف در انتخابات حضور خواهد یافت.

۳۱) امروز عصر ساعت ۱۸ رهبری با مردم به صورت زنده صحبت می کند. در خبرها آمده ” رهبر انقلاب اسلامی در یک سخنرانی تلویزیونی با مردم سخنان مهمی ایراد خواهند کرد.”

۳۲) حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران می گوید “فکر می کنم FATF و برجام در دولت روحانی حل می شود و کشور در یک شرایط معمولی و روابط روان تحویل دولت بعدی می شود.”

۳۳) پارلمان اروپا پیشنهاد داد در صورت حمله روسیه به اوکراین، خرید نفت و گاز از مسکو متوقف و ارتباط آن با شبکه سوئیفت (SWIFT) قطع شود.

ولید هلالات

#بازار   #بورس   #دلار   #سهام

نرخ سود بین بانکی / نرخ سود بین بانکی / نرخ سود بین بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *