۱) دلار حواله سنا ۲۲٫۷۷۶ – ۲۲٫۲۷۶ تومان. اسکناس تهران ۲۱٫۶۰۰ تومان.

۲) در بورس کالا روز دوشنبه، پلی پروپیلن شازند ۴۳۱میلیون ريال. پلی پروپیلن جم پیلن ۳۹۳-۴۲۴میلیون ريال. PVC شغدیر ۳۲۱میلیون ريال، اسلب فخوز و هرمز ۱۷۱میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۲۳۰میلیون ريال، شمش ۱۲۰میلیون ريال، ورق گرم مبارکه ۲۰۲میلیون ريال!!

۳) شغدیر، جم پیلن، وبوعلی، دکیمی، بیمه پارسیان، وسپهر، اپال، غمینو، دزهراوی، خچرخش، رانفور، کسعدی، غگلپا، کزغال، سیدکو، سصوفی، سخزر، شدوص، ددام، غگلستا، زملارد، پرداخت، توریل، پسهند، ارفع … سهامداران خود را جهت برگزار مجمع تقسیم سود دعوت کردند. شما می توانید در گزارش کدال هر نماد، سایتی که جهت مشاهده زنده مجمع وجود دارد را ببینید.

۴) ارزش معاملات خرد روز دوشنبه ۱٫۵۷همت گزارش شد. خروج پول حقیقی ۳۲۱میلیارد توماتن و ورود پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت ۵۳میلیارد تومان بود.

۵) حقیقی ها وپاسار، دماوند، حسینا، وساخت، سمازن، وپخش، شگویا، تیپیکو، جم خریدند. حقوقی ها فولاد، وسپهر، فملی، وبملت، بپاس، سیتا.

۶) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه نمادهای وسنا، وحافظ، زقیام، قثابت، غدشت، بنیرو، خمحور، ملت، ولیز، ولراز، دقاضی … گزارش جدید به کدال رسید.

**صنایع و شرکت ها

۷) مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی می گوید “برای خرید عمده سهام عدالت در بورس،‌ صندوقی در حال تشکیل است که مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارد و این صندوق توسط چند موسسه در بازار شروع به کار خواهد کرد.”

۸) ونوین اعلام کرد ۲۶۲ میلیون یورو تراز ارزی مثبت دارد.

۹) نماد دفرا توانست ۲۳درصد افزایش نرخ برای محصولات خود دریافت کند.

۱۰) قیمت خودروهای داخلی ۸٫۲-۸٫۹ درصد افزایش یافت.

۱۱) وزمین می گوید تغییرات نرخ ارز تاثیری بر سود و زیان این بانک ندارد. سرمایه می گوید تسعیر ارز با نرخ بالاتر، زیان بانک را افزایش می دهد. وپارس گفته این رویداد قطعا برای بانک پارسیان آثار مثبت دارد. وآیند و دی گفتند تاثیر خاصی ندارد.

۱۲) دبیرکل انجمن کشتیرانی می گوید “فشارهای امریکا باعث شد شرکت‌های کشتیرانی خارجی، به اجبار بنادر ایران را ترک کنند، گفت: در صورت احیای برجام، تمامی خطوط بزرگ کشتیرانی به بنادر ایران بازخواهند گشت.” (حتاید و حسینا)

۱۳) از شنبه ۱۸ اردیبهشت برای ۱۳ نماد #فارس #همراه #فملی #فولاد #وبصادر #وبملت #وتجارت #شپنا #شتران #شبندر #خساپا #خودرو #اخابر اوراق اختیار فروش تبعی، عرضه خواهد شد. صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت خریدار این اوراق خواهند بود.

۱۴) دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کوچک از افزایش تا ۲۵ درصدی قیمت این دسته از لوازم‌خانگی خبر داد.

۱۵) شمش در CIS به ۶۱۵دلار هر تن رسید. سنگ آهن نیز ۱۸۹دلار است.

۱۶) نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به اینکه افزایش قیمت این هفته سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضای شکل گرفته در بازار تعیین شده بود، گفت “در حال حاضر، به سمتی می‌رویم که کمبود سنگ آهن در بازار بیش از پیش به چشم می‌آید و تشدید می‌شود و طبیعتاً، روی قیمت هم اثرگذار خواهد بود.”

۱۷) مجتمع فولاد سبا، زیرمجموعه فولاد مبارکه رکورد تولید روزانه کلاف گرم به میزان ٥١٢٣ تن در تاریخ ١٣ اردیبهشت ماه ١٤٠٠ به ثبت رساند.

۱۸) تانگشان قلب توليد فولاد چين به منظور كاهش ٤٠٪؜ آلودگي ملزم به كاهش ٣٠-٥٠٪؜ توليد طي مارچ تا پايان سال ٢٠٢١ گرديد. هزينه ي تبديل بيلت به ميلگرد در واحدهاي موردي در حدود ٢٠٠-٢٥٠ يوان/ تن است.

۱۹) در ماه آوريل شاخص PMI صنعت فولاد چين با كاهش ٢.٥٪؜ ماهانه به ٤٥.٤٪؜ رسيد.

۲۰) پلنر می گوید “هزینه تولید فولاد در چین در حال کم کردن فاصله خود با قیمت بیلت می‌باشد و احتمالا طی دوره پس از تعطیلات این اختلاف را جبران نموده و مجددا به بالای قیمت بیلت باز خواهد گشت. در این بین این امکان نیز وجود دارد که بهای بیلت نیز کمی اصلاح نماید، در غیر اینصورت بایستی شاهد قیمت سنگ آهن بالای ۲۰۰ دلار/تن سی اف آر چین باشیم.”

۲۱) در خصوص اوره، تجارت نفت نوشت ” انتظار می رود خرید هندی ها در تندر هفته اول ” می ” بیش از ۱٫۵ میلیون تن باشد. کاهش سطح تولید در هند نیاز به واردات را افزایش داده است. انتظار می رود قیمت ها در سطوح ۳۸۰ دلار CFR هند باشد. پیشنهادات در منطقه خاورمیانه در محدوده ی ۳۳۰ تا ۳۵۰ دلار بود. تولیدکنندگان خاورمیانه به دلیل انتشار تندر هندی ها آسوده خاطر بودند و به دنبال شرکت در تندر هند هستند. قیمت های فوب ایران بدون تغییر نسبت به هفته گذشته ۲۷۵ تا ۲۸۰ دلار گزارش شد.

۲۲) امیر صباغ نوشت “آمار اکتشافات معادن جدید مس، نشان میده که برغم انتظار رشد تقاضا، از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، عملا ذخیره بزرگی در دنیا پیدا نشده است. این موضوع باعث محدودیت عرضه در آینده شده و لذا برخی موسسات از جمله GoldmanSachs پیش بینی خود از قیمت مس طی ۴ سال آتی را به مرز ۱۵۰۰۰ دلار افزایش داده اند”

۲۳) معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که تاکنون دو هزار ۱۷۰میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده، گفت “در راستای حمایت بیشتر از تولید زنجیره تامین و رفع موانع، در سال جاری شش هزار میلیارد تومان اوراق منتشر و در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت. این روش سبب صرفه جویی و کاهش هزینه تامین مالی در زنجیره تامین خواهد شد.”

*اقتصادی

۲۴) داده‌های بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که با وجود اجرای ناقص قانون جدید چک، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال ۹۹ برای اولین بار در چند سال اخیر تک رقمی شده است.

۲۵) سخنگوی دولت می گوید “بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.”

۲۶) همتی می گوید ” بانک مرکزی بدور از هیجانات غیر منطقی و بصورت تدریجی متناسب باعوامل مؤثر برعرضه وتقاضای ارز دربازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد.”

۲۷) تا ۲ ماه آینده نخستین محصول اسپوتنیک تولید داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ خواهد شد.

۲۸) در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه ۷ پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با إصلاحات جزیی به تصویب رسید. صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد.

۲۹) جانت یلن، وزیر دارایی آمریکا می‌گوید جهت جلوگیری از داغ شدن زیاد اقتصاد ممکن است نرخ ها افزایش یابند.”

۳۰) صندوق بین‌المللی پول در گزارشی می گوید “بخش نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ رشد ۴.۱ درصدی را ثبت خواهد کرد.”

۳۱) سیگنال وزیر خزانه‌داری آمریکا برای افزایش نرخ بهره باعث فشار فروش بر رمزارزها شد.

۳۲) عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک گفت که قیمت های نفت خام در ماه های آینده حدود ۶۵ دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند و اعلام کرد که در نظر دارد سهام شرکت Exxon Mobil را در یکی از بزرگترین زمینه های جهان خریداری کند.

۳۳) سینوپک پیش بینی می کند که تقاضای گاز چین به ۳۵۰ میلیارد تا ۳۶۰ میلیارد مترمکعب در سال جاری افزایش یابد ، ۹ تا ۱۲درصد بیشتر از برآورد مصرف این شرکت در سال ۲۰۲۰٫ این رشد ناشی از تقاضای بخشهای گازی و صنعتی خواهد بود.

۳۴) شاخص PMI بخش تولید آمریکا (ISM) بر خلاف انتظار ۶۵، رقم ۶۰٫۷ را در ماه آوریل نشان میدهد که نشان از تداوم بحران در بخش تولید و ساخت در آمریکا دارد! همزمان شاخص تورم تولید رقم ۸۹٫۶ را نشان میدهد که بالاتر از انتظار ۸۶٫۱ اقتصاددانان است!

۳۵) رئیس فدرال رزرو دالاس، رابرت کاپلان می گوید “سیاست فدرال رزرو یک دلیل برای افزایش ارزش دارایی ها می باشد. قرائت های تورمی بالاتری را نسبت به آنچه دیده شده خواهیم دید که تورم را تا انتهای سال در ۲.۲۵٪ قرار می دهد.”

۳۶) رئیس فدرال رزرو سن فرانسیسکو ماری دالی می گوید “پیش بینی می کنم پیش از افزایش نرخ های بهره طرح خرید اوراق با کاهش مواجه شود اگرچه راه طولانی تا انجام چنین اقدامی داریم.”

۳۷) شاخص بخش تولیدیPMI انگلستان در ارزیابی نهایی ماه آوریل که انتظارات بازار برای آن مطابق عدد قبلی ۶۰.۷ بود به عدد ۶۰.۹🔺 رسید.

۳۸) رئیس فدرال رزرو ایالات متحده جیروم پاول می گوید اقتصاد ایالات متحده پیشرفت کرده است اما هنوز از خطر خارج نشده است.

۱۵ اردیبهشت

ولید هلالات

#بازار   #بورس   #دلار   #سهام   #بانک

دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *