۱) دلار حواله سنا ۲۱٫۵۲۸ – ۲۱٫۷۳۲ تومان. اسکناس تهران ۲۱٫۳۵۰ تومان.

۲) در بورس کالا روز شنبه، اوره ۶۲میلیون ريال، شمش فایرا ۵۷۸میلیون ريال، ورق گالوانیزه لوازم خانگی ۲۶۳میلیون ريال معامله شد.

۳) نرخ بازار بین‌بانکی ۱۹٫۵۶درصد گزارش شد. ابتدای سال ۱۹٫۹درصد بود و هفته قبل ۱۹٫۵۷درصد است.

۴) در پایان بازار روز شنبه ۳۱نماد مثبت و ۵۸۶نماد منفی بودند. ۲۸نماد صف خرید و ۵۰۳نماد معادل ۸۲درصد بازار صف فروش بود. ارزش صفوف فروش ۷٫۵همت گزارش شد.

۵) ارزش معاملات خرد ۱٫۹۹همت. خروج پول حقیقی ۴۳۸میلیارد تومان. ورود پول حقیقی به صندوق درآمد ثابت ۸۲میلیارد تومان.

۶) حقیقی ها وپاسار، ساراب، جم پیلن، تماوند، حق تقدم کگل، آریا خریند. حقوقی ها شستا، وسپهر، وتجارت، وگردش، وپارس، میدکو، شپنا خریدند.

۷) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه فاراک، غگیلا، ورفاه، دامین، فروی … گزارش جدید به کدال رسید.

۸) قاسم، ساوه، بکهنوج، همراه، وایران، فروی، ولملت، سیلام، رتاپ دعوت به مجمع تقسیم سود کردند.

**صنایع و شرکت ها

۹) پارسیس تحلیل می گویند “ارزش بازار ذوب آهن اصفهان به کمتر از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. بازدهی از سقف تاریخی: منفی ۷۳ % ، بازدهی از سقف شاخص: منفی ۷۱ % ، بازدهی از ابتدای دی ماه : منفی ۲۷ % ، بازدهی از ابتدای ۱۴۰۰: منفی ۲۵ % بوده است.

۱۰) مدیرعامل شدوص به یک نکته تحلیلی در مجمع اشاره کرد. وی گفت “مقایسه وضعیت رقبا از جمله مجموعه شصدف نشان می دهد که حاشیه سود حاصل شده این مجموعه با توجه به تکنولوژی بالاتر نسبت به شدوص حدود ۲۱ درصد بود که شدوص با تکنولوژی پایین، به حاشیه سود ۲۰درصد رسید و واقعا این امر یک شاهکار بود که حاصل افزایش بهره وری و خرید به موقع است.”

۱۱) با وجود تصویب افزایش ۱۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، ظاهراً خودروسازان به افزایش ۹ درصدی قیمت محصولاتشان رضایت نداده و در حال نامه نگاری و رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو هستند.

۱۲) رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “انتخابات مجامع استانی سهام عدالت باید ابطال شود.”

۱۳) روز گذشته اوراق تبعی ها از سوی صندوق های درآمد ثابت با تقاضای خوبی همراه شدند. سود تضمینی این روش ۲۱درصد برای صندوق ها است ضمن اینکه با آزادسازی منابع برای صندوق توسعه، منجر به تقویت طرف تقاضا در بازار می شود.

۱۴) شرکت «کلونیال پایپلاین» بزرگترین شرکت خط لوله انتقال سوخت و محصولات پالایشی در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف حمله سایبری قرار گرفته است. پس از این حمله، شرکت «کلونیال پایپلاین» شبکه انتقال خود را به طور کامل تعطیل کرده است. (کاهش موقت طرف عرضه)

۱۵) صنعت و معدن می گوید ” قیمت pvc آسیا ۲۰ – ۳۰ دلار در هفته منتهی به ۵ می تحت تاثیر کاهش تقاضا برای موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا کاهش یافت. Pvc چین با ۲۰ دلار کاهش به ۱۴۲۰ دلار رسید و pvc هند با ۳۰ دلار کاهش به ۱۵۹۰ دلار رسید.”

۱۶) استایرن در چین بعد از تعطیلات وبازگشت خریداران روند صعودی خود را حفظ کرده و قیمت ۱،۳۰۵ دلار را بر حسب سی اف ار چین ثبت نمود.

۱۷) قیمت اتیلن در آسیا در هفته گدشته تغییری نداشته و در قیمت ۱۰۵۰ دلار ثبات داشته است که ناشی از تقاضای ضعیف تولید کننندگان محصولات پایین دستی بخصوص محصول منو اتیلن گلایکول می باشد. قیمت پلی اتیلن سبک خطی چین در هفته گذشته با افت ۳۰ دلاری از ۱۰۹۰ به ۱۰۶۰ دلار رسید.

۱۸) مدیر گندله سازی کگل خبر داد که این شرکت بدون نیاز به طرف خارجی و با تکیه بر مهندسان خود توانسته بزرگترین شات‌دان و تعمیرات اساسی گندله‌سازی منطقه را انجام دهد.

۱۹) در ماه آوريل امسال چين ٩٨.٥٦٦ ميليون تن سنگ آهن وارد كرد كه نسبت به مارچ امسال با ١٠٢.١٠٩ ميليون تن ٣.٤٪؜ كاهش دارد. طوفان هاي گرمسيري سروجا و كاهش حمل بار از استراليا عامل افت واردات در ماه آوريل مي باشد.

۲۰) پلنر خبر داده که “تجار در حال سنجش بازار براي افزايش قيمت بيلت ايران به ٧٠٠-٧١٠ دلار/ تن CFR چين هستند، فولادسازان بزرگ ايراني نيز اهداف قيمتي خود براي مزايده هاي پيش رو را به سطوح قيمتي بالاتري افزايش دادند، رزروهاي اخير بيلت CIS در سطح ٧١٥ دلار/ تن CFR چين قرار داشتند.”

۲۱) مدیر بهره‌برداری شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان با اشاره به اجرای برنامه‌های پرشمار رفع موانع و گلوگاه‌های تولید، گفت “در نخستین ماه سال، تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات از مرز ۱۰۷ هزار تن گذشت.”

۲۲) در هفته اخیر، قیمت متانول چین به علت مثبت شدن فضای بازار به دلیل رشد قیمت‌ها در پایین‌دست و افزایش تقاضا پس از تعطیلات محلی، صعودی شد. (توجه کنیم که متانول از معدود کالاهایی است که نسبت به قیمت های قبل از کرونا، رشد کمتری داشته در حالی که نفت بسیار رشد کرده است.)

۲۳) نظرسنجی اخیر آرگوس نشان داد تولید ایران ماه میلادی گذشته به میزان ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز رسید و ایران از کویت پیش افتاده و چهارمین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک شد.

۲۴) نفت بهارات (BPCL) در ماه جاری تولید پالایشگاه های بمبئی با ۲۴۰،۰۰۰ بشکه در روز و کوچی با ۳۱۰،۰۰۰ بشکه در روز را کاهش داده است. (کرک اسپردها در وضعیت خاصی هستند که باعث می شود نتوان به آن ها به عنوان یک فاکتور بلند مدت نگاه کرد)

*اقتصادی

۲۵) به پرداخت ملت در مجمع گفته “قرار است به جای واریز سهمیه سوخت برای خودرو، سوخت به افراد اختصاص پیدا کند” مدیرعامل در این مجمع، کرونا را یک عامل منفی برای این صنعت دانسته چون صنوف تعطیل می شوند لذا باید توجه کنیم که پساکرونا، این صنعت درآمد بهتری باید داشته باشد.

۲۶) طی یک ماه آینده ۹ میلیون دز واکسن توسط هلال احمر وارد کشور خواهد شد. ۷۰ درصد آمار فوتی‌ها با واکسینه کردن سالمندان کاهش می‌یابد.

۲۷) فرزانی، کارشناس ارشد پولی و بانکی می گوید “در صورت پذیرش رسمی رمزارزها، مدیریت آن با ابزار سیاست‌های پولی کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. به همین دلیل بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها، هنوز در برابر پذیرش رمزارزها مقاومت می‌کنند.”

۲۸) بانک سرمایه گذاری گولدمن ساکس گفته که طلا در آینده ای نزدیک به مرز ۲۰۰۰$ و بالاتر صعود خواهد کرد

*سیاسی

۲۹) نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی می گوید “همانطور که اتحادیه اروپا به درستی در خبرگزاری‌ها اعلام کرده است، شرکت کنندگان در مذاکرات وین به رایزنی ادامه می‌دهند. در این میان بازگشت احتمالی آمریکا به این توافق نیز بحث می‌شود. به این منظور آمریکا باید به تعهد کامل به توافق برجام براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازگردد.”

۳۰) عراقچی می گوید “ایران ممکن است همکاری با بازرسان آژانس را تمدید کند. امیدواریم مذاکرات جاری وین چنان پیشرفت کند که نیازی به تمدید ضرب الاجل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ( ۱۵ می، ۲۵ اردیبهشت) نباشد. (این نکته بسیار مهمی است. در واقع ایران حین مذاکرات قصد ندارد ضرب العجل ۳ماهه را اجرا کند، این یعنی مذاکرات می تواند بدون نگرانی، تا حصول توافق ادامه یابد)

۳۱) رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید ” سوم خرداد دوربین‌های آژانس خاموش می‌شود.”

۳۲) خبرنگار العربیه گزارش داد یک مقام حقوقی ایرانی به مذاکرات وین برای احیای برجام پیوسته و انتظار می‌رود حضور این مقام وزارت امور خارجه ایران برای تنظیم توافق‌ باشد.

۳۳) ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.

۳۴) سعید محمد در نشست خبری گفت ” تا دیشب که من پیگیر بودم؛ آیت‌الله رییسی نه تصمیم به ورود به انتخابات ۱۴۰۰ گرفته اند و نه اذن ورود از رهبری گرفته اند.”

موفق باشید. بخش دوم ۱۹ اردیبهشت

ولید هلالات

دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *