***قوانین دامنه نوسان و حجم مبنا از ۲۵ اردیبهشت، شنبه هفته آتی اجرایی می شود.

۱) حقیقی ها در روز یکشنبه حق تقدم دارو، دماوند، آریان، ساراب، حق تقدم هجرت، لوتوس، بوعلی و پارتا خریدند. حقوقی ها وپاسار، وتجارت، وبصادر، فولاد، شستا خریدند.

۲) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه بزاگرس، حسینا، وبانک، وخاور، وبیمه، فولاد گزارش جدید به کدال رسید.

۳) در پایان روز یکشنبه، ۵۰۸نماد صف فروش، ۲۷نماد صف خرید بودند. ارزش صفوف فروش ۷٫۴همت بود. ۵۸۳نماد معادل ۹۶درصد بازار صف فروش بود.

۴)ارزش معاملات خرد روز گذشته ۱٫۹۶همت بود. خروج پول ۷۵۱میلیارد تومان و ورود پول حقیقی به درآمد ثابت ۱۶۸میلیارد تومان ثبت گردید.

۵)دلار حواله سنا ۲۱٫۱۲۴ – ۲۱٫۳۱۶ تومان. اسکناس تهران ۲۱٫۷۵۰ تومان.

۶)در بورس کالا، اسلاک واکس بر اساس گرید ۱۳۵-۱۸۰ میلیون ريال. بیلت فایرا ۶۱۳میلیون ريال، شمش فایرا ۵۷۴میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن ۲۴میلیون ريال، کاتد مس ۲٫۲۴۱میلیون ريال، لوب کات ۹۳-۱۰۲ میلیون ريال.

**صنایع و شرکت ها

۷) در بورس شانگهای ورق گرم ۶درصد مثبت خورد و سقف روزانه را زد!

۸)فولاد مبارکه با تمدید مجوز افزایش سرمایه، بر اساس رای مجمع تا ۲۲ خرداد فرصت گرفت تا افزایش سرمایه از محل سود انباشته را اجرایی کند.

۹) دامنه نوسان متقارن و ۵درصد شد. حجم مبنا برای شرکت هایی که سرمایه آن ها کمتر از ۲۰میلیارد سهم است، ۰٫۰۰۰۴*تعداد سهام شرکت است به شرطی که کمتر از ۱٫۵میلیارد تومان نباشد. پیش ازین کف ارزش حجم مبنا ۵میلیارد تومان بود که بر این اساس شرکت های متوسط و کوچک با کاهش حجم مبنا مواجه می شوند.

۱۰) در مجمع سصوفی مدیرعامل گفت “در حالی که با مشقت مجوز صادرات به روسیه را گرفته‌ایم و بعد از صادرات ۳ هزار تن از ۱۲ هزار تن جلوی صادرات ما را گرفته‌اند. تولید سیمان و کلینکر نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته اما باید بهتر شود و تولید به ظرفیت اسمی برسد. قیمت سیمان مجد در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد چراکه ما افزایش ۹۳ درصدی در هزینه ها داشتیم و هنوز فاصله بین سیمان و فولاد زیاد است.”

۱۱) مدیرعامل سخزر می گوید “شرکت سیمان خزر پس از ۱۰ سال موفق شد یک میلیون تن سیمان را در سال مالی ۹۹ تولید کند که معادل ۸۲ درصد ظرفیت اسمی شرکت است که این عدد ۵ پله بالاتر از میانگین صنعت است.”

۱۲) کویر در افشای الف خبر از مالکیت بر چند شرکت با فعالیت های مختلف داده است.

۱۳) کلیه تسهیلات معوق بانکی شرکت پلی اکریل و شرکتهای تابعه، با پرداخت حصه نقدی۷٫۵% و مابقی اقساط ۶۰ ماهه و بخشودگی جرائم و وجوه التزام تعیین تکلیف گردید و آثار دقیق ناشی از مصوبه مذکور متعاقبا اعلام خواهد شد.

۱۴) امیر صباغ می گوید “شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل FAO برای یازدهمین ماه متوالی صعودی است و در ماه قبل (آوریل) به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۰ رسیده و فاصله اندکی تا رکورد سال ۱۹۷۵ میلادی دارد. یک تورم بزرگ در حوزه قیمت مواد غذایی در راه است و تعداد موقعیت خرید آن صعودی و سیگنال ورود سرمایه می‌دهد.” (این پیام مهمی برای اوره است. انتظار می رفت اوره تا ۳۰۰دلار اصلاح کند اما خیلی سریعتر از انتظار به اصلاح پایان داد. همکنون به صورت سنتی، ضعیف ترین ماه های اوره طی می شود چون اوره در جهان از مارس تا آگوست اصلاحی می شود.)

۱۵) مهرداد کریمخانی می گوید “بیشتر بیلت سازان ایران پس از چندین معامله در اواخر آوریل ترجیح دادند که هفته آغازین ماه مِی را خارج از بازار بمانند ولی انتظار می‌رود که هفته جدید پر رونق‌تر دنبال شود چرا که تولیدکنندگان دور جدیدی از فروش محصولات خود را آغاز خواهند کرد. یکی از عمده دلایل عدم رونق بازار در هفته قبل مشکلات حمل‌ونقل بوده است. صادرات بیلت ایران تقریبا متوقف شده چرا که با توجه به تحولات بازار چین، عرضه‌کنندگان ایرانی ترجیح داده‌اند تا با صبر بیشتر، محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. انتظار می‌رود که هفته آتی دست کم سه تولید کننده ایرانی چندین محموله بزرگ با موعد تحویل در ژوئن و جولای را به مزایده بگذارند.”

۱۶) همتی در گفتگوی خبری “مصوبات شورای هماهنگی قوا حتما روی بورس اثر مثبت می‌گذارد و تعدادی از موضوعات به جلسه آینده موکول شده است. ۲۰۰ میلیون دلار را خرد خرد می فروشیم ظرف همین یکی دو روز بخشی را به حساب صندوق تثبیت واریز می‌کنیم.”

۱۷) دلار پتروشیمی ها این هفته ۲۱۹٫۹۱۱ ريال برای قیمت پایه در بورس کالا تعیین شد.

۱۸) بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۲۶۸ دلار و بدون تغییر نسبت به هفته قبل معامله شده است.

۱۹) صنعت و معدن می گوید “متوسط قیمت‌ گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته اخیر ۱۹٫۴ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است.”

۲۰) قیمت ورق گرم در سررسیدهای آتی بازار شانگهای ۶درصد مثبت شد و سقف را زد.

۲۱) مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت می گوید “فولادسازان ملزم به فروش سه چهارم (۷۵ درصد) محصولات شان در بورس شده اند و بقیه آن را می توانند به فروش برسانند.”

۲۲) پلنر می گوید “با خیز دوباره قیمت بیلت داخلی چین، سرعت رشد قیمت مواد اولیه نیز شدت گرفته است”

۲۳) در روز ۷ می ۲۰۲۱، آروماتیک‌ها دوباره روند صعودی خود را از سر گرفتند و برخی از ترکیبات تا ۱۰۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کردند. موج رشد قیمت بر بازار آن دسته از ترکیباتی که سودآوری چندانی نداشتند نیز تاثیر مثبت گذاشت.

۲۴) مدیرعامل شکبیر می گوید “سال ۹۹ در چهار حوزه مدیریت سبد و تأمین خوراک، افزایش و بهبود تولید محصول، رشد فروش و سودآوری و طرح‌های توسعه‌ای، سالی درخشان در تاریخ این مجتمع تولیدی بوده است.”

۲۵) امیر صباغ نوشت “آقای Glasenberg مدیرعامل گلینکور سوییس که یکی از بزرگترین بازیگران دنیا در حوزه تولید و توزیع مس است میگوید که قیمتها بایستی تا مرز ۱۵ هزار دلار در تن افزایش یابد تا بتوان معادن جدید مس در نواحی دور افتاده روسیه و آفریقا را پیدا کرد، در غیر این صورت دنیا با کسری عرضه این فلز مواجه خواهد بود.”

۲۶) لایحه دولت شیلی بزرگترین تولیدکننده مس دنیا در افزایش پلکانی مالیات بر معادن شیلی در حال پیشرفت و رای در مجلس این کشور بوده که در صورت تصویب، مالیات بر سود شرکتهای تولیدکننده مس را افزایش داده و سرمایه گذاری را کاهش میدهد. (کسری عرضه را بیشتر می کند)

*اقتصادی

۲۷) همتی شب گذشته در گفتگوی خبری “۱۳ میلیارد دلار طی همین ۳ سال دولت از بانک مرکزی گرفته بابت تامین مواد اولیه و رهبری دستور داد این بدهی دولت با بانک مرکزی باشد و باید ظرف ۳سال دولت برگرداند. بانک مرکزی سیاسی نیست.ارزش پول ملی باید منطقی تقویت شود . به ارز پاشی اعتقاد ندارم . “کف” محاسباتی سال ۹۹ همان ۱۵۹۰۰ بود .”

۲۸) ظرفیت روزانه پالایش نفت خام کشور از ۸/ ۱ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۲/ ۲ میلیون بشکه رسیده، همچنین تولید روزانه بنزین کشور از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

۲۹) در انگلستان، میزان فروش بنزین و گازوییل در هفته گذشته با تداوم رشد هفته های اخیر از مرز مصرف قبل از کرونا عبور کرده است.

۳۰) در آمریکا تعداد مسافرین هوایی این کشور در روز جمعه از مرز ۱٫۶ میلیون نفر/روز عبور کرده که نشان از بازگشت تقاضا به حوزه سفرهای هوایی و رشد تقاضای سوخت هواپیما و نفت است.

۳۱) بنیاد بیل و ملیندا گیتس سرانجام پس از فشارهای زیاد از تعلیق یا لغو پتنت فناوری‌های مربوط به واکسن‌های کرونا حمایت کرد.

*سیاسی

۳۲) پیرموذن می گوید ” لاریجانی کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را قبول کرده است”

۳۳) همتی می گوید ” شخصاً به روند مذاکرات امیدوارم.”

۳۴) فارس به نقل از قالیباف در جلسه ای، نوشت “با آمدن رئیسی، رقابت با او را خلاف مصالح انقلاب می‌دانم و علی‌رغم فشارها وظیفه‌ای برای کاندیداتوری احساس نمی‌کنم. دیگر نامزدها هم حتی اگر خود را اصلح می‌دانند، باید از رقابت کناره‌گیری کنند و همه به آیت‌الله رئیسی کمک کنیم تا جریان انقلاب با یک نامزد واحد وارد رقابت شود.”

۳۵) ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک کشتی حامل هزاران قبضه اسلحه را در شمال دریای عرب توقیف کرده است. یک مقام دفاعی آمریکا در همین رابطه مدعی شد که تحقیقات اولیه نیروی دریایی این کشور به این نتیجه رسیده کشتی فوق از ایران راهی یمن بوده است.

۳۶) رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، می گوید “توافق احتمالی جدید با ایران باید مسائل مربوط به برنامه موشکی، تروریسم منطقه‌ای و حقوق بشر را هم شامل شود.”

۳۷) اولین محموله فرآورده های نفتی عربستان به عنوان بخشی از کمک های مالی موافقت شده با دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی در یمن ، روز گذشته وارد بندر عدن یمن شد که این کشور جنگ زده از آن به عنوان ماده اولیه تولید برق استفاده خواهد کرد.

۳۸) گزارش‌های منابع محلی عراق از ناآرامی‌های اجتماعی و درگیری مردم با نیروهای امنیتی در نزدیکی کنسولگری ایران در کربلا حکایت دارد.

موفق باشید ۲۰ اردیبهشت۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام    بورس    #صف_خرید

دامنه نوسان / دامنه نوسان / دامنه نوسان / دامنه نوسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *