۱) بازار سرمایه هفته پیش رو را با دو تغییر جدید در دامنه نوسان و حجم مبنا آغاز می کند.

۲) روند احتمالی شاخص کل صعودی – روند احتمالی شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۳) دلار حواله سنا ۲۰٫۷۸۳-۲۰٫۹۷۱ تومان. اسکناس تهران ۲۲٫۵۵۰ تومان.

۴) در بورس کالا، استایرن منومر پارس ۲۶۰میلیون ريال، اسید استیک ۲۳۱میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۵۳میلیون ريال، دی اتیلن گلایکول ۱۷۲میلیون ريال، سبد تیرآهن ۱۳۸-۱۴۲ میلیون ريال، سبد میلگرد ۱۲۵میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۹۱میلیون ريال،

۵) در پایان بازار چهارشنبه، ۴۳۱نماد صف فروشی به ارزش ۶٫۲همت داشتند. ۳۶نماد صف خرید، ۹۳نماد مثبت و ۵۲۶نماد منفی بودند. ۷۰درصد بازار صف فروش و ۸۵درصد بازار منفی بود. شاخص کل ۳۸صدم درصد رشد و شاخص هم وزن ۳۳صدم درصد افت کرد.

۶) در هفته گذشته ۱٫۵۵همت خروج پول حقیقی ثبت شد. روز چهارشنبه ۴۳۳میلیارد تومان خروج پول ثبت کردید و ارزش معاملات خرد ۴همت بود که نسبت به روزهای قبل دوبرابر شده بود.

۷) روز چهارشنبه، حقیقی ها شبندر، ذوب، فجرپغ شپنا، فباهنر، شسپا، تاصیکو خریدند. حقوقی ها وتجارت، فولاد، فملی، وبصادر، وبانک، وپارس، خودرو را حمایت کردند.

۸) در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه وخارزم، لخزر، شلعاب، ورازی، ولپارس، ددام گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۹) قیمت های فولاد در CIS به این شرح است: بیلت ۷۲۰دلار. اسلب ۹۱۰دلار، ورق گرم ۱۰۳۰دلار، ورق سرد ۱۲۰۰دلار.

۱۰) پارسیس تحلیل می گوید که سفارس در ۴۸درصد NAV معامله می شود و NAV آن را ۳۲۱۰تومان برآورد کرده است.

۱۱) گندله سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد تا شمار عرضه کنندگان و تنوع محصولات معدنی در بورس بیشتر شود. نحوه تعیین قیمت پایه براساس قیمت های جهانی است و این شرکت ۵۰ درصد از تولید سالانه معادل ۲.۲ میلیون تنی گندله خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد. گندله و کنسانتره گل گهر هم پذیرش شد.

۱۲) فولاد خوزستان برنامه ریزی کرده تا طی سال جاری ۲میلیون تن محصولات خود را صادر کند که این رقم ۳۳درصد بیشتر از سال ۹۹ است.

۱۳) روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید ” مجلس شورای اسلامی در نظر دارد طرح عرضه خودرو در بورس را در صحن علنی به تصویب برساند.”

۱۴) گزارش شده که کارمندان کارخانه های معادن مس در شیلی، تولید کننده شماره یک مس جهان، پس از به بن بست رسیدن مذاکرات قرارداد، در حال تصمیم گیری برای اعتصاب هستند.

۱۵) قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا با فرمول جدید تعیین خواهد شد. بر این اساس فولادساز می تواند قیمت را نسبت به هفته قبل در دامنه مثبت تا منفی ۳درصد تعیین کند. این موضوع می تواند فاصله قیمت بورس کالا از قیمت جهانی را کاهش دهد.

۱۶) تولید اولین چدن مذاب کارخانه کوره بلند زرند کرمان توسط میدکو انجام شد.

۱۷) پلنر می گوید “حاشيه سود توليد ورق گرم و ميلگرد به ترتيب بيش از ٦٠٠ و ٥٠٠ يوان كاهش داشت و به حدود ١٥٠ و ٤٨٠ ( معادل ٢٣ و ٧٥ دلار) به ازاي هر تن كاهش يافت. كاهش تقاضاي محصولات تخت، بهاي بالاي مواد اوليه و پايان دوران اوج گيري تقاضا احتمالا اشتياق فولادسازان براي توليد بيشتر را خاموش مي كند.”

۱۸) دولت چین برای رسیدن به هدف کاهش آلاینده ها درطی سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، برنامه های سختگیرانه جدیدی وضع کرد. کاهش ظرفیت تولید ۱۳.۹۷ متریک تن در سال سنگ آهن و ۱۸.۷۶ متریک تن در سال فولاد طی سالهای مذکور. کاهش ظرفیت کک تا ۲.۹۵ متریک تن درسال. کاهش تقاضای ذغال سنگ در کشور به میزان ۱۲.۰ متریک تن درسال.

۱۹) اوره در خلیج فارس از ۳۷۰دلار عبور کرده و حالا امیدوار اوره ایران از ۳۰۰دلار عبور کند.

۲۰) امیر صباغ می گوید “دولت چین در یک بیانیه اعلام کرده که با رشد قیمت کامودیتیها مقابله میکند. این موضوع باعث شده تا شاهد فشار بر بورسهای کالایی چین باشیم .” (فیوچرهای کامودیتی روز جمعه به همین علت منفی شدند)

۲۱) امیر صباغ می گوید “با وجود نگرانیهای مرتبط با رشد تورم در آمریکا، بانک مرکزی این کشور همچنان در حال خلق پول بوده و آمار نشان از افزایش ۰٫۳%️ ترازنامه این بانک در هفته گذشته و رسیدن به ۷٫۸۳ تریلیون دلار میدهد که معادل ۳۵٫۵% کل GDP آمریکا است.”

۲۲) جزییات تعرفه های گمرکی فولاد چین که مشوق صادراتی آنها از ۱۳% به صفر کاهش یافته است و همزمان گمرکی واردات فولاد به چین از ۲% به ۰% کاهش یافته تا واردات تحریک شود.

*اقتصادی

۲۳) در ترکیه، بالا ماندن میزان شیوع ویروس کرونا در ترکیه که موجب اعمال مجدد قرنطینه های سراسری در این کشور شده، فعالان را نسبت به توانایی بانک مرکزی در مدیریت تورم افسارگسیخته ناامید کرده است.

۲۴) رئیس دفتر مطالعات انرژی وین می گوید “ایران هم‌اکنون حدود ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی حاصل از صادرات نفت و گاز دارد که وجوه آن قابل دریافت نیست.”
کیانوش جهانپور خبرداد در خرداد ماه امیدواریم با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را وارد کشور کنیم.

۲۵) واردات نفت خام اروپا در ماه گذشته با جهشی بزرگ روبرو شده و نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

۲۶) وزیر خارجه آمریکا می گوید ” واشنگتن استرالیا را در برابر زورگویی اقتصادی چین تنها نخواهد گذاشت و چنین رفتاری در برابر متحدان آمریکا موجب تاخیر در بهبود روابط آمریکا و چین خواهد شد.”

۲۷) مدیر عامل تسلا با انتشار توئیتی در حسابش اعلام کرد که فروش اتومبیل‌های الکترونیکی این شرکت با بیت کوین را متوقف کرده است.

۲۸) متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۴.۲ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۸ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به ۴۹.۶ درصد رسیده است.

۲۹) خبرهایی در خصوص تفاهم تجاری جدید بین چین و استرالیا شنیده می شود.

۳۰) داده های وزارت نفت هند نشان داد که مصرف بنزین در ماه آوریل با کاهش ۱۰ درصدی به ۶۷۲،۰۰۰ بشکه در روز در ماه آوریل رسید ،و میزان تقاضای گازوئیل در همین مدت با ۴ درصد کاهش به ۱٫۶۶میلیون تن بشکه در روز رسیده است.

۳۱) رابرت کاپلان رئیس فدرال رزرو دالاس می گوید “فدرال رزرو باید زودتر در ارتباط با کاهش خرید اوراق صحبت کند. هر زمان که مشهود شد در حال خروج از پاندمی هستیم و پیشرفت قابل توجه در حال انجام است باید در ارتباط با کاهش خرید اوراق بحث کنیم.”

۳۲) شاخص خرده فروشی ایالات متحده در ارزیابی ماه آوریل که انتظارات برای آن عدد ۱٪ بود به عدد ۰٪🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۹.۸٪ بوده است.

۳۳) عضو فدرال رزرو ایالات متحده کریستوفر والر می گوید پیش بینی تورمی تعجب آور بوده است اما متاثر از عوامل گذرا می باشد. اگر تورم ۴٪ را مشاهده کنیم در این شرایط خیلی نگران می شویم. برای دو سال آینده تورم بین ۲.۲۵٪ تا ۲.۵٪ را پیش بینی می کنم. تا زمانیکه تورم برای مدتی طولانی بالای هدف نباشد فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

۳۴) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۷ می که انتظارات بازار برای آن عدد۴۹۰K بود بهتر از انتظارات به عدد ۴۷۳k🔻 رسید. دوره گذشته عدد۵۰۷K بوده است.

۳۵) شاخص هزینه تولید کننده در ارزیابی ماهانه آوریل که پیش بینی برای آن عدد ۰.۳٪ بود به عدد ۰.۶٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۱٪ بوده است. خالص هزینه تولید کننده نیز که انتظارات برای آن عدد ۰.۴٪ بود به عدد ۰.۷٪🔺 رسید. دوره گذشته عدد ۰.۷٪ بوده است.

۳۶) مدیرعامل فایزر روز جمعه گفت که دلیل بسیار خوبی دارد که معتقد باشد داروی خوراکی ضدویروسی کرونای این شرکت موفق خواهد بود.

*سیاسی

۳۷) ستاد انتخاباتی علی لاریجانی با محوریت «تاجگردون» و «باهنر» تشکیل شد و صبح امروز وی ثبت نام کرد.. نگاه ها به این است که ببینند آیا ابراهیم رئیسی ثبت نام می کند یا خیر.

۳۸) ارتش اسرائیل می‌گوید ۳ راکت از خاک سوریه به سمت این کشور شلیک شده است.

۳۹) نتانیاهو می گوید “حملات به غزه ادامه خواهد یافت.”

۴۰) سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل از احتمال حمله زمینی ارتش این کشوربه نوار غزه خبر داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد به مرکز اطلاعاتی حماس در شمال نوار غزه حمله هوایی کرده است.

۴۱) حزب‌الله لبنان تایید کرد محمد طحان، فردی که با شلیک گلوله ارتش اسرائیل در منطقه مرزی به شهادت رسید عضو حزب‌الله بوده است.

ولید هلالات

#بازار_سرمایه #بورس #سهام #دلار #بانک

بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *