۱٫ روند احتمالی شاخص کل صعودی – روند احتمالی شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۵۰۰ – ۲۰٫۶۸۶ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۱۵۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا روز یکشنبه، اسلاک واکس ۱۲۶-۱۹۴ میلیون ريال بر اساس فروشنده و گرید محصول. شمش روی ۵۸۵میلیون ريال. کنسانتره سنگ آهن ۲۳٫۸۶میلیون ريال، گندله ۳۵٫۲میلیون ريال، لوب کات ۹۶٫۱میلیون ريال.

۴٫ در پایان روز گذشته تعداد نمادهای دچار صف فروش به زیر ۴۰۰نماد سقوط کرد. روز یکشنبه ۳۹۶نماد صف فروش بودند. ۵۲۵نماد منفی و ۱۰۰نماد مثبت. ارزش صفوف فروش ۵٫۹همت گزارش شده است.

۵٫ ارزش معاملات خرد ۳٫۷همت، خروج پول حقیقی ۲۲۳میلیارد تومان. خروج پول از صندوق درآمد ثابت ۴۰میلیارد تومان.

۶٫ ورود پول حقیقی به صنعت خودرو، حمایت حقوقی از پتروشیمی و فلزات اساسی. حقیقی ها خودرو، خساپا، وپارس، خبهمن، خگستر، وبصادر خریدند. حقوقی ها برکت، وپاسار، فملی، فولاد، شپدیس.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه ددام، دقاضی، ثعتما، دکوثر، ولقمان گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ نمرینو دو واحد آپارتمان ارادی فروخت و ۱۸میلیارد تومان سود شناسایی کرد.

۲٫ چهارشنبه این هفته ۶۵میلیون سهم در نماد فتوسا عرضه اولیه می شود. هر کد ۱۳۰سهم ۷۸۴۲ريالی.

۳٫ بانک ملت جزئیات تسعیر ارز خود را منتشر کرد. این بانک به ۲۶سوال مطرح شده در ۱۷ صفحه پاسخ داده است. تقریبا بخش مهمی از سوالات مشابه هم بوده و طبعا پاسخ ها نیز مشابه است. در بخشی از این پرسش و پاسخ بحث افزایش سرمایه از تسعیر اشاره شده و بانک در پاسخ گفته که اجرای این افزایش سرمایه از محل سهام جایزه طی سال ۱۴۰۰ انجام می شود. این بانک در بخش دیگری از سوالات می گوید طی سال ۹۹ نرخ موثر تسهیلات ريالی ۱۶درصد و نرخ موثر سود پرداختی سپرده های هزینه ها ۱۰درصد بوده ضمنا سهم سپرده های غیر هزینه زا ۳۴درصد بوده که رشد ۲درصدی داشته است.

۴٫ مبلغ ۱۰۳۰میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار از سوی بانک مرکزی واریز شد. این رقم بخشی از ۲۰۰میلیون دلاری است که طبق قانون به صندوق های حمایت از بازار بایستی پرداخت شود.
۵٫ بترانس می گوید با موافقت مشتریان این شرکت توانسته رقم کالاهای فروش رفته را به میزان ۸۰میلیارد تومان تعدیل دهد.

۶٫ غبشهر در گزارشی می گوید از ۲۶ اردیبهشت قیمت روغن خام مصرفی این شرکت ۳۶-۵۰درصد رشد کرده که میانگین آن ۴۲درصد بوده و ۸۰درصد بهای تمام شده را ایجاد می کند.

۷٫ پتایر در خصوص یک رویداد مثبت در صنعت تایر اطلاع رسانی کرده است. این شرکت می گوید ” گروه کالایی رینگهای ۱۳-۱۴-۱۵ تایرهای رادیال از اولویت ۲۱ به اولویت ۲۷ تغییر یافته است. منظور از گروه کالایی ۲۷ آن دسته از کالاهایی ست که در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای واردات آنها وجود نداشته و به تبع ارز به آن تخصیص داده نمیشود و امکان واردات وجود ندارد. ضمناً حدود ۶۵درصد از تولیدات این شرکت مشمول موضوع فوق بوده و تصمیم فوق باعث رونق هر چه بیشتر فروش محصولات در رینگهای فوق خواهد شد.”

۸٫ شایعاتی در خصوص افزایش نرخ شکر مطرح شد اما دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر گفت ” مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت شکر صحت ندارد.”

۹٫ رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی در خبری امیدوار کننده برای سهامداران سیمانی گفت ” طبق مکاتبات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقام عالی وزارت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری و رفع سهمیه بندی نظر مساعد دارد. با پذیرش مجدد شرکت های سیمانی در بورس کالا شاهد تقویت بازار، انجام رقابت، کشف صحیح قیمت سیمان جهت شفافیت هرچه بیشتر، حفظ حقوق سهامداران و همچنین حذف رانت خواهیم بود.”

۱۰٫ بیمه پارسیان در مجمع خبر داد ” با ایران خودرو توافق کردیم به جای بدهی خود، دو قطعه زمین به نام بیمه پارسیان بزند که این موضوع در حال طی کردن روند کارشناسی خود است. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در پیش خواهیم داشت.”

۱۱٫ در سطح جهانی، قیمت هر تن شکر وارداتی تحویل ایران از ۳۰۰ دلار به ۴۵۰ دلار افزایش داشته است.

۱۲٫ قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای این هفته ۲۰۷٫۷۹۳ ريال تعیین شد.

۱۳٫ مديرعامل ايران خودرو از آغاز توليد تارا اتوماتيك از تيرماه امسال، تولید كراس اوور ايران خودرو سال آينده و آغاز توليد گیربکس نیمه اتوماتیک از شهریور ماه امسال خبر داد.

۱۴٫ پس ازانکه قیمت کامودیتی ها دوشنبه تا چهارشنبه هفته قبل به شدت رشد کرد، مقامات کشور چین به صورت علنی خواهان توقف این افزایش شدند. این مساله باعث تضعیف و کاهش قیمت ها در داخل چین طی روزهای پنجشنبه و جمعه شد. این عقب نشینی قیمت در بازار داخلی چین ادامه دارد، آمریکا نیز ضعیف است اما فعلا در سایر مناطق قیمت ها آرام گرفته است.

۱۵٫ صنعت و معدن می گوید ” متوسط قیمت‌ گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته اخیر ۱۹٫۸ سنت به ازای هر مترمکعب بوده است.”

۱۶٫ بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۲۷۳ دلار معامله شده و رشد ۵ دلاری نسبت به هفته قبل داشته است.

۱۷٫ قیمت PVC در محدوده ۱۴۲۰-۱۴۸۰ دلار معامله می شود که حدود ۵۰دلار اصلاح کرده است.

۱۸٫ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش سهم و نقش مصرف برق در انرژی های جهانی از ۱۹ درصد فعلی به ۴۹ درصد تا سال ۲۰۵۰، بر لزوم توسعه سرمایه گذاری ها در این حوزه تاکید کرد.

۱۹٫ معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت می گوید “پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ قیمت جهانی مس تا ۱۵ هزار دلار در هر تن نیز برسد که نویدبخش شکوفا شدن بیشتر این صنعت در کشور خواهد بود.”

۲۰٫ موسسه اس‌پی گلوبال پلتس پیش‌بینی کرد قیمت نفت خام برنت در اواسط ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.

*اقتصادی

۱٫ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از کشور ایتالیا ساعاتی قبل وارد کشور شد.

۲٫ دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس می گوید “بسیاری از محدودیت های موجود مانند ثبت سفارش و تعهد ارزی باید کنار رود. به محض رفع مسایل تحریمی باید این محدودیت ها به سرعت برداشته شود، زیرا این موضوع اثر زیادی بر سودآوری شرکت ها دارد.”

۳٫ طرح موسوم به استقلال بانک مرکزی در مجلس تصویب شد.

۴٫ برآوردهای مؤسسه پلتس نشان از این دارد که تقاضای نفت هند در سال ۲۰۲۱، ۲۸ درصد کاهش می‌یابد.

۵٫ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۲ هزار دُز واکسن کرونا تزریق شد که یک رکورد جدید محسوب می شود.

۶٫ مدیرعامل شرکت گل‌گهر می گوید ” مجوز بدهند، برای تمام کارگران گل‌گهر ‌و گروه‌های اولویت‌دارِ سیرجان واکسن کرونا خریداری می‌کنیم.”

۷٫ تغییرات سالانه خرده فروشی چین برای ماه آوریل ۱۷.۷ درصد اعلام شد. (پیش‌بینی ۲۵.۰ درصد بود) همچنین نرخ بیکاری چین در ماه آوریل ۵.۱ درصد اعلام شد (پیش‌بینی ۵.۲ درصد بود،)، شاخص PPI ژاپن برای ماه آوریل ۳.۶ درصد اعلام شد (پیش‌بینی ۳.۱ درصد بود).

*سیاسی

۱٫ سخنگوی شورای نگهبان می گوید “حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.”

۲٫ اتریش نسبت به لغو سفر ظریف واکنش نشان داد. ” بابت لغو سفر ظریف متاسفیم و به این موضوع مهم توجه خواهیم کرد. وقتی حماس بیش از ۲۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کند، ما ساکت نمی‎مانیم.”

۳٫ برای ششمین روز پیاپی حملات راکتی مقاومت علیه اسرائیل، حملات ارتش اسرائیل علیه نوار غزه و درگیری‌های خیابانی میان مردم فلسطین و نیروهای امنیتی/نظامی ادامه داشته است.

موفق باشید. ۲۷ اردیبهشت

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام    #دلار

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *