همسایه ها یاری کنید …

حکایت بازار ما امروز و این روزها شده این ضرب المثل که همه باید یاری کنند تا سهامداران خودرو یی سهامداری را یاد بگیرند …

امروز بازار سرمایه یک روز عجیب دیگر را داشت. میگویند بچه را از شیر گرفتن کار سخت و دشواری است و مصایب زیادی برای مادر دارد ولی اجتناب ناپذیر است باید رخ دهد . این روزها گرفتن بازار از خودرویی ها و قطع ارتباط روانی بازار و این گروه درست شبیه این موضوع است اجتناب ناپذیر است ولی باید انجام گیرد .

بازار این روزها به شدت به موج روانی خودرویی ها وابسته است متاسفانه شائبه برخی دستکاری ها هم در این حوزه مطرح می شود که امیدواریم این طور نباشد ولی بازار کم کم باید با کمک کدال از این شرایط فاصله بگیرد البته به نظر جریان پول و کدال این موضوع را رقم می زند ولی انصافا و خداوکیلی سهامداران این شرکت ها نیز باید به فکر باشند نمی شود همه همسایه ها یاری کنند تا این عزیزان شوهرداری کنند !

زمانی که بحث دامنه متقارن و نامتقارن پیش امد به برخی از عزیزان عرض کردیم شاید دامنه متقارن برای بازار بهتر و شرایط نرمال تری را رقم بزنند اما مشکل فعلی بازار دامنه نیست مشکل سهم هایی هستند که به واسطه قیمت های عجیب و پروژه بازی از ارزندگی فاصله معناداری گرفته اند .

و در حال حاضر تن به اصلاح و تعادل نمی‌دهند . در همان مقطع عرض شد ابزار های کنار دامنه متقارن نظیر گره و حجم‌مبنا و البته جریان پول باید نقش قوی تر و بیشتری در بازار ایجاد کند البته این نقش با کندی پیش می‌رود. نه اینکه نباشد و یا جریان پولی ورود نکرده باشد اما این موضوع با کندی همراه است و البته وسواس های خاص خود را دارد به هرحال این پول باید به درستی مصرف شود و ایجاد فرصت خروج برای برخی نوسان گیران و سفته بازان که پروژه ها را اجرایی کرده اند ندهد و خرید بی حساب و کتاب پاداش به آنهاست که در منطق هیچ کس نیست.

طی دو ماه آتی این موضوع قطعاً جمع و جور میشود منتهی دو مسیر داریم که به نظر نهاد ناظر نیز به‌دنبال ترکیبی از این دو راه است راه اول این است که همه چیز به حال خود رها شده و سهم ها در این مدت با مجمع و افشای الف به قربانگاه بازگشایی نامحدود رفته و متعادل شوند کمی دردناک است اما به هر حال آشی است که پای این سهم ها گذاشته شده …

اما به نظر مسیر دوم مسیر آرامتر که درد آن کمتر است و آن هم این است که به مرور با گذر زمان با رسیدن اطلاعات بیشتر و کم شدن ریسک ها حجم مبنا و دامنه نوسان برخی سهم ها نیز برداشته می شود و قیمت ها متعادل خواهد شد اتفاق مهمی برای بازار خواهد بود که اکثر سهم ها بتوانند با این ابزار متعادل شده و شرایط بهتری را تجربه کند اما این موضوع مستلزم هزینه و پرداخت حداقل منابع برای متعادل شدن آنهاست و تازه جریان سلیقه ای شدن برخی خرید ها در بازار را نیز در پیش دارد که برخی معترض خواهند بود که چرا فلان سهم جمع شد و فلان یکی سهم جمع نشده است

شک نکنید هر چه تعداد نمادهای متعادل بازار بیشتر و تعداد آنها بیشتر شود این جریان تعادل و تقارن و جو بهبود بازار را نیز می تواند تقویت کند البته باز هم این موضوع برای کمک به بازار و خروج از این بحران کافی نیست و باید ریسک های متعدد بازار برداشته شود ریسک های نظیر انتخابات جریان نرخ ارز و موارد دیگر اما حل کردن این ریسک ها با گذر زمان ممکن می شود و حل کردن آن دسته از اتفاقات گره و تعادل بیشتر در اختیار خود بازار است

و اما مطابق روال هر روز انتخابات … دیروز در باره شرایط خاص انتخابات صحبت کردیم و شاید اولین درخواست مهم بازار از کاندیداها این باشد که در برنامه های خود سیاست های نرخ ارز را حداقل روشن کند اما به نظر دومین عامل که می تواند بسیار مهم و موثر باشد نحوه برخورد دولت با جریان نرخ گذاری به خصوص نرخ گذاری های دستوری است . قطعا شتر سواری دولا دولا نمی شود دولت باید تکلیف خود را با این موضوع صریح و روشن بیان کند قرار است دستور بدهید؟!

قرار است مسیر آن که تا به امروز طی شده را تکرار کنید؟؟! وزیر و معاون وزیر شما بنشیند در تلویزیون روی تخم چشم سهامدار نگاه کند و بگوید همین که هست ما می کنیم و می شود!!!

اگر قرار بر این است که روشن بیان کنید تا مردم با دیدگاه شما آشنا باشند نرخ گذاری فقط منوط به سیمان و فولاد و خودرو برخی دیگر نمی‌شود و قطعا همه قبول دارند که کسی انتظار ندارد به یکباره همه چیز آزاد شود منتهی باید برای نظام نرخ گذاری برنامه داشته باشند اگر می گویند پرهیز از نرخ دستوری برنامه آنها چیست ؟! این چیزی است که سهامداران باید به عنوان مطالبه دوم بعد از نرخ ارز از کاندیدا داشته باشند.برنامه کاندیدا باید روشن باشد و بی تعارف حرف بزنند …

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس   #سهام   #شاخص

سهامداران خودرو / سهامداران خودرو  / سهامداران خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *