مدیریت فعال بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری چه تاثیری می گذارد ؟

احمد نبی زاده و و فرشید سپهوند در دوره ی ۲۲ شماره ی ۳ سال ۹۹ نشریه تحقیقات مالی به بررسی تاثیر مدیریت فعال بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار پرداختند.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک سهامی با دارایی ۱۰۲ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه ایران نقش بسزایی دارند. میزان فعال بودن سبد سهام بر عملکرد صندوق تاثیر می گذارد، طبق پژوهش های انجام شده اینگونه استنباط شده است که بین میزان فعال بودن مدیریت و عملکرد صندوق های سرمایه گذاری رابطه ی معکوس وجود دارد .

صندوق های سرمایه گذاری مشترک که سرمایه های متغییری دارند با بهره گیری از مدیران متبحر و آشنا به قوانین بهتر میتوانند سرمایه های کوچک را جمع کنند ؛ یکی از عواملی که باعث جذب سرمایه به صندوق ها می شود میزان عملکرد آنهاست هم چنین مدیریت فعال نیز نقش زیادی در این موضوع دارد از دیگر عوامل تاثیر گذار میتوان به نسبت هزینه ،نسبت گردش وجوه و غیره اشاره کرد .هدف از مدیریت غیرفعال کسب بازده ای نزدیک به شاخص می باشد ، طبق بعضی از پژوهش ها مدیریت فعال بر عملکرد صندوق ها اثر مثبتی دارد در مقابل بعضی از پژوهشگران نیز اعتقاد دارند که صندوق های سرمایه گذاری مشترکی که مدیریت فعال دارند نتوانسته اند بهتر از بازار عمل کنند .

هدف از این مقاله بررسی این فرضیه است که مدیریت فعال ، عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را بهبود می بخشد یا خیر حال برای بررسی این فرضیه از ضریبی به نام R2 مدل پنج عاملی فاما-فرنچ استفاده شده است که طبق این ضریب زمانی که مقدار R2 ما برای صندوقی نزدیک به یک باشد نشان دهنده شباهت زیاد عملکرد صندوق و بازار است و هرچه R2 ما از این مقدار کمتر باشد به معنی این است که پرتفوی صندوق فعال میباشد .

طبق این پژوهش صندوق های که دارای R2 بالاتری هستند و سطح مدیریت فعال آنها پایین تر است عملکرد بهتری هم داشتند.

نتیجتا طبق این پژوهش این موضوع خاطر نشان شده است که صندوق هایی که اندازه ی بزرگ تری دارند به علت شباهت بیشتر به بازار و فعالیت های معاملاتی کمتر احتمالا عملکرد بهتری داشته باشند. البته طبق پژوهش های چندین تن از پژوهشگران دیگر(پویی و جوسو )رابطه ی معنا داری بین عملکرد و اندازه ی صندوق وجود ندارد ، یعنی لزوما به این معنی نیست که هرچه صندوق بزرگ تر باشد عملکرد بهتری دارد یا هرچه کوچکتر باشد عملکرد خوبی ندارد لذا درباره ی این موضوع اختلاف نظرهایی بین پژوهشگران وجود دارد. به علاوه این پژوهش اضافه کرد که تفاوت اصلی صندوق های سرمایه گذاری فعال و سرمایه گذاری های غیر فعال در نحوه مدیریت آنهاست .هم چنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که صندوق هایی که دارای سرمایه گذاران حقیقی بیشتری دارند عملکرد بهتری نیز نشان داده اند.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *