*آمارها کلیدی بازار

۱٫ روند شاخص کل نزولی – روند شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۴۸۲ – ۲۰٫۶۶۸ تومان. اسکناس تهران ۲۲٫۹۲۰ تومان.

۳٫ اسید استیک شفن در بورس کالا ۲۰۹میلیون ريال، اوره ۵۶-۵۷ میلیون ريال، شمش بلوم ۱۳۶میلیون ريال پایه اما بدون معامله، ورق گالوانیزه لوازم خانگی تاراز (زیرمجموعه وتوکا) ۲۶۸میلیون ريال، ورق سرد خودرو ۲۴۰میلیون ريال.

۴٫ نرخ سود بین بانکی ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۹٫۶درصد بوده است.

۵٫ تعداد نمادهای درگیر صف فروش روز شنبه ۴۸۱ نماد به ارزش ۶٫۹همت. ۵۹۲نماد معادل ۹۶درصد بازار منفی.

۶٫ ارزش معاملات خرد روز شنبه ۲٫۴۳همت. خروج پول حقیقی ۹۸۴میلیارد تومان. ورود پول به صندوق درآمد ثابت ۲۳۳میلیارد تومان.

۷٫ حقوقی ها از گروه بانک، خودرو و فلزات اساسی حمایت کردند. وملل، فملی، خساپا، وپارس، خودرو، وبصادر در صدر خرید حقوقی ها بود. حقیقی ها شبصیر، حق تقدم فباهنر، نمرینو، سیدکو خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه غمهرا، فولاد گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ کنسانتره سنگ آهن واحیا در بورس کالا پذیرش شد. این مساله به معنای آزادسازی قیمت محصولات واحیا و خروج از نظام قیمت گذاری دستوری و فرموله است.

۲٫ های وب می گوید ” ، بر اساس مجوز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت تأسیس مؤسسه بیمه فردا (در شرف تأسیس)، شرکت داده گستر عصرنوین در این مؤسسه بعنوان مؤسسین، ۲۰ درصد سرمایه گذاری خواهد نمود.”

۳٫ دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت در خصوص گزارش های حسابرسی نشده سال ۹۹ شرکت های پالایشی می گوید ” هیچ پیش بینی از نرخ خوراک پالایشگاهی ها ندارم و ریش و قیچی در دستان دولت است. ۸۵ درصد از تولیدات پالایشگاه ها شامل بنزین، گازوئیل و انواع دیگر سوخت به دولت فروخته می شود و نرخ آن را هم دولت تعیین می کند. ۱۵ درصد دیگر شامل وکیوم باتوم و لوبکات، قیر انواع حلال ها است که در بورس کالا کشف قیمت می شود و به فروش می رسد.”

۴٫ سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی می گوید ” حدود ۷۰ درصد از تولیدات کارخانه‌های لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی هستند. سایر کالاها هم براساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل قیمت گذاری و وارد بازار می‌شود.”

۵٫ دعبید محصول جديدي با نام Corizan Vitamin C توليد و به بازار دارو عرضه مي نمايد. این محصول علاوه بر بهبود سریع علائم سرماخوردگی، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

۶٫ شرکت توسعه و عمران امید تعداد محدودی از واحدهای تکمیل شده و در حال اجرا خود را به ارزش تقریبی ۲۷۰ میلیارد تومان، از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می نماید.

۷٫ سیمانی ها اجازه یافتند که بر اساس یک فرمول جدید، قیمت محصولات سیمان پاکتی خود را حداکثر بعلاوه ۱۲درصد عرضه کنند. به بیانی به صورت غیر مسقتیم بابت محصولات پاکتی افزایش نرخ گرفتند. این مساله عرضه سیمان پاکتی را تقویت کرده و منجر به کاهش التهاب در بازار می شود.

۸٫ وملل با فروش بخشی از پروژه های مروارید و درنیکا به ارزش ۱۴۸میلیارد تومان، حدود ۴۸میلیارد تومان سود شناسایی کرد.

۹٫ رئیس انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر می گوید “با لغو تحریم‌ها، دیگر لوازم خانگی ساخته شده وارد کشور نمی‌شود و صرفا مونتاژ آنها در ایران انجام می‌شود.” (تحقق این مساله به نفع گروه لوازم خانگی است. همکنون P.e آن ها مناسب است اما اکثرا نگران رفع تحریم و واردات گسترده محصولات کره ای هستند)

۱۰٫ افزایش بیش از ۸ درصدی برای محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد. ایران خودرو از امروز فروش فوری ۴ محصول خود را آغاز کرده است.

۱۱٫ وصندوق در خصوص راه اندازی پتروشیمی مسجدسلیمان شفاف سازی داد. این شرکت گفته ” هزینه سرمایه گذاری ۴٫۲میلیاردیوآن ارزی و۱۵٫۰۰۰میلیاردريال بوده است. این پتروشیمی یک خط اوره است که معادل ۱٫۰۷۵٫۰۰۰ تن محصول نهایی و به تناسب آن آمونیاک تولید می شود.” (شلرد هم یک میلیون تنی است. شپدیس تقریبا ۳برابر این است)

۱۲٫ در مجمع غپینو پیش بینی افزایش ۴۲ درصدی فروش ریالی نسبت به سال ۹۹ در سال جاری مورد اشاره قرار گرفت.

۱۳٫ شجم در مجمع گفت ” حاشیه سود ناخالص شرکت به ۳۸ درصد رسیده است. پیش بینی می کنیم حاشیه سود در همین حدود باقی بماند و پیش بینی سود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال را داریم. فعلا برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نداریم. سعی داریم شرکت را با سهام شناور کمتری به بازار بالاتر ببریم.”

۱۴٫ در خصوص خفنر ” افزایش نرخ ۲۵% محصولات به تصویب هیات مدیره شرکت رسیده است .”

۱۵٫ در فولاد هرمزگان یک رکورد جدید ثبت شد. در اردیبهشت ماه تولید ماهیانه آهن اسفنجی توسط هر دو مدول به میزان ۱۶۳،۵۲۳ تن بوده است.

۱۶٫ صنعت و معدن می گوید ” قیمت اکریلونیتریل بوتادین استراین آسیا در هفته ی گذشته علی رغم صعود قیمت خوراک استایرن، بدون تغییر در قیمت ۲۴۰۵ دلار در تن به ازای CFR چین باقی ماند. تقاضا برای محصول ABS به علت نیاز پایین دست برای تولید لوازم الکترونیکی و اسباب بازی، بهتر از تقاضا برای پلی استایرن بوده است. “

۱۷٫ نامه آزاد شدن صادرات آلومینیوم و مس به اداره گمرکات کشور ارسال شده است و از این پس، قرار است مازاد مس تولیدی صادر گردد. (تولیدکننده با تامین نیاز داخل بدون نیاز به دریافت مجوز نسبت به صادرات اقدام می کند)

۱۸٫ دومین گام بلند چادرملو برای اجرای طرح های توسعه، با اخذ مجوز تاسیس ۴ واحد بزرگ صنعتی در استان یزد برداشته شد . واحد گندله سازی آهن با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، واحد تولید کنسانتره آهن با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن در سال، واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن درسال، واحد تولید آجر نسوز با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال.

۱۹٫ گل گهر تقریبا در تمامی واحدها رکورد قبلی تولید را جا به جا کرد این مساله نشان می دهد که روند صعودی در تولید ادامه دارد.

۲۰٫ شمش داخلی چین ۷۸۰دلار معامله شد اما قیمت آهن قراضه سنگین وارداتی به ترکیه با افزایش حدود ده دلاری در محدوده ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار در تن معامله شده و با توجه به کمبود عرضه احتمال افزایش قیمت دور از ذهن نیست.

۲۱٫ مدیرعامل ادنوک معتقد است که تقاضای جهانی نفت افزایش یافته و به ۹۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

۲۲٫ محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی می گوید ” با روال فعلی تخصیص و تامین ارز طی ماه‌های آینده جوابگوی نیاز داروی کشور نخواهیم بود. کل ارز تامین شده برای تولید دارو در دو ماهه امسال فقط ۱۱ دلار بود. مجموع ارز موردنیاز دارو، داروهای کرونا و واکسن کرونا برای امسال ۴.۴ میلیارد دلار است.”

*اقتصادی

۱٫ مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای ایرانی ۴۱ درصد اعلام شد که نسبت به ماه قبل با افزایش دو درصدی همراه بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای نیز در اردیبهشت ماه ١۴٠٠ به عدد ۴۶.٩ درصد رسید.

۲٫ کالین وو، روزنامه‌نگار مطرح حوزه ارزهای دیجیتال با انتشار اسکرین شات یکی از تریدرهای صرافی هوبئی گلوبال (Huobi Global) از اعمال محدودیت‌های جدید در چین خبر داد.

۳٫ فعالان بخش خصوصی در ادامه هشدارهایشان درباره کاهش دسترسی به مواد اولیه، از احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ می‌گویند. (نرخ جوجه ریزی ۱۲درصد افت کرده و اگر وضعیت در تیر و مرداد مرتفع نشود، آن وقت کمبود محسوسی را مشاهده خواهید کرد)

۴٫ رئیس شرکت هندوستان پترولیوم: می گوید ” در چهار روز گذشته با توجه به بحث‌های مربوط به ایران قیمت نفت افت و خیزهایی بین ۷۰ دلار و ۶۵ دلار داشته است و هرگونه تحول مثبتی در این ارتباط موجب تثبیت قیمت نفت در محدوده پایینی خواهد شد. انتظار داریم با لغو تحریم‌های نفت ایران قیمت نفت زیر بشکه‌ای ۷۰ دلار باقی بماند.”

۵٫ نگرانی از رشد تورم جهانی باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی بازار سهام توکیو اقدام به فروش عمده سهام خود طی روزهای اخیر کرده و از بازار خارج شوند.

۶٫ پروژه ارز دیجیتال Defi100 با کلاهبرداری مالکین آن ختم شد. آن ها در سایت خود نوشتند ” ما کلاه شما را برداشتیم رفقا، و شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید.”

*سیاسی

۱٫ نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین می‌گوید نهایی شدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین ممکن است اوایل ماه ژوئن محقق شود.

۲٫ کدخدایی می گوید “احتمالا نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا دو یا سه روز آینده اعلام می‌شود.”

۳٫ نشست خبری مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران بعدازظهر امروز برگزار می‌شود

۴٫ رئیس بانک مرکزی در اینستاگرام یک بیانیه انتخاباتی داده است. مطلبی که او نوشته بسیار گنگ است. او کاملا نشان داد که سیاسی نیست! شریعتمداری را ببینید … گفته نفت ملی شده اما نفعی به مردم نرسیده و می خواهد نفت را بین مردم تقسیم کند. شاید شما بگویید پوپولیستی است اما آن هایی که رای می دهند، به همین وعده ها رای می دهند.

۵٫ کیم جونگ اون از بیم نفوذ غرب در میان جوانان کره شمالی مدل موی اسبی و شلوار جین چسبان را ممنوع کرد. (آیا دغدغه ما موی جوان هاست؟ آیا مشکل ما کنسرت رفتن آن ها است؟)

۶٫ بایدن می گوید ” تا زمانی که منطقه به صراحت اعلام کند آنها حق اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل یهودی تصدیق می‌کنند، صلحی وجود نخواهد داشت”

موفق باشید. ۲ خرداد

ولید هلالات

#بازار_سرمایه  #بورس  #سهام  #دلار  #بانک

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *