*آمارها کلیدی بازار

۱٫ روز یکشنبه ۴۵۵ نماد دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۶٫۶همت بود. ۵۷۶نماد معادل ۹۴درصد بازار منفی بود.

۲٫ ارزش معاملات روز یکشنبه ۲٫۲۹همت بود. ۶۴۹میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ۲۸۳میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت کردید.

۳٫ روند شاخص کل نزولی – روند شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۴٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۴۰۳ – ۲۰٫۵۸۸ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۱۰۰ تومان.

۵٫ در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۲٫۵۵میلیون ريال، بیلت فایرا ۵۵۵میلیون ريال، روغن پایه ۴-SOC شسپا ۲۲۰میلیون ريال، شمش فایرا ۵۱۵میلیون ريال، شمش روی ۵۸۰میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن ۲۳٫۹میلیون ريال، گندله سنگ آهن ۳۵٫۵میلیون ريال، کاتد مس ۲۰۸۶میلیون ريال.

۶٫ حقیقی ها در بازار یکشنبه سفارس، حق تقدم فباهنر، سشرق، درازک، سیدکو، ساوه خریدند. حقوقی ها شپنا، شبندر، وملل، اپال، فملی، وتجارت را حمایت کردند.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه انرژی، همراه، ولپارس، پارتا، کلر، قرن، وسکاب، وایران، خنصیر، ولتجار، والبر، دتولید گزارش جدید به کدال رسید.

بخش دوم و سوم شامل خبرهای صنایع، شرکت ها، اقتصادی و سیاسی یک ساعت دیگر منتشر می شود.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ شرکت صنعتی بهپاک طی روز جاری از طرح های خود بهره برداری می کند. ۱-خط ۷ تولید پروتئین سویا با ظرفیت روزانه ۱۵ تن ( در مجموع ظرفیت تولید پروتئین شرکت روزانه از ۱۵۵ تن به ۱۷۰ تن افزایش خواهد یافت ) . ۲-سوله انبار ذخیره سازی کنجاله با ظرفیت ۴۰۰۰ تن . ۳- پست برق ۲۰ کیلوولت با ظرفیت ۱ مگاوات.

۲٫ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وصول نامه خودروسازان و قطعه‌سازان خبر داد و گفت ” خودروسازان و قطعه‌سازان در این نامه تصریح کرده‌اند که مخالفت ومشکلی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را موجب بهبود فضای رقابتی در بازار می‌دانند.”

۳٫ خاذین افزایش نرخ ۲۷-۳۸درصد برای محصولات خود دریافت کرده است.

۴٫ معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان می گوید “قیمت مصوب ۸۷۰۰ تومان برای شکر وارد شده با ارز دولتی بود، اما با توجه به تغییر گروه کالایی شکر در سال گذشته از گروه یک به دو و قطع تخصیص ارز دولتی به این کالا، ذخایر شکر وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافته و رو به اتمام است و شکر وارد شده با ارز نیمایی نیز مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست.”

۵٫ در مجمع میدکو مطرح شد ” اول خرداد اولین شمش فولاد زرند تولید شد. فروش میدکو در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد. هزینه انجام شده در میدکو ۶٫۵ میلیارد دلار براورد می شود. ما مجوز افزایش سرمایه تا ۶۰۰۰ میلیارد تومان را داریم. با این مقدار تقسیم سود بلافاصله بعد از مجمع، افزایش سرمایه را محقق خواهیم کرد.”

۶٫ مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش محصول سیمان شرکت های سیمان خزر، سیمان خاش، صنایع سیمان غرب و سیمان قائن در بازار اصلی این بورس خبر داد.

۷٫ دشت مرغاب طی رای قطعی دادگاه ملزم به پرداخت بیش از ۱۱۰میلیارد تومان به حفاری شمال شده است.

۸٫ دلار پتروشیمی ها برای عرضه محصول این هفته ۲۰۴٫۸۷۲ ريال خواهد بود.

۹٫ سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می گوید ” دینگی ایران خودرو و سایپا کاهش یافته و این موضوع در عرضه آن‌ها اثر گذاشته است. بسیاری از سازندگان قطعه برای دریافت پول به مشکل بر خورده اند که کارشان به مجلس کشیده شده است. بزرگ‌ترین مشکلات قطعه سازان مشکل نقدینگی است و باعث می‌شود تولید انواع قطعات مانند جلو بلندی و چراغ با بحران رو به رو شود. در اصل روش قیمت گذاری کنونی اجازه نمی‌دهد مشکل نقدینگی حل شود.”

۱۰٫ چین قصد دارد تولید فولاد خام را ۲۰ میلیون تن در سال جاری کاهش دهد.

۱۱٫ صنعت و معدن در گزارشی می گوید ” . انتظارات در بازار اتیلن همچنان ناشی از برگشت عرضه محلی از ماه ژوئن صعودی نمی باشد. علی رغم کاهش تولید در بعضی از واحدهای تولیدی در کره جنوبی، آغاز به کار تعدادی از واحد های جدید از ماه ژوئیه باعث شکل گیری انتظارات افزایشی از عرضه محلی شده است.”

۱۲٫ در آخر هفته بارش شدید باران در بخش هایی از شرق و جنوب چین ساخت و ساز و حمل و نقل را دچار اختلال نمود. انتظار می رود چند روزی این رکود تقاضا و تداوم بارش ها بر بازار اثر بگذارد.

۱۳٫ تجارت نفت بر اساس محاسباتی که انجام داده می گوید ” میانگین کرک اسپرد پالایشگاهای ایرانی به بالای ۶ دلار رسیده است.”

۱۴٫ از آنجایی که انتظار می‌رود عرضه محلی از ماه ژوئن بهبود یابد و آربیتراژ آمریکا و آسیا به زودی دوباره باز شود، احساسات بازار اتیلن نزولی باقی مانده است. عرضه ارزان‌قیمت داخلی در چین باعث کاهش تقاضا برای واردات شد و بازار پروپیلن CFR چین را ضعیف کرد.

۱۵٫ بر اساس گزارش GlobalData یک شرکت پیشرو در زمینه تحلیل اطلاعات، ظرفیت جهانی متانول متوازن شده و رشد قابل ملاحظه ای را تا سال ۲۰۳۰ شاهد خواهد بود، و به صوت بالقوه ای از ۱۴۸.۴۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ به ۳۱۰.۹۴ میلیون تن در سال در ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت و یک رشد کلی ۱۰۹ درصدی را ثبت خواهد کرد.

۱۶٫ تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک همچنین‌ حاکی از آن است که تولید نفت ایران در ماه آوریل ۷۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه رسیده است.

۱۷٫ آمار معاملات سلف بورسهای جهانی نشان میدهد که مجموع ۲۲ کامودیتی عمده دنیا در هفته گذشته شاهد کاهش ۴%- یا ۳٫۱ میلیارد دلاری تعداد موقعیت خرید بوده است.

*اقتصادی

۱٫ “شمس الدین حسینی” عضو کمیسیون اقتصاد مجلس می گوید ” مردم را به بورس فراخواندند و همزمان نرخ سود بانکی را افزایش دادند. سیاست‌گذاران پولی و بانکی با هم هماهنگ نبودند.”

۲٫ چین با توجه به رشد با اهمیت قیمت کامودیتی ها و رقابت با آمریکا از یک طرف و تلاش برای توسعه زیرساخت ها از طرف دیگر، سیاست تثبیت و جلوگیری از رشد قیمت کامودیتی ها را در دستور کار خود قرار داده است. پلنر به دلایل تلاش چین برای جلوگیری از رشد قیمت اشاره کرده است. بودجه های پیش بینی شده برای پروژه های عمرانی در چین با رشد سریع قیمت فولاد که از فاکتورهای اصلی افزایش قیمت ساخت و ساز بوده به طور وسیعی نیاز به بازنگری داشته و عمده ترین دلیل ورود دولت به این فرآیند بوده است.

چین با وجود تولید نزدیک به ۱ میلیارد تن فولاد که ۶۰ درصد تولید جهانی است، حدود ۹۵ درصد فولاد تولیدی در چین مصرف می شود و صادرات فولاد چینی ها به دلیل قیمت های غیر رقابتی چندان زیاد نمی باشد و افزایش قیمت ها با توجه به روند واردات سنگ آهن، محصولات میانی و سایر مواد اولیه یاعث خروج ارز زیادی از این کشور خواهد شد..

علت اصلی ورود دولت چین تاثیر فولاد بر قیمت مسکن و سایر بخش های مرتبط بوده و برنامه های دولت برای سرمایه گذاری عمومی در مسکن و ساختمان های تجاری را کند نموده است. عمده ترین دلیل این ورود مسائل سیاسی بوده و بویژه افزایش قیمت فولاد و مواد اولیه کشورهایی مانند استرالیا را که از لحاظ سیاسی شکاف های با چین دارند و چینی ها نیازمند محصولات وارداتی از اینگونه کشورها بویژه سنگ آهن و زغالسنگ هستند در موقعیت بالاتری برای چانه زنی قرار می دهد.

۳٫ آمار CFTC نشان میدهد که طلا برای سومین هفته متوالی شاهد ورود سرمایه و افزایش تعداد موقعیت خرید Long است.

۴٫ تعداد موقیت های خرید در دلار و یورو طی هفته گذشته افزایش یافته است. احتمالا به دلیل عبور از کرونا در این اقتصادها باشد.

۵٫ در دو ماه ابتدایی سال، کالاهای اساسی مشمول ارز نیمایی با افت ۵۰ درصدی ترخیص و اقلام اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰، کاهش ۵۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند!

۶٫ شرکت‌های مودرنا و نواوکس، قراردادهایی را با دولت کره‌جنوبی در زمینه تولید واکسن‌های کرونای خود در این کشور امضا کردند

*سیاسی

۱٫ عراقچی پس از جلسه کمیسیون امنیت ملی گفت “اصول ما یکی است. آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم های خود را بردارد. پس از راستی آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت.”

۲٫ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که رایزنی‌های «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران درباره تفاهمنامه فنی میان آژانس و ایران ادامه داشته و کنفرانس خبری گروسی که قرار بود یکشنبه برگزار شود به امروز موکول شده است.

۳٫ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پس از جلسه با عراقچی گفت “یک چیزی در خصوص روند مذاکرات در جامعه می گویند اما واقعیت چیز دیگری است.”

۴٫ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی می گوید ” به گفته عراقچی، در مورد رفع بخش مهمی از تحریم‌ها اختلاف وجود دارد.”

۵٫ سخنگوی شورای نگهبان می گوید “سه‌شنبه جلسه نهایی برگزار می‌شود. جلسه نهایی برگزار شود، نتایج را به وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.”

ولید هلالات

#بورس_کالا      #سهام     #دلار

صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *