*آمارها کلیدی بازار

۱٫روز یکشنبه ۳۸۶نماد دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۶٫۱ بود. ۴۷۱ معادل ۷۶درصد بازار منفی بود.

۲٫ روند شاخص کل نزولی – روند شاخص هم وزن نزولی (بر اساس خروجی یک سیستم معاملاتی)

۳٫ در بورس کالا ، استایرن بوتادین رابر ۳۶۶-۴۰۸ میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۲۰میلیون ريال، PET شگویا ۲۰۶-۳۱۱ میلیون ريال. پلی پورپیلن ۳۰۹میلیون ريال، شمش فخوز ۱۲۵میلیون ريال، ورق فجر ۲۶۸ میلیون ريال.

۴٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۲۶۶ – ۲۰٫۴۵۰ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۲۰۰ تومان.

۵٫ ارزش معاملات روز یکشنبه ۲٫۶همت بود. ۲۸۸میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت کردید.

۶٫ حقیقی ها در بازار سه شنبه پالایشی خریدند و حقوقی ها بانکی.

۷٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه ملت، حکشتی، وتوکا، تپمپی، وایران … گزارش جدید به کدال رسید.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ داسوه در مجمع در خصوص راه اندازی خط تولید واکسن شامل کرونا و سالک توضیح داد و اعلام کرد “تولید واکسن کرونا تا ۱۵ روز آینده به مرحله تست انسانی می رسد.”

۲٫ بیمه آسیا در خصوص یکی از دعاوی مرتبط با سال گذشته توانسته رای قطعی دادگاه را به نفع خود بگیرد که جزئیات آن در کدال منتشر شده است.

۳٫ رئیس ستاد اجرایی فرمان امام می گوید “۴ تا ۵ میلیون دوز واکسن برکت تا ۱.۵ ماه آینده تولید می‌شود. تصور می‌کنیم در خرداد ماه بتوان واکسیناسیون عمومی با تولیدات ستاد اجرایی فرمان امام انجام داد.”

۴٫ درخواست پذیرش شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ هیئت محترم پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش این شرکت در بازار دوم فرابورس ایران موافقت گردید.

۵٫ رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران می گوید “باید تعرفه‌های مخابرات تغییر کند تا بتوانیم پاسخگوی هزینه هایمان باشیم در غیر این صورت اداره مخابرات مشکل می‌شود.”

۶٫ رئیس هیات مدیره مخابرات از توافق اولیه رگولاتوری و شورای رقابت بر سر تعرفه حداقل پرداخت ۱۶ هزار تومانی به ازای هر خط تلفن ثابت خبر داد

۷٫ مدیرعامل شستا از رشد ۲٫۳ برابری فروش دو ماهه پکرمان نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد. رشد ۵ درصدی تولید تناژی و تحقق تولید ۱۸/۵۰۰ تن انواع تایر رادیال سواری و باری و غیره در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ را نشانه ای از افق مثبت و پیش رونده در این مجموعه تولیدی می دانم. رضوانی فر با اشاره به دستیابی به رکورد تولید روزانه ۳۸۰ تن تایر در سال جدید، گفت “دوماهِ سودآور در لاستیک بارز شاهد بودیم و اطمینان داریم که گزارش شش ماهه بارز اخبار امیدوار کننده تری برای ذی نفعان خواهد داشت.”

۸٫ فالوم با یک شرکت عراقی قرارداد فروش انواع محصولات آلومینیومی بسته است. مبلغ کل قرارداد بابت فروش محصولات ۲٫۷۳۶٫۰۰۰ دلار می باشد که به صورت پارت به پارت پس از ارسال محصول به حساب شرکت واریز خواهد شد.

۹٫ روز گذشته جلسه بررسی قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع برگزار شد. خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودروهای تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودروهای پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودروهای اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.

۱۰٫ شرکت ملی مس ایران براساس آخرین آمار تولید، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری موفق به تولید ۵۰ هزار تن کاتد و ۲۱۶ هزار و ۷۱۰ تن کنسانتره مس شد که به ترتیب نسبت به برنامه رشد ۷ و ۵ درصدی نسبت به برنامه داشت.

۱۱٫ طی روز جاری، سازمان حمایت جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و دامداران برگزار می‌کند و در این جلسه قیمت شیر خام بررسی خواهد شد. قیمت پیشنهادی دامداران برای شیر خام ۶۵۰۰ تومان و نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی ۶۴۲۵ تومان است.

۱۲٫ نرخ اوره حمایتی در گزارش “خراسان” از ۳۶میلیون ريال به بیش از ۴۵ میلیون ریال در هر تن رسید.

۱۳٫ شیلی تولید کننده برتر مس جهان، در حال بررسی تدابیری است که مالیات تدریجی برای فروش مس را از سال ۲۰۲۴ با بالاترین حد مجاز یعنی ۷۵ درصد تعیین می کند و منتظر تصویب مجلس سنا و دولت است.

۱۴٫ انجمن سنگ آهن و فولاد چین در جدیدترین تحلیل های خود اظهار داشته که انتظار می رود قیمت فولاد چین در کوتاه مدت به ثبات برسد چرا که تقاضا کاهش می یابد و بازرسی های دولت برای مقابله با عدم رعایت مقررات ادامه خواهد داشت.

۱۵٫ کگهر با تولید ۴۴۸هزار تن محصول در اردیبهشت، رکورد تولید کنسانتره خود را شکست.

۱۶٫ آنطور که منابع به پلنر گفته اند، اقدامات اخیر دولت چین در کنترل قیمتها بیشتر جو روانی بر روی تریدر ها و فعالان بازار فیوچرز داشته و فولادسازان زیاد از این تمهیدات تاثیر نپذیرفته‌اند. قیمتهای داخلی تقریبا تثبیت شده و یا بین ۲۰ تا ۳۰ یوان افت داشته اند، اما تقاضا برای ورق گرم مجددا قوت گرفته است‌.

۱۷٫ تجارت نفت در خصوص اوره نوشت “قیمت های FOB ایران با افزایش حدود ۲۵ دلاری نسبت به هفته گذشته در محدوده ی ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار بود. پیشنهادات جدید قیمتی برای محموله های ایرانی در محدوده ی ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار CFR ترکیه گزارش شد. این قیمت از قیمت محموله ۳۳٫۰۰۰ تنی هفته گذشته ۲۰ دلار بالاتر بود. خریداران و تجار برزیلی معتقد بودند قیمت ها تا ماه اکتبر صعودی و یا ثابت باشد. پیش بینی می شود خرید هندی ها به ۱٫۵ میلیون تن برسد . افزایش مصرف داخلی و کاهش سطح تولید هندی ها از عوامل افزایش واردات می باشد.

۱۸٫ رکورد تولید ماهیانه اوره در پتروشیمی پردیس شکسته شد.

۱۹٫ عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی می گوید “تصمیم بر آن شده که فعلا ارزی به دارو تخصیص داده نشود. شرکت‌ها به صورت اعتباری خرید کنند و ارز موردنیازشان چند ماه بعد به بانک‌های عاملشان پرداخت شود. از هفته آینده نه تنها ارزی نمی‌دهند بلکه واردکننده باید ریال پرداخت کند تا ارز بخرد اما به جای ارز، فقط کاغذی به دست آنها می‌دهند که با آن دارو وارد کنند. بعد در طول سه تا چهار ماه آینده ارز به آنها داده می‌شود.”

۲۰٫ رئیس اتحادیه واردکنندگان دارومی گوید “چند هفته پیش پیشنهادی درباره چگونگی حذف ارز ترجیحی دارو داده که رئیس‌جمهوری با نامه‌ای به معاون اقتصادی آن‌را تایید کرده است”

*اقتصادی

۱٫ پلتس نوشته است که “ایران همزمان با آغاز دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم هفته جاری در وین برای احیای برجام، در حال آماده سازی افزایش سریع تولید و صادرات نفت است. نفتکشهای ایران حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات را از ۲۴ ماه مه در ایران نگهداری می کنند. ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا که مانع خرید مشتریان شده بود، در اواسط سال ۲۰۱۹ تقریبا ۶۰ میلیون بشکه نفت و میعانات در ذخایرش داشت.”

۲٫ مایکل سایلور، مدیرعامل میکرو استراتژی می گوید “️ میزبان جلسه‌ای بین مدیرعامل تسلا و برخی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین بودم که منجر به تشکیل شورای استخراج بیت‌کوین و باعث پایداری بیت‌کوین می‌شود.”

۳٫ پنج بانک سفارش فروش اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند که بانک مرکزی با این درخواست‌ها موافقت نکرد. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته کاهش جزئی نقدینگی بود. بدین ترتیب، بانک مرکزی با سفارش‌های ارسال‌شده بانک‌های متقاضی موافقت نکرد.

۴٫ درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۱۳۹۹، ۱۹۲ هزار میلیارد تومان بوده که درصد تحقق آن، ۱۰۷ درصد بوده است. درآمد مالیاتی دولت نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۷ درصد رشد داشته است. مالیات بر ثروت رشد قابل توجه ۱۷۸ درصدی را ثبت کرده و به ۲۳٫۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۵٫ رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس جیمز بولارد بار دیگر تاکید می کند که در ادامه انتظار تورم بیشتری را دارد که عمدتاً موقتی هستند.

۶٫ مدیر اجرایی شرکت مورگان استنلی انتظار دارد فدرال رزرو در اوایل سال ۲۰۲۲ افزایش نرخ بهره داشته باشد. جیمز گورمان همچنین پیش بینی می کند برنامه کاهش خرید دارایی های فدرال رزرو در انتهای سال سال جاری آغاز شود.

۷٫ رئیس فدرال رزرو ریچموند تام بارکین می گوید تقاضای انباشته شده بر قیمت ها تاثیر دارد.

۸٫ رئیس فدرال رزرو شیکاگو چارلز ایوانز می گوید از جایگاه فعلی سیاست های انبساطی فدرال رزرو حمایت می کنم.

۹٫ شاخص اطمینان مصرف کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه می که انتظارات برای آن عدد ۱۱۹.۲ بود به عدد ۱۱۷.۲🔻 رسید.

۱۰٫ شاخص فروش خانه های نو ایالات متحده در ارزیابی ماه آوریل که پیش بینی برای آن عدد ۹۵۰K بود به عدد ۸۶۳K🔻 رسید.

۱۱٫ وزیر بهداشت ایران می گوید “افراد بالای ۶۰ سال تا پایان خرداد واکسینه می شوند.”

*سیاسی

۱٫ عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می گوید “سه مناظره سه ساعته تلویزیونی برای نامزدهای ریاست جمهوری اختصاص داده شده است.”

۲٫ برنامه قرعه‌کشی کاندیداها برای تعیین زمان تبلیغات تلویزیونی شب جاری برگزار می شود.

۳٫ «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار ایجاد همزمانی میان اقدامات ایران و آمریکا برای از سرگیری اجرای کامل برجام شد.

۴٫ عربستان حریم هوایی خود را به روی صهیونیست‌ها بست.

۵٫ واشنگتن دو هواپیمای نظامی چینی را رصد کرده که محموله‌های خود را در امارات تخلیه می‌کنند. این پروازها موجب نگرانی مقامات آمریکایی از همکاری بین چین و امارات شده است. واشنگتن به امارات توضیح داده که پذیرش چین از سوی اماراتی‌ها، پرونده قرارداد تسلیحاتی را خواهد بست.

۶٫ وزارت دفاع ارمنستان تبادل آتش و کشته شدن یکی از سربازهای این کشور بدلیل اصابت گلوله به ناحیه قلب و ریه را تایید کرد.

۷٫ عراقچی پس از جلسه وین گفت “خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود.”

موفق باشید

ولید هلالات

#بازار_سرمایه   #بورس   #سهام   #دلار   #بانک

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *